Archief - Goed soundsystem voor MediaCenter

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Skoebiedoe

Legacy Member
Vergeet ook niet dat sommige merken hun wattages geven voor 4 of 6 Ohm en andere dan weer voor 8 Ohmige speakers.
Hoe lager de Ohmse waarde hoe hoger het opgegeven Wattage


Heb net eens uw technische fiche bezien van uw speakers die maar 4 Ohm zijn en die Marantz gaat dat zonder enig probleem aankunnen hoor.

ComputerVISTA

Legacy Member
Skoebiedoe zei:
Vergeet ook niet dat sommige merken hun wattages geven voor 4 of 6 Ohm en andere dan weer voor 8 Ohmige speakers.
Hoe lager de Ohmse waarde hoe hoger het opgegeven Wattage


euhm what the fuck? :wtf:

Ik weet wat ge bedoeld maar ge haalt een paar dingen niet uit elkaar hoor,

5 watt @ 4 Ohm bij het ene merk kan exact hetzelfde zijn kwa geluidssterkte als 5 watt @ 8 ohm van een weer totaal ander merk, maar ja wat jij zegt mag je wel toepassen op 1 en hetzelfde systeem maar niet onder verschillende merken.

apa

Legacy Member
Ik had dit gisteren ook opgemerkt... Het vermogen van de ampli staat opgegeven op 8 Ohm terwijl dat van de speakers idd op 4 Ohm staat opgegeven. Betekent dit dat het vermogen van de ampli op 4 Ohm dan het dubbele is van dat op 8 Ohm? In dat geval haalt die Marantz het equivalent van 180W wat idd ruim voldoende moet zijn...

Skoebiedoe

Legacy Member
Is niet het dubbele maar wel iets meer.
En xp verklaar eens een beetje meer waarom ik dat niet tussen de merken onderling zou mogen vergelijken?

Dakantochnie

Legacy Member
apa zei:
Ik had dit gisteren ook opgemerkt... Het vermogen van de ampli staat opgegeven op 8 Ohm terwijl dat van de speakers idd op 4 Ohm staat opgegeven. Betekent dit dat het vermogen van de ampli op 4 Ohm dan het dubbele is van dat op 8 Ohm? In dat geval haalt die Marantz het equivalent van 180W wat idd ruim voldoende moet zijn...
Als die Marantz 80w RMS @ 8 ohm kan leveren, dan zit je ruim boven de 100w RMS @ 4 ohm hoor, je hoeft je dus zeker geen zorgen meer te maken over je versterkervermogen. ;)

apa

Legacy Member
dakantochnie zei:
OK... Nu heb ik die Sony-receiver gevonden aan EUR 294,00 + EUR 36,00 transportkosten waardoor die wel binnen mijn budget valt. Ik lees hier dat Pioneer ook erg goed zou zijn en weet nu niet meer wat kiezen.

Ter herinnering: als speakers heb ik nu die JBL SCS 178-set gekocht (specs). Ik weet dat de enige goede manier om een systeem te beoordelen is om die te gaan beluisteren. Wat ik hier dus wil bekomen is een aantal ampli's die ik zou moeten beluisteren om een oordeel te kunnen vellen. Deze die momenteel in mijn budget vallen (en hier reeds vernoemd werden) zijn dus:
Interessant om weten misschien is dat ik mijn surround speakers niet ideaal kan plaatsen... Het beste is dus (denk ik toch ;)) een receiver waarbij ik de plaatsing van de speakers kan parametriseren (ze komen te hoog en te veel naar achter te hangen). Ik weet dat ik dit kan instellen in de Sony STR-D895 ampli en niet in die van Marantz SR4600 (van de Pioneers heb ik geen manual kunnen vinden; dus dat weet ik niet).

Nog een voordeel van de Sony STR-D895 receiver is dat die over een DAB-tuner beschikt en de andere receivers niet.

Voordeel van de Pioneers is dat die een automatische speaker-setup functie hebben (MCACC) en dat die functie naar verluid vrij goed werkt... De Sony STR-DG700 heeft ook zo'n functie (DCACC).

De Sony STR-DG700 is de enige die over HDMI in/out beschikt... Is dit interessant? Later zal ik mijn huidige TV (een Sony CRT) vervangen door, wellicht, een plasma-TV... Wellicht zal die over HDMI-in beschikken. Is het dan interessant om een ampli te nemen die ook over zo'n aansluiting beschikt?!

Een specifiek voordeel van de Marantz SR4600 heb ik niet gevonden... Het lijkt mij vooral een goedkoper model te zijn dan de andere. Mijn ouders hebben indertijd een Marantz-ampli gehad en die heeft het wel zo'n 20 jaar uitgehouden (daarna hebben we 'm vervangen; was nog steeds niet versleten). Het design van de Marantz spreekt mij ook wat meer aan (maar erg veel belang hecht ik daar niet aan).

Skoebiedoe

Legacy Member
Doe gewoon waar je nu mee bezig bent.
Leg de voor en nadelen naast elkaar,bekijk het effe en koop dan hetgeen wat u het beste lijkt.
Natuurlijk was een luistertest nog beter maar je kan niet alles hebben.

Hdmi in en out is zeker intressant te noemen aangezien zoals je al hebt aangehaald de meeste lcd of plasma standaard zo een ingang hebben maar ook deftige dvd spelers hebben standaard zo een uitgang(moest je later willen opgraden naar een stand alone dvd speler.
Voor een mediapc kan je nog altijd een verloopstukje gebruiken.

Ik gebruik een Marantz sr-8500 en ben daar zeer tevreden van net zoals ik een Marantz dvd speler( de 7600) in gebruik heb.(is wel een beetje buiten uw budget vrees ik)

apa

Legacy Member
Vandaag ben ik naar een aantal speciaalzaken geweest voor advies en om verschillende receivers te beluisteren.

De Marantz lijkt mij een warmer geluid te produceren terwijl de Pioneer harder geluid produceert... Het geluid van de Marantz hoor ik persoonlijk liever. De andere receivers heb ik nog niet kunnen beluisteren (deze namiddag ga ik nog wat op zoek: spijtig genoeg vind ik geen enkele shop die ze allemaal heeft liggen). De Marantz die ik hoorde was de SR7500, maar de verkoper wist mij te vertellen dat die qua geluidskwaliteit niet veel verschilt van de SR4600 (vooral het vermogen en het aantal aansluitingen zou verschillen).

Van de Pioneer wist de verkoper mij te zeggen dat die MCACC (automatische calibratie) interessant is. Ook is die interessant wanneer de TV ook een Pioneer wordt later (omdat de receiver dan niet meer zichtbaar hoeft te zijn: de TV zou dan de bediening van de receiver kunnen regelen).

HDMI zou vooral een verschil kunnen maken voor de beeldkwaliteit; aangezien het geluid ook op andere manieren digitaal kan worden aangesloten maakt dat niet zo veel uit. Pioneer zou binnenkort met een opvolger van de 1015 komen (de 1016) die dan wel HDMI zou ondersteunen. Deze zou echter wel iets boven mijn budget uitkomen.

Denon werd er ook nog verkocht, maar de verkoper wist mij te zeggen dat Denon en Marantz door hetzelfde bedrijf geproduceerd worden (D&M) en Marantz zou volgens de betere kwaliteit leveren aan de betere prijs. Hij zij te overwegen te stoppen met het verdelen van Denon.

Iemand hier commentaar/reacties/tips op?

Dakantochnie

Legacy Member
Persoonlijk zou ik kiezen voor de Marantz, maar als je er zeker van bent dat je tv later een Pioneer zou worden, dan valt dat natuurlijk nog te bekijken.

Weet wel dat je nooit te veel kracht en/of aansluitingen kan hebben. Je hebt nu geïnvesteerd in het betere materiaal, die €100 zal aan het einde rit waarschijnlijk toch niet zoveel meer uitmaken (maar wie ben ik om jouw rekening te maken natuurlijk).

apa

Legacy Member
Deze namiddag heb ik nog wat shops bezocht... Vooral de Sony-center was nog interessant. Daar heb ik de kleinere broer van de STR-DB895 kunnen beluisteren (de 795: die mist enkel de DAB-tuner van de 895).

Spijtig genoeg is het niet mogelijk rechtstreeks de vergelijking te maken met de Marantz en de Pioneer die ik deze ochtend gehoord heb (verschillende speaker-set, verschillende omgeving, ...).
Ik vond dat die Sony nogal blikkerig klonk (ondanks het feit dat die véél duurdere B&W speakers gebruikte). De verkoper zei mij dat Sony gewoonlijk vrij neutraal is wat betreft geluids-reproductie. Ook hij zei dat Marantz warmer van geluid is.

Van de JBL speakerset zei hij dat JBL gewoonlijk vrij zware bassen geeft (dat zou typisch Amerikaans zijn). Hij zei dat een Sony versterker ervoor kan zorgen dat het geluidsbeeld wat rechtgetrokken zou kunnen worden.

Hij was ook van mening dat de automatische calibratie niet zo geweldig was.

Wat betreft het belang van de DAB-tuner: het schijnt dat DAB ook perfect te ontvangen valt met een normale PC met Internet-verbinding. Aangezien ik later ook een MediaCenter zal koppelen aan het geheel, kan ik dan probleemloos de PC gebruiken als DAB-tuner.

Ik heb 'm ook wat gevraagd over de STR-DG700 (een model dat nog niet verkrijgbaar is maar dat over HDMI-switching beschikt). Hij zei dat die van een lagere kwaliteit was dan de DB795.

Ik ga nu wat zoeken naar Marantz-receivers die voor betaalbaar zouden zijn. De SR4600 valt zeker binnen mijn budget; maar misschien kan ik wel een SR5600 (of wie weet nog beter) aan een mooie prijs vinden?!

Dakantochnie

Legacy Member
Of moest je het kunnen betalen zou Cambridge Audio misschien ook wel wat voor jou in de aanbieding kunnen hebben.

Voor de rest: u bent zeer goed bezig. :)

apa

Legacy Member
Heb nu wat rondgekeken voor Marantz receivers en dit zijn, voorlopig, de scherpste prijzen die ik heb gevonden:
  • SR4600: EUR 299,00 (bestekeus.nl)
  • SR5500: EUR 398,00 (maar dat was in Duitsland op een webshop waar ik mij niet kan registeren uit het buitenland).
  • SR5600: EUR 479,00 (Amazon.de: maar die willen ook weer niet leveren buiten Duitsland en Oostenrijk).
  • SR7500: EUR 475,00 (Ebay: per opbod, dus kan nog fel veranderen).
Het spreekt voor zich dat die SR7500 de beste is en als ik die aan die prijs zou kunnen hebben, dan is de SR5600 zowieso niet interessant... Per opbod winnen op Ebay.de is echter geen sinecure, dus dat kan wel tegenvallen.

Waarom ik niet meteen voor de SR4600 ga? Vooral omdat die Lipsync mist en dat toch vrij interessant is naar verluid (zeker met al die digitale codering/decodering). Ik vraag mij alleen af of dat ook zo interessant is wanneer de geluids/videobron een MediaCenter PC is (m.a.w. kan dat op een MediaCenter zelf ook ingesteld worden?!).

Wat is volgens jullie de beste keus voor mij, rekening houdend met de speakers die ik reeds heb?!
Kennen jullie andere interessante plekken waar ik prijzen kan vragen/zoeken?

Dakantochnie

Legacy Member
De SR7500 levert 105w RMS @ 8 ohm per kanaal. Vermogen kan je in principe nooit te veel hebben, maar of het echt nodig is is natuurlijk een andere zaak. De SR5500 levert een toch ook al niet slechte 90w RMS @ 8 ohm per kanaal, in feite voldoende voor die JBL's dus (vergeet niet dat die JBL's aan 4 ohm werken).
Wat misschien buiten het vermogen ook wel interessant voor je kan zijn, is het aantal aansluitingen. De SR5500 heeft wel wat minder aansluitmogelijkheden dan de SR7500. Als je helemaal een hoop aansluitingen wil hebben, ga dan voor de nog iets duurdere (maar wel ook krachtigere) SR8500. Die heeft namelijk ook nog een stel DVI-aansluitingen en biedt een bredere ondersteuning voor verschillende technieken.
Indien je Duits goed genoeg is zou ik dit eens doorlezen als ik jou was: http://www.areadvd.de/hardware/marantz_sr5500_7500_8500_1.shtml

Voor de winkels moet je bij Thorens zijn (en Thorens mag trouwens mij ook wel is ff contacteren :p). ;)

apa

Legacy Member
Bedankt voor de reactie... Ik heb alle mogelijke keuzes nog eens overwogen en kom tot de volgende bevindingen:
  • De SR4600 heb ik bij Bestekeus.nl gevonden aan EUR 299,00. Deze ampli mist een aantal features die ik vrij interessant vind: lip-sync (wat heb ik aan een goede ampli als het geluid voorloopt op het beeld?!) en multi-room functie (daarmee zou ik 2 extra speakers op het terras kunnen installeren).
  • De SR5500 is vrijwel niet meer te vinden. Dat is ook vrij logisch aangezien dat model vorig jaar vervangen werd door de SR5600 (die enkel HDCD-decodering meer heeft dan de SR5500). Bij het verschijnen van de SR5600 werd de prijs verlaagd van de SR5500 tot soms EUR 299,00.
  • De SR5600 wordt officieel aan EUR 599,00 verkocht in België. Bij Bestekeus.nl wordt die aan EUR 489,00 verkocht (+EUR 14,00 voor de levering): dat is momenteel de laagste prijs waaraan ik die gevonden heb.
  • De SR7500 biedt voor mij niet veel extra waarde: de extra aansluitingen heb ik niet meteen nodig (en ook naar de toekomst niet aangezien ik vrijwel enkel een MediaCenter PC als bron zou gebruiken), MCAC (automatische setup) werkt niet perfect (o.m. de subwoofer wordt er niet mee gecalibreerd), het extra vermogen is niet slecht maar ook niet meteen noodzakelijk en in THX zie ik niet veel nut. De SR7500 staat geregeld te koop op Ebay.de en wordt uiteindelijk vaak verkocht aan prijzen om en bij de EUR 550,00... Nadeel aan het kopen via Ebay is dat je (meestal) de garantie mist.
De kans is dus groot dat het een SR5600 wordt; tenzij ik een SR7500 of SR5500 voor een erg interessante prijs zou kunnen vinden. Aan het modelnummer te zien, zou ik denken dat de SR7500 ook aan vervanging toe zou zijn (die heeft namelijk ook geen HDCD-decodering aan boord)... Wie weet wordt die dan ook nog eens "gesoldeerd"?!

apa

Legacy Member
Had daar idd ook al gekeken, maar (voorlopig) nog niets gevonden.

Het voorbije week-end heb ik speaker-kabel gekocht. Voor de fronts is het een koperdraad van 0,75mm² doorsnede; voor de surround-speakers is het een (naar verluid) iets mindere draad van (eveneens) 0,75mm². Nu vrees ik dat de kabel voor de surround-speakers iets te kort zal zijn. Wat voor impact heeft het als ik die zou verlengen met een extra stukje kabel dat aan de eerste gekoppeld wordt middels (bijvoorbeeld) suikertjes?

the boogyman

Legacy Member
Kzou zeggen: beter een goeie stereo dan een mindere 5.1!

Heb mij zelf enkele visaton-torens in mekaar gestoken en ik krijg nog elke dag kippevel van het geluid! :love: :applause:

mijn ruimte

Naar de toekomst toe uitbreiden naar 5.1,maar dan wil ik wel een fantastische 5.1! :p

Dakantochnie

Legacy Member
apa zei:
Wat voor impact heeft het als ik die zou verlengen met een extra stukje kabel dat aan de eerste gekoppeld wordt middels (bijvoorbeeld) suikertjes?
Ik heb daar een klein beetje ervaring mee, en ik moet zeggen dat het me niet al te goed bevallen is. Ik merkte echt duidelijk een kwaliteitsdaling. Probeer het eens uit met het klassieke kroonsteentje zou ik zeggen en hoor wat je er zelf van vindt.

Skoebiedoe

Legacy Member
Ik zou gewoon nieuwe draad gaan halen.
Ik gebruik wel 2,5 mm inplaats van 0,75.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan