Archief - grafische pc

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

mrfart

Legacy Member
Helleu,
Ik moet binnenkort een nieuwe pc aankopen. En dacht hier wat deftig advies te krijgen.

Ik ben striptekenaar van beroep en werk dagelijks met photoshop en dergelijke programma's. In mijn branche werkt bijna iedereen met een mac, maar om verschillende redenen, waar ik nu niet over ga zitten lullen, hou ik het liever bij een pc.
Maar ik ben wel naar iets gelijkaardigs op zoek binnen de pc-markt.
Want blijkbaar zijn er maar 2 soorten pcs, het crappy "ik vul dinges in in excel" soort van pc, en het "ik wil 6000 fps halen in quake 3" soort van pc.
Probleem met die laatste categorie is dat ze meestal meer lawaai maken dan een keukenrobot, en er uit zien alsof ze gedesigned zijn door een tuningcar freak op speed.

Wat ik zoek is:

-iets dat ik NIET zelf in elkaar moet steken (die tijd ligt achter mij), dus merkpc.
-iets dat geen of zeer weinig lawaai maakt.
-super ultra mega prestaties uiteraard.
-en liefst iets dat er NIET uitziet als een getunede jonny voiture

Ik weet wel dat ik veeleisend ben, maar daar staat tegenover dat het wel wat mag kosten.

Soit, als iemand mij wat advies kan geven zal ik u voor eeuwig en altijd dankbaar zijn.

zaffah

Legacy Member
Je kan voor een sobere case gaan. Bv: http://jaha.be/contents/media/DX-01B-D-U.jpg

Een computer kan je laten in elkaarsteken door de computerwinkel zelf, dit kost je 50 € ofzo. Deze kan je dan ook veel beter personaliseren zoals betere cooling nemen die stiller is etc.

misschien moet je dat maar eens overwegen?

mrfart

Legacy Member
zaffah zei:
Je kan voor een sobere case gaan. Bv: http://jaha.be/contents/media/DX-01B-D-U.jpg

Een computer kan je laten in elkaarsteken door de computerwinkel zelf, dit kost je 50 € ofzo. Deze kan je dan ook veel beter personaliseren zoals betere cooling nemen die stiller is etc.

misschien moet je dat maar eens overwegen?

Nah, ik heb de case die je post gehad. Met config van pc winkel. uiteindelijk had het allerlei onderdelen die conflicten gaven met elkaar en what not, en mocht ik mijn tijd weer verprutsen door onderdelen te vervangen, biosdrivers te zoeken, blablabla. Als je student bent is dat zo erg allemaal niet. Maar zoals ik al zei, die tijd ligt achter mij, wil mij daar niet meer mee bezig houden.

n0sTRa

Legacy Member
Zou toch ook voor zelf samengestelde pc gaan. Normaal zal alles mooi samen werken.

vb:

Silverstone SST-TJ04B Zwart (ATX - Miditower)
€ 118,88
ATX - 490 Watt PSU - Enermax EG495AX-VE(G) SFMA
€ 65,97
MSI K9N Platinum (800 MHz nForce570 - ATX - S AM2)
€ 110,77
AMD Athlon 64 X2 4200+ (AM2 - Hypertrans) 2,2 BOX
€ 360,80
PC2-5400 - 1 GBx2 - DDR2 - Corsair TWINX C4
€ 184,28
Matrox Parhelia APVe - 128 MB - PCIe - Retail
€ 273,19
Western Digital 74 GB Raptor (SATA150 - 16 MB)
€ 169,42
Western Digital 250 GB 2500KS (SATA300 - 16 MB)
€ 81,79
DVD±RW BenQ DW1655 - Lightscribe - Bulk - Zwart
€ 41,63

Assemblage
Wij assembleren de door u uitgezochte onderdelen tot een complete PC, waarna we deze uitgebreid voor u testen. U heeft 1 jaar garantie op dit systeem.
Assemblage compleet systeem + 1 jaar garantie € 30,00

Totaalprijs incl. BTW € 1.436,72

Dit lijkt me redelijk kwa prijs en zal wel voldoen aan uw eisen

-Timo-

Legacy Member
X2 4200+ toch niet nemen hoor. Voor wat hij moet dienen is cache wel zeer nuttig. Ik denk trouwens dat de threadstarter beter is met een D950 hoor.

Van welke shop Nostra ?

boostah

Legacy Member
als de die met 1mb cache nog gaat vinden, amd gaat enkel nog 512kb cache maken btw (en heel misschien nog 4800+ voor de grote oem's)

Stre@mus

Legacy Member
Mijn voorstel:
  • CPU: AMD box Athlon64 4400+ X2 Dual Core socket AM2 € 486,00
  • RAM: Gskill DDRII 2 x 1GB PC6400 CL4-4-4-12 (F2-6400PHU2-2GBZX) € 254,00
  • Mobo: MSI K9N Platinum socket AM2 € 115,00
  • HDD: Seagate 320Gb SATAII 3.0GB/S 7200rpm 16mb € 111,00
  • Grafische kaart: XFX 7600GS 256mb DDR2 TV-out/DVI PCI-express
  • DVD-RW: BenQ DW1650 16x Dual Layer DVD-RW bulk zwart
  • Voeding: LC Power 420W Green Power Silent Giant € 40,00
  • Case: Lian Li PC-V600B zwart zonder voeding € 126,00
  • OS: Windows XP professional NL with SP2 € 149,00
  • Assemblage PC + installatie windows € 35,00
  • Stille CPU-koeler: Zalman CNPS9500 - AM2 € 52,00
  • Totaal: € 1.550,00

Deze config komt van www.jaha.be
De computer wordt samengestoken door de verkoper. En ik ben er absoluut zeker van dat alle onderelen goed samenwerken.
Ik heb er op gelet dat alle onderdelen stil zijn, de grafische kaart is passief gekoeld, de voeding is muisstil, en voor de cpu is er een stille koeler voorzien.
Het probleem met merkpc's (Dell, HP) is dat je niet echt op voorhand weet hoe luidruchtig ze gaan zijn. Bovendien komen deze nog iets duurder uit. Ik heb een equivalente pc samengesteld bij Dell, en daar kostte deze toch 200€ meer. En dan heb ik enkele minder performante componenten moeten selecteren.

Wat is eigenlijk uw budget? Dat maakt het samenstellen iets doelgerichter.

Davion

Legacy Member
Kzou toch een actieve koeler op een 7600GT zetten zen, passief in de zomer is toch heel heet hoor.

koendg

Legacy Member
Werkt dat G-skill geheugen wel samen met AM2? Op de site van g-skill staat vermeld: Intel platform only... Of doet dat er niet toe?

Stre@mus

Legacy Member
Davion zei:
Kzou toch een actieve koeler op een 7600GT zetten zen, passief in de zomer is toch heel heet hoor.
Tis een 7600GS. Die dingen worden passief gekoeld ook nog vrij heet, maar die chipkens mogen heet staan, en vergeet niet dat die kaartjes ook gebruikt worden in gebieden waar het wel heter is dan in België. En daar werkt dat ook allemaal perfect... :woohoo:
koendg zei:
Werkt dat G-skill geheugen wel samen met AM2? Op de site van g-skill staat vermeld: Intel platform only... Of doet dat er niet toe?
Dat doet er niet toe. Wss staat dat daar nog van in de tijd dat AMD geen DDR2 gebruikte.

boostah

Legacy Member
Stre@mus zei:
Mijn voorstel:
  • CPU: AMD box Athlon64 4400+ X2 Dual Core socket AM2 € 486,00
  • RAM: Gskill DDRII 2 x 1GB PC6400 CL4-4-4-12 (F2-6400PHU2-2GBZX) € 254,00
  • Mobo: MSI K9N Platinum socket AM2 € 115,00
  • HDD: Seagate 320Gb SATAII 3.0GB/S 7200rpm 16mb € 111,00
  • Grafische kaart: XFX 7600GS 256mb DDR2 TV-out/DVI PCI-express
  • DVD-RW: BenQ DW1650 16x Dual Layer DVD-RW bulk zwart
  • Voeding: LC Power 420W Green Power Silent Giant € 40,00
  • Case: Lian Li PC-V600B zwart zonder voeding € 126,00
  • OS: Windows XP professional NL with SP2 € 149,00
  • Assemblage PC + installatie windows € 35,00
  • Stille CPU-koeler: Zalman CNPS9500 - AM2 € 52,00
  • Totaal: € 1.550,00

Deze config komt van www.jaha.be
De computer wordt samengestoken door de verkoper. En ik ben er absoluut zeker van dat alle onderelen goed samenwerken.
Ik heb er op gelet dat alle onderdelen stil zijn, de grafische kaart is passief gekoeld, de voeding is muisstil, en voor de cpu is er een stille koeler voorzien.
Het probleem met merkpc's (Dell, HP) is dat je niet echt op voorhand weet hoe luidruchtig ze gaan zijn. Bovendien komen deze nog iets duurder uit. Ik heb een equivalente pc samengesteld bij Dell, en daar kostte deze toch 200€ meer. En dan heb ik enkele minder performante componenten moeten selecteren.

Wat is eigenlijk uw budget? Dat maakt het samenstellen iets doelgerichter.

imho is die matrox een betere keuze tenzij hij ook moet gaan 3d renderen

photoshop en consorten (in 2d) hebben veel meer baat bij een sterke cpu dan een betere gpu te hebben, en de 2d kwaliteit van matrox is nogaltijd onovertroffen, en derbij als ie niks 3d doet voldoet een 7300 zelfs, maar dan is de 2d kwaliteit slechter dan deze van de matrox

Stre@mus

Legacy Member
boostah zei:
imho is die matrox een betere keuze tenzij hij ook moet gaan 3d renderen

photoshop en consorten (in 2d) hebben veel meer baat bij een sterke cpu dan een betere gpu te hebben, en de 2d kwaliteit van matrox is nogaltijd onovertroffen, en derbij als ie niks 3d doet voldoet een 7300 zelfs, maar dan is de 2d kwaliteit slechter dan deze van de matrox
Inderdaad, 'k was eigenlijk aan het twijfelen bij de 3D kaart, om de redenen die je aanhaalt.
De reden waarom ik voor deze kaart heb geopteerd: Windows Vista. De pc moet toch deftig met Windows Vista overweg kunnen. En daar gaat het Matrox kaartje in de problemen komen. Terwijl een 7600 toch een veel werkbaarder resultaat zal geven.

boostah

Legacy Member
Stre@mus zei:
Inderdaad, 'k was eigenlijk aan het twijfelen bij de 3D kaart, om de redenen die je aanhaalt.
De reden waarom ik voor deze kaart heb geopteerd: Windows Vista. De pc moet toch deftig met Windows Vista overweg kunnen. En daar gaat het Matrox kaartje in de problemen komen. Terwijl een 7600 toch een veel werkbaarder resultaat zal geven.

idd maar een 7600 zal vista ook niet volledig kunnen draaien, en zolang je aero uitlaat (wat toch moet zonder een echte dx10 kaart) blijft het allemaal hetzelfde hoor kwa grafisch

+ denk je dat vooral bedrijven ofzo snel overschakelen (assuming dat de ts de software krijgt van het bedrijf), meeste bedrijven zijn nog niet lange geleden pas overgeschakeld (draaiden nog me , zelfs sommige 98), zolang het compatibel is kan het bedrijf het eigenlijk niet veel schelen en hebben ze liever een stabiel oude versie, dan het gans nieuwe met bugs
bedrijven zijn nu niet eenmaal zoals de consument die bij een nieuwe windows overschakeld omdat die mooier is ofzo

Davion

Legacy Member
das nie waar boostah: Aero is DirectX9.0c, maar DirectX10 is SM4.0.

boostah

Legacy Member
Davion zei:
das nie waar boostah: Aero is DirectX9.0c, maar DirectX10 is SM3.0.

directx 10 is sm3 is toch fout?

denk da ge gewoon bedoelt sm4.0 da dx10 is, maar aero heeft toch onderdelen die dx10 vereisen (tuurlijk kan je ze afzetten, maar ofwel doe je het goed, oftewel niet), en sm4 is dacht ik niet nodig in windows

eigenlijk hangt alles af of de ts van plan is over te stappen

Davion

Legacy Member
DirectX10 is SM4.0 my bad idd, maar Aero werkt zo goed als volledig op een DX9 kaart hoor, enkele fransjes zullen mss extra zijn bij DX10, ma tzal nie veel zijn.

mrfart

Legacy Member
Stre@mus zei:
Mijn voorstel:
  • CPU: AMD box Athlon64 4400+ X2 Dual Core socket AM2 € 486,00
  • RAM: Gskill DDRII 2 x 1GB PC6400 CL4-4-4-12 (F2-6400PHU2-2GBZX) € 254,00
  • Mobo: MSI K9N Platinum socket AM2 € 115,00
  • HDD: Seagate 320Gb SATAII 3.0GB/S 7200rpm 16mb € 111,00
  • Grafische kaart: XFX 7600GS 256mb DDR2 TV-out/DVI PCI-express
  • DVD-RW: BenQ DW1650 16x Dual Layer DVD-RW bulk zwart
  • Voeding: LC Power 420W Green Power Silent Giant € 40,00
  • Case: Lian Li PC-V600B zwart zonder voeding € 126,00
  • OS: Windows XP professional NL with SP2 € 149,00
  • Assemblage PC + installatie windows € 35,00
  • Stille CPU-koeler: Zalman CNPS9500 - AM2 € 52,00
  • Totaal: € 1.550,00

Deze config komt van www.jaha.be
De computer wordt samengestoken door de verkoper. En ik ben er absoluut zeker van dat alle onderelen goed samenwerken.
Ik heb er op gelet dat alle onderdelen stil zijn, de grafische kaart is passief gekoeld, de voeding is muisstil, en voor de cpu is er een stille koeler voorzien.
Het probleem met merkpc's (Dell, HP) is dat je niet echt op voorhand weet hoe luidruchtig ze gaan zijn. Bovendien komen deze nog iets duurder uit. Ik heb een equivalente pc samengesteld bij Dell, en daar kostte deze toch 200€ meer. En dan heb ik enkele minder performante componenten moeten selecteren.

Wat is eigenlijk uw budget? Dat maakt het samenstellen iets doelgerichter.


Wel, als budget dacht ik oorspronkelijk rond de 2000; Het mag meer zijn, en natuurlijk ook minder :)

Prestaties zijn belangrijker dan de prijs.
Maar als ik moet kiezen tussen "iets trager en stiller" of "iets sneller en meer lawaai", dan zeker het eerste.
Alvast bedankt voor de moeite.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan