Archief - nieuwe PC samenstellen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

SavaB

Legacy Member
Ik zou eind deze week een PC gaan aankopen (leve de belastingteruggave!), en aan de hand van wat ik hier op het forum heb gelezen, wat eigen 'research' online en de configurator op jaha.be ben ik tot het volgende systeem gekomen:

Montage van uw computer: Montage van uw computer
PC case: Coolermaster Storm Enforcer zonder voeding
CPU: Intel Core i7 2700K Quad Core 3.5Ghz 8MB socket 1155
CPU cooling: Scythe Mugen 3 SCMG-3000 AMD/Intel CPU cooler
Motherboard: Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 socket 1155
Memory 1: Corsair Vengeance LP 2 x 4Gb DDR3 1600Mhz CL9
Memory 2: Corsair Vengeance LP 2 x 4Gb DDR3 1600Mhz CL9
Solid State Disk: Crucial RealSSD 128Gb M4 2.5-inch 6GB/s SATA3
Grafische kaart 1: ? (zie verder bij "vragen")
Grafische kaart 2: ? (zie verder bij "vragen")
Optical Drive 1: Sony NEC 7280S DVD-RW Dual Layer zwart SATA
Voeding: XFX Core Edition 850W voeding
Operating system: Microsoft Windows 7 Professional 64bit OEM UK
TFT Monitor: Iiyama E2473HDS-B1 24inch LED TFT 2ms HDMI/DVI/VGA
Wat meer uitleg:

Systeem zal gebruikt worden voor development (visual studio), ontwerp (adobe, 3ds max) en gaming.

- case: Dit is voornamelijk persoonlijke smaak natuurlijk, maar ik vind die case al een heel tijdje zowat degene die er het zaligste uit ziet.
- i7 2700k: PC zal ook gebruikt worden voor modelling in 3ds max. De prestaties zijn beduidend beter op een i7, en tussen de 2600k en 2700k was het 'maar' 25€ verschil (op het totaalbedrag niet echt iets dat zal doorwegen), dus heb ik hiervoor gekozen
- 16GB geheugen: Ook hier zal dat in 3dsmax een heel stuk helpen. De prijzen van geheugen zijn trouwens ook niet zo gigantisch, dus waarom niet, he.
- monitor: heb zeer goede reviews over de schermen van Iiyama gelezen, en ben er stilaan van overtuigd dat dit toch een fatsoenlijke aankoop zal zijn.
- HD: op het moment nog wat te duur, dus ik ga voorlopig proberen toekomen met de SSD

wat vragen:
- Grafische kaart: Ik twijfel tussen de ATI HD6950 2Gb en de Geforce GTX 560Ti 2gb. Het lijkt me wel beter om te kiezen voor 2X dezelfde kaart (SLI/CF) dan om een zwaardere kaart te pakken. Voor zover ik hier op het forum heb kunnen lezen raad iedereen de ATI aan, hoewel prijs en prestaties vergelijkbaar zijn. Bovendien meen ik ergens te hebben gelezen dat de Geforce kaart betere prestaties binnen 3ds max heeft, maar ik lijk de bron hiervan niet meer te kunnen terugvinden.
- Ik heb thuis 2 oude externe Lacie HD's van 500 gb liggen (5400rpm). Ik heb ze momenteel niet meer nodig, dus ik veronderstel dat ik die HD's er uit kan halen en voorlopig gebruiken in mn PC?
- Gaat die case alles kunnen bevatten, zonder veel te warm te worden?

ps: hoewel ik de pc config van jaha.be heb gebruikt, ben ik nog niet zeker welke winkel ik ga aanspreken voor m'n systeem.

phate_13

Legacy Member
  • Kun je de prijzen bij alle onderdelen zetten?
  • Het is nergens vermeld van wat je allemaal met de pc gaat doen, maar gezien de keuze voor die GPU's: Gamen zit daar ook bij?
  • De AMD kaarten schalen beter, dit wilt zeggen dat bijvoorbeeld de AMD's gemiddeld 190% van de prestaties van 1 kaart behalen en bij Nvidia dit gemiddeld 175% is, waardoor AMD de interessantere keuze is, zeker bij het steken van een 2de kaart. (Fictieve cijfers overigens, maar ik denk dat het geen slechte schatting is.)
  • Harde schijven : Geen probleem.
  • Voeding : Is ruim overkill overigens. Dat systeem komt in theorie toe met 500Watt, maar dan zit je veel te nipt natuurlijk. Daarom wordt er meestal een 650Watt voeding aangeraden, op die manier heb je een mooie 150Watt marge.

EagleEye

Legacy Member
Voor betere hardware ondersteuning en performance bij renderen en videobewerking zou ik voor nVidia gaan. Voor beter prijs/performance bij gaming is ATI (AMD) interessanter.

MrBungle

Legacy Member
EagleEye zei:
Voor betere hardware ondersteuning en performance bij renderen en videobewerking zou ik voor nVidia gaan. Voor beter prijs/performance bij gaming is ATI (AMD) interessanter.

Dit is denk ik wel correct.

De Nvidia GTX 570 is anders wel een aanrader. Ze is prijzig maar erg snel, je zou er alles kunnen op draaien, maar zit met een limiet van 1280 MB (op de goedkoopste) ipv 2GB. Een GTX 560ti stoppen ze meestal in SLI, omdat deze qua performance moeilijker kunnen tippen aan de laatste generatie AMD kaarten.

phate_13

Legacy Member
Euhm, zeer gekke opmerkingen hoor.

De GTX560 Ti wordt meestal aangeraden omdat dit de interessantste Nvidia kaart is. De GTX570 kost veel meer, maar is proportioneel niet zoveel sneller als de meerprijs.

Deze opmerking :
Een GTX 560ti stoppen ze meestal in SLI, omdat deze qua performance moeilijker kunnen tippen aan de laatste generatie AMD kaarten.
Die slaat toch nergens op? De Nvidia kaart is juist minder interessant in SLI dan AMD kaarten. Deze is vooral interessant als je NOOIT SLI gaat steken.

MrBungle

Legacy Member
Op papier is ze toch een gans stuk sneller, de GTX 570 gaat zelfs voorbij de HD 6950 v Radeon. Je betaalt €50 meer, hebt net iets minder geheugen, maar je hebt danook een Nvidia. En nee, ik raad het hem aan omdat SLI met deze kaart niet hoeft..

En ja, crossfire scoort beter dan SLi volgens benchmarks, Ik weet dat.

Ik maak geen gekke opmerkingen die nergens op slaan :D

phate_13

Legacy Member
Natuurlijk gaat die "zelfs aan de HD6950 voorbij", de HD6950 is praktisch even snel als de GTX 560 Ti...

En met de GTX560 Ti MOET SLI ook niet... Je haalt gewoon meer prestaties op die manier...

Man, lees je toch eerst wat in voordat je advies komt geven. Het is wellicht goed bedoeld, maar op deze manier verwar je alleen maar mensen.

En pas op : Ik ga niet zeggen dat de GTX570 per definitie een slechte aankoop is. Weeral, als je NOOIT SLI gaat steken, is dat zeker geen slechte kaart (Hoewel deze prijs/prestatie gezien minder goed is dan een GTX560 Ti of HD6950!). Maar weeral, zodra je in de toekomst of onmiddellijk meer prestaties wilt, is deze niet zo interessant. 2 (veel goedkopere) HD6950's in CF presteren bijna even goed als 2 GTX570's in SLI

MrBungle

Legacy Member
Hmm, en ja haalt er één zin uit van wat ik schrijf om over te discussiëren..
Ik geef twee shortlinks met deftige graka's thats all.
En zijn ze goed of niet??

Ik weet ook niet wat die kerel hier wil, maar duidelijk meer dan gamen alleen..

Nog voor het artikel op tomshardware over BF 3, was ik overtuigd om een GTX 570 te kopen, maar heb nu zeker geen spijt van m'n radeon.

phate_13

Legacy Member
Ik behandel alles wat je aanhaalt. Stop maar gewoon met posten, als het toch alleen maar is om moeilijk te doen. Waarom moet je deze discussie nu persoonlijk proberen te maken? Hoe helpt dat de TS?

Twinturbo

Legacy Member
Zoek eens op in hoeverre 3ds MAX kan gebruik maken van CUDA van NVidia.

Kijk dan in welke verhouding je de pc zal gebruiken. % gamen vs % videobewerking (dat gebruik kan maken van CUDA).

SavaB

Legacy Member
Het systeem zal vooral gebruikt worden voor development (visual studio), grafische toepassingen (photoshop/3ds max) en gaming. Pakweg 40-30-30% verhouding.

Een 570 is ineens een hele stap duurder, dan zou ik precies liever 2X 560 steken in sli.

Prijzen zijn niet zo belangrijk, ik wil gewoon een zo goed mogelijk systeem voor de voorgenoemde doeleinden dat mag aanleunen tegen de 1600€ (mag wat meer of minder). Met het scherm erbij kom ik momenteel op pakweg 1800€.

Dus, om de grafische kaarten-discussie wat op te sommen:
- Als ik kies voor NVidia, dan heb ik iets betere ondersteuning en snellere rendertijden.
- Als ik kies voor ATI, dan heb ik betere gaming-mogelijkheden. Prijs/kwaliteit ligt hier ook iets beter

Voor de rest is precies niet iedereen het eens hoe de merken zich verhouden bij vergelijkbare kaarten op vlak van algemene prestaties (zoals hierboven kost de hd6950 exact evenveel als de gtx560ti), dus ik ga het erbij houden dat de prestaties zeer dicht bij elkaar liggen, en beide een goede keus zullen zijn.

Aangezien ik vooral richting gaming en game-development bezig ben, en rendering in 3ds max over het algemeen dus geen pijnpunt is, denk ik dat ik dus voor 2x HD6950 ga kiezen, tenzij iemand hier nog stevige pros of contras kan geven? Bovendien gaat de i7 sowieso de prestaties van max al serieus omhoog halen, dus zal dat lichte verlies bij de graka's wel gecompenceerd worden in werktijd.

Twinturbo

Legacy Member
Met zulk budget zou ik dan toch al overwegen om te opteren voor een Dell U2711.

SavaB

Legacy Member
Twinturbo zei:
Met zulk budget zou ik dan toch al overwegen om te opteren voor een Dell U2711.

27" is iets te groot naar mijn goesting (dan zet ik later liever een tweede 24" ernaast), en voor 2 keer de prijs heeft dat scherm niet echt veel voordelen tov de iiyama. iiyama is een heel schone middenmoot naar mijn mening, waarbij kleuren goed zijn voor gaming, redelijk goed voor design, en kwaliteit is naar 't schijnt absoluut niet mis. Prijs/kwaliteit is het absoluut bij de betere naar 't schijnt, dus ook daar zit ik niet mis denk ik.
Ik ben absoluut geen kleurenvirtuoos, en als mijn kleuren nu net dat percentje minder helder zijn, ga ik daar zeker niet dubbel zoveel geld voor neertellen. Uiteindelijk zou dat willen zeggen dat ik een grafische kaart minder pak, en dan kies ik liever voor de prestaties van die graka dan voor de ietsje-betere-kleuren van een duur scherm.

phate_13

Legacy Member
Dan nog zou ik eerder gaan voor het Dell U2311 of 2411 scherm. Afhankelijk van wat je er aan wilt uitgeven. Het is ook meer dan enkel de kleuren die een stuk beter zijn, het is ook de veel betere kijkhoek, de zalige voet en usb-hub die een meerwaarde vormen bij deze dell-schermen.

Het scherm is daarnaast ook iets dat veel langer mee gaat dan de rest van je pc en gerust meerdere systemen kan overleven. Ik zou persoonlijk dus ook eerder iets meer investeren in het scherm.

SavaB

Legacy Member
phate_13 zei:
Dan nog zou ik eerder gaan voor het Dell U2311 of 2411 scherm. Afhankelijk van wat je er aan wilt uitgeven. Het is ook meer dan enkel de kleuren die een stuk beter zijn, het is ook de veel betere kijkhoek, de zalige voet en usb-hub die een meerwaarde vormen bij deze dell-schermen.

Het scherm is daarnaast ook iets dat veel langer mee gaat dan de rest van je pc en gerust meerdere systemen kan overleven. Ik zou persoonlijk dus ook eerder iets meer investeren in het scherm.

De kijkhoek is nauwelijks beter precies (8° is niet overdreven veel, zeker niet als ge er toch sowieso recht voor zit), en 50€ voor een usb-hub uitgeven vind ik ook wat overdreven.
Maar ben wel curieus wat er zo speciaal is aan de voet?

phate_13

Legacy Member
Cijfers zeggen niet alles. In de praktijk is het verschil groter dan die 8°. Dit wordt ongeveer op de volgende methode gemeten : Wanneer het contrast minder wordt dan 1/10de is van normaal, tot daar wordt de definitie kijkhoek standaard gebruikt. Echter zit je dan natuurlijk al met grote kleurveranderingen ed. Wanneer je 1/4de zou gebruiken bijvoorbeeld zal het IPS scherm nog altijd zijn grote kijkhoek behouden terwijl deze bij dat scherm veel kleiner zal zijn.

De voet biedt gewoon veel meer functies. De meeste schermen tegenwoordig hebben een vaste voet welke enkel een beetje het scherm naar voor en naar achter kan tilten. Deze dell schermen kunnen ook veel in de hoogte worden ingesteld, swivel en pivot.

SavaB

Legacy Member
hmm, die voet is dan idd wel interessant... Ik ga er over nadenken, goed mogelijk dak dan toch voor de dell ga.

Thx!

Verder nog iemand commentaren op het systeem? Weet iemand of de case groot genoeg gaat zijn?

Twinturbo

Legacy Member
Ik had het eigelijk meer over de grotere resolutie, waar je handig gebruik van kan maken als je aan het werken bent :)

Iemand trouwens al opgemerkt dat de SB cpu prijzen omhoog zijn gegaan? 300 € voor een i7 2600K en 215 € voor een i5 2500K bij Jaha. En dit is geen uitzondering.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan