Archief - nieuwe PC samenstellen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

phate_13

Legacy Member
Was mij ook al opgevallen, is ook het geval (en nog feller zelfs) bij de AMD Phenom II (en Athlon II) processoren (120 euro voor de Phenom II x4 955 is een stijging van 20%!).

Ook bij de HD6950 heb ik trouwens het gevoel dat deze eerder marginaal duurder is geworden.

(And aargh! You lured me into an off-topic discussion! :) )

SavaB

Legacy Member
phate_13 zei:
  • Voeding : Is ruim overkill overigens. Dat systeem komt in theorie toe met 500Watt, maar dan zit je veel te nipt natuurlijk. Daarom wordt er meestal een 650Watt voeding aangeraden, op die manier heb je een mooie 150Watt marge.

2 x hd6950 zou toch al op zichzelf 500W zijn bij max verbruik. Tel daar nog 100W voor de i7 bij, en je zit al aan 600W. Ik zou dus opteren om eerder voor 750W te gaan. Maar aangezien die niet te kiezen zijn op de config van jaha.be heb ik maar ineens eentje van 850W aangeduid. Natuurlijk, als ik bij een andere shop mn onderdelen ga bestellen ga ik proberen voor een 750W te opteren, maar 650W lijkt me wat te weinig marge (hoewel ik hier ook niet al te veel van ken, dus als 50W marge ruim voldoende is, dan hoor ik dat graag)

phate_13

Legacy Member
Een volledig systeem met HD6950's verbruikt 500Watt bij full load (wat je zelfs niet bereikt bij gewoon gebruik, enkel in benchmarks.) Dus marge genoeg hoor.

Overigens : Ik zou toch voor de I7 2600K gaan hoor. Het enige verschil tussen de 2600 en 2700 is die 0.1Ghz. Wat je zelf ook kunt aanpassen op de 2600K versie, in feite is het dus 25 euro weggegooid. Zelfs als je het niet dat beetje zou overclocken, dan nog zou je dat verschil zelfs niet merken.

Edit: http://www.anandtech.com/bench/Product/299
Hier vind je de wattages die een volledig systeem met 2 HD6950's verbruiken bij furmark en crysis :
Furmark gemeten : 509 Watt.
Crysis gemeten : 470 Watt
Nu moet je echter ook nog weten, dit is gemeten tussen de voeding en het stopcontact. Een voeding vraagt echter meer van het stopcontact dan dat deze levert, er zit een zekere efficientie-verlies op. De efficiency van de voeding bij Anandtech is normaal gezien zo'n 86% dus:
Furmark gevraagd van de voeding : 440 Watt.
Crysis gevraagd van de voeding : 405 Watt

Anyway, daarnaast : De kwaliteit van de voeding is duizend keer belangrijker dan het wattage. Het wattage van een voeding zegt echt bitter weinig als je gaat kijken naar bijvoorbeeld de Corsair VX450, Antec Earthwatts 500Watt en de Arctic Cooling Fusion 550Watt, deze zijn intern dezelfde voeding. Welja nog straffer : De Corsair gebruikt zelfs een paar betere componenten en de Arctic cooling een paar iets mindere, maar het basis-design is hetzelfde. Staar je dus vooral niet blind op het wattage!

SavaB

Legacy Member
alright, goed punt. Hoewel op dat bedrag 25€ niet veel is, tellen vele kleine dingetjes wel op natuurlijk.

Ben nog altijd aan 't twijfelen over de graka: vandaag wist iemand mij te zeggen dat het op zich geen zin heeft om 2 graka's te pakken, en dat ik dan beter een versie zwaarder pak. (Dus ipv 2x hd6950, gewoon 1x hd6970). Ben ondertussen wel zeker van m'n ati-keuze. Misschien is zelfs 1x hd 6950 al voldoende, en kan ik er gewoon tot over een tijdje mee wachten om de tweede erbij te steken?

phate_13

Legacy Member
Je kunt perfect wachten met die 2de kaart inderdaad, dat zal je zelfs wat geld uitsparen.

Maar geen nut hebben? Dat is een zeer straffe uitspraak hoor. Het verschil is toch zeer groot hoor :
AnandTech - Bench - GPU11 (HD6950 VS HD6950 CF)

En je kunt dit niet zomaar vervangen door een iets snellere kaart.
AnandTech - Bench - GPU11 (HD6970 VS HD6950 CF)

Je hebt natuurlijk wel de HD6990, maar deze is belachelijk warm en luid (meer dan 70dB)
AnandTech - AMD's Radeon HD 6990: The New Single Card King

FlameDB

Legacy Member
Ik kan die persoon daar enigszins in volgen want het is dan interessanter om dezelfde er later bij te steken terwijl je nu voldoende hebt aan die ene krachtige kaart. Nu vind ik wel dat dit eerder opgaat voor een vergelijking tussen bijvoorbeeld een 6850 en een 6950. Nu 2x 6850 ipv 1 6950 is niet zo slim want je beperkt je upgrade mogelijkheden en je zult sneller met een verouderd, te trage setup zitten.

Het verschil tussen een 6950 en 6970 is te minimaal (terwijl deze laatste een stuk duurder is overigens!) om dit argument op te halen. Koop dus gewoon een 6950 en moest je het al nodig vinden steek je gewoon een tweede erbij.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan