Qua speakers heb ik zelf niet veel vergelijken, aangezien ik mijn speakers meteen via Internet besteld heb...
Ik was wel een aantal speciaalzaken binnengewandeld op zoek naar een goede amp. Zo ook heb ik eens een Sony Center bezocht. Ik vond die amps behoorlijk "blikkerig" klinken (ongeveer wat jij ook lijkt te beschrijven; ik luisterde nochthans enkel naar Sony's QS-serie die zogezegd beter zou moeten zijn dan de rest). Ondertussen heb ik een kennis die vrij dure Sony speakers gekocht heeft en ook die klinken erg blikkerig... Anderen zullen wellicht vinden dat die een mooi effen geluid geven, maar dat vond ik dus niet.
Marantz produceert veel warmer geluid. Het nadeel is dat die meestal duurder uitkomen. De goedkoopste is de "SR 4600" (
EUR 299,00 is de laagste prijs die ik gevonden heb), maar die mist een aantal features die ik toch belangrijk vind (lipsync, multi-room support, front-inputs). Daarom zou ik je toch afraden om de SR 4600 te nemen en eerder uit te kijken naar de SR 5600 (dat is tenminst wanneer je budget je dat toelaat).
Pioneer is vrij degelijk, maar in shops hebben ze mij die meermaals afgeraden omdat Pioneer een aantal jaar geleden is gestopt met het verder doorontwikkelen van de receivers. Daardoor zijn die blijven steken op hun ouder niveau (ook qua ondersteuning van recentere decoders doen die het minder).