Archief - stille behuizing

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

pettre

Legacy Member
Het zou me verwonderen dat ik de fan van de gpu-koeler zou kunnen uitzetten.
Heeft er hier iemand een zalman reserator,tschijnt dat ie echt onhoorbaar is?

RealFlub

Legacy Member
hier van m'n 6600GT, heb ik een VF700 erop staan, ik mag zelfs de fan uitzetten en gamen. de kaart komt nooit boven de 80°...

Davion

Legacy Member
Reserator is stil idd, maar koelt ook slecht, ge gaat beter voor high end air.

pettre

Legacy Member
Wat noem je slecht?Een overclockfreak ben ik niet,het is voor mij belangrijker dat mijn systeem stabiel is.
Ik heb net een review gelezen op guru3d,koelt ongeveer even goed als goeie luchtkoeling volgen hen.

SMa

Legacy Member
slecht = minder dan de stockkoeler

een goede aircooler kan ook geluidstil zijn.

Davion

Legacy Member
Ge zijt beter af met een highend aircooler, de temps zijn +/- even goed, maar t'is goedkoper en ge hebt der geen last van.

brainwashed

Legacy Member
hebt ge u northbridge fan al vervangen want dieje maaktre vrij veel lawaai hier
en die van men graka ook

veer de andere fan mischien op 5volt zetten of van papst kopen die zijn naart schijn heel stil

Box

Legacy Member
Als ge de echte stilte wilt zoals de TS blijkbaar wil, is een papst fan ook niet meer genoeg hoor. Die moet je dan ook al zeker op 5V of 7V zetten.
Belangrijkste aan case is niet de demping trouwens hoor. Je moet vooral zien dat je een goeie airflow kan creëeren zodat je een goeie koeling hebt met weinig fans die bovendien traag draaien.
De antec 3000 reeks is daarvoor goed.
Ook de P150 staat heel hoog aangeschreven in dat opzicht (en heeft bovendien gedempte panelen).
Ook aan te raden is de lucht voor de voeding gescheiden te houden (warme lucht van cpu niet naar voeding laten gaan).

pettre

Legacy Member
@Box De warme lucht van de voeding scheiden gebeurt in de antec p180 ook.
En in de Antec p180 wordt er toch ook veel gedaan om een ideale airflow te creeren en heeft bovendien ook gedempte panelen.
Ik zal de gpu koeler(artic silencer) eens vervangen door de reserator,op de cpu heb ik zo'n zalman van 12cm draaien dus die laat ik voorlopig.
In m'n case draaien nu 3 antec 12cm fan's,op low.
De onderste zal ik gewoon laten draaien denk ik zodat de hd's en de voeding genoeg frisse lucht krijgen.De 2 bovenste haal ik eruit maar ik zal er nog een papst van 12cm bijsteken en die laten draaien op 5volt.
De chipset wordt passief gekoeld en profiteert mee van de frisse lucht van de cpu koeler.
Ik denk er ook aan om zoiets te kopen om het geluid van de voeding te dempen.
http://www.ikbenstil.nl/product_info.php?cPath=24_124&products_id=156
Think that should do tha thrick:)

boostah

Legacy Member
pettre zei:
@Box De warme lucht van de voeding scheiden gebeurt in de antec p180 ook.
En in de Antec p180 wordt er toch ook veel gedaan om een ideale airflow te creeren en heeft bovendien ook gedempte panelen.
Ik zal de gpu koeler(artic silencer) eens vervangen door de reserator,op de cpu heb ik zo'n zalman van 12cm draaien dus die laat ik voorlopig.
In m'n case draaien nu 3 antec 12cm fan's,op low.
De onderste zal ik gewoon laten draaien denk ik zodat de hd's en de voeding genoeg frisse lucht krijgen.De 2 bovenste haal ik eruit maar ik zal er nog een papst van 12cm bijsteken en die laten draaien op 5volt.
De chipset wordt passief gekoeld en profiteert mee van de frisse lucht van de cpu koeler.
Ik denk er ook aan om zoiets te kopen om het geluid van de voeding te dempen.
http://www.ikbenstil.nl/product_info.php?cPath=24_124&products_id=156
Think that should do tha thrick:)

papst = overrated en duur

ge kunt er met dezelfde airflow vinden die stiller zijn (en dan ni spec volgen, papst = wishfull thinking), of voor dezelfde prijs, even luid of zelfs stiller, ma wel meer airflow

pettre

Legacy Member
Mja,zo'n papst heb ik thuis liggen.
Welk merk/type zou jij voorstellen?

Box

Legacy Member
Weet je al wat het luidste onderdeel in de kast is op dit moment? Want het is het handigst om de 'boosdoeners' stelselmatig weg te werken. Je stopt 1 voor 1 de fans in je systeem en je gaat na de welke het meeste geluidsafname veroorzaakt. Dat pak je eerst aan.
Neem de fan uit je systeem en ga na hoe luid hij in open lucht is op verschillende voltages. Als hij 5V niet stil is is vervangen de enige optie. Anders plaats je hem terug in de case met een verlaagd voltage (bij mij draait alles aan 5V, cpu cooler zelfs aan minder).
Ik kan je ook al zeggen dat je sommige onderdelen zal moeten vervangen. Bv de voeding: als die geen al te hoge efficiëntie heeft kan je je niet altijd permitteren van minder te koelen of je gaat problemen krijgen. Voor cpu koeler, als je socket compatibel is, raad ik een scythe ninja aan. Die kan je, zeker in de P180 met die 2 fans erlangs (zelfs als je er maar eentje gebruikt), passief gebruiken wat je weer een fan scheelt.
Post mss ook een je systeem specs, en evt wat foto's dan is het al gemakkelijker om advies te geven.

En ga eens kijken op SilentPCReview. Alles weet ik weet heb ik van daar. Ze hebben daar lijsten van onderdelen (psu's, fans, hsf's, ...) die ze aanraden voor stille computers. Kijk zeker ook eens in het forum naar wat leden daar met hun P180 gedaan hebben, er zijn er heel wat.

Edit: van dat dingetje om het geluid van je voeding te dempen moet je geen wonderen verwachten. Dat kan een stille voeding mss nog een ietsie stiller maken, maar als je je voeding nog echt hoort, zal dat daar niet veel aan veranderen hoor.

PS: als je echte stilte wilt, wees dan bereid om veel geld uit te geven :) Ik ben anderhalf jaar geleden ook begonnen met mijn pc stiller maken. Elke keer als je een onderdeel stil krijgt ben je even content met de nieuwe situatie, maar na een week begin je een geluid te horen dat je stoort en moet je weer een onderdeel stiller krijgen. En zo blijft dat gaan. Ik zit nu met een pc waar mijn zalman 7000alcu het luidste onderdeel is (en die fan draait aan +/- 4V). Iedereen hier verklaart mij al voor zot dat ik dat ding nog stiller wil krijgen :)

Kenshi

Legacy Member
@Box heb zelf een Antec 3000B case, maar die case staat in mijne bureau.
Heb regelmatig last van resonantiegeluiden veroorzaakt door mijn harde schijven vermoed ik.
Die maken dus het meeste lawaai, ook al zitten ze in de case geschroefd met rubbertjes tussen.
Enig idee hoe ik dat best aanpak dan ;)

Ik wilde binnennkort ook zo een Seagate 7200.10 reeks erin stoppen, die naar het schijnt ook niet al te stil zijn.

pettre

Legacy Member
specs:
a64 3500 s939:zalman 7700
asus av8 kt800 pro chipset wordt gekoeld door de standaard heatsink(passief dus)
1 gig ocz ram met heatspreaders
benq dw 1655 dvd-writer
6800 gt agp gpu wordt gekoeld door artic silecer(3?),ongetwijfeld de grootste herriemaker
wd raptor 36gig,is zeker niet van de stilste maar is toch bijna onhoorbaar omdat ie is opgehangen in van de gommetjes
lc power 550w voeding met 1 fan van 14cm,lijkt me vrij stil
3 antec 12 cm fan's,draaien op low

pics:
http://i6.tinypic.com/16m6990.jpg
http://i6.tinypic.com/16m6gib.jpg
http://i6.tinypic.com/16m6gyt.jpg

Ik heb er al aan gedacht om de reserator zelf in de kamer hiernaast te zetten en een gaatje in de muur te boren voor de aansluitingen.Op die manier zal ik het pompje zeker niet horen draaien.

Rajiv

Legacy Member
ik kan mij niet inbeelden dat jij met zo'n cablemess een optimale airflow hebt of kan hebben, vermijd dat bij uw nieuwe case :)

pettre

Legacy Member
@Rajiv:ik heb dat vroeger als eens uitgetest.
Kabelmess t.o.v. rounded kabels en alles zo schoon mogelijk wegsteken enzo en dat scheelde zelfs niet 1 graad.

Box

Legacy Member
Rajiv: ik zou toch beginnen met die kabels wat mooier weg te steken. Zolang je echt goeie airflow hebt, of je koeling niet echt afhankelijk is van case-airflow zal dat niet zoveel maken. Als je echter met minimale koeling gaat werken wordt eens zo belangrijk.
Aangezien je graka de grootste boosdoener is zou ik die eerst aanpakken. Zoek mss eens naar een volledig passieve oplossing. Met een goede airflow in de case moet dit zeker mogelijk zijn, evt kan je proberen de voorste intake-fan wat naar achteren te brengen zodat je die beter op de graka kan richten.
Voor cpu-koeler zou ik echt opteren voor die scythe ninja. Die kan je in jouw setup probleemloos passief gebruiken. Mss kan je zelfs 1 van de 2 achterste fans weghalen, zoniet zou ik de bovenste toch verplaatsen naar de scythe zelf (hoe verder fans weg zijn van de openingen in de case, hoe minder geluid ontsnapt).
De reserator zou ik niet doen, tenzij je hem al gekocht hebt.

Kenshi: ik heb zelf een antec 3700AMB, quasi dezelfde case als jij, en heb ook een tijdje last gehad van die resonerende panelen (werd er GEK van). Hier zijn 2 oplossingen voor:
1. De panelen zwaarder maken waardoor ze minder gemakkelijk gaan resoneren. Hiervoor zijn er allerlei producten in de handel, maar je kan gewoon ook dingen in een doe-het-zelf zaak kopen. Hoe zwaarder het materiaal hoe beter. Deze methode is wel nogal omslachtig.
2. Je HD's ontkoppelen van je case zodat trillingen niet worden doorgegeven. Dit is wat die rubberen ringetjes zouden moeten doen, maar die zijn te hard om echt te werken. Doe eens een search naar "suspending hard drives", of "hard drive suspension" of iets dergelijks op silentpcreview, zo kom je tientallen mogelijkheden tegen.
Ik heb ze alle 2 al geprobeerd, de 2e is bij verre het meest efficiënt, maar je moet wel zorgen dat je een fan in de buurt van je HD's hebben om ze koel te houden. Op deze moment ben ik bezig met een bird-house (kan je ook search naar doen) te maken met ingebouwde stoffilter. Is wel niet zo makkelijk :(
Wat die 7200.10 betreft. Die zijn idd niet zo stil schijnt... Als je ze ontkoppelt zal je het grootste deel van het geluid wel wegkrijgen, aan jou de keuze hoe stil het moet zijn he :) Als het voor grote opslagcapaciteit dient kan je ook de nieuwe western digital proberen, die zou heel stil zijn (staat review op frontpage van SPCR).

Veel plezier ;)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan