Archief - Corona: Maatregelen, Updates & Algemene Discussie - Deel 5

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

JPV

Legacy Member
the_fox zei:
Dat ze niet in een stadium kunnen kruipen om te volgen is 100% duidelijk. Maar de foto's die ik in de kranten/social media zien verschijnen heb doet mij toch vermoeden dat dit weekend bij de match van Antwerpen er toch veel mensen de regel van de bubbel aan hun laars gelapt hebben. Zowel bij de match zelf als de viering achteraf.
Klopt. En daarom vond ik de acties van Marc Van Ranst zeker ok. Dat was een serieuze vingerwijzing zelfs naar mensen die niet rechtstreeks aangewezen werden door hem...

the_fox

Legacy Member
Vile zei:
Ben een fervent fietser. Liever live voetbal en F1 dan het doemdenken van de virologen op de tv.
DISCLAIMER: Vile het volgende is meer een maatschappij-kritische rant dan een persoonlijke aanval. Het is gewoon duidelijker als ik iets concreet kan benoemen. Vat dit dus niet op als een persoonlijke aanval ook al val je binnen hetgeen ik wil aankaarten, het is algemeen bedoeld!

Natuurlijk heeft iedereen dit liever, maar het is nu eenmaal een situatie waar we allemaal inzitten en waar we allemaal door moeten. En met de huidige evolutie verandert de situatie geregeld (wekelijks/dagelijks). Niet-geïnformeerde burgers zijn een groter probleem dan zij die de regels moedwillig niet naleven. De gebrekkige communicatie en overvloed van informatie is hier ook deels een probleem.

En tijdens het WK was het overal "Tous Ensemble!" maar nu we in een situatie zitten waar we letterlijk allemaal samen doormoeten, begint het egoïsme bij veel mensen toch boven te komen.

Vile zei:
Voetbal is big business. Van Ranst zou zich beter eens terugtrekken in z’n labo ipv op alles en iedereen commentaar te geven en ganse tijd op tv te komen.
Vile zei:
Akkoord, maar niet alles moet toch door Corona worden lamgelegd? De lonen die clubs moeten betalen aan hun spelers zijn ook niet min. Van Ranst komt gewoon veel te veel op tv.
Dit is hier een perfect voorbeeld van. De economische impact is al immens en gaat enkel nog groter worden. Hele sectoren gaan momenteel ten onder. Maar economische impact wordt voor veel mensen enkel maar gebruikt/aangekaart voor het kleine stukje dat invloed heeft op hun.
Want ja, 1x per week van in uwe luie zetel naar voetbal kunnen kijken is natuurlijk veel belangrijker dan de horeca-sector, cultuur-sector, event-sector die ten onder gaat. Of alle mensen die hun job verloren zijn (al dan niet tijdelijk met tijdelijke werkloosheid) of mensen die geen werk vinden omdat veel bedrijven momenteel hun aanwervingen gestopt hebben. Of natuurlijk de mensen die bijklusten in de sectoren die nog steeds lam liggen.

En veel mensen zoeken een zondebok, zoals jij hier Van Ranst aanvalt. De horeca-sector steekt het op de genomen maatregelen (bubbel, avondklok in Antwerpen, social distancing regels); maar denken zij nu echt dat dat het grootste probleem is? Zelfs met de bubbels van 15man, geen avondklok en social distancing maatregelen zaten veel cafés niet op hun nieuwe capactieit. Dit simpelweg omdat veel mensen de keuze maken om thuis te blijven en niet meer op café/restaurant gaan.
De cultuur & event-sector deels ook. Zij steken het ook op de maatregelen. Wat grotendeels klopt, want de rendabiliteit van dingen te organiseren met minder publiek is er soms niet. Maar veel organisaties cancellen ook events/optredens omdat ze te weinig publiek vinden/het risico niet willen nemen.


Het is simpel, de genomen maatregelen zijn er voor iedereen. Dit gaat een grotere impact hebben op sommigen maar deze zijn genomen met afwegingen voor iedereen. Wat momenteel primeert is de gezondheid. Want de economie zou ook crashen indien 5 of 10% van de bevolking bezwijkt aan corona...
En ja, de maatregelen zijn niet perfect. Wat ook logisch is gezien dit een ongeziene situatie is. Maar ik ben er van overtuigde dat de experten die deze maatregelen voorstellen meer kennis van zaken hebben en over meer informatie beschikken dan gelijk wie anders.
En nee, ik ben er soms ook niet mee akkoord dat de politici sommige regels/maatregelen verwerpen. Maar het is nu eenmaal zo. Het heeft weinig nut om er tegen in te gaan. Want of je nu akkoord bent of niet met de maatregelen, als je er tegenin gaat, ga je ze enkel laten aanslepen. Want de maatregelen zijn enkel effectief als bijna iedereen er zich aan houdt!

Tomski

Legacy Member
JorisBlack zei:
Hier nog wat gezond verstand:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200802_94822395

Timothy555 dat was toch uw tuinfeest niet zeker?
emoji38.png
Ze zijn er gisteren weer binnengevallen, weer dezelfde kliek, opnieuw 20+ personen aan het feesten.

deathsythe

Legacy Member
Tomski zei:
Ze zijn er gisteren weer binnengevallen, weer dezelfde kliek, opnieuw 20+ personen aan het feesten.

in haaltert wel nog geen nieuwe besmettingen, ben benieuwd hoe lang het zal duren :)

sandervdw

Legacy Member
Nu gaan ze de kleurcodes voor reizen aanpassen. Dat gaat het allemaal nog veel duidelijker maken "ja, uw regio is oude code rood en nieuwe code paars, behalve stukje x, dat is nieuwe code roze"

niemandsland

Legacy Member
Heeft er iemand viroloog Steven Van Gucht nog gezien, dat is al zeker 14 dagen dat ie van het scherm is. Leek mij samen met Mvr een olijke duo ipv bullenbak Herman Goossens.

Carrion

Legacy Member
niemandsland zei:
Heeft er iemand viroloog Steven Van Gucht nog gezien, dat is al zeker 14 dagen dat ie van het scherm is. Leek mij samen met Mvr een olijke duo ipv bullenbak Herman Goossens.

Deze middag op het nieuws te bewonderen. Hij was 2 weken met vakantie.

Balsaus

Legacy Member
niemandsland zei:
Heeft er iemand viroloog Steven Van Gucht nog gezien, dat is al zeker 14 dagen dat ie van het scherm is. Leek mij samen met Mvr een olijke duo ipv bullenbak Herman Goossens.

Sinds vandaag terug van verlof. (Check Vrt Nws)
Lijkt mij nog de meest realistische expert, die andere 'experts' zoals Van Ranst kramen vaak onzin uit.

sandervdw

Legacy Member
Ivm de zever die er komt over een avondklok en mondmaskerplicht:
Het volgende is zonet beslist en een véél groter probleem. En ik verwacht niet dat die regel ooit nog teruggeschroefd gaat worden:

14:15
Lokale besturen krijgen toegang tot individuele gegevens coronapatiënten
Lokale besturen zullen ook kunnen beschikken over de individuele gegevens van wie met COVID-19 besmet is. Dat heeft Vlaams minister van Volksgezondheid Wouter Beke (CD&V) maandag bekendgemaakt. Sinds vrijdag beschikken steden en gemeenten al over de gegevens op wijkniveau.

De individuele gegevens zullen toegankelijk worden gemaakt via een medische expert die verbonden is aan de zorgraad van de eerstelijnszone waar de betrokken stad of gemeente onder valt. Die zestig zones in Vlaanderen en Brussel moeten het werk van lokale besturen en zorg- en hulpverleners beter op elkaar afstemmen. De organisatie van de eerstelijnszorg per werkgebied is in handen van speciaal daarvoor opgerichte vzw, een zogenaamde zorgraad.

Archaos

Legacy Member
sandervdw zei:
Ivm de zever die er komt over een avondklok en mondmaskerplicht:
Het volgende is zonet beslist en een véél groter probleem. En ik verwacht niet dat die regel ooit nog teruggeschroefd gaat worden:

Inderdaad dat zijn van die kleine zaken die geruisloos voorbijgaan. Steentje per steentje...

Never waste a good crisis...

Loser

Legacy Member
Balsaus zei:
Sinds vandaag terug van verlof. (Check Vrt Nws)
Lijkt mij nog de meest realistische expert, die andere 'experts' zoals Van Ranst kramen vaak onzin uit.

Je weet dat die samen zitten, samen vergaderen en de strategieën samen uitwerken?

Guazala

Legacy Member
Over dat benauwde gevoel bij het dragen van een mondmasker:

Wetenschap toont aan dat je geen objectief gebrek aan zuurstof hebt, maar dat neemt niet weg dat je dat gevoel wel kan hebben.

Voor mezelf: ik heb daar enkel last van op momenten dat ik mij bewust ben van het feit dat ik het mondmasker op heb. Heb nu al een paar keer een shift van 10u gewerkt met een mondmasker op en vooral bij het begin, als ik dat net heb opgezet en er dus bewust mee bezig ben, heb ik er last van.

Ik heb nogal gemakkelijk de neiging tot hyperventileren en dat is wat dan ook gebeurt.
Je hebt een gevoel dat je te weinig lucht binnen krijgt, daardoor ga je te diep en te snel ademen en voor je het weet ben je aan het hyperventileren, wat qua gevoel heel erg aanleunt tegen geen lucht krijgen. Voor mezelf besef ik wat ik fout doe en kan ik dat daardoor corrigeren. Maar als je nog nooit in je leven gehyperventileerd hebt en dat nu voor het eerste keer met een mondmasker meemaakt, is dat best beangstigend en ga je dat uiteraard wijten aan het mondmasker en niet aan het feit dat je volledig fout aan het ademen bent (want dat besef je niet).

puni

Legacy Member
Loser zei:
Je weet dat die samen zitten, samen vergaderen en de strategieën samen uitwerken?

Daar heeft hij het wel niet over. In de media komt Van Gucht inderdaad gewoon over als de meest realistische en down to earth persoon van alle experts die opgevoerd worden.

niemandsland

Legacy Member
Grote onzekerheid in de provincie Antwerpen. Kan het duel tussen KVM en RSCA wel doorgaan? "We verwachten snel uitsluitsel over voetbal in onze provincie":

Draai het dan gewoon om, laat Anderlecht “thuis” spelen en KVM in terugronde thuisploeg. Dit is weer te simpel?

Destel

Legacy Member
Met die aantallen staan die dan toch niet verder dan de USA of zelfs België?

(In de USA is Moderna sinds eind vorige maand bezig met een test met 30.000 mensen.)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan