Misschien onszelf ook eens meer rekenschap geven dat dit eigenlijk een relatief onschadelijk virus is in vergelijking met de échte pandemieën in het verleden of andere virussen op deze planeet waar je écht bang zou hebben bij een pandemie (cfr. ebola), en dat we nu een zeer zware prijs aan het betalen zijn voor het redden van in de meeste gevallen slechts een zeer beperkt aantal levensjaren.
De prijs voor die levensjaren moet wat mij betreft niet nul zijn, maar kan ook niet tot in het oneindige opgedreven worden, zeker niet wanneer men nu rekent op een vooruitzicht op een vaccin waar er eigenlijk als je pessimistisch bent géén garantie op slagen is:
https://www.demorgen.be/tech-wetens...-een-mirakeloplossing-voor-covid-19~b81a6e42/
Nu goed ik ben optimistischer en heb meer vertrouwen in de wetenschap, maar voorjaar 2021 zou mij al héél uitzonderlijk lijken, en hoelang kan je deze maatregelen van de mensen blijven vragen? Voor mensen die alles op orde hebben: een leuke bubbel, een goede job met thuiswerk-optie, etc. zijn de offers eigenlijk nog beperkt, maar voor andere mensen is dit ronduit een pad richting financiële problemen, mentale problemen en ja, ook zelfmoord in de ergste gevallen. Brengen de virologen dat ook in rekening of kijken ze alleen naar hun grafieken? Ik vermoed in het geval van minstens een aantal onder hen (o.a. Molenberghs) dat laatste.