Archief - Corona: Maatregelen, Updates & Algemene Discussie - Deel 5

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

AreVee

Legacy Member
Ik vind het toch te gek om de daling aan mevrouw Berckx haar maatregelen toe te schrijven. Anders was het altijd effect zie je na twee weken en nu na een week zou het wel dankzij de maatregelen komen?

Edit:Sander was me net voor

phate_13

Legacy Member
Ik ga er gedeeltelijk mee akkoord. Maar vergeet ook niet dat het nu bijna twee weken geleden is.
Maandag 27/7 waren de maatregelen al grotendeels bekend, en wist men dat er voor Antwerpen nog strengere maatregelen kwamen.

In mijn directe omgeving heb ik mensen toen al direct hun gedrag zien aanpassen, ook al waren de regels niet direct van toepassing.

Voor Antwerpen specifiek, is het natuurlijk de vraag of de extra maatregelen die genomen zijn, effectief zijn of niet, als de bubbel reeds zoveel kleiner is geworden.

jack|herrer

Legacy Member
AreVee zei:
Ik vind het toch te gek om de daling aan mevrouw Berckx haar maatregelen toe te schrijven. Anders was het altijd effect zie je na twee weken en nu na een week zou het wel dankzij de maatregelen komen?

Edit:Sander was me net voor

Langs de andere kant. Er is een rede waarom mensen nog maar 9 dagen in quarantaine moeten ipv 14. Dus het zou best kunnen dat het er wel aan ligt.

sandervdw

Legacy Member
jack|herrer zei:
Langs de andere kant. Er is een rede waarom mensen nog maar 9 dagen in quarantaine moeten ipv 14. Dus het zou best kunnen dat het er wel aan ligt.

Ja, het kan zijn dat er een logica achter zit (testen voor symptomen optreden zal er al mee te maken hebben). Maar dat mogen ze wel eens communiceren dan.

dee

Legacy Member
Kleine wijziging aan het model waardoor iedereen in paniek was.





Dat je dit nog kan verkocht krijgen, ik begrijp het echt niet.


phate_13 zei:
Ik ga er gedeeltelijk mee akkoord. Maar vergeet ook niet dat het nu bijna twee weken geleden is.
Maandag 27/7 waren de maatregelen al grotendeels bekend, en wist men dat er voor Antwerpen nog strengere maatregelen kwamen.

In mijn directe omgeving heb ik mensen toen al direct hun gedrag zien aanpassen, ook al waren de regels niet direct van toepassing.

Voor Antwerpen specifiek, is het natuurlijk de vraag of de extra maatregelen die genomen zijn, effectief zijn of niet, als de bubbel reeds zoveel kleiner is geworden.

Tenzij uw directe omgeving deel uitmaakt van een lagere sociale klasse, allochtoon zijn of leven in wijken met grote gezinnen is uw directe omgeving niet onmiddelijk relevant voor de verspreiding op dit moment.
Het is dus inderdaad moeilijk te zeggen in welke mate hun gedrag is aangepast.


jack|herrer zei:
Langs de andere kant. Er is een rede waarom mensen nog maar 9 dagen in quarantaine moeten ipv 14. Dus het zou best kunnen dat het er wel aan ligt.

9 dagen is enkel al je 2x negatief test.

ilgonwe

Legacy Member
In de persconferentie die nu loopt is Steven Van Gucht toch al aan het toeteren dat Berx goed werk deed:
"In de provincie Antwerpen is na een periode van sterke groei de toename teruggevallen tot zo'n 10 procent per week, wat betekent dat de maatregelen hun vruchten afwerpen", klinkt het.
Ik blijf er toch maar sceptisch over, maar goed, de communicatie is zoals verwacht...

En zoals dee zegt, die maatregelen werken niet in op de wijken die het nodig hebben, maar dat heb ik al een aantal weken terug gezegd. Het kan best zijn dat we de perifere besmettingen hebben maar in de kern is het nog altijd aan het voort gaan. Indien de meerderheid besmet is in de zeer specifieke gebieden zal je na een aantal weken natuurlijk een daling merken, maar dat staat los van de maatregelen die verstrengen of versoepelen.

Pan

Legacy Member
sandervdw zei:
Ik vind trouwens wel dat Westvlees een serieuze boete zou moeten krijgen. Als je zoveel besmettingen hebt, kon je duidelijk geen veilige afstand garanderen.

Als uw werknemers met 10 in een appartement kruipen en in busjes naar het werk rijden zal afstand houden niet veel uitmaken. Goedkoop vlees - goedkope werkkrachten - ....

Pumba93

Legacy Member
sandervdw zei:
Ik denk niet dat we nog in het stadium zitten dat we de uitbraak zo fijnmazig kunnen localiseren. Overal komen rode zones, bijna alle gemeentes zitten boven de alarmdrempel. Ik zie het nu niet meer om te zeggen "dat komt door x en dat komt door y".

Ik vind trouwens wel dat Westvlees een serieuze boete zou moeten krijgen. Als je zoveel besmettingen hebt, kon je duidelijk geen veilige afstand garanderen.

Ik weet niet in hoeverre dit volledig aan gebrekkige werkomstandigheden toegeschreven kan worden. Je ziet in verschillende landen in de vleesindustrie brandhaarden ontstaan. Niet toevallig een sector waarin ook in de zomer gewerkt wordt in koude temperaturen waar coronavirussen over het algemeen beter zouden gedijen.
Ik denk vooral dat dit een heel myopische blik op de winter werpt, als je ziet hoe het virus in Maart om zich heen sloeg in relatief warme temperaturen.

phate_13

Legacy Member
dee zei:
Kleine wijziging aan het model waardoor iedereen in paniek was.





Dat je dit nog kan verkocht krijgen, ik begrijp het echt niet.

Ik snap niet dat er om zo'n dingen nog altijd zoveel ophef komt? Er staat nu geen uitleg bij. Maar die eerste grafiek is een prognose van de verderzetting zonder maatregelen. Die tweede grafiek zal dat niet zijn. Ik snap niet wat je daar zo vreemd aan vindt?


Tenzij uw directe omgeving deel uitmaakt van een lagere sociale klasse, allochtoon zijn of leven in wijken met grote gezinnen is uw directe omgeving niet onmiddelijk relevant voor de verspreiding op dit moment.
Het is dus inderdaad moeilijk te zeggen in welke mate hun gedrag is aangepast.

Ik snap wat je wilt zeggen, anekdotisch, is slechts dat, anekdotisch. Maar volgens jou zijn lagere sociale klasses, allochtonen en wijken met grote gezinnen dan 100% afgescheiden van de rest van België? Of wat wil je precies zeggen?

JorisBlack

Legacy Member
phate_13 zei:
Ik snap niet dat er om zo'n dingen nog altijd zoveel ophef komt? Er staat nu geen uitleg bij. Maar die eerste grafiek is een prognose van de verderzetting zonder maatregelen. Die tweede grafiek zal dat niet zijn. Ik snap niet wat je daar zo vreemd aan vindt?

Het probleem is gewoon dat veel mensen (en zelfs sommige media) al die aannames niet vermelden. Perfect als clickbait.

Zo'n grafiek wordt dan op social media gedeeld, mensen panikeren en delen dat zonder de moeite te doen om te lezen hoe zo iets berekend werd.



En die biostatisticus die dat maakt, kan in zijn interne verslagen dan ook zeggen dat hij aan 'outreach' heeft gedaan (onderzoek communiceren naar een breder publiek).
Dat wordt tegenwoordig van de meeste wetenschappers verwacht, dus er zijn er nu veel die ook hun kans grijpen om in de media te komen...

nestorius

Legacy Member
sandervdw zei:
Ik denk niet dat we nog in het stadium zitten dat we de uitbraak zo fijnmazig kunnen localiseren. Overal komen rode zones, bijna alle gemeentes zitten boven de alarmdrempel. Ik zie het nu niet meer om te zeggen "dat komt door x en dat komt door y".

Ik vind trouwens wel dat Westvlees een serieuze boete zou moeten krijgen. Als je zoveel besmettingen hebt, kon je duidelijk geen veilige afstand garanderen.
Dus gij weet al perfect hoe die besmettingen in westvlees er kwamen? Zeker uw diensten gaan aanbieden dan bij de overheid.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

ugar

Legacy Member
puni zei:
Die lagging indicator kan ondertussen al wel de vuilbak in hoor, uw besmettingscurve stijgt ondertussen al vijf weken.

En relatief gezien worden er vooral jonge(re) mensen besmet, ja. Alleen komen die (naar het schijnt) ook wel af en toe in het ziekenhuis terecht en zijn er ook wel redelijk wat besmettingen in de categorie 50+ (bijna 2.500 sinds 01/07/2020).

Soit, ik ga die discussie hier niet opnieuw voeren.

Het gemiddeld aantal ziekenhuisopnames is van 9 per dag 4 weken geleden trouwens gestegen naar 23 per dag nu. Hij is alleen de laatste week wat gestabiliseerd.

En het aantal besmettingen bij mensen onder de 40 jaar is de voorbije dagen trouwens alleen maar toegenomen (de laatste 5 weken van 40% naar 60%). In april was 25% jonger dan 40 jaar. Dus deze besmettingen veroorzaken minder ziekenhuisopnames (want ze komen statistisch gezien minder in de kliniek terecht), ziekenhuisopnames is gewoon geen goede indicator.
De enigste reden waarom op dit ogenblik controle belangrijk blijft, is de controle van de verspreiding, niet zozeer het aantal ziekenhuisopnames.

ugar

Legacy Member
sandervdw zei:
Ik denk niet dat we nog in het stadium zitten dat we de uitbraak zo fijnmazig kunnen localiseren. Overal komen rode zones, bijna alle gemeentes zitten boven de alarmdrempel. Ik zie het nu niet meer om te zeggen "dat komt door x en dat komt door y".

Ik vind trouwens wel dat Westvlees een serieuze boete zou moeten krijgen. Als je zoveel besmettingen hebt, kon je duidelijk geen veilige afstand garanderen.

In een vleesverwerkend bedrijf is het koud en vochtig, die virussen spelen daar een thuismatch. Veel meer moet je daar niet achter zoeken denk ik

dee

Legacy Member
phate_13 zei:
Ik snap niet dat er om zo'n dingen nog altijd zoveel ophef komt? Er staat nu geen uitleg bij. Maar die eerste grafiek is een prognose van de verderzetting zonder maatregelen. Die tweede grafiek zal dat niet zijn. Ik snap niet wat je daar zo vreemd aan vindt?

Omdat de progronse constant verandert maar de besluitvorming nooit.
De eerste curve (21/7) die er rampzalig uit ziet is gebruikt geweest om maatregelen te nemen.
De 2de curve is 2 weken later (5/7). Er blijft niets over van de eerste grafiek.
Er is nochtans niets om die grote verandering op korte tijd te verklaren.
29/7 mondmaskerplicht en avondklok in prov Antwerpen + kleinere bubbel en beperking winkelen nationaal <- tijdsframe komt niet overeen met wat bekent is of altijd verteld is geweest.
Dit zijn trouwens hospitalisaties dus daar zit nog meer vertraging op.

Het is niet omdat je het een progrnose noemt dat er geen waarheid moet inzitten.
Dit is wat de Belg elke week weer te zien krijgt als de waarheid.
Dat het achteraf er volledig anders uitziet worden nooit vragen bij gesteld.
Integendeel, die 2de curve zal gebruitk worden om aan te tonen hoe goed men het verloop van het virus kan voorspellen.
Dat heeft men met de 1ste golf ook zo gebracht.


Ik snap wat je wilt zeggen, anekdotisch, is slechts dat, anekdotisch. Maar volgens jou zijn lagere sociale klasses, allochtonen en wijken met grote gezinnen dan 100% afgescheiden van de rest van België? Of wat wil je precies zeggen?

100% nooit maar wel zeer geisoleerd.
De besmettingen lijken tot nu toe altijd vanuit intieme kring te komen, binnenshuis of waar mensen binnenkamers samentroepen.
Hoe zou een haard in bv centrum Antwerpen zich kunnen overzetten op, grofweg gezegd, de middenklasse? Winkelen is al lang beperkt en is nooit een bron van uitbraak bevonden. Op straat besmet geraken via passanten is ook onwaarschijnlijk.
Dan blijft enkel nog zaken als bv de werkvloer over.
Er zal altijd wel een geval zijn maar als dit de voorwaarden zijn voor besmetting dan was volledig België ondertussen al besmet.

In de tijd staat een onderzoek dat wel interessant is.

de Tijd zei:
De motor achter de eerste coronagolf waren middenklassers die het virus meebrachten uit skigebieden. Omdat het virus toen zo onbekend was, zat het in een mum van tijd bij de ouderen. De ziekenhuisopnames piekten en bijna 10.000 mensen overleden. De analyse van de jongste twee maanden bevestigt dat nu jongeren de motor zijn. De helft van de gevallen was de voorbije weken jonger dan 40. Het komt er nu op aan de epidemie weg te houden bij de ouderen.

Er is een belangrijk terugkerend patroon in de analyse. Niet alleen de 10 procent armste wijken springen eruit, ook de 10 procent wijken met het hoogste aantal inwoners met buitenlandse roots, de 10 procent met de grootste gezinnen, de dichtstbevolkte wijken en die met de minste 60+’ers. Een deel van de verklaring is dat er verbanden zijn tussen die indicatoren, zoals een grote statistische relatie tussen bevolkingsdichtheid en herkomst. De wijk De Peperbus bijvoorbeeld komt op alle indicatoren met stip uit de analyse.

puni

Legacy Member
ugar zei:
Het gemiddeld aantal ziekenhuisopnames is van 9 per dag 4 weken geleden trouwens gestegen naar 23 per dag nu. Hij is alleen de laatste week wat gestabiliseerd.

En het aantal besmettingen bij mensen onder de 40 jaar is de voorbije dagen trouwens alleen maar toegenomen (de laatste 5 weken van 40% naar 60%). In april was 25% jonger dan 40 jaar. Dus deze besmettingen veroorzaken minder ziekenhuisopnames (want ze komen statistisch gezien minder in de kliniek terecht), ziekenhuisopnames is gewoon geen goede indicator.
De enigste reden waarom op dit ogenblik controle belangrijk blijft, is de controle van de verspreiding, niet zozeer het aantal ziekenhuisopnames.

Maar uw uitstroom volgt dezelfde curve dus is er de facto geen enkel probleem. Ziekenhuisopnames is wat mij betreft wél een goeie indicator aangezien we in eerste instantie al die maatregelen en beperkingen opgelegd hebben gekregen onder het motto 'onze ziekenhuiscapaciteit mag niet overbelast geraken'.

In april was het idd relatief gezien een pak minder volk jonger dan 40. Dat lijkt mij ook nogal wiedes als uw testpubliek voornamelijk bestaat uit mensen die a) worden opgenomen in het ziekenhuis en b) in een woonzorgcentrum verblijven. Nu wordt er veel breder getest, dan gaat het percentage jonge mensen (dat toen ook besmet was maar gewoon onder de radar bleef want geen symptomen) uiteraard omhoog.

ugar

Legacy Member
puni zei:
Maar uw uitstroom volgt dezelfde curve dus is er de facto geen enkel probleem. Ziekenhuisopnames is wat mij betreft wél een goeie indicator aangezien we in eerste instantie al die maatregelen en beperkingen opgelegd hebben gekregen onder het motto 'onze ziekenhuiscapaciteit mag niet overbelast geraken'.

In april was het idd relatief gezien een pak minder volk jonger dan 40. Dat lijkt mij ook nogal wiedes als uw testpubliek voornamelijk bestaat uit mensen die a) worden opgenomen in het ziekenhuis en b) in een woonzorgcentrum verblijven. Nu wordt er veel breder getest, dan gaat het percentage jonge mensen (dat toen ook besmet was maar gewoon onder de radar bleef want geen symptomen) uiteraard omhoog.

Er wordt niet zoveel breder getest dan einde april. Het % positieve tests is nu vergelijkbaar aan de situatie van toen, en midden mei hadden we nog 50-60 opnames per dag

Je klinkt bijna als Trump en DeSantis, die gaven ook aan dat jonge mensen niet zoveel schade ondervinden van COVID. Maar je bji die bevolkingsgroep het virus niet onder controle brengt, gaan die ook de oudere bevolking op een bepaald moment beginnen te besmetten, dat is wat er in de zuidelijke staten ook gebeurd is.
Het doel is de uitbraak onder controle houden, zodat de kans dat mensen ziek worden en in de kliniek belanden zo klein mogelijk blijft.

puni

Legacy Member
ugar zei:
Er wordt niet zoveel breder getest dan einde april. Het % positieve tests is nu vergelijkbaar aan de situatie van toen, en midden mei hadden we nog 50-60 opnames per dag

Je klinkt bijna als Trump en DeSantis, die gaven ook aan dat jonge mensen niet zoveel schade ondervinden van COVID. Maar je bji die bevolkingsgroep het virus niet onder controle brengt, gaan die ook de oudere bevolking op een bepaald moment beginnen te besmetten, dat is wat er in de zuidelijke staten ook gebeurd is.
Het doel is de uitbraak onder controle houden, zodat de kans dat mensen ziek worden en in de kliniek belanden zo klein mogelijk blijft.

Neen, ik wil gewoon proportionaliteit. Ge zit in een fase die eigenlijk op geen enkele manier te vergelijken is met de eerste golf, die op dit moment een pak minder erg is, ge zit met maatregelen die mogelijk weinig tot niks bijdragen tot het tegengaan van de verspreiding (mondmaskers buiten om maar een voorbeeld te geven) of die losweg niet wettelijk zijn (avondklok), en iedereen vindt dat maar gewoon normaal.

Het mag ook duidelijk zijn dat al die maatregelen en het gebrek aan perspectief hoe langer hoe meer begint te wegen op een hele hoop mensen.

AreVee

Legacy Member
da_flux zei:
De verzetstrijders zijn er al e:

https://www.facebook.com/groups/320425979081476/

Je gaat je niveau misschien wel moeten verlagen.

Meh tis niet omdat je tegen bepaalde maatregelen bent (bv de avondklok die is ridicuul imo) dat je direct een halve gare bent die in alles een complot ziet of wil ontkennen dat er zoiets is als het coronavirus. Getuige toch ook de diverse opiniestukken van Johan Vandelanotte en andere experten ter zake de grondwet en aanverwanten.

da_flux

Legacy Member
AreVee zei:
Meh tis niet omdat je tegen bepaalde maatregelen bent (bv de avondklok die is ridicuul imo) dat je direct een halve gare bent die in alles een complot ziet of wil ontkennen dat er zoiets is als het coronavirus. Getuige toch ook de diverse opiniestukken van Johan Vandelanotte en andere experten ter zake de grondwet en aanverwanten.

Heb je daar al eens gelezen wat ze posten? Het gaat over hoe je door 5G corona krijgt.
En de 0.1 opperhoofden die Corona gemaakt hebben om ons uit te roeien enz..

Soms is het echt te grappig
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan