Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
AreVee zei:Ik vind het toch te gek om de daling aan mevrouw Berckx haar maatregelen toe te schrijven. Anders was het altijd effect zie je na twee weken en nu na een week zou het wel dankzij de maatregelen komen?
Editander was me net voor
jack|herrer zei:Langs de andere kant. Er is een rede waarom mensen nog maar 9 dagen in quarantaine moeten ipv 14. Dus het zou best kunnen dat het er wel aan ligt.
phate_13 zei:Ik ga er gedeeltelijk mee akkoord. Maar vergeet ook niet dat het nu bijna twee weken geleden is.
Maandag 27/7 waren de maatregelen al grotendeels bekend, en wist men dat er voor Antwerpen nog strengere maatregelen kwamen.
In mijn directe omgeving heb ik mensen toen al direct hun gedrag zien aanpassen, ook al waren de regels niet direct van toepassing.
Voor Antwerpen specifiek, is het natuurlijk de vraag of de extra maatregelen die genomen zijn, effectief zijn of niet, als de bubbel reeds zoveel kleiner is geworden.
jack|herrer zei:Langs de andere kant. Er is een rede waarom mensen nog maar 9 dagen in quarantaine moeten ipv 14. Dus het zou best kunnen dat het er wel aan ligt.
Ik blijf er toch maar sceptisch over, maar goed, de communicatie is zoals verwacht..."In de provincie Antwerpen is na een periode van sterke groei de toename teruggevallen tot zo'n 10 procent per week, wat betekent dat de maatregelen hun vruchten afwerpen", klinkt het.
sandervdw zei:Ik vind trouwens wel dat Westvlees een serieuze boete zou moeten krijgen. Als je zoveel besmettingen hebt, kon je duidelijk geen veilige afstand garanderen.
sandervdw zei:Ik denk niet dat we nog in het stadium zitten dat we de uitbraak zo fijnmazig kunnen localiseren. Overal komen rode zones, bijna alle gemeentes zitten boven de alarmdrempel. Ik zie het nu niet meer om te zeggen "dat komt door x en dat komt door y".
Ik vind trouwens wel dat Westvlees een serieuze boete zou moeten krijgen. Als je zoveel besmettingen hebt, kon je duidelijk geen veilige afstand garanderen.
dee zei:
Tenzij uw directe omgeving deel uitmaakt van een lagere sociale klasse, allochtoon zijn of leven in wijken met grote gezinnen is uw directe omgeving niet onmiddelijk relevant voor de verspreiding op dit moment.
Het is dus inderdaad moeilijk te zeggen in welke mate hun gedrag is aangepast.
phate_13 zei:Ik snap niet dat er om zo'n dingen nog altijd zoveel ophef komt? Er staat nu geen uitleg bij. Maar die eerste grafiek is een prognose van de verderzetting zonder maatregelen. Die tweede grafiek zal dat niet zijn. Ik snap niet wat je daar zo vreemd aan vindt?
Dus gij weet al perfect hoe die besmettingen in westvlees er kwamen? Zeker uw diensten gaan aanbieden dan bij de overheid.sandervdw zei:Ik denk niet dat we nog in het stadium zitten dat we de uitbraak zo fijnmazig kunnen localiseren. Overal komen rode zones, bijna alle gemeentes zitten boven de alarmdrempel. Ik zie het nu niet meer om te zeggen "dat komt door x en dat komt door y".
Ik vind trouwens wel dat Westvlees een serieuze boete zou moeten krijgen. Als je zoveel besmettingen hebt, kon je duidelijk geen veilige afstand garanderen.
puni zei:Die lagging indicator kan ondertussen al wel de vuilbak in hoor, uw besmettingscurve stijgt ondertussen al vijf weken.
En relatief gezien worden er vooral jonge(re) mensen besmet, ja. Alleen komen die (naar het schijnt) ook wel af en toe in het ziekenhuis terecht en zijn er ook wel redelijk wat besmettingen in de categorie 50+ (bijna 2.500 sinds 01/07/2020).
Soit, ik ga die discussie hier niet opnieuw voeren.
sandervdw zei:Ik denk niet dat we nog in het stadium zitten dat we de uitbraak zo fijnmazig kunnen localiseren. Overal komen rode zones, bijna alle gemeentes zitten boven de alarmdrempel. Ik zie het nu niet meer om te zeggen "dat komt door x en dat komt door y".
Ik vind trouwens wel dat Westvlees een serieuze boete zou moeten krijgen. Als je zoveel besmettingen hebt, kon je duidelijk geen veilige afstand garanderen.
phate_13 zei:Ik snap niet dat er om zo'n dingen nog altijd zoveel ophef komt? Er staat nu geen uitleg bij. Maar die eerste grafiek is een prognose van de verderzetting zonder maatregelen. Die tweede grafiek zal dat niet zijn. Ik snap niet wat je daar zo vreemd aan vindt?
Ik snap wat je wilt zeggen, anekdotisch, is slechts dat, anekdotisch. Maar volgens jou zijn lagere sociale klasses, allochtonen en wijken met grote gezinnen dan 100% afgescheiden van de rest van België? Of wat wil je precies zeggen?
de Tijd zei:De motor achter de eerste coronagolf waren middenklassers die het virus meebrachten uit skigebieden. Omdat het virus toen zo onbekend was, zat het in een mum van tijd bij de ouderen. De ziekenhuisopnames piekten en bijna 10.000 mensen overleden. De analyse van de jongste twee maanden bevestigt dat nu jongeren de motor zijn. De helft van de gevallen was de voorbije weken jonger dan 40. Het komt er nu op aan de epidemie weg te houden bij de ouderen.
Er is een belangrijk terugkerend patroon in de analyse. Niet alleen de 10 procent armste wijken springen eruit, ook de 10 procent wijken met het hoogste aantal inwoners met buitenlandse roots, de 10 procent met de grootste gezinnen, de dichtstbevolkte wijken en die met de minste 60+’ers. Een deel van de verklaring is dat er verbanden zijn tussen die indicatoren, zoals een grote statistische relatie tussen bevolkingsdichtheid en herkomst. De wijk De Peperbus bijvoorbeeld komt op alle indicatoren met stip uit de analyse.
ugar zei:Het gemiddeld aantal ziekenhuisopnames is van 9 per dag 4 weken geleden trouwens gestegen naar 23 per dag nu. Hij is alleen de laatste week wat gestabiliseerd.
En het aantal besmettingen bij mensen onder de 40 jaar is de voorbije dagen trouwens alleen maar toegenomen (de laatste 5 weken van 40% naar 60%). In april was 25% jonger dan 40 jaar. Dus deze besmettingen veroorzaken minder ziekenhuisopnames (want ze komen statistisch gezien minder in de kliniek terecht), ziekenhuisopnames is gewoon geen goede indicator.
De enigste reden waarom op dit ogenblik controle belangrijk blijft, is de controle van de verspreiding, niet zozeer het aantal ziekenhuisopnames.
Stuyfmans zei:Het is pure waanzin aan het worden, hoog tijd dat het verzet tegen deze ridicule maatregelen wat begint op gang te komen.
puni zei:Maar uw uitstroom volgt dezelfde curve dus is er de facto geen enkel probleem. Ziekenhuisopnames is wat mij betreft wél een goeie indicator aangezien we in eerste instantie al die maatregelen en beperkingen opgelegd hebben gekregen onder het motto 'onze ziekenhuiscapaciteit mag niet overbelast geraken'.
In april was het idd relatief gezien een pak minder volk jonger dan 40. Dat lijkt mij ook nogal wiedes als uw testpubliek voornamelijk bestaat uit mensen die a) worden opgenomen in het ziekenhuis en b) in een woonzorgcentrum verblijven. Nu wordt er veel breder getest, dan gaat het percentage jonge mensen (dat toen ook besmet was maar gewoon onder de radar bleef want geen symptomen) uiteraard omhoog.
ugar zei:Er wordt niet zoveel breder getest dan einde april. Het % positieve tests is nu vergelijkbaar aan de situatie van toen, en midden mei hadden we nog 50-60 opnames per dag
Je klinkt bijna als Trump en DeSantis, die gaven ook aan dat jonge mensen niet zoveel schade ondervinden van COVID. Maar je bji die bevolkingsgroep het virus niet onder controle brengt, gaan die ook de oudere bevolking op een bepaald moment beginnen te besmetten, dat is wat er in de zuidelijke staten ook gebeurd is.
Het doel is de uitbraak onder controle houden, zodat de kans dat mensen ziek worden en in de kliniek belanden zo klein mogelijk blijft.
da_flux zei:De verzetstrijders zijn er al e:
https://www.facebook.com/groups/320425979081476/
Je gaat je niveau misschien wel moeten verlagen.
AreVee zei:Meh tis niet omdat je tegen bepaalde maatregelen bent (bv de avondklok die is ridicuul imo) dat je direct een halve gare bent die in alles een complot ziet of wil ontkennen dat er zoiets is als het coronavirus. Getuige toch ook de diverse opiniestukken van Johan Vandelanotte en andere experten ter zake de grondwet en aanverwanten.