Archief - Corona: Maatregelen, Updates & Algemene Discussie - Deel 5

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Musk

Legacy Member
da_flux zei:
Heb je daar al eens gelezen wat ze posten? Het gaat over hoe je door 5G corona krijgt.
En de 0.1 opperhoofden die Corona gemaakt hebben om ons uit te roeien enz..

Soms is het echt te grappig

Dat zegt hij ook, 't is niet omdat hij bepaalde zaken overdreven of nutteloos vindt dat hij zich zou moeten aansluiten bij een bende complottheoristen :p

ugar

Legacy Member
Ik vermoed wel dat er binnenkort een mondmaskerversoepeling komt

Van Ranst, geciteerd in de Standaard vandaag

De viroloog wijst er ook op dat het dragen van een mondmasker geen 'ritueel' mag worden, zoals bijvoorbeeld op een verlaten landweg. Een algemene verplichting maakt het wel gemakkelijker voor wie op de handhaving moet toezien, aldus Van Ranst, maar 'mensen moeten wel het gevoel hebben dat ze iets nuttigs aan het doen zijn, anders riskeer je het draagvlak voor je maatregelen kwijt te spelen'.

Zoals het hier in onze gemeente geregeld is, is het perfect: mondmasker verplicht in het winkelcentrum (zodat mensen hun masker niet heel de tijd op- en afzetten wanneer ze winkel in- en uitstappen). Verder geen verplichtingen

puni

Legacy Member
ugar zei:
Ik vermoed wel dat er binnenkort een mondmaskerversoepeling komt

Van Ranst, geciteerd in de Standaard vandaag

De viroloog wijst er ook op dat het dragen van een mondmasker geen 'ritueel' mag worden, zoals bijvoorbeeld op een verlaten landweg. Een algemene verplichting maakt het wel gemakkelijker voor wie op de handhaving moet toezien, aldus Van Ranst, maar 'mensen moeten wel het gevoel hebben dat ze iets nuttigs aan het doen zijn, anders riskeer je het draagvlak voor je maatregelen kwijt te spelen'.

Zoals het hier in onze gemeente geregeld is, is het perfect: mondmasker verplicht in het winkelcentrum (zodat mensen hun masker niet heel de tijd op- en afzetten wanneer ze winkel in- en uitstappen). Verder geen verplichtingen

Voila, dat was mijn punt dus eigenlijk ook. :)

Het zou an sich niet over handhaving mogen gaan op dat vlak, wel om meerwaarde en logica. Op dit moment wordt ge op straat als een paria bekeken als ge geen mondmasker draagt, zelfs als er voor de rest geen kat is en ge ruim voldoende afstand houdt.

Kennaah

Legacy Member
Opsakee: Berx snel hittegolf aanhalen als manier om uit de avondklok te stappen zonder te moeten toegeven dat het een overdreven en ridicule maatregel was.
Deze periode gebruiken als evaluatie en mid volgende week zeggen: Mensen hebben onze boodschap begrepen, we gaan de avondklok niet terug installeren.

Ik hoop dat de rechtzaken blijven doorgaan en dat dit niet herhaald wordt.

ilgonwe

Legacy Member
Het virus kan niet tegen de hitte, de avondklok is opgeschort (VRTNws)
Tijdens de hittegolf wordt de avondklok in de provincie Antwerpen niet gehandhaaft. Dat meldt gouverneur Cathy Berx in een persbericht. Het samenscholingsverbod blijft wel gehandhaaft en horeca moet nog altijd om 23 uur sluiten. De regeling gaat morgen in. Als het niet handhaven van de avondklok niet tot risicovol of onveilig gedrag leidt, wil Berx die "grondig herevalueren".
https://www.hln.be/in-de-buurt/antw...olingsverbod-blijft-wel-aan-de-orde~adab8610/

Lots02

Legacy Member
Kennaah zei:
Opsakee: Berx snel hittegolf aanhalen als manier om uit de avondklok te stappen zonder te moeten toegeven dat het een overdreven en ridicule maatregel was.
Deze periode gebruiken als evaluatie en mid volgende week zeggen: Mensen hebben onze boodschap begrepen, we gaan de avondklok niet terug installeren.

Ik hoop dat de rechtzaken blijven doorgaan en dat dit niet herhaald wordt.

Iets posten doe ik hier zo goed als nooit en je mag me gerust pessimist noemen, maar de manier van tewerk gaan de laatste maanden is om stenen kl*ten, van te krijgen. Verder ga ik er niet op in, want dat heeft geen zin, maar het doet me ergens wel deugd dat er toch nog mensen zijn die mijn gevoel delen in de manier van aanpak, kakofonie aan maatregelen, het wanbeleid,... om nog maar te zwijgen over het gebrek aan realiteitszin en toekomstvisie.

Ja, ik voel me hier absoluut niet goed bij en maak me écht zorgen over hoe de zaken verlopen; ook verder dan Covid gekeken.

knight-rider

Legacy Member
ilgonwe zei:
Aangezien 40% van de gevallen zich in de provincie Antwerpen bevinden heeft een wijziging van gedrag daar een grote impact op de totale cijfers.

Het is ook heel moeilijk vast te stellen of de maatregelen van Berx de daling hebben ingezet. In de provincie hebben de horeca vrijwillige annulaties en sluitingen ondervonden. Ook is de stad op zich veel minder druk dan gewoonlijk tijdens de toegelaten "daguren". En ipv alleen te winkelen gaat men gewoon helemaal niet, de winkels zien een inkomstencijfer van amper 20%.

Wss zal in de officiële communicatie klinken dat die avondklok enorm heeft geholpen maar als er geen kat buiten is rond 21u is dat voorbarig. Het schrappen van evenementen zal wel een invloed hebben op drukte, maar vooralsnog ziet men geen clusters na theatervoorstellingen.
Tja, natuurlijk moeten ze zeggen dat hun maatregelen geholpen hebben, ook al is dat totaal niet het geval.
Wat moeten ze anders doen? Toegeven dat hun de maatregelen totaal ridicuul waren en geen enkel effect gehad hebben op de cijfers?

jack|herrer

Legacy Member
Lots02 zei:
Iets posten doe ik hier zo goed als nooit en je mag me gerust pessimist noemen, maar de manier van tewerk gaan de laatste maanden is om stenen kl*ten, van te krijgen. Verder ga ik er niet op in, want dat heeft geen zin, maar het doet me ergens wel deugd dat er toch nog mensen zijn die mijn gevoel delen in de manier van aanpak, kakofonie aan maatregelen, het wanbeleid,... om nog maar te zwijgen over het gebrek aan realiteitszin en toekomstvisie.

Ja, ik voel me hier absoluut niet goed bij en maak me écht zorgen over hoe de zaken verlopen; ook verder dan Covid gekeken.

Ik maak me veel meer zorgen over het gedrag van de 10% (schatting) mensen die overal hun kloten aan vegen, dan over een aantal tijdelijke maatregelen. Deze groep zorgt ervoor dat de 90% die netjes de regels volgen gekloot worden. Die paar tijdelijk maatregelen zijn volledig hun schuld.

nixie

Legacy Member
PieperLever zei:
Vandaag voor het eerst een lastig moment gehad met het dragen van een mondmasker. Ben gaan helpen bij een verhuis en er waren ook andere personen aanwezig buiten mijn bubbel, dus iedereen had er eentje op. Op een bepaald moment ging het licht precies uit, ik kreeg precies geen lucht meer binnen. Ben nochtans sportief en heb tot nu nooit last gehad van inspanningen in de warmte. Een heel raar gevoel.

Zou normaal weinig inpakt mogen hebben.
Als longpatient heb ik er geen last van.

Waarschijnlijk combinatie van warmte, inspanningen mss te weinig gedronken?

nixie

Legacy Member
Squidward zei:
Bij mij loopt het lekker voor de eerste twintig minuten maar daarna komt er precies geen zuurstof meer binnen. Loop ik naar lucht te happen als een goudvis op het droge. Ik heb wel verminderde longfunctie dus ‘gewoon’ ademen is altijd al lastig. Op dit moment is het ‘Kortrijk Congé’ en enorm rustig in mijn stuk stad, als he drie man tegenkomt op een half uur is het veel. Ik maak mij dan ook wel schuldig aan mijn neus even buiten het masker te doen.

Hoe verminderd is u longfunctie?
Mijn vriendin zit momenteel op 65% (gisteren nog longfunctie getest)
En nog nooit problemen gehad.
Afgelopen dag ook vaak gaan fietsen met mondmasker op, nooit last.

Tonerider

Legacy Member
lol, ivm de avondklok. Allez, `t is warm dus nu mag je ineens wel anderen besmetten want verkoeling is belangrijker dan besmetting.
Wat een kindertuin.

JorisBlack

Legacy Member
ugar zei:
Ik vermoed wel dat er binnenkort een mondmaskerversoepeling komt

Van Ranst, geciteerd in de Standaard vandaag

De viroloog wijst er ook op dat het dragen van een mondmasker geen 'ritueel' mag worden, zoals bijvoorbeeld op een verlaten landweg. Een algemene verplichting maakt het wel gemakkelijker voor wie op de handhaving moet toezien, aldus Van Ranst, maar 'mensen moeten wel het gevoel hebben dat ze iets nuttigs aan het doen zijn, anders riskeer je het draagvlak voor je maatregelen kwijt te spelen'.

Zoals het hier in onze gemeente geregeld is, is het perfect: mondmasker verplicht in het winkelcentrum (zodat mensen hun masker niet heel de tijd op- en afzetten wanneer ze winkel in- en uitstappen). Verder geen verplichtingen

Ik heb al vaak gelezen en gehoord dat het 'makkelijker' is voor de handhaving om een algemene mondmaskerplicht op te leggen.
Maar dat moet iemand mij toch eens uitleggen eerlijk gezegd.
a) Een stad met enkele drukke winkelstraten waar men moet controleren op het dragen van een mondmasker
vs.
b) Een stad met een paar honderd straten waar men moet controleren op het dragen van een mondmasker

Stel dat je een paar politieagenten hebt om dat te controleren, is het dan niet gemakkelijker als het enkel gaat om een paar straten i.p.v. uw heel grondgebied?

En als signalisatie het probleem is: je hebt toch echt niet veel borden nodig om enkele straten als 'mondmaskerzone' te markeren?

En wat dat draagvlak betreft: ik ken maar heel weinig mensen die onze overheid nog betrouwen door de manier waarop ze deze crisis aanpakken. Bijgevolg gaat men ook minder en minder gehoorzamen aan de opgelegde regels (over de hele lijn, ik heb het niet alleen over mondmaskers). Dat gebrek aan vertrouwen is ook vrij problematisch...

Tonerider

Legacy Member
JorisBlack zei:
Ik heb al vaak gelezen en gehoord dat het 'makkelijker' is voor de handhaving om een algemene mondmaskerplicht op te leggen.
Maar dat moet iemand mij toch eens uitleggen eerlijk gezegd.
a) Een stad met enkele drukke winkelstraten waar men moet controleren op het dragen van een mondmasker
vs.
b) Een stad met een paar honderd straten waar men moet controleren op het dragen van een mondmasker

Stel dat je een paar politieagenten hebt om dat te controleren, is het dan niet gemakkelijker als het enkel gaat om een paar straten i.p.v. uw heel grondgebied?


En wat dat draagvlak betreft: ik ken maar heel weinig mensen die onze overheid nog betrouwen door de manier waarop ze deze crisis aanpakken. Bijgevolg gaat men ook minder en minder gehoorzamen aan de opgelegde regels (over de hele lijn, ik heb het niet alleen over mondmaskers). Dat gebrek aan vertrouwen is ook vrij problematisch...

het is makkelijker voor de handhaving, aangezien mensen niet kunnen doen alsof ze niet wisten dat het in die straat wel moest. Overal = overal en dus makkelijker te handhaven, want er zijn geen excuses.

nixie

Legacy Member
Iets positiefs.
Gisteren op controle bij de longarts.
Hij zei dat ze bij het begin van de pandemie schrik hadden om al hun astma patiënten te zien verschijnen in het ziekenhuis.
Maar er zijn nauwelijks astma patiënten die het virus hebben opgelopen (van zijn patiënten)

De theorie (maar is nog niet gestaafd) is dat astma patiënten om 1 of andere reden net beter beschermd zijn voor het virus.

Als dat effectief zo is (waar nog absoluut geen bewijs voor is) zou dat wel mooi meegenomen zijn voor mij :p

de hamster

Legacy Member
nixie zei:
Iets positiefs.
Gisteren op controle bij de longarts.
Hij zei dat ze bij het begin van de pandemie schrik hadden om al hun astma patiënten te zien verschijnen in het ziekenhuis.
Maar er zijn nauwelijks astma patiënten die het virus hebben opgelopen (van zijn patiënten)

De theorie (maar is nog niet gestaafd) is dat astma patiënten om 1 of andere reden net beter beschermd zijn voor het virus.

Als dat effectief zo is (waar nog absoluut geen bewijs voor is) zou dat wel mooi meegenomen zijn voor mij :p

Ik denk eerder dat Astma patienten van in het begin gewaarschuwd zijn door hun arts en gewoon stukken voorzichtiger zijn in hun contacten en afstandsregels en handhygiene dan de doorsnee gezonde mens. Dat is hier toch het geval.

JorisBlack

Legacy Member
Tonerider zei:
het is makkelijker voor de handhaving, aangezien mensen niet kunnen doen alsof ze niet wisten dat het in die straat wel moest. Overal = overal en dus makkelijker te handhaven, want er zijn geen excuses.

Dat vind ik nog altijd geen goede uitleg.
Als je de wet breekt, is "sorry ik wist het niet" nooit een geldig excuus.

En dat excuus kan men even goed maken als het bv. in het hele dorp moet, want dat moet je dan al op voorhand online gaan opzoeken (bv. als je een fietstocht maakt)...


Vergelijk het met een lokale zone 30 (oeps, niet gezien) tegenover een bebouwde kom a.k.a. zone 50 (oeps, dat wist ik niet).

Tonerider

Legacy Member
JorisBlack zei:
Dat vind ik nog altijd geen goede uitleg.
Als je de wet breekt, is "sorry ik wist het niet" nooit een geldig excuus.

En dat excuus kan men even goed maken als het bv. in het hele dorp moet, want dat moet je dan al op voorhand online gaan opzoeken (bv. als je een fietstocht maakt)...


Vergelijk het met een lokale zone 30 (oeps, niet gezien) tegenover een bebouwde kom a.k.a. zone 50 (oeps, dat wist ik niet).

ik mis meer zone 30`s dan bebouwde kom hoor.
Dus gij ziet geen verschil tussen iemand die een fietstocht maakt en het moet opzoeken, of heel uw eigen stad die kan claimen dat ze het niet wisten?
+ het gaat over steden. Ook naar bezoekers lijkt het me logischer dat ze weten dat ze zodra ze de stad binnen rijden hun masker moeten opzetten dan dat ze het niet moeten in een zijstraat van een winkelstraat of misschien ook wel en niet in de straat met enkele winkels, maar die er wel uitziet als een winkelstraat.

ilgonwe

Legacy Member
En de duidelijkheid en uniformiteit van de regels wordt weer het raam uit gesmeten:
Bart De Wever zal zeker tot volgende week woensdag de mondmaskerplicht in de stad Antwerpen niet handhaven, tenzij op drukke plekken. Reden is volgens De Wever de hittegolf. De Antwerpse burgemeester lijkt daarmee in te gaan tegen gouverneur Cathy Berx die vrijdag op een persconferentie aankondigde dat de handhaving van de avondklok tijdelijk wegvalt, maar dat de mondmaskerplicht standhoudt.
https://www.gva.be/cnt/DMF20200807_95282272

Iedereen doet maar wat, hoewel die burgemeester in Borsbeek met verplicht mondmasker in cabrio nog de beste was...

JorisBlack

Legacy Member
Tonerider zei:
ik mis meer zone 30`s dan bebouwde kom hoor.
Dus gij ziet geen verschil tussen iemand die een fietstocht maakt en het moet opzoeken, of heel uw eigen stad die kan claimen dat ze het niet wisten?
+ het gaat over steden. Ook naar bezoekers lijkt het me logischer dat ze weten dat ze zodra ze de stad binnen rijden hun masker moeten opzetten dan dat ze het niet moeten in een zijstraat van een winkelstraat of misschien ook wel en niet in de straat met enkele winkels, maar die er wel uitziet als een winkelstraat.

Mja, dan gaat het niet over 'handhaving' of 'makkelijker te controleren'.

Dan is het eerder een gebrek aan vertrouwen in uw inwoners... Of luiheid (a.k.a. we hebben enkele scholen maar maak het dan maar overal zone 30, anders gaan de mensen het missen)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan