Archief - Corona: Maatregelen, Updates & Algemene Discussie - Deel 5

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Jonathan

Legacy Member
Allez bon, volgens mevrouw Berx gaat het dragen van een mondmasker nu om beleefdheid.
emoji23.png


Toen ik geen afscheid mocht nemen van mijn grootouders, en hun uitvaart niet mocht bij wonen vond ik dat ook eerder onbeleefd.

Als de gemiddelde Vlaming er mentaal even ver door zit als mij, dan vermoed en begrijp ik dat velen zich gewoon geen bal meer aantrekken van de opgelegde regels.

Drukke plaatsen en andere plaatsen waar mogelijk gecontroleerd wordt vermijden, en voor de rest nog zoveel mogelijk genieten vooraleer ze in het najaar afkomen met onvermijdelijke extra maatregelen.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk

phate_13

Legacy Member
MiniJeffrey zei:
Ik las gisteren een zeer interessant stuk van een arts gespecialiseerd in hart- en vaataandoeningen, maar ik weet niet meer precies waar ik dat gevonden had dus kan voorlopig niet linken. Kwam erop neer dat de arts stelt dat er dagelijks zoveel honderden mensen sterven aan aandoeningen, vaak hart-en vaatziekten, kanker etc. en dat we voor zo'n ziektes en aandoeningen een zekere mortaliteit hebben leren aanvaarden. Het was een lange tekst maar het komt erop neer dat hij stelt dat we moeten leren leven met Corona zonder de hele maatschappij in een wurggreep te leggen. Hij had het ook over de cijfers die buiten perspectief geplaatst worden. Als je een testdorp van 4.000 kits per dag installeert, ga je sowieso een piek zien in bevestigde gevallen. Als je in de media altijd gooit met percentages, krijg je een vertekend beeld. 3 doden in plaats van 2 is een stijging van 50% maar een 0,xxx% stijging ten opzichte van het totaal aantal besmettingen of bevolking.

Daar ga ik ook mee akkoord, voor een stuk. Maar je mag niet vergeten HOE groot dat corona wel niet is.

Als we even kijken in de verenigde staten. Momenteel 161k doden.

Grootste doodsoorzaak in de VS is kanker (net zoals wereldwijd dit het geval is). Met hier zo'n 600k doden per jaar. Maar dit an sich zou al geen eerlijke vergelijking zijn. Want dan zou je een "groep" gaan vergelijken met één virus. Als we gaan kijken naar de meest voorkomende/dodelijk kanker, dan is dit longkanker met zo'n 18%. Dus bij benadering 108k sterfgevallen aan longkanker per jaar in de verenigde staten.

Als je dat vergelijkt met de 161k doden die er nu reeds zijn op een paar maanden tijd... En longkanker is niet besmettelijk.

JorisBlack

Legacy Member
apzoeir zei:
Persoonlijk vind ik het beleid in België toch echt wel een klucht worden. De communicatie die elke dag opnieuw wijzigt is toch echt om van te huilen.

- In het begin van de corona crisis zit half België achter hun naaimachine om mondmaskers te maken, want de overheid krijgt ze niet besteld en uitgedeeld.
- Wanneer iedereen dan meer mondmaskers in huis heeft dan onderbroeken, dan is het dragen van een mondmasker helemaal niet verplicht.
- Enkele weken na de versoepelingen wordt een mondmasker plots het belangrijkste item ter wereld. Alleen kunnen we niet effe uniform voor heel België beslissen, dus laat elke burgemeester maar zijn zin doen.
- Dan plots een avondklok in Antwerpen (tot eind augustus), enkele uren later wordt het al voor heel de provincie Antwerpen en 1 week later schaffen we ze dan weer effe terug af.
- Je gaat plots weer naar een bubbel van 5, als je naar een winkel gaat en beiden iets nodig hebt heb je pech, want je mag maar alleen binnen. Met diezelfde persoon mag je dan wel weer gewoon iets gaan drinken.
- Ze gooien ook dagelijks met andere getallen. Bubbel van 5, 10 extra mensen zien op afstand, maar op restaurant maar met 4.
- Registratieplicht in de horeca waar je gewoon aanvoelt dat er met jouw papiertje echt compleet niets gaat gebeuren mocht er ergens een besmetting zijn.
- Contact tracing werd al in maart aangekondigd. Ik vond het toen al straf dat de overheid zo snel een goedwerkende database zou hebben. Intussen zijn we augustus en staat het spel nog niet op punt.
- Overheid belooft gratis treintickets, maar oeps de NMBS wist van niets. Intussen is de uitdeling opgeschoven, want men heeft beseft dat mensen dan echt de trein gaan nemen (dus teveel volk op de trein).
- Na elke persconferentie zegt elke minister iets anders (effe overleggen voor je met een communicatie naar buiten komt kan niet?)

En zo kan ik nog wel even doorgaan...

Even voor alle duidelijkheid, ik ben geen viroloog en weet niet wat de beste manier is om dit virus te bestrijden. Ik probeer alle regels ook zo goed en zo kwaad als het kan op te volgen. Maar ik word echt compleet onnozel van de dagelijks wisselende communicatie in dit land. We zijn amper een scheet groot, hoe moeilijk kan het toch zijn om 1 persoon alle communicaties te laten doen en alles ook wat consistent te houden voor heel het land. Op deze manier kan ik goed begrijpen dat veel mensen een "Je m'en fou" gehalte beginnen krijgen.

Mooie samenvatting wel :p
Ik kan er nog het gegoochel met de kleurcodes voor reizen aan toevoegen (vorige week nog 2 kantons in Zwitserland die 3 dagen oranje werden zonder dat iemand begreep waarom).

ugar zei:
(...)
- de druk op psychiatrische zorg, voor mensen die er onder door gaan wordt steeds groter
(...)

Dat begin ik zelfs meer en meer te zien in mijn rechtstreekse omgeving.
Mensen die gans emotioneel worden, door de stress en onzekerheid. Ik kan daar persoonlijk vrij goed tegen, maar dan nog heb ik momenten dat de goesting precies even helemaal weg is :unsure:

lammeken

Legacy Member
Even een update ivm mijn corona.

Alles valt vrij goed mee, wel een paar dagen last gehad van kortademigheid en pijn in mijn long overdag,maar is al iets beter.
Steeds lichte koorts (38) en de laatste dagen slaap ik ook amper door kortademigheid 's nachts . Ik vermoed dat dat komt omdat je neerligt.

Wat wel volledig weg is,is mijn eetlust.
Niks smaakt mij nog. Gisteren heb ik tijdens de volledige dag een vierde van een croque gegeten en was ook al tegen mijn zin.

Al bij al ca va nog. Zeker ik toch een risicopatient ben doordat ik al wat verzwakt was en obesitas heb.

StruikGewas

Legacy Member
MiniJeffrey zei:
Ik las gisteren een zeer interessant stuk van een arts gespecialiseerd in hart- en vaataandoeningen, maar ik weet niet meer precies waar ik dat gevonden had dus kan voorlopig niet linken. Kwam erop neer dat de arts stelt dat er dagelijks zoveel honderden mensen sterven aan aandoeningen, vaak hart-en vaatziekten, kanker etc. en dat we voor zo'n ziektes en aandoeningen een zekere mortaliteit hebben leren aanvaarden. Het was een lange tekst maar het komt erop neer dat hij stelt dat we moeten leren leven met Corona zonder de hele maatschappij in een wurggreep te leggen. Hij had het ook over de cijfers die buiten perspectief geplaatst worden. Als je een testdorp van 4.000 kits per dag installeert, ga je sowieso een piek zien in bevestigde gevallen. Als je in de media altijd gooit met percentages, krijg je een vertekend beeld. 3 doden in plaats van 2 is een stijging van 50% maar een 0,xxx% stijging ten opzichte van het totaal aantal besmettingen of bevolking.

Hier ben ik het helemaal mee akkoord se.
Als we zo blijven verder doen zoals nu is er over een (paar) jaar niets meer om naar uit te kijken. De visie die wordt opgedrongen door die virologen is veel te nauw.
Maar dit mag je niet luidop zeggen.

Sylverscythe

Legacy Member
StruikGewas zei:
Hier ben ik het helemaal mee akkoord se.
Als we zo blijven verder doen zoals nu is er over een (paar) jaar niets meer om naar uit te kijken. De visie die wordt opgedrongen door die virologen is veel te nauw.
Maar dit mag je niet luidop zeggen.

Wat ben je nu aan het doen misschien? Niet zeveren hé.

Je mag alles zeggen hoor, maar het probleem ligt misschien bij het feit dat "als we zo blijven verder doen zoals nu is er over een (paar) jaar niets meer om naar uit te kijken." niet erg duidelijk is.

DSK

Legacy Member
Net terug van een dikke week in Nederland. Tijdens ons verblijf is het gebied oranje geworden (Noord Holland). We hebben braafjes op tijd het formulier online ingevuld en gisteren ook gebeld naar onze huisarts. Daar kregen we te horen dat we een QR code en info ivm. laten testen in een triagecentrum zouden krijgen. Ondertussen wel een QR code gekregen maar de begeleidende mail zegt basically: bedankt voor het invullen en goede reis terug.

Vandaag nog niks dus maar teruggebeld naar de huisarts. Die wist het ook niet zo goed en ik moest na een uur terugbellen. Na een uur het nummer doorgekregen van een triagecentrum. Ik kreeg een beetje het gevoel dat ik de eerste ben die belt om ons vrijwillig te laten testen in onze gemeente (+-30k inwoners).

Bij het bellen van het triagecentrum liet men ons weten dat we onze gegevens moesten achterlaten en een huisarts van wacht ons ging bellen voor een afspraak. Men vermelde wel dat onze gemeente in principe niet onder hun verantwoordelijkheid viel.

+-30 min later werd ik gebeld door een huisarts met de melding dat zij in principe niet testen voor onze gemeente maar het kon wel als we dat echt wilden maar dan moesten we +-35km verder hiervoor. Men raadde mij aan om te bellen naar het nummer van wacht (1733).

Zo gezegd, zo gedaan en na daar ook 10 min in wacht te staan gehoord dat onze huisarts correct had doorverwezen en, ij ook niets kan doen en nu niet meer kan testen ivm. weekend. Ik moest terugbellen naar onze eigen huisarts, waar men ondertussen niet meer opneemt en doorverwijst naar de wachtdienst...

Ik bel nog eens terug naar het triagecentrum maar dan geef ik het ook op. De poging om mijn burgerplicht te vervullen wordt wel extreem moeilijk gemaakt.

BlackOccult

Legacy Member
lammeken zei:
Even een update ivm mijn corona.

Alles valt vrij goed mee, wel een paar dagen last gehad van kortademigheid en pijn in mijn long overdag,maar is al iets beter.
Steeds lichte koorts (38) en de laatste dagen slaap ik ook amper door kortademigheid 's nachts . Ik vermoed dat dat komt omdat je neerligt.

Wat wel volledig weg is,is mijn eetlust.
Niks smaakt mij nog. Gisteren heb ik tijdens de volledige dag een vierde van een croque gegeten en was ook al tegen mijn zin.

Al bij al ca va nog. Zeker ik toch een risicopatient ben doordat ik al wat verzwakt was en obesitas heb.

Bedankt voor de update, vanaf wanneer heb je symptomen? Veel beterschap!

Funky22

Legacy Member
Haha zat net wat te zappen, Tv winkel.be mondmaskers: Stof doordrenkt met koper! :)

MiniJeffrey

Legacy Member
Sylverscythe zei:
Als er geen vaccin komt zal dat zeker gebeuren, maar ik denk dat het nu wat voorbarig is om er gewoon mee te leren leven. De aandoeningen die de arts aanhaalt zijn ook niet besmettelijk.

Nee, maar hij gaf wel het voorbeeld dat we sigaretten of alcohol toch ook niet verbieden omdat die een verhoogd risico geven op aandoeningen. En er zijn voorbeelden van besmettelijke ziektes genoeg waar we gewoon verstandig mee hebben leren leven (griep, HIV, etc.) zonder de hele maatschappij te ontwrichten omdat er altijd wel een bepaald klein % sterft aan deze aandoeningen.

Sylverscythe

Legacy Member
Funky22 zei:
Haha zat net wat te zappen, Tv winkel.be mondmaskers: Stof doordrenkt met koper! :)

Net zoals die koperen "sleutels" om knoppen in te drukken. Koper doodt bacteriën (en ik denk ook virussen) over enkele dagen, dus wordt dat gebruikt om wat dure producten ol de markt te brengen die niet echt werken, want je vent er niet veel mee dat na uren alles dood is als je ondertussen al viruspartikels binnen hebt.

Sylverscythe

Legacy Member
MiniJeffrey zei:
Nee, maar hij gaf wel het voorbeeld dat we sigaretten of alcohol toch ook niet verbieden omdat die een verhoogd risico geven op aandoeningen. En er zijn voorbeelden van besmettelijke ziektes genoeg waar we gewoon verstandig mee hebben leren leven (griep, HIV, etc.) zonder de hele maatschappij te ontwrichten omdat er altijd wel een bepaald klein % sterft aan deze aandoeningen.

Dat vind ik niet te vergelijken, sigaretten en alcohol zijn (verslavende) genotsmiddelen die wijdverspreid waren voor iemand wist dat ze schadelijk waren. Vandaag de dag krijg je een nieuw product met die eigenschappen niet gelanceerd denk ik. Zeker voor alcohol is dat nu een deel van de cultuur.

Griep teistert ons ook al duizenden jaren, en vaccineren we nu ook risicogroepen tegen trouwens. HIV was tot 25 jaar geleden een vieze ziekte voor mensen aan de rand van de maatschappij en een sociaal stigma. Dat kreeg je niet door in dezelfde ruimte te zitten met een seropositieve persoon. Ik vind dat niet echt vergelijkbaar met Corona.

lammeken

Legacy Member
BlackOccult zei:
Bedankt voor de update, vanaf wanneer heb je symptomen? Veel beterschap!

Ik had de eerste symptomen na een 5-tal dagen.
Het smaakverlies was 1 van de eerste.

Mijn frisse pint smaakt ook niet, jammer bij dit weer . :(

phate_13

Legacy Member
Sylverscythe zei:
Dat vind ik niet te vergelijken, sigaretten en alcohol zijn (verslavende) genotsmiddelen die wijdverspreid waren voor iemand wist dat ze schadelijk waren. Vandaag de dag krijg je een nieuw product met die eigenschappen niet gelanceerd denk ik. Zeker voor alcohol is dat nu een deel van de cultuur.

Griep teistert ons ook al duizenden jaren, en vaccineren we nu ook risicogroepen tegen trouwens. HIV was tot 25 jaar geleden een vieze ziekte voor mensen aan de rand van de maatschappij en een sociaal stigma. Dat kreeg je niet door in dezelfde ruimte te zitten met een seropositieve persoon. Ik vind dat niet echt vergelijkbaar met Corona.

Laat me hier aan toevoegen dat de taks op sigaretten en alcohol al voor een groot deel de extra maatschappelijke kosten die erbij komen kijken dekt. (Ik dacht zelfs tegengekomen te zijn dat men hier zelfs "winst" op maakt , zelfs als je de maatschappelijke kosten telt.) Of dit allemaal wenselijk is, dat is iets anders, want welke prijs plak je bv. op een kind dat mishandelt wordt door een ouder met een drankprobleem. Maar dat is een heel andere discussie.

Nahrtent

Legacy Member
MiniJeffrey zei:
Ik las gisteren een zeer interessant stuk van een arts gespecialiseerd in hart- en vaataandoeningen, maar ik weet niet meer precies waar ik dat gevonden had dus kan voorlopig niet linken.
Sylverscythe zei:
Als er geen vaccin komt zal dat zeker gebeuren, maar ik denk dat het nu wat voorbarig is om er gewoon mee te leren leven. De aandoeningen die de arts aanhaalt zijn ook niet besmettelijk.
De hevige reactie op corona wereldwijd is er dan ook vooral om toestanden als overvolle ICU's of lijken op een ijspiste te vermijden, want daar kunt ge nu toch niet van zeggen dat we er maar mee moeten leren leven?

Een paar duizend doden meer of minder, who cares inderdaad. Druppel op een hete plaat. Maar de ziekenhuizen moeten wel kunnen blijven draaien voor de hele maatschappij he, want anders wordt het al snel veel meer dan een paar duizend.

Hoe kan dat nu nog altijd ter discussie staan? (niet tegen jou gericht)

deathsythe

Legacy Member
JorisBlack zei:
Mooie samenvatting wel :p
Ik kan er nog het gegoochel met de kleurcodes voor reizen aan toevoegen (vorige week nog 2 kantons in Zwitserland die 3 dagen oranje werden zonder dat iemand begreep waarom).



Dat begin ik zelfs meer en meer te zien in mijn rechtstreekse omgeving.
Mensen die gans emotioneel worden, door de stress en onzekerheid. Ik kan daar persoonlijk vrij goed tegen, maar dan nog heb ik momenten dat de goesting precies even helemaal weg is :unsure:

-mondmaskers tot 2(?) keer toe verkeerd besteld door de overheid, de vorige opslag vernietigd en de verkeerde ook niet uitgeleverd (het waren geen FFP2 maskers maar waren wel vanhetzelfde caliber dat we eig nu zouden moeten dragen.)
-met max 10 personen een bbq organiseren, terwijl je wel nog perfect kan vliegen in een vliegtuig met 200 personen.
-iedere zelfstandige dat zonder vragen 3-4K premie krijgt, of je nu een op de hoek pokemonkaarten verkoopt in een boeregat of dat je nu op de Meir zit met een kledingswinkel, maakt niet uit.
-zorgsector dat opslag zou krijgen - maar laten we toch om 20.u een handjeklap doen voor de mensen.
-...

MiniJeffrey

Legacy Member
Nahrtent zei:
De hevige reactie op corona wereldwijd is er dan ook vooral om toestanden als overvolle ICU's of lijken op een ijspiste te vermijden, want daar kunt ge nu toch niet van zeggen dat we er maar mee moeten leren leven?

Een paar duizend doden meer of minder, who cares inderdaad. Druppel op een hete plaat. Maar de ziekenhuizen moeten wel kunnen blijven draaien voor de hele maatschappij he, want anders wordt het al snel veel meer dan een paar duizend.

Hoe kan dat nu nog altijd ter discussie staan? (niet tegen jou gericht)

Net daarom dat ik al lang denk van: laat het virus gecontroleerd rond gaan bij de bevolking en bescherm maximaal zwakkeren en risicogroepen: afstand bij ouderen, mondmaskers op drukke plaatsen. Testen en quarantaine bij eventuele blootstelling etc. En ondertussen monitor je de ziekenhuisopnames. Stijgen die te fel dan schroef je bij. Maar nu legt men het leven voor 50% stil gebaseerd op meer positieve testen terwijl we gewoon veel meer testen. Dat terwijl het aantal ziekenhuisopnames laag blijft.

We proberen ten alle prijze probleem Corona zo klein mogelijk te houde, maar zijn wel massaal andere problemen aan het laten exploderen (economie, psychisch welzijn burgers) die op termijn ook mensenlevens kosten. Het opbod aan maatregelen houdt niet op.

Nahrtent

Legacy Member
janusderoose zei:
Dit kan allemaal loos alarm zijn maar omdat we nog totaal niet genoeg weten over de langere termijn gevolgen van het virus, snap ik dat sommigen liever het voorzichtigheidsprincipe willen hanteren.

Dit. Het is nog veel te vroeg om zomaar alles weer los te laten onder het motto dat we er maar mee moeten leren leven, de prijs kan veel hoger zijn dan je op dit moment zou denken.

Alle hoop op een vaccin, en dan zien we wel weer.

Diatonico

Legacy Member
MiniJeffrey zei:
We proberen ten alle prijze probleem Corona zo klein mogelijk te houde, maar zijn wel massaal andere problemen aan het laten exploderen (economie, psychisch welzijn burgers) die op termijn ook mensenlevens kosten. Het opbod aan maatregelen houdt niet op.

Eenmaal de zomer voorbij is — en de donkere, koude dagen hun terugkeer aankondigen — zullen we de effecten beginnen zien. Bedrijven die failliet gaan of snoeien, meer ontslagen, minder consumptie. Anderzijds ook meer psychische problemen die grotendeels onder de radar blijven, ook het stijgend aantal zelfmoorden. Een familiedrama hier en daar.

Hawk

Legacy Member
lammeken zei:
Even een update ivm mijn corona.

Alles valt vrij goed mee, wel een paar dagen last gehad van kortademigheid en pijn in mijn long overdag,maar is al iets beter.
Steeds lichte koorts (38) en de laatste dagen slaap ik ook amper door kortademigheid 's nachts . Ik vermoed dat dat komt omdat je neerligt.

Wat wel volledig weg is,is mijn eetlust.
Niks smaakt mij nog. Gisteren heb ik tijdens de volledige dag een vierde van een croque gegeten en was ook al tegen mijn zin.

Al bij al ca va nog. Zeker ik toch een risicopatient ben doordat ik al wat verzwakt was en obesitas heb.
Goed om te lezen dat het al bij al nog "meevalt" bij u. Hopelijk hou je er geen problemen aan over op langere termijn.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan