Archief - Corona: Maatregelen, Updates & Algemene Discussie - Deel 5

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

knight-rider

Legacy Member
janusderoose zei:
Ik ben daar gevoelsmatig mee akkoord.

Maar ik lees onderzoeken dat er dikwijls blijvende schade is aan de smaakzin, restschade aan het hart, etc.
Deze week een onderzoek in de Lancet dat er blijvende hersenschade is die initieel niet opgemerkt wordt.

Dit kan allemaal loos alarm zijn maar omdat we nog totaal niet genoeg weten over de langere termijn gevolgen van het virus, snap ik dat sommigen liever het voorzichtigheidsprincipe willen hanteren.
Nahrtent zei:
Dit. Het is nog veel te vroeg om zomaar alles weer los te laten onder het motto dat we er maar mee moeten leren leven, de prijs kan veel hoger zijn dan je op dit moment zou denken.

Alle hoop op een vaccin, en dan zien we wel weer.
Dus "we" hebben schrik van de lange termijn gevolgen van het virus.
Maar iedereen wil zich wel zo snel mogelijk laten inspuiten met een nieuw vaccin waarvan we de effecten op lange termijn ook totaal niet gaan kennen op de moment dat dat verdeeld gaat worden.

MiniJeffrey

Legacy Member
janusderoose zei:
Ik ben daar gevoelsmatig mee akkoord.

Maar ik lees onderzoeken dat er dikwijls blijvende schade is aan de smaakzin, restschade aan het hart, etc.
Deze week een onderzoek in de Lancet dat er blijvende hersenschade is die initieel niet opgemerkt wordt.

Dit kan allemaal loos alarm zijn maar omdat we nog totaal niet genoeg weten over de langere termijn gevolgen van het virus, snap ik dat sommigen liever het voorzichtigheidsprincipe willen hanteren.

Voor zover ik het gevolgd hebt zijn veel van die zaken voorkomend bij mensen met een ernstig verloop, ik heb nog geen enkele studie gezien dat mensen die Corona gehad hebben zonder ziekenhuisopname ook andere letsels hebben. We moeten in zo'n vroege fase ook altijd opletten met studies die snel verschijnen, niemand weet de echte langetermijngevolgen. Maar net daarom kan je zowel op té safe als té los spelen. Mijn oproep is gewoon een goed evenwicht, wat er nu niet is. De klepel is volledig doorgeslagen naar die ene kant terwijl duizenden bedrijfen failliet zullen gaan, misschien wel tienduizenden mensen hun baan zullen verliezen, de welvaart krimpt, mensen psychisch afzien, etc. We betalen een zeer dure prijs nu om die (met het hoogste respect) paar procent zoveel mogelijk te vrijwaren van een ernstig verloop.

knight-rider

Legacy Member
Nahrtent zei:
De hevige reactie op corona wereldwijd is er dan ook vooral om toestanden als overvolle ICU's of lijken op een ijspiste te vermijden, want daar kunt ge nu toch niet van zeggen dat we er maar mee moeten leren leven?

Een paar duizend doden meer of minder, who cares inderdaad. Druppel op een hete plaat. Maar de ziekenhuizen moeten wel kunnen blijven draaien voor de hele maatschappij he, want anders wordt het al snel veel meer dan een paar duizend.

Hoe kan dat nu nog altijd ter discussie staan? (niet tegen jou gericht)
Probleem is dat de ziekenhuizen op vandaag nog altijd niet op een fatsoenlijk ritme draaien.
In vergelijking met voor corona zitten ze gemiddeld op zo een 50% van hun capaciteit.
Er blijven momenteel dus wel heel wat mensen in de kou staan.

ugar

Legacy Member
MiniJeffrey zei:
Net daarom dat ik al lang denk van: laat het virus gecontroleerd rond gaan bij de bevolking en bescherm maximaal zwakkeren en risicogroepen: afstand bij ouderen, mondmaskers op drukke plaatsen. Testen en quarantaine bij eventuele blootstelling etc. En ondertussen monitor je de ziekenhuisopnames. Stijgen die te fel dan schroef je bij. Maar nu legt men het leven voor 50% stil gebaseerd op meer positieve testen terwijl we gewoon veel meer testen.
We testen niet "veel meer". Tenzij je vergelijkt met maart. Maar de twee eerste weken van mei werd er meer getest dan de twee laatste weken van juli

En de evolutie van de voorbije dagen toont duidelijk aan dat het het juiste moment was om de regels terug aan te passen. Met de R-waarde van einde juli heb je geen controle, dan zit je in exponentiële groei. En dus worden de regels aangeschroefd.

Ondertussen worden Belgen zowat de paria's van Europa, onze buurlanden zullen gewoon terug de deur op slot doen voor Belgen (zoals ze dat nu voor Antwerpenaren doen).

En neen, dat heeft niets met onze overheid te maken. De regels in de buurlanden zijn vaak nog wat minder streng. En toch loopt het hier eerder uit de hand...

We proberen ten alle prijze probleem Corona zo klein mogelijk te houde, maar zijn wel massaal andere problemen aan het laten exploderen (economie, psychisch welzijn burgers) die op termijn ook mensenlevens kosten. Het opbod aan maatregelen houdt niet op.
Weet je wat mensenlevens gaat kosten? Het feit dat door de huidige werkdruk zowat de hele zorgsector tegen een burn-out aan zit te werken.
Dus stuur nog wat meer mensen naar de ziekenhuisbedden, op een bepaald moment breekt die veer.

De maatregels zijn gewoon nodig om die mensen te beschermen.
En die zijn in vm onze buurlanden disproportioneel. Maar ons gedrag is dat blijkbaar ook, wanneer we de evolutie van de besmettingen zien.

puni

Legacy Member
ugar zei:
De maatregels zijn gewoon nodig om die mensen te beschermen.
En die zijn in vm onze buurlanden disproportioneel. Maar ons gedrag is dat blijkbaar ook, wanneer we de evolutie van de besmettingen zien.

Ons gedrag is niet per se disproportioneel, er is gewoon itt in andere landen nog altijd geen deftige opvolging en contact tracing. En dat kunt ge onze overheid wel degelijk kwalijk nemen. Ipv al die draconische maatregelen naar ons hoofd te gooien (die blijkbaar toch geen hol uitmaken als ge naar de besmettingsgraad kijkt).

Er is maar een reden waarom het hier uit de hand loopt en in onze buurlanden niet. We pikken besmettingen niet snel genoeg op en zijn dus te laat met ze te isoleren. Daar gaan beperkte bubbels, mondmaskers of avondklokken geen jota aan veranderen.

math

Legacy Member
Hier aan zee is een mondmasker verplicht, en toch is er een bepaald gemeenschap dat dat niet nodig vindt.

Misschien wat rassistisch, maar het is de waarheid :-
Uitbaters zeggen het ook

Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk

Sylverscythe

Legacy Member
Nahrtent zei:
De hevige reactie op corona wereldwijd is er dan ook vooral om toestanden als overvolle ICU's of lijken op een ijspiste te vermijden, want daar kunt ge nu toch niet van zeggen dat we er maar mee moeten leren leven?

Een paar duizend doden meer of minder, who cares inderdaad. Druppel op een hete plaat. Maar de ziekenhuizen moeten wel kunnen blijven draaien voor de hele maatschappij he, want anders wordt het al snel veel meer dan een paar duizend.

Hoe kan dat nu nog altijd ter discussie staan? (niet tegen jou gericht)

Dat we er later misschien wel mee leren leven is dan ook in het geval er een soort immuniteit kan ontstaan, of in het slechtste geval we de infrastructuur hebben aangepast.

puni

Legacy Member
Sylverscythe zei:
Dat we er later misschien wel mee leren leven is dan ook in het geval er een soort immuniteit kan ontstaan, of in het slechtste geval we de infrastructuur hebben aangepast.

De vraag is ook wel hoe lang ge op een mogelijk vaccin wilt wachten. Is dat zes maanden, een jaar, vijf jaar... Ik denk dat dat ook mee een deel van het probleem is, het (logisch) gebrek aan concreet perspectief. En dat is waarom voor veel mensen de huidige situatie hoe langer hoe minder draaglijk wordt en ge hoe lang hoe meer je m'en foutisme gaat krijgen.

Sylverscythe

Legacy Member
puni zei:
De vraag is ook wel hoe lang ge op een mogelijk vaccin wilt wachten. Is dat zes maanden, een jaar, vijf jaar... Ik denk dat dat ook mee een deel van het probleem is, het (logisch) gebrek aan concreet perspectief. En dat is waarom voor veel mensen de huidige situatie hoe langer hoe minder draaglijk wordt en ge hoe lang hoe meer je m'en foutisme gaat krijgen.

Ik vind valse hoop vooral gevaarlijk. Ik ken mensen die in de put zitten als er op het nieuws komt dat een vaccin niet voor meteen is, of dat de cijfers terug stegen destijds. Dat zijn dingen die volgens mij iedereen die de zaken wat volgt wel wist, maar dat geraakt dan ondergesneeuwd tussen de hopen ruis ofzo.

Funky22

Legacy Member
math zei:
Hier aan zee is een mondmasker verplicht, en toch is er een bepaald gemeenschap dat dat niet nodig vindt.

Misschien wat rassistisch, maar het is de waarheid :-
Uitbaters zeggen het ook

Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk
Ik woon in Middelkerke kom net van Westende strand alles wat donkerder gekeurd was als mezelf droeg netjes een mondmasker tussen de bleekscheten er toch een aantal gezien vandaag zonder ook veel oudere en dat is echt om het schijt van te krijgen, voor oa die doelgroep hebben we dan zo lang in lock down gezeten en dan is er nog niet bij allemaal het respect om dat onding op te zetten waar vereist.

puni

Legacy Member
Sylverscythe zei:
Ik vind valse hoop vooral gevaarlijk. Ik ken mensen die in de put zitten als er op het nieuws komt dat een vaccin niet voor meteen is, of dat de cijfers terug stegen destijds. Dat zijn dingen die volgens mij iedereen die de zaken wat volgt wel wist, maar dat geraakt dan ondergesneeuwd tussen de hopen ruis ofzo.

Daar ben ik het ook eens mee hoor. Ik zeg ook nergens dat daar een gemakkelijke oplossing voor is, ik haal enkel aan waarom dit voor veel mensen zo moeilijk is om (lang) vol te houden.

Pan

Legacy Member
math zei:
Hier aan zee is een mondmasker verplicht, en toch is er een bepaald gemeenschap dat dat niet nodig vindt.

Misschien wat rassistisch, maar het is de waarheid :-
Uitbaters zeggen het ook

Dat viel me ook al op aan zee. De meesten dragen het en de enkelingen die het niet dragen zijn allochtonen.

London

Legacy Member
"Viroloog Marc Van Ranst zegt in een interview met onze journalist dat volgende week cruciaal wordt. “Als de cijfers dan nog aan het stijgen zijn, zijn we zonder enige twijfel vertrokken voor nog hardere maatregelen.” Van Ranst vreest bovendien dat we nog tot de herfst van 2022 met maatregelen zullen moeten leven."

2022. Ondanks mondmaskers, social distancing, handjes ontsmetting, uzelf opsluiten in uw kot en nen hoop massahysterie. Strengere maatregels? Allemaal gezamelijk zelfmoord plegen ofwa?
De toekomst ziet er rooskleurig uit met deze communistisch lul als leider.
Zeg da 'k het u gezegd heb.

kay-gell

Legacy Member
London zei:
"Viroloog Marc Van Ranst zegt in een interview met onze journalist dat volgende week cruciaal wordt. “Als de cijfers dan nog aan het stijgen zijn, zijn we zonder enige twijfel vertrokken voor nog hardere maatregelen.” Van Ranst vreest bovendien dat we nog tot de herfst van 2022 met maatregelen zullen moeten leven."

2022. Ondanks mondmaskers, social distancing, handjes ontsmetting, uzelf opsluiten in uw kot en nen hoop massahysterie. Strengere maatregels? Allemaal gezamelijk zelfmoord plegen ofwa?
De toekomst ziet er rooskleurig uit met deze communistisch lul als leider.
Zeg da 'k het u gezegd heb.

Herfst 2022 wtf :wtf:

Sylverscythe

Legacy Member
London zei:
"Viroloog Marc Van Ranst zegt in een interview met onze journalist dat volgende week cruciaal wordt. “Als de cijfers dan nog aan het stijgen zijn, zijn we zonder enige twijfel vertrokken voor nog hardere maatregelen.” Van Ranst vreest bovendien dat we nog tot de herfst van 2022 met maatregelen zullen moeten leven."

2022. Ondanks mondmaskers, social distancing, handjes ontsmetting, uzelf opsluiten in uw kot en nen hoop massahysterie. Strengere maatregels? Allemaal gezamelijk zelfmoord plegen ofwa?
De toekomst ziet er rooskleurig uit met deze communistisch lul als leider.
Zeg da 'k het u gezegd heb.

Van Ranst is geen leider, hij is een expert die wordt geraadpleegd voor dit thema. Af hij daarbuiten een politieke mening heeft doen voor mij niet ter zake, dat is eerder net iets dat zich tegen hem gaat keren later.

London

Legacy Member
Sylverscythe zei:
Van Ranst is geen leider, hij is een expert die wordt geraadpleegd voor dit thema. Af hij daarbuiten een politieke mening heeft doen voor mij niet ter zake, dat is eerder net iets dat zich tegen hem gaat keren later.

Voor sommigen is hij toch verheven als "grote leider met de absolute waarheid" heb ik de indruk. Alsof alles wat deze man zegt voor waar genomen moet worden.. Gevaarlijk als 1 man elke dag te zien is op tv met zijn "boodschap van algemeen nut". Als je een hele bevolking zoveel schrik aanjaagt dat ze amper buiten durven komen, een mondmasker in het bos laat dragen en een enkele afvallige gaat beboeten omdat hij van de norm afwijkt, ben je een gevaarlijk man. Dit heeft niet veel meer met onze gezondheid te maken. Daar in Azië hebben ze ook zo'n paar grote leiders.

Sylverscythe

Legacy Member
London zei:
Voor sommigen is hij toch verheven als "grote leider met de absolute waarheid" heb ik de indruk. Alsof alles wat deze man zegt voor waar genomen moet worden.. Gevaarlijk als 1 man elke dag te zien is op tv met zijn "boodschap van algemeen nut". Als je een hele bevolking zoveel schrik aanjaagt dat ze amper buiten durven komen, een mondmasker in het bos laat dragen en een enkele afvallige gaat beboeten omdat hij van de norm afwijkt, ben je een gevaarlijk man. Dit heeft niet veel meer met onze gezondheid te maken. Daar in Azië hebben ze ook zo'n paar grote leiders.

Van Ranst beboet geen mensen zover ik weet, hij maakt ook geen wetten. Hij moet welk elke dag bijna eens in het nieuws opdraven om nog eens hetzelfde te herhalen, maar dat ligt eerder aan de bevolking. En als de crisis is gaan liggen zullen onze politici, die van periodieke populariteitswedstrijden afhankelijk zijn voor hun job, hem wel snel aan de kant schuiven.

London

Legacy Member
Sylverscythe zei:
Van Ranst beboet geen mensen zover ik weet, hij maakt ook geen wetten. Hij moet welk elke dag bijna eens in het nieuws opdraven om nog eens hetzelfde te herhalen, maar dat ligt eerder aan de bevolking. En als de crisis is gaan liggen zullen onze politici, die van periodieke populariteitswedstrijden afhankelijk zijn voor hun job, hem wel snel aan de kant schuiven.

Noch beboeten, noch zelf wetten maken nee. Maar hij heeft wel een grote invloed op de mensen die wél kunnen beboeten en wél wetten kunnen maken/aanpassen. Iets teveel invloed me dunkt.

puni

Legacy Member
Sylverscythe zei:
Van Ranst is geen leider, hij is een expert die wordt geraadpleegd voor dit thema. Af hij daarbuiten een politieke mening heeft doen voor mij niet ter zake, dat is eerder net iets dat zich tegen hem gaat keren later.

Neemt niet weg dat die misschien beter eens een paar weken zijn hoofd uit de gazetten zou laten.

En het feit dat hij in het, ondertussen (terecht?) bekritiseerde, beperkte expertenpanel zit dat de regering adviseert, helpt ook niet.

kay-gell

Legacy Member
math zei:
Hier aan zee is een mondmasker verplicht, en toch is er een bepaald gemeenschap dat dat niet nodig vindt.

Misschien wat rassistisch, maar het is de waarheid :-
Uitbaters zeggen het ook

Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk

Tja ik zag dat donderdag in Blankenberge ook. Allemaal Franstalige "jongere", ge ziet wat er vandaag daar van is gekomen he
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan