Archief - Corona: Maatregelen, Updates & Algemene Discussie - Deel 5

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

LSDsmurf

Legacy Member
ugar zei:
Enkele maanden oud? Die van de hamsters wel
Maar die van bij mensen is gepubliceerd op 31/07/2020.

Ah ok mislezen, ik dacht dat het enkel over die hamsterstudie ging.

iceman1604

Legacy Member
Ik verwacht terug rellen aan de kust vandaag... dit keer gaat het foutlopen in de stations...
NMBS gaat planning niet aanpassen, hebben zonet aangekondigd dat alle treinen rijden zoals gepland, maar Blankenberge heeft nu al controleposten geplaatst om niemand binnen te laten... dat gaat vonken geven als de eerste trein overvol met “brusselse jongeren” toekomt

Vile

Legacy Member
iceman1604 zei:
Ik verwacht terug rellen aan de kust vandaag... dit keer gaat het foutlopen in de stations...
NMBS gaat planning niet aanpassen maar Blankenberge heeft nu al controleposten geplaatst om niemand binnen te laten... dat gaat vonken geven als de eerste trein overvol met “brusselse jongeren” toekomt

Dit toont aan welke zwakkelingen de burgemeesters van Knokke en Blankenberge zijn. Iedereen heeft recht op een dagje kust. Als hun politiekorps en eventueel met hulp van de federale politie nog geen groepje amokmakers de baas kan???

ilgonwe

Legacy Member
Gisteren waren er ook al problemen met Franstaligen die niets wisten van reserveren in Blankenberge. Met communicatie richting Vlamingen toe gaan die idd van niets weten. En die Nederlanders richting Knokke weten vandaag ook van toeten noch blazen.

Als het dan morgen uitgebreid wordt verteld door misnoegde toeristen is het natuurlijk al te laat.

Het strafste is nog wel dat ze al dagen voorspelden "Drukste weekend aan de kust voorspeld" en "Burgemeesters zijn er klaar voor". Amper 1 middag later waren ze er niet klaar voor. Ze gingen er mss van uit dat ze het volk makkelijk konden uitsmeren over de gehele kust maar wie gaat er nu 30-45 minuten lopen in die hitte en volle zon voor een vrij plekje...

Ondertussn richten de burgemeesters zich op de treinen, de stations zijn dicht, overnachters en tweedeverblijvers kunnen ophoepelen per spoor samen met de dagjesmensen (HLN).

Blankenberge sluit station af tot 16 uur
Blankenberge heeft haar station gesloten. Het zal van 9 tot 16 uur niet open zijn. Dat heeft waarnemend West-Vlaams gouverneur Anne Martens gezegd. Ook Knokke en Oostende zouden de maatregel overwegen. Reden zijn de overvolle treinen die naar zee sporen. "Normaal mag de bezettingsgraad maar 40 tot 80 procent zijn, nu is dat 100 tot 115 procent. En dat is niet veilig", aldus Martens bij VRT NWS.

Station Oostende gaat dicht om 11 uur
Nadat Blankenberge om 9 uur haar station sloot om de toestroom van toeristen tegen te gaan, neemt Oostende dezelfde maatregel. Volgens burgemeester Bart Tommelein gaat het station om 11 uur dicht. Gisteravond riep hij de NMBS al op om geen extra treinen meer in te leggen naar Oostende, maar hij kreeg geen gehoor.

Vile

Legacy Member
Heeft er iemand al de andere kustburgemeesters horen klagen? Jean Marie Dedecker is zelfs een gelukkige mens.

Malan

Legacy Member
ilgonwe zei:
Gisteren waren er ook al problemen met Franstaligen die niets wisten van reserveren in Blankenberge. Met communicatie richting Vlamingen toe gaan die idd van niets weten. En die Nederlanders richting Knokke weten vandaag ook van toeten noch blazen.

Als het dan morgen uitgebreid wordt verteld door misnoegde toeristen is het natuurlijk al te laat.

Het strafste is nog wel dat ze al dagen voorspelden "Drukste weekend aan de kust voorspeld" en "Burgemeesters zijn er klaar voor". Amper 1 middag later waren ze er niet klaar voor. Ze gingen er mss van uit dat ze het volk makkelijk konden uitsmeren over de gehele kust maar wie gaat er nu 30-45 minuten lopen in die hitte en volle zon voor een vrij plekje...

Ondertussn richten de burgemeesters zich op de treinen, de stations zijn dicht, overnachters en tweedeverblijvers kunnen ophoepelen per spoor samen met de dagjesmensen (HLN).

Hoezo van niets weten?

https://nos.nl/liveblog/2343407-bel...tsenhouderijen.html#UPDATE-container-46837745
https://www.lesoir.be/317996/articl...son-tour-les-touristes-dun-jour-jusqua-nouvel
https://www.dhnet.be/actu/belgique/...jusqu-a-nouvel-ordre-5f2f9c3c7b50a677fb74d933


Geen nieuws in het Arabisch, das waar.

Carrion

Legacy Member
Vile zei:
Heeft er iemand al de andere kustburgemeesters horen klagen? Jean Marie Dedecker is zelfs een gelukkige mens.

Lippens doet niets anders dan klagen en zagen. Hij wil gerust het geld ontvangen van de toeristen maar dan liefst zonder de toeristen effectief op z’n grondgebied te hebben. Onbegrijpelijk dat zo’n hoogbejaard persoon nog actief mag zijn in de politiek.

Ik vind het sowieso wel een beetje krankzinnig dat een burgemeester eventjes een heel land kan verbieden om naar zijn/haar gemeente te komen. Dat zijn imho toch echt zaken die op hogere niveau’s horen beslist te worden. Dat de burgemeesters zich bezig houden met welk lelijk kunstwerk dit jaar op hun dijk geplaatst wordt of hoeveel strandbars er mogen zijn dit jaar.

En dit allemaal omdat er wat Brussels gespuis (die nu gewoon elders boel gaan zoeken) de boel op stelten zetten. Nuja, kunnen de horecauitbaters binnen 2 dagen weer klagen op het nieuws hoeveel lager hun omzet lag omdat er geen dagjestoeristen waren.

Makita

Legacy Member
Vile zei:
Dit toont aan welke zwakkelingen de burgemeesters van Knokke en Blankenberge zijn. Iedereen heeft recht op een dagje kust. Als hun politiekorps en eventueel met hulp van de federale politie nog geen groepje amokmakers de baas kan???

De korpsen hier zijn veel te klein, het aantal "inwoners" gaat vlot maal 5 op een zomerdag.

Tot 10 jaar terug had je hier geen allochtone jongeren dat is maar iets van de laatste jaren. Ik vermoed dat velen niet meer binnen mogen in de recreatiedomeinen en zwembaden. Voor de kust is er geen controle.


Grote probleem van de Belgische kust is ook het feit dat men alles te veel wilt exploteren. Er is strand en water, maar dat is niet genoeg. Er moet muziek op strand zijn, jan en alleman loopt met subwoofers op de dijk en strand, alsof dat nog niet genoeg is moeten die karren (vaak al elektrische aangedreven) ( waar dagelijks voet/been of andere breuken met gebeuren) ook nog op diezelfde dijk, natuurlijk moeten er dan ook nog avondmarkten georganiseerd worden, lunaparken, over-priced strandbars voor de alcohol. Dan moeten er s avonds ook nog optredens en vuurwerk plaatsvinden. Alles moet maximaal uitgebuit worden om zoveel mogelijk volk te lokken, waardoor het hier gewoon te druk is. Men zou toerisme moeten beperken en inzetten op duurzaam toerisme. Corona? Ik heb nog nooit zoveel volk op elkaar gepakt gezien aan de marginaalste kust van Europa

Ga naar Audresselles in Frankrijk of nieuwvliet in Zeeland en je krijgt een veel fraaiere kust te zien

Vile

Legacy Member
Ik ben van mening dat 99 procent met goede bedoelingen naar de Kust komt. Als de burgemeesters extra middelen nodig hebben dan moet er maar hulp uit Brussel komen. Sorry hoor, maar je gemeente ‘op slot’ zetten is er gewoon over. Die relletjes zijn een een momentopname hé, als je dit nog niet de baas kan ...

Funky22

Legacy Member
Carrion zei:
Lippens doet niets anders dan klagen en zagen. Hij wil gerust het geld ontvangen van de toeristen maar dan liefst zonder de toeristen effectief op z’n grondgebied te hebben. Onbegrijpelijk dat zo’n hoogbejaard persoon nog actief mag zijn in de politiek.
Dagjestoeristen en toeristen is een groot verschil, dagjestoeristen leveren amper iets op voor een kuststad, dat stapt van de trein en gaat direct richting strand vaak met eigen drank/voeding dus dat consumeert amper iets, vind het eerder een plaag momenteel die dagjestoeristen, nuja goede eraan is als ze evt besmet zijn steken ze hooguit elkaar aan en niet de binnenstad want daar komen ze toch niet

Funky22

Legacy Member
JPV zei:
De oorzaak en dus het ontstaan van de problemen gisteren is het opkomende water en de drukte, anders gingen er imho véél minder of geen problemen zijn. Wat niet wil zeggen dat je niet kan zeggen dat de mensen die het rapst agressief waren, noord-afrikanen waren. Ik heb daar geen enkel probleem mee om dat te zeggen.

Je moet dan kijken hoe je die problemen kan oplossen en dat lijkt me duidelijk: door de drukte te verminderen, tenzij iemand weet hoe hij de getijden kan verminderen of hoe men mensen kan plots doen veranderen van gedrag op 1 dag.

En ja, je zit met een hoop idioten in de samenleving die lak hebben aan politie en zich ontastbaar wanen. Reuzegom, Brusselse bendes, ... En daarvoor bestaan verschillende oplossingen: lik op stuk beleid/war on drugs, die voor granaten in Antwerpen zorgt, pamperbeleid met jongerenwerking en straathoekwerkers die grotendeels afgeschaft zijn (terwijl ze imho wél nuttig waren), ... Wil je discussieren over de oplossingen: ga naar politiek/actualiteit-forum en start gerust een discussie daarover, graag dan met diverse links naar diverse studies over effecten van beleid. Maar hier is niet de plek.
Je doet ze nu letterlijk een pamper aan...
Nee het is niet door de drukte of laag water dat er problemen zijn ontstaan er zijn problemen ontstaan door een groepje vuiligheid wat daar gisteren aanwezig was, druk of niet druk amok had je met die vuiligheid toch gehad
Dat groepje wat die verdrinking fakte en de hulpdiensten stond uit te lachen ermee was ook door de drukte zeker?

Vile

Legacy Member
De Belgische Kust heeft voor het grootste deel maar 1 economische sector en dat is het toerisme. Het is de verantwoordelijkheid van de burgemeesters om de veiligheid van de toeristen te kunnen waarborgen ook in Corona tijden. Bepaalde gemeenten ‘op slot’ zetten getuigt gewoon van amateurisme. Dan ben je gewoon incompetent om een gemeente/stad te leiden.

drolf

Legacy Member
Ik snap het toch ook niet. Andere jaren smeken ze om volk aan de kust en nu ze volk hebben, moeten ze weg.
"Alles onder controle" was het nog vorige week.


Oostende sluit station om 11 uur, Knokke dicht, Blankenberge dicht: dat belooft voor de andere kustgemeenten.

Het is te hopen dat het niet escaleert (of wacht men op de eerste dode alvorens iets te doen).

Hawk

Legacy Member
Blijkbaar is er animo om dit onderwerp te bespreken.

De coronamaatregelen duren ondertussen al 5 maanden en er is spijtig genoeg geen licht aan het einde van de tunnel.

Meer en meer zien we dat sommige mensen die maatregelen beu worden en hun ongenoegen erover doen blijken.

Recente voorbeelden hiervan zijn de vechtpartijen in Blankenberge en Knokke.

Maar ook de horeca in Antwerpen protesteert tegen de maatregelen door een welgemeende "fuck you" (letterlijk) aan Gouverneur Cathy Berx te geven. --> https://www.hln.be/in-de-buurt/antw...r-wedden-dat-kaaien-stampvol-zitten~a34ac495/

Wat vinden jullie ervan? Zijn de maatregelen te streng? Is het terecht dat mensen de beperkingen op hun vrijheid beu beginnen te worden?

Wat zou eraan moeten worden gedaan?

Gelieve de discussie on topic en proper te houden, zonder andere groepen te stigmatiseren.

Waarvoor dank
:).

Vile

Legacy Member
Incompetente politici veroorzaken een soort van ‘paniekgolf’. De weerberichten voorspellen al sinds begin deze week een hittegolf maw het wordt druk aan de kust. NMBS heeft extra treinen ingelegd, als burgemeester is het perfect mogelijk om federale steun te vragen van de politie.

Funky22

Legacy Member
Zonder dagjestoeristen is het druk zat aan de kust, we zitten hier niet te wachten op volk wat nog geen cola op een dag consumeert en het s'avonds weer afbolt, kan het sluiten van stations enkel maar toejuichen en denk 95% van de rest wat hier woont en de tweedeverblijvers ook, nu hopen dat die mierennest zich niet verplaatst naar Middelkerke.

Hawk

Legacy Member
Lifen zei:
In ieder geval, de coronamaatregelen hangen ook mijn keel uit, maar ik los dat op door niet veel naar buiten te gaan. Winkels vermijd ik. Als iedereen enkele weken zijn mondmaskertje zou dragen en elkaar niet zou zien, dan waren we er mogelijk van af. Maar ja, iedereen wil liever kreften over de oneerlijkheid van de maatregelen. :p
Ik vermijd ook drukke plaatsen, winkels en eigenlijk mensen in het algemeen. Mij zien ze in deze tijd zeker niet aan het strand liggen.

De maatregelen wegen ook op mijn gemoed, maar als we ze niet volgen zal het volgens mij alleen maar erger worden, denk je niet?

Hawk

Legacy Member
Stuyfmans zei:
Dus die vechtpartijen met dat crapuul aan zee ligt volgens jou aan de Corona maatregelen? De voorgaande jaren zijn er in openlucht zwembaden en recreatie domeinen nochtans ook dergelijke 'opstootjes' geweest, denk maar aan die massale vechtpartij aan de Blaarmeersen hier in Gent of 'jongeren' die geweerd werden in het zwembad van Koewacht wegens overlast.
Ja, deze keer wel hé.

Laten we eens kijken wat de aanleiding was voor de vechtpartij:

De calamiteiten begonnen ter hoogte van een strandbar nabij de pier in Blankenberge. Een veertig man grote groep keerde zich tegen de politie nadat hen eerst door de strandredders gevraagd werd om de golfbreker te verlaten, gezien daar zitten verboden is. Het werd ook hoogwater en mensen kwamen te dicht op elkaar te zitten op het strand.
Zonder de coronamaatregelen was er niets gebeurd, aangezien je je onder normale omstandigheden wel op de golfbreker moogt begeven en het onder normale omstandigheden niet uitmaakt of "er mensen dicht bij elkaar zitten op het strand".

Nahrtent

Legacy Member
Hawk zei:
Blijkbaar is er animo om dit onderwerp te bespreken.

De coronamaatregelen duren ondertussen al 5 maanden en er is spijtig genoeg geen licht aan het einde van de tunnel.

Meer en meer zien we dat sommige mensen die maatregelen beu worden en hun ongenoegen erover doen blijken.

Maatregelen zoals mondmaskers etc... op zichzelf storen mij al bij al weinig.
Ik heb een pak meer vrije tijd nu en ik moet die niet besteden aan verplichte nummertjes zoals bezoekjes aan de grootouders, dat vind ik stiekem bijzonder aangenaam eigenlijk.

Waar ik het héél moeilijk mee heb is dat het er op dit moment op lijkt dat volgend jaar ook al in het water gaat vallen.
Nóg een festivalzomer naar de kloten, nóg een jaar zonder concerten, nóg een jaar zonder mijn jaarlijkse opgravingscampagne, ...
Daar word ik allerminst vrolijk van, en de winter moet dan nog beginnen. Ik zie het somber in. :sad:
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan