Misschien een beetje echt goed nieuws
Ten eerste : een aanzienlijk deel van de bevolking zou sowieso immuun zijn voor COVID-19
In mei was al aan het licht gekomen dat afhankelijk van de plaats, 20-60% van de mensen T-cellen hebben die reageren op SARS_COV-2. Dat onderzoek is gedaan op bloedstalen uit de periode 2015-2018
Deze week verschenen in Science :
https://science.sciencemag.org/content/early/2020/08/04/science.abd3871, hierin wordt een link gelegd naar andere coronavirussen die dus een vorm van bescherming geven.
Dit zou van enorm belang zijn voor alles wat met vaccinatie te maken heeft (grotere kans op langdurige bescherming van een werkend vaccin)....
Ten tweede : Erg jonge kinderen die gevaccineerd zijn tegen onder meer Polio en Pneumokokken zijn beter beschermd tegen COVID-19 dan andere (28% en 43%)
Er waren nog 5 andere vaccinaties die ook enige bescherming opleverden
Dit zou een volledig nieuwe vaccinatiestrategie kunnen opleveren...
Ten derde : we kunnen misschien stoppen met discussiëren over het nut van mondmaskers
Dit onderzoek op - jawel - hamsters :
https://academic.oup.com/cid/advance-article/doi/10.1093/cid/ciaa644/5848814
Mondmaskers verlagen de besmettingsgraad niet alleen met 2/3,
maar nog veel belangrijker: de hamsters die besmet zijn door het virus ondanks het mondmasker, hebben een veel mildere infectie.
Waarom belangrijk?
Bij veel virussen is de hoeveelheid virus die je 'binnenkrijgt' een belangrijke parameter in hoe fel je besmet wordt met dat virus. Bij COVID-19 zou het niet ethisch zijn om dat te testen. Maar men kan er van uitgaan dat dat zo is. Op basis van dit onderzoek is men andere goed gedocumenteerde cases gaan bekijken, waarbij men vast stelt dat het aantal asymptomatische gevallen sterk stijgt wanneer mensen maskers dragen (van 15% naar 40-45%).
https://link.springer.com/article/10.1007/s11606-020-06067-8
Dus maskers beschermen niet voor 100% maar zorgen wel dat we een mildere vorm van de infectie doorlopen.