Archief - De noodzaak van overconsumptie

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Flipkikker

Legacy Member
Natuurrampen moete niet mee inzitten :x

Wat zou er nu mogelijk kunnen gebeuren in Europa? =/


Afrika wordt sowieso eerst en hardst getroffen door de natuur => oprukken van de woestijnen is al decennia lang bezig, en dit zal zeker niet minderen...


De westerse landen zullen vooral door schaarste, en bijgevolg geldproblemen tot orde geroepen worden. Terecht eigenlijk, hoewel ik stiekem hoop dat die problemen nog even uitblijven,
kzou graag nog aan werk geraken als ik afgestudeerd ben. :unsure:

Preske

Legacy Member
Flipkikker zei:
Nogal een doembeeld eigenlijk,

ik probeer het positiever te bekijken, we zijn momenteel op een keerpunt aan het komen waarbij we dit mogelijke doemscenario beseffen...

Misschien zal der wel een "schok" komen, 1 miljard mensen met hongersnood,
meer kankerpatiënten door de vervuiling, oorlog door schaarste,...
maar de mensheid zal overleven en uit zijn fouten (proberen te) leren.

De technologie is klaar om al meer dan 90% milieuvriendelijk te produceren en recycleren, maar we gebruiken het niet:
* kost geld
* geen verplichting

Ik hoop dat tegen 2010 de elektrische wagens beginnen op de markt te komen voor de massa, aan aanvaardbare prijzen.
Wegens de olieprijzen zullen veel mensen hierop sowieso overschakelen, zonnepanelen beginnen installeren wegens de prijs van elektriciteit, etc etc...

Ik spreek dan vooral over Europa en Noord-Amerika, de rijke industrielanden dus,
voor Afrika zie ik weinig toekomst :x

ivm die zonnepannelen, een 12jarig genie uit amerika zou een manier gevonden hebben om zonnepannelen 500 keer efficienter te maken.

Alcatrazz

Legacy Member
Preske zei:
ivm die zonnepannelen, een 12jarig genie uit amerika zou een manier gevonden hebben om zonnepannelen 500 keer efficienter te maken.

pffja, maar daar zeggen ze ook op elke site iets anders, de ene keer is zijn studiebeurs wa groter of kleiner dan den andere keer, den ene keer maakt em er ook een computerprogramma bij en dan weer ni, en den ene keer is't 500 keer, den andere 500%, wa toch ook al een significant verschil is :p

nzr

Legacy Member
Flipkikker zei:
Natuurrampen moete niet mee inzitten :x

Wat zou er nu mogelijk kunnen gebeuren in Europa? =/

er kan zoveel gebeuren lol denkte dat europa Immuum is tegen ziektes / orkanen, overstromingen, hittegolven?:D

hatetn

Legacy Member
Flipkikker zei:
Afrika wordt sowieso eerst en hardst getroffen door de natuur => oprukken van de woestijnen is al decennia lang bezig, en dit zal zeker niet minderen...



understatement van het jaar zeker?
die is al langer bezig aan het oprukken dan dat er mensen zijn


imo ligt het probleem hem niet bij onze levenstijl maar bij onze aantallen. we zijn gewoon met veel te veel om onze levenwijze te kunnen volhouden. ik denk persoonlijk niet dat je tenzij je er twee miljard uitmoord je op korte termijn een oplossing kan hebben.

Pirate!

Legacy Member
Preske zei:
Wordt er eigenlijk wel rekening gehouden met wat er teveel wordt geproduceert/weggesmeten?

Elk jaar worden er tonnen en tonnen perfect voedsel weggesmeten, wegens overproductie, of om andere dubieuze redenen.

het is een utopie, ik weet het, maar wat als men nu eens de ballen kweekt om te zeggen, in plaats van het weg te smijten, geven we het weg aan mensen die het nodig hebben...

QUOTE]


Dat wordt nu ook al gedaan. Waarom denk je dat boeren in de Derde Wereld het zo lastig hebben? Hier in Europa worden de boeren zwaar gesubsidieerd, waardoor ze aan dumpingprijzen hun voedsel kwijt kunnen in het Zuiden, tegen prijzen waarmee de lokale boeren niet kunnen concurreren, en zij zelf hun broodwinning kwijtraken.

De elektrische auto komt er wanneer er vraag genoeg is zodat de autoindustrie er zwaar aan kan verdienen. De technologie is er nu al, maar men wacht gewoon tot het moment waarop men er het meest geld uit kan halen. Milieu-ethisch verantwoord? Niet echt. Maar dat is een van de nadelen van de vrije markt.

Rider

Legacy Member
Zo snel mogelijk zo veel mogelijk kerncentrales bijbouwen.
Zo snel mogelijk autoverkeer verplicht beperken, en nog veel harder taxeren.
Auto's die op fossiele brandstof rijden verbannen uit stadskernen.
Subsidies beginnen geven aan mensen die elektrisch verwarmen, prijs van electriciteit zo laag mogelijk trachten te houden door afbouw van opwekking van elektriciteit door verbranden van fossiele brandstoffen.

De technologie kwa zonnepannelen voor huis / tuin gebruik hinkt veel te hard achterop. Die 'milieu awareness' wave komt 20-30 jaar te laat. NU beginnen er echter steeds meer nieuwe technologieën op te duiken die op andere manieren energie van de zon kunnen omzetten, en die veel goedkoper en milieuvriendelijker te vervaardigen zijn.

De materialen die gebruikt worden voor de fabricatie van fotovoltaïsche zonnecellen zijn duur, en de processen sterk milieu belastend. Hetzelfde geldt trouwens voor de batterijen die men gebruikt in hedendaagse 'hybride' wagens.

Ik heb er al ferm over nagedacht en kom tot de conclusie dat het hevig promoten van elektrische energie & kernenergie in't bijzonder de enige werkbare manier is om binnen aanvaardbare tijd een realistische oplossing te vinden.

Over de schaarste aan voedsel & vegetarisme als counter moet ij mijn mond houden ->ik ben een steak liefhebber :)

RaGeR

Legacy Member
Probeer dat van die kerncentrales maar eens aan die groene geitewollensokkendragers wijs te maken.

hatetn

Legacy Member
RaGeR zei:
Probeer dat van die kerncentrales maar eens aan die groene geitewollensokkendragers wijs te maken.


het enige dat je hebt is dat kernafval. en dat is wel een probleem, anders zou het al lang zo zijn

Crashtestdummy

Legacy Member
kzou da gewoon in een raket steken en schieten naar de zon dien afval :unsure:

*edit*

maar binnen 40 jaar, denkte dan nie da er al technologie zou zijn om op andere planeten de grondstoffen uit te putten? :unsure: zo kunnen we nog een tijdje verder

welp

Legacy Member
ja, raket per raket zo... teveel promotie van de NASA gelezen ofzo?
Weet je wel wat wij zo verbruiken per seconde?

Crashtestdummy

Legacy Member
nonkel wulle zei:
Ja mss moete we U er met Duck Tape aanhangen.



kzou geen ducktape aan U verspillen maar U gewoon onder de raket leggen, kwestie van minder grondstoffen te gebruiken ^^

noreeeee

Legacy Member
Dude87 zei:
kzou da gewoon in een raket steken en schieten naar de zon dien afval :unsure:

*edit*

maar binnen 40 jaar, denkte dan nie da er al technologie zou zijn om op andere planeten de grondstoffen uit te putten? :unsure: zo kunnen we nog een tijdje verder

het grappige is nog dat een lid van de LDD partij dit tijdens een debat heeft gezegd. Iedereen heeft dieje mens uitgelachen omdat het gewoon onmogelijk is onze technologie staat hier duidelijk nog niet ver genoeg voor. Ik heb dit ook achteraf gevraagd aan mijn leerkracht van Fysica en dieje vond het ook een onmogelijk realiseerbaar waanzinnig idee.

RaGeR

Legacy Member
hatetn zei:
het enige dat je hebt is dat kernafval. en dat is wel een probleem, anders zou het al lang zo zijn
Steek dat in bunkers onder de grond en ge zijt ervan af. Ik weet de juiste cijfers niet maar ik dacht dat de hoeveelheid afval in vgl. met de geproduceerde energie verwaarloosbaar was.

Darks

Legacy Member
Ik ben zeker geen groene jongen en de taks op auto's en dat soort dingen is al hoog genoeg maar de overconsumptie van de wereld moet inderdaad ergens stoppen.

Feit is wel dat een gewoon Vlaams gezinnetje met een normaal huisje en 2 zuinige wagens minstens 10x minder consumeert dan al die upper middle class Amerikanen met huizen met 6 slaapkamers en 2 SUV's op de oprit.

Ik zou dus vooral de échte verspilling hard aanpakken, niet de gewone man.

Galactic

Legacy Member
Onze economie is erop gemaakt om te groeien. Zelfs al vlakt de groei af (dan heb ik het nog niet over dalen) dan betekend dit al slecht nieuws voor de economie. Kijk maar naar de crisis die er nu is, die is voor een groot deel getriggered door de groei die vertraagd.

nzr

Legacy Member
noreeeee zei:
het grappige is nog dat een lid van de LDD partij dit tijdens een debat heeft gezegd. Iedereen heeft dieje mens uitgelachen omdat het gewoon onmogelijk is.

En de aarde is plat en het centrum van het heelal
die mensen vonden ze ook éérst belachelijk:ironic:


er zijn slechts 2 problemen met kernaval de ruimte insturen.

1 je weet NOOIT waar het terecht zal komen / impact hebben.
2 als de draagraket door een ongeluk ontploft voordat ze in de ruimte is, heeft een serieus deel vd planeet een ernstig probleem:D

technologisch kunnen we het zeker. Denkte nu dat een vat kernafval véél groter is als ne mens / satteliet? en die geraken wél de ruimte in:ironic:
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan