Archief - De noodzaak van overconsumptie

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Eoz

Legacy Member
Darks zei:
Ik zou dus vooral de échte verspilling hard aanpakken, niet de gewone man.
Ik meen ergens eens gelezen te hebben dat als iedereen zoals in West-Europa zou consumeren, er 10 wereldbollen nodig zouden zijn om de globale bevolking te "dienen". Ik weet wel niet meer waar ik dit vandaan haal.

nzr

Legacy Member
Eoz zei:
Ik meen ergens eens gelezen te hebben dat als iedereen zoals in West-Europa zou consumeren, er 10 wereldbollen nodig zouden zijn om de globale bevolking te "dienen". Ik weet wel niet meer waar ik dit vandaan haal.

daar zit je een klein beetje fout

Moest iedereen leven zoals in Europa => 7 aardbollen
Moest iedereen leven zoals in USA => 10 aardbollen

Nuja Ik wil ni leven als nen nigeriaan. face it we zijn gewoon met véél te véél.
Max 3kinderen per gezin imo.

Darks

Legacy Member
Ik denk dat we mits wat grondige aanpassingen toch nog een mooie levensstandaard kunnen behouden. Bijvoorbeeld in Zweden zijn ze een stuk milieuvriendelijker en die hebben niet meteen een lage levensstandaard. Je kunt perfect veel hebben wat je nodig hebt, maar het moet gewoon zuinig en efficiënt zijn.

Yo-Han

Legacy Member
nzr zei:
er zijn slechts 2 problemen met kernaval de ruimte insturen.

1 je weet NOOIT waar het terecht zal komen / impact hebben.
2 als de draagraket door een ongeluk ontploft voordat ze in de ruimte is, heeft een serieus deel vd planeet een ernstig probleem:D

technologisch kunnen we het zeker. Denkte nu dat een vat kernafval véél groter is als ne mens / satteliet? en die geraken wél de ruimte in:ironic:

3 kostprijs

nzr

Legacy Member
Yo-Han zei:

en wat denkte dat de kostprijs is voor

1 bunkers te bouwen?
2 bunkers te onderhouden?
3 beveiliging 24/7 voor die bunkers?

de eerste paar honderd jaar zal de kostprijs mssh lager zijn.
Maar hoe langer dat afval hier op aarde blijf hoe méér en méér kosten eraan verbonden zijn.

nuja voorlopig zou ik het nog niet de ruimte inschieten, beeld u in dat zo'n raket omploft in onze dampkring :sad: dan zijn we schoon gesjost:D

GMotha

Legacy Member
nzr zei:
face it we zijn gewoon met véél te véél.
Al lang geweten en toch blijven ze kweken als konijnen.
nzr zei:
Max 3kinderen per gezin imo.
Dan verbruiken we nog steeds meer dan genoeg en te weinig kinderen is ook geen optie -> vergrijzing. En dat is alles behalve goed.

Hetgene wat we nodig hebben is een goed wereldoorlogje/natuurrampje/epidemietje zonder een babyboom nadien. Of natuurlijk kolonisatie van andere hemellichamen, maar dat gaat nog lang duren (vooral als ze meer op profijt dan functionaliteit letten).

hatetn

Legacy Member
GMotha zei:
Al lang geweten en toch blijven ze kweken als konijnen.
Dan verbruiken we nog steeds meer dan genoeg en te weinig kinderen is ook geen optie -> vergrijzing. En dat is alles behalve goed.

Hetgene wat we nodig hebben is een goed wereldoorlogje/natuurrampje/epidemietje zonder een babyboom nadien. Of natuurlijk kolonisatie van andere hemellichamen, maar dat gaat nog lang duren (vooral als ze meer op profijt dan functionaliteit letten).



ze hadden beter in de jaren 70 goed doorgeduwd en geld erin geinvesteerd. toen waren er al plannen om een kolonie op de maan te starten. plots gaat alles de diepvries is wegens te duur en omdat het te lang duurt. waren ze er toen al mee begonnen stonden we pakken verder en eens je begint in de ruimte is er denk ik binnen de korste keren de drang om helemaal door te gaan.

Toxic!

Legacy Member
Maar de maan is toch helemaal niet vruchtbaar? Zijn we daar wel iets mee?

hatetn

Legacy Member
Toxic! zei:
Maar de maan is toch helemaal niet vruchtbaar? Zijn we daar wel iets mee?



wel met het onderzoek naar gebouwen en manieren om daar te kunnen blijven wonen(niet afhankelijk van de aarde)
ik denk niet dat we meteen een ander zonnestelsel gaan koloniseren. proberen op eigen terrein is de eerste stap

Yo-Han

Legacy Member
Als een raket maar het dubbel zou kosten van een bunker (wat niet zo is op korte termijn) zouden ze al voor de bunker gaan. Winstbejag en niet aan 500 jaar later denken zijn hier de oorzaak van. Ik denk dat een raket veel te weing vaten in 1 keer zou meekrijgen om rendabel te zijn en dan blijft dat explosiegevaar bij lanceringen dat alles eigenlijk ridicuul maakt om er maar aan te denken.

Ontopic sprak al iemand al over het echt probleem. Ons Westers kapitalistisch systeem is gebouwd op expansie. Constante uitbreiding. Winst. Winstebejag. Sommige mensen doen het nog eens oneerlijk ook met veel politieke en financiële machtsspelletjes... En dan is de stap snel gezet naar: fuck binnen 200 jaar, tis wel zo erg niet zeker, ze redden zichzelf wel die nieuwe generatie, ik heb toch rijkelijk geleefd! Het is natuurlijk begonnen als een gewoonte waarbij we niet over de consequenties nadachten. Ik ben geen misantroop en geloof ook in het goede in de mens. Maar een mens is een mens, een psychologsich dier bij uitstek, en het zijn de levenslange gewoontes (vooral luxe en comfortverslaving) die je em moeilijk afleert of afpakt zonder dat em gaat beginnen grollen zoals een hond om z'n been.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan