Archief - End Day

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

^MystiQ

Legacy Member

GMotha

Legacy Member
Kzou toch liever de zombies dan gemuteerde kakkerlakken hebben.

Kwestie van nog wat te mogen slopen voor ik heenga.

Thales

Legacy Member
SweetEmmaRose zei:
anyway yellowstone klinkt wel beangstigend:
"Wetenschappers hebben berekend dat deze gemiddeld iedere 600.000 jaar tot uitbarsting komt. De laatste uitbarsting dateert meer dan 640.000 jaar geleden "

gevolg:
"Een nieuwe uitbarsting zou niet alleen catastrofaal zijn voor de wijde omtrek van het park, maar kan ook een 'vulkanische winter' (zie nucleaire winter) opleveren die op het gehele noordelijk halfrond nog jarenlang het leven ontwricht."

nucleaire winter:
"De term nucleaire winter wordt gebruikt om een effect aan te geven dat vaak vermoed wordt op te treden bij een grootschalige oorlog met atoomwapens. Hierbij komen grote hoeveelheden stof vrij, die in de atmosfeer terechtkomen. Dit stof houdt het zonlicht tegen, wat duisternis en vooral kou op aarde veroorzaakt. Door deze winterse of nog ergere omstandigheden wordt de plantengroei verminderd, wat vervolgens leidt tot voedselschaarste en honger bij dieren en mensen.

Ook andere extreme calamiteiten kunnen vergelijkbare effecten opleveren. Er wordt vermoed dat de uitbarsting van de Toba op Sumatra, een vulkaanuitbarsting van ongekende omvang 70.000-75.000 jaar geleden, dergelijke effecten teweegbracht. Een theorie zegt, dat de menselijke populatie hierbij op het randje van uitsterven werd gebracht, en dat de resulterende bottleneck er de oorzaak van is dat de genetische variatie bij de mens momenteel nog steeds relatief laag is."

Jaaaaa, geef mij toch maar een gewone winter :D

en er is overlaatst verhoogde activiteit gemeten. + er zijn daar de laatste tijd veel docu's over
mss al voor-inlichting ^^

Chizm

Legacy Member
Math'ke zei:
Righhtt ..

http://www.exitmundi.nl/images/frozen_clean_energy.jpg

Iemand die het ook ziet ? Inderdaad, diene foto is zo duidelijk met photoshop bewerkt. En zo staan er wel nog op.

Zo kan iedereen een doemscenario gaan bedenken, onee, de kakkerlakken gaan muteren tot vleesetende wezens en gaan de mensen beginnen op eten : /

Ja DUH het is een voorbeeld van wat het zou kunnen zijn, natuurlijk dat het photoshop is...

^MystiQ

Legacy Member
Chizm zei:
Ja DUH het is een voorbeeld van wat het zou kunnen zijn, natuurlijk dat het photoshop is...

'Kunnen zijn' bestaat IMO niet, eerst tonen dat iets een feit is en dan aannemen of iets al dan niet mogelijk is.

Men doet daar gewoonweg wilde veronderstellingen die soms op niet veel gebaseerd zijn ..

SweetEmmaRose

Legacy Member
Thales zei:
en er is overlaatst verhoogde activiteit gemeten. + er zijn daar de laatste tijd veel docu's over
mss al voor-inlichting ^^

:cry:
we're all gonna die!! :D

Hmgrwngd

Legacy Member
Is dat zo'n programma die mensen onnodig veel angst inpompt, alsof je elk moment over je schouder moet kijken of de aarde nog bestaat ?

SMa

Legacy Member
Math'ke zei:
Righhtt ..

http://www.exitmundi.nl/images/frozen_clean_energy.jpg

Iemand die het ook ziet ? Inderdaad, diene foto is zo duidelijk met photoshop bewerkt. En zo staan er wel nog op.

Zo kan iedereen een doemscenario gaan bedenken, onee, de kakkerlakken gaan muteren tot vleesetende wezens en gaan de mensen beginnen op eten : /
->
"The Mother of All Farts"
"Burning Ice: Incredibly, methane ice from the bottom of the sea burns when ignited"
haha :D

der staat vrij veel bs op die site

Chizm

Legacy Member
Math'ke zei:
'Kunnen zijn' bestaat IMO niet, eerst tonen dat iets een feit is en dan aannemen of iets al dan niet mogelijk is.

Men doet daar gewoonweg wilde veronderstellingen die soms op niet veel gebaseerd zijn ..

Akkoord er staan véél ongeloofwaardige veronderstellingen op die site, maar enkele zijn dan weer zeer realistisch, zoals bv. megatsunami, yellowstone..

Fighting Hobbit

Legacy Member
Ach, als we in termen van tienduizende, honderduizende en meer jaren spreken denk ik dat we al pech moeten hebben als we het einde van de wereld meemaken... Als Yellowstone in 640 000 jaar niet uitgebarsten is, dan is de kans vrij groot dat het in de komende 70 jaaar ook niet gebeurt en als dat wel het geval is zijn we nog niet zeker dat het met de imense kracht van weleer is...

GMotha

Legacy Member
Chizm zei:
maar enkele zijn dan weer zeer realistisch, zoals bv. megatsunami
Er zijn teveel plekken waar een tsunami niet kan komen (zoals gezegd in een vorige post). Zelf al is die mega.

Dit is allemaal immuun voor tsunami's.

- Mongolië -> daar komt geen golf aan.
- Siberië -> geen enkele tsunami raakt zo ver landinwaarts
- Zowat heel Zuid-Amerika -> tsunamis raken nooit voorbij het andes-gebergte + langs de oost-kant is er teveel landmassa voor een tsunami om aan de overkant te raken, buiten maybe in't absolute zuiden.
- Mid-states van de VS + zowat heel Canada
- Meer dan 90% van china.
- Op de kustlijnen na: heel afrika, behalve madagascar: maar die breekt de tsunami voor een groot stuk van oost-afrika.
- Alles rond de middellandse zee, want een tsunami verliets daar fameus wat kracht.
- Een flink stuk van australië overleeft ook. Jammer genoeg is dat net niet het dichtbevolkte gebied:p

En natuurlijk: er is niet genoeg water op deze planeet om een tsunami te maken die echt alle bewoonde gebieden kan pakken.

DBK

Legacy Member
SMa zei:
->
"The Mother of All Farts"
"Burning Ice: Incredibly, methane ice from the bottom of the sea burns when ignited"
haha :D

der staat vrij veel bs op die site
foto is mss niet echt maar in ijs zit massa's methaan opgeslagen, waar men veel meer energie kan uithalen dan uit alle koolreservers

agrash

Legacy Member
ik dacht altijd dat we zouden uitsterven door de smelting van de ijskappen
wij zullen zowiezo niet voor altijd leven want onze zon zal wel eens sterven met als gevolg wij ook, maar da zal wel nog een tijdje duren

- tsunamie: geen idee maar lijkt mij vergezocht, ms een groot deel van een continent maar totale wereldvernieting..?
- komeet: kleine kans maar het is idd mogelijk, gelukkig hebben we de imense zwaartekracht van jupiter die vele kometen aantrekt en die daar terechtkomen
was er trouwens 'overlaatst' eens geen komeet die tussen de aarde & de maan heeft gevlogen??
- vulkaanuitbarsting: zelfde als tsunamie
- ziekte: kan ook wel mogelijk zijn, meer en meer ziektes duiken op in de loop van de jaren
- deeltjesversnellers: eerste keer dat ik hiervan iets hoor buiten films & series

al bij al, wij zullen die endday allezins niet meer meemaken :)

denkimi

Legacy Member
de kans dat de mensheid volledig uitgeroeid wordt lijkt me nogal klein. met alle middelen die we nu hebben zijn we in staat om heel lang ondergronds te gaan wonen. een komeet of een vulkaanuitbarsting zullen de mensheid nooit volledig uitroeien, een tsoenami ook niet.

bij mij weten is er nog geen enkele ziekte ooit in geslaagd om een volledige soort uit te roeien, er zijn altijd wel resistente exemplaren.

het meest logische lijkt mij nog steeds een kernoorlog, er zijn genoeg kernwapens op de wereld om hem meerdere keren te vernietigen.

steckie

Legacy Member
den-kimi zei:
de kans dat de mensheid volledig uitgeroeid wordt lijkt me nogal klein. met alle middelen die we nu hebben zijn we in staat om heel lang ondergronds te gaan wonen. een komeet of een vulkaanuitbarsting zullen de mensheid nooit volledig uitroeien, een tsoenami ook niet.

bij mij weten is er nog geen enkele ziekte ooit in geslaagd om een volledige soort uit te roeien, er zijn altijd wel resistente exemplaren.

het meest logische lijkt mij nog steeds een kernoorlog, er zijn genoeg kernwapens op de wereld om hem meerdere keren te vernietigen.

Vrij klein?
Alles moet ooit eens uitsterven, of het nu binnen 10 jaar is of 10 miljoen jaar, ooit is het toch gedaan met het menselijke ras.
Het kan natuurlijk zijn dat we de afgrond wat van ons af kunnen houden, maar het is alleen maar uitstel.

Ziektes slagen er volgens mij vaak genoeg in een soort uit te roeien.
Al is het maar door die soort zo hard te verzwakken, dat ze na een tijdje uitsterft door concurrentie/overbejaging/ te weinig genetische diversiteit/...

killgore

Legacy Member
steckie zei:
Vrij klein?
Alles moet ooit eens uitsterven, of het nu binnen 10 jaar is of 10 miljoen jaar, ooit is het toch gedaan met het menselijke ras.
Het kan natuurlijk zijn dat we de afgrond wat van ons af kunnen houden, maar het is alleen maar uitstel.

Ziektes slagen er volgens mij vaak genoeg in een soort uit te roeien.
Al is het maar door die soort zo hard te verzwakken, dat ze na een tijdje uitsterft door concurrentie/overbejaging/ te weinig genetische diversiteit/...
hij heeft het over plotselinge uitroeiing en die kans is vrij "klein" idd. Veel diersoorten sterven niet uit maar evolueren ter uwer info. Wist je dat men zelfs denkt dat een groot deel kleinere dino's zijn geëvolueerd tot de vogels die wij kennen?
Fighting Hobbit zei:
Eventjes muggenziften, de velden zijn in staat op deeltjes aan snelheden die de lichtsnelheid benaderen te transporteren. Lichtsnelheid creëert oneindig grote massa's en dergelijke onplezierigheden.
Trouwens, moleculen zijn veel te groot voor deeltjesversnellers als ik me niet vergis, ik dacht dat men dat enkel deed met subatomaire deeltjes.
Je zou trouwens niet in zo'n tunnen kunnen stappen en in 1 seconde de wereld rond gaan, dat zou zeer pijnlijke gevolgen kunnen hebben, met wrijving en dereglijken. Stel dat die wrijving uitgeschakeld wordt en je een luchtflesje mee neemt kan je dat nog niet vergelijken, want die dingen zijn gemaakt om extreem kleine massa's te versnellen. In de hypothese dat je gezellig in een proton gaat zitten kan het dus, maar anders zou ik er niet op rekenen. Die dingen dienen ook vooral om botsingen aan hoge snelheden te gaan onderzoeken, ik dacht zelfs dat ze zo antimaterie opwekten soms...
Wordt meestal met elektronen gedaan (lichte massa), moleculen zouden door de hoge energie die ze bij die snelheid krijgen desintegreren bij mijn weten. Hetzelfde voor atoomkernen denk ik :). De toegevoegde energie wordt gewoon zo immens dat deze de bindingsenergie zwaar overtreft.

Ik kan er weinig meer over vertellen, maar voor meer info kan je altijd wat opzoeken rond CERN. Vergis u niet, als zo'n dingen mislopen kan dat redelijk catastrofaal zijn. Dit is wel geen reden om je daar nu echt zorgen over te maken, ams Doel ontploft zijn we ook dood (hier toch), maar die kans is ook vrij klein.

Wat in godsnaam kan er fout gaan met een deeltjesversneller? Tis like nie da daar een atoombom achterzit of zo en heeft trouwens ook niets maar ook niets te maken met de creatie van een zwart gat :x. Das gewoon populaire bs. Voor het creëren van een zwart gat heb je iets van een 10 zonnemassas nodig wordt vooralsnog aangenomen <_<.
Er zijn theorieën over mini zwarte gaten, maar dat is nog meer speculeren als de gewone.

Als de theoriën rond zwarte gaten juist zijn, wat wel mogelijk lijkt, heb je eigenlijk gewoon genoeg massa nodig om het ruimte-tijdvlak in dergelijke maten af te krommen zodat alles wat erin "valt" er niet meer uit kan. Een super nova is een ster die ontploft, als er na die ontploffing genoeg massa is dan kan die een neutronenster vormen, die blijft dan bestaan dankzij het principe van Pauli, in extremere gevallen, bij heel hoge massa's, en dan spreken wel over enkele tonnen die bij wijze van spreke in een teelepeltje passen, zal het geheel bezwijken onder de zwaartekracht. Er zijn theoriën over een soort tussenfase, namelijk quarksterren, maar dat is iets heel hypothetisch.
In principe is er vooral veel massa nodig om een zwart gat te krijgen, als je dat hebt is het voldoende.
10 zonnemassas iirc & niet enkel de massa is voldoende, de dichtheid moet om een of andere reden ook plots immens hoog worden (eigenlijk voor het perfect theoretische zwart gat: oneindig). Dat gebeurt inderdaad na implosie van een supernova. Het is echter niet zo dat die supernova's altijd 100% zeker een zwart gat vormen of juist voor ze een zwart gat vormen ineens 100x zwaarder worden he :).

Quilombo

Legacy Member
als het lang duurt zal de zon wel uitzetten (zoals andere sterren) en zo de aarde opslokken :niceone:

Gromme

Legacy Member
Volgens mij is het gewoonweg een combinatie van alle dingen.

- Concurrentiestrijd om een bepaalde stof ( of het nu olie, water of iets anders is) zal zodanig hoog oplopen dat de mensheid begint aan zijn eigen destructie. Gooi daar dan nog wat ziektes of één heel geweldadige ziekte bij en je hebt een perfect recept voor de ultieme ondergang van de mens! En de mens zou de mens niet zijn dat hij bij zijn ondergang nog veel ander moois mee naar beneden trekt.

steckie

Legacy Member
killgore zei:
hij heeft het over plotselinge uitroeiing en die kans is vrij "klein" idd. Veel diersoorten sterven niet uit maar evolueren ter uwer info. Wist je dat men zelfs denkt dat een groot deel kleinere dino's zijn geëvolueerd tot de vogels die wij kennen?


Dat wist ik inderdaad :)
En evolutie is ook een vorm van uitsterven.
Als een soort evolueert gebeurt dat meestal niet in zijn geheel, maar splitsen er zich takken af van de hoofdstam.
Als dan later de hoofdstam uitsterft, is er nog steeds evolutie geweest, maar ook uitsterving (ook al zijn er een soort afstammelingen).
Denk hierbij bijvoorbeeld aan de Homo Erectus.

Plotse uitroeiing kan trouwens heel erg snel en gemakkelijk gaan.
Er moet maar 1 dingetje veranderd dat het evenwicht uit balans gooit, en sommige soorten zijn er al aan.
Vooral de soorten die zich heel slecht kunnen aanpassen of die ongeloofelijk sterk met hun milieu verwoven zijn, zijn hier heel vatbaar voor.
Ook de "invasie" van een nieuwe soort kan het doodsvonnis betekenen voor een andere soort.

Oh, en trouwens.
Het is niet omdat je niet ziet dat een diersoort verdwijnt, dat het ook niet gebeurt. Als er een insectensoort of een muizensoort verdwijnt, merkt geen kat het.

Zeg dus niet zomaar dat er weinig kans is op plotse uitsterving, het gebeurt volgens mij vaker dan we denken. Het is trouwens pas een paar 100 jaar dat we de rest van de wereld een beetje verkend hebben, wie weet wat is er daar nog uitgestorven?

Phil

Legacy Member
steckie zei:
Vrij klein?
Alles moet ooit eens uitsterven, of het nu binnen 10 jaar is of 10 miljoen jaar, ooit is het toch gedaan met het menselijke ras.
Het kan natuurlijk zijn dat we de afgrond wat van ons af kunnen houden, maar het is alleen maar uitstel.

Ziektes slagen er volgens mij vaak genoeg in een soort uit te roeien.
Al is het maar door die soort zo hard te verzwakken, dat ze na een tijdje uitsterft door concurrentie/overbejaging/ te weinig genetische diversiteit/...

Het probleem is dat de mensheid al ver over zijn houdbaarheidsdatum is...

We leven al veel langer dan een gemiddelde diersoort leeft (ik durf er geen getallen op plakken, maar we lopen hier al veel te lang rond)

en we doen het niet zo slecht he... :p


(en de grote ziektes hebben we al gehad, aggressief en passief, we blijven lekker voortkweken... (alle soorten griepen, de pest, kanker, aids, ....)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan