Archief - Geluidsoverlast, dit wil u toch ook niet?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Kreek

Legacy Member
Tinnitus.jpg


Heeft u soms ook last van oorsuizen na een feestje? Tuuten je oren na een dag arbeiten op je werk? Dit is niet meer dan normaal, maar je kan er iets aan doen. Hier is mijn verhaal:

Enkele maanden geleden (eind april) ging ik naar een festival, Groezrock. Allemaal heel tof enzo, het was de eerste keer dat ik naar Groezrock ging. De groepen waren allemaal goed, maar toen ik zaterdagavond naar huis ging had ik een verschrikkelijke tuut in mijn oren die ik nooit eerder had gehoord (natuurlijk wel een lichte tuut na een fuif ofzo, maar nog nooit zo erg). Ach, het gaat wel over dacht ik zo.. maar na 3 dagen was het nog niet over en sommige momenten zag ik het echt niet zitten. Nu, na 4 maanden (!) is het eindelijk over, oko in volledige stilte. Ik hoor de suis enkel nog een klein beetje als ik op mijn 'slechte' oor ga liggen. Voortaan draag ik altijd oordopjes om mijn dierbare trommelvliezen te beschermen :) Eens je tinnitus hebt (de ziekte van de oorsuizen), is er niets meer aan te doen. Er is geen medicijn of operatie die je kan genezen!

Ik heb overigens genoeg maten die er is mee lachen als ik mijn oordopjes indoe, maar dat kan me niets schelen.. Ik zal wel eens lachen als zij permanent oorsuizen hebben ;) Deze thread dient om jullie allemaal te waarschuwen, want tot voor kort (4 maanden terug) had ik nog nooti van oorsuizen of tinnitus gehoord en dacht ik dat die suizen na een fuif allemaal normaal waren!
Nog een artikeltje van een onderzoek aan de UA: http://www.ua.ac.be/main.aspx?c=*NEWS&n=553&ct=NIENIE&e=103104

Nu, dragen jullie oordopjes op een feest/fuif/festival of niet?

Hiapoe

Legacy Member
groot gelijk dat ge oordopkes draagt, ik zou alleszins nie me u lachen!!
ALS ik naar een fuif zou gaan (maar gebeurt praktisch nooit) zou ik ook oordopkes indoen.

DjProbe

Legacy Member
ik draag al oortappen sinds ik 16 ben ofzo :)
is gewente, en asde die goe insteekt ziede die nie zitten ze :)

Messias.

Legacy Member
Het aantal zelfmoorden bij tinnituspatienten ligt ook merkelijk hoger dan het gemiddelde. Zegt genoeg zeker?

Ik heb het al vaak gezegd dat ik de volgende keer oordoppen meeneem naar een concert, maar ik vergeet het elke keer weer opnieuw, met als gevolg oorsuizen de volgende dag. Eigenlijk zou iedereen oordoppen op maat moeten hebben. Je kan er zelfs zodanig laten maken dat ze alleen de frequentie van de muziek dempen en die van stemmen onaangeraakt laten. Maarja, kost veel geld.

Kreek

Legacy Member
jup, die heb ik voor werchter laten maken bij de CM. Kostte 100 euro voor een paar, is idd wel duur maar ge kunt ze wassen enzo en die filteren enkel slechte tonen zodat je eigenlijk nog bijna evenveel hoort maar het geluid is niet schadelijk en zo kan je nog ten volle genieten :)

Toen ik die liet maken spoten ze zo'n pastake in men oor en een week later mocht ik ze gaan ophalen

PapaGanz

Legacy Member
Ik heb het nu ook zitten door een festival met erbarmelijke boxen die veel te luid of te slecht afgesteld waren :( (Kneistival)..
Ik ga van de vakantie eens achter oordopjes met filters :(.

Parnakra

Legacy Member
Ik zorg gewoon dat ik naar deftige fuiven ga waar de muziek niet te luid staat. (en je moet natuurlijk ook niet je oor te luister leggen op één van de boxen =/)

En als het dan toch te luid gaat, door omstandigheden waarover jij geen controle hebt, kan je nog altijd even naar buiten gaan.

stoomboot

Legacy Member
Grote festivals delen zelfs (gratis) oorstoppen uit...

De kans dat ge op fuiven oorsuizen gaat oplopen is klein, aangezien ge toch ni de héle avond tegen een box op gaat leunen? Het geluid moet zeker een bepaalde tijd aan meer dan 90 of 120 dB zijn, eer ge permanente gehoorschade kunt oplopen, en die kans is dus op een fuif tamelijk klein aangezien ge ni zo lang aan zulk geluid zult blootgesteld worden :p


En ik weet niet of het voor dit is, maar savonds wordt op Pukkelpop & Werchter de muziek savonds aanzienelijk lager gezet (Respectievelijke vb'en uit 2005: KoRn & Rammstein) Of is dit voor iets anders, zoja, zeg het me dan eens even want ik vond het maar stom dat het zo stil stond :(


En het kan aan mij liggen, maar ik vond het geluid op Groezrock (2005) heviger dan werchter of pukkelpop, zal wel komen doordat het in een tent is?

demon326

Legacy Member
ik had de eerste keer toen ik naar pukkelpop was gegaan dus ook eerste stage toen had ik wel zo een raar gevoel aanmijn ooren maar dat was na 5 mins voledig weg en heb sins dien geen last meer gehad:)

Kreek

Legacy Member
nielseke zei:
En het kan aan mij liggen, maar ik vond het geluid op Groezrock (2005) heviger dan werchter of pukkelpop, zal wel komen doordat het in een tent is?

Zal wel iets zijn dat die geluidsgolven weerkaatsen en zo langer blijven hangen ofzo en der is minder luchtweerstand ofzo :p (dunno echt). Fighting hobbit zal hier wel meer over kunnen vertellen ^^

killgore

Legacy Member
de schade wordt voornamelijk veroorzaakt door drukgolven, niet geluidsgolven, waarvan de sterkte afneemt als je je verder van de geluidsbron bevindt (in realiteit, theoretisch zou het even sterk blijven :p).
Daarom ook dat ze zeggen dat dicht bij de boxen gaan staan gewoon stom is, daar is de schadelijkste plaats, maar je hoort echt niet zoveel beter als pakweg 20 meter ervandaan.

Bij een tent (gesloten omgeving) heb je idd resonantie effecten waardoor golven kunnen versterkt of verzwakt worden.

gravendelver

Legacy Member
Ik zou het niet direct doen al merk ik op dat mijn gehoor vermindert. Ik heb een opmerkelijk goed gehoor maar wanneer ik een 2 tal jaar geleden begon uit te gaan voel ik het precies wel achteruit gaan.

Ether

Legacy Member
Ik gebruik het niet, om de simpele reden da'k er nog nooit last van gehad heb, zelfs geen klein beetje..
Kheb al veel zo'n verhalen gelezen (stond tijdje geleden in de humo btw) en klinkt idd vrij ernstig, maar kheb er momenteel nix van last van. Maar anders zouek geen seconde twijfelen om zo'n dingen in te doen

stoomboot

Legacy Member
Fireball zei:
2.5 euro op werchter ;)
(ze halen uit alles geld..)

Vandaar de gratis tussen haakjes :p was al ni zeker, omda'k ze ni gekocht had :)

't is en blijft wel een mooi initiatief.

Strawberry

Legacy Member
is niet echt geluidsoverlast

nuja probleem van onze maatschappij
al die ronnys waarvan ge de muziek hoort op ganse tram zn allemaal doof op hun 40

1 uurtje walkman per dag aan de helft van het max volume
na een feest je oren 24u laten rusten
best oordopjes meedoen sommige fuiven of clubs houden zich niet aan het max toegestane volume

1 keer 1 minuut iets veel te luid is genoeg voor de rest van je leven tinitus te hebben

je kan je daar wel voor laten behandelen ma dan psychiatrisch daar leer je het suizen wegdenken, maar hoeveel hangt van persoon tot persoon af

sommige mensen lachen ook als ze me met die groene dingen in mn oren zien lopen
nuja over 40 jaar zullen ze mij niet meer horen lachen

zotteluc

Legacy Member
Ether zei:
Ik gebruik het niet, om de simpele reden da'k er nog nooit last van gehad heb, zelfs geen klein beetje..
Kheb al veel zo'n verhalen gelezen (stond tijdje geleden in de humo btw) en klinkt idd vrij ernstig, maar kheb er momenteel nix van last van. Maar anders zouek geen seconde twijfelen om zo'n dingen in te doen

hmm nice thinking!
als je er last van hebt, zit je er mee en is het te laat hé, genezen kan niet meer

Bubba

Legacy Member
Moest ik iemand op een fuif zien mee oorstopkes, ik zou er ook is goe mee lachen ze. :p

Nuja, kheb der nog nooit last van gehad.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan