Archief - Kogel in lucht geschoten

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Anoniem04

Legacy Member
Stel nu dat iemand u met 1 schot dood, die kogel gaat dan toch sneller dan het geluid, dus je hoort toch dat geweer niet meer ?

Gavin

Legacy Member
Lensos zei:
Zeker en vast. Zo een kogel blijft naar voren gericht door zen impulsmoment. In de loop van elk geweer zitten groeven gekerfd (heb het zelf in onze luchtbuks gezien). Nog nooit afgevraagd wat die spiralen rond james bond zijn? (zie foto: http://perso.orange.fr/james.bond/Ressources/presentation.jpg )
idd, trekken en velden noemt dat

moest de kogel niet ronddraaien (dus een vlakke binnenkant van de loop en hem daar gewoon doorjagen) zal hem niet lang rechtvliegen


ik dacht dat snipers daarom zo lang zijn, kogel draait dan in de loop paar keer rond zijn as wat stabiliteit meegeeft :unsure:

^^pathfinder^^

Legacy Member
Forze zei:
Een Canadese sniper heeft in 2003 in Afghanistan een talibanstrijder op een afstand van 2400+m geraakt met een .50 McMillan TAC-50(http://world.guns.ru/sniper/sn74-e.htm) met slechts 2 kogels (granaten komt echter meer in de buurt). Dit is zeer uitzonderlijk, de omstandigheden waren quasi perfect. Dus de draagkracht van een schot hangt ook veel af van het soort munitie (ook als je naar boven schiet).
+ veel geluk, een .50 begint toch heel wat accuratie te verliezen op zo'n afstand. En dan nog zuh, het moeten echt wel ongelooflijke omstandigheden zijn geweest, want 2.400 m is FUCKING veel.

Gavin

Legacy Member
Forze zei:
Een Canadese sniper heeft in 2003 in Afghanistan een talibanstrijder op een afstand van 2400+m geraakt met een .50 McMillan TAC-50(http://world.guns.ru/sniper/sn74-e.htm) met slechts 2 kogels (granaten komt echter meer in de buurt). Dit is zeer uitzonderlijk, de omstandigheden waren quasi perfect. Dus de draagkracht van een schot hangt ook veel af van het soort munitie (ook als je naar boven schiet).
bestaat hier een filmpke van?

ik heb dit twee weken geleden nog opgevangen dat dat gebeurd was en hij had het ergens gezien. gelogen?

hybrid

Legacy Member
*DeFees* zei:
kogel op u kop = pijn ... zie naar the mexican gun ofzoiets met Brad Pitt en ge zult't snappen :)

mensen kunnen vliegen ... zie maar naar superman returns en ge zult me snappen ... :)

fragrag

Legacy Member
Dillyracer zei:
Stel nu dat iemand u met 1 schot dood, die kogel gaat dan toch sneller dan het geluid, dus je hoort toch dat geweer niet meer ?

Misschien ben ik fout want ik ben al mijn fysica vergeten, maar geluid is 344 m/s, dus als je op 50 meter ofzo sta (1 seconde is al een tijdje dus zelfs als je op 344 m/s sta word je eerst geraakt dan hoor je 't schot) dan zullen ze gelijktijdig komen, nee?

killgore

Legacy Member
fragrag zei:
Misschien ben ik fout want ik ben al mijn fysica vergeten, maar geluid is 344 m/s, dus als je op 50 meter ofzo sta (1 seconde is al een tijdje dus zelfs als je op 344 m/s sta word je eerst geraakt dan hoor je 't schot) dan zullen ze gelijktijdig komen, nee?

:wtf:?

sash1m1

Legacy Member
met die sniper is afganistan he daar kwam het geluid van het schot pas aan na 7s (2400/340) das echt vreeeeet lang:crazy:

128MB

Legacy Member
Als je dan schiet met een sniper, hoor jij direct het schot maar een paar sec later is diegene die je wilt doden pas geraakt? :p

fragrag

Legacy Member
Nee, maar sinds geluid zich voortplant om 344m/s en je staat op bijvoorbeeld op 50 meter is het verschil tussen de kogel en geluid nagenoeg niets, maar hoe verder je staat, wordt het verschil wel groter

^^pathfinder^^

Legacy Member
128MB zei:
Als je dan schiet met een sniper, hoor jij direct het schot maar een paar sec later is diegene die je wilt doden pas geraakt? :p

Bij lichtkogels zie je het effect heel goed.

killgore

Legacy Member
fragrag zei:
Ok, stom uitleg, kweet 't, nu dat ik het bekijk is het compleet fout
Onduidelijke uitleg
fragrag zei:
Nee, maar sinds geluid zich voortplant om 344m/s en je staat op bijvoorbeeld op 50 meter is het verschil tussen de kogel en geluid nagenoeg niets, maar hoe verder je staat, wordt het verschil wel groter

En nu snap ik het :p. Mja, verschil zal idd nagenoeg niets zijn, maar doet er niet veel toe he, dood zijde toch :p.

Fighting Hobbit

Legacy Member
J-Style zei:
Waarom zou die dan afwijken door Bernoulli?

Vergelijk het met het topspineffect bij tennis, dat is ook (gedeeltelijk) te wijten aan bernoulli...
Hoewel de rotaiteas bij een kogel wel evenwijdig loopt met de stromingslijnen (voor zover we bij turbulente modellen bij evenwijdig kunnen spreken), daar had ik ff niet bij stil gestaan. Bij felle wind van opzij zou hij dus wel moeten afwijken en dat kan dan afhankelijk zijn van de draairichting, niet?

ElBramo

Legacy Member
Ja ik had dat ook al ergens gehoord: dat het verboden is om recht in de lucht te schieten onder bepaalde omstandigheden :D

J-Style

Legacy Member
Bernoulli mag enkel gebruikt worden in incompressibele, niet-visceuze stroming. Hier kan 't dus ni gebruikt worden.

Ik vermoed ook dat het effect van zijwind (ookal is die fel) mag worden verwaarloosd. De frontale stroming ten opzichte van de laterale stroming is zoveel groter, dat zijwind (bijna) geen effect gaat hebben hierop.

DéWé

Legacy Member
J-Style zei:
Bernoulli mag enkel gebruikt worden in incompressibele, niet-visceuze stroming. Hier kan 't dus ni gebruikt worden.

Ik vermoed ook dat het effect van zijwind (ookal is die fel) mag worden verwaarloosd. De frontale stroming ten opzichte van de laterale stroming is zoveel groter, dat zijwind (bijna) geen effect gaat hebben hierop.

Zijwind heeft wel invloed op de baan van de kogel en het is voor scherpschutters zelfs cruciaal dat ze deze invloed compenseren...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan