Archief - Kogel in lucht geschoten

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

J-Style

Legacy Member
DesertWolf zei:
Zijwind heeft wel invloed op de baan van de kogel en het is voor scherpschutters zelfs cruciaal dat ze deze invloed compenseren...

Op lange afstand zal een correctie van enkele (centi)meters wel nodig zijn ja. Scherpschutters moeten dan ook wel super precies kunnen schieten.

Ik had het hier nog altijd over handwapens, die - tot zover mijn kennis reikt - niet zo'n groot bereik hebben dan sniperrifles.

DéWé

Legacy Member
J-Style zei:
Op lange afstand zal een correctie van enkele (centi)meters wel nodig zijn ja. Scherpschutters moeten dan ook wel super precies kunnen schieten.

Ik had het hier nog altijd over handwapens, die - tot zover mijn kennis reikt - niet zo'n groot bereik hebben dan sniperrifles.

Dacht dat je het nog over dat schot van 2400 meter had :)

SweetEmmaRose

Legacy Member
alles valt toch met (+-) dezelfde snelheid naar beneden?
die kogel zal idd ni veel sneller valle als een steen ofzo

Parnakra

Legacy Member
SweetEmmaRose zei:
alles valt toch met (+-) dezelfde snelheid naar beneden?
die kogel zal idd ni veel sneller valle als een steen ofzo
Dezelfde versnelling, ja, maar aangezien we niet in een wrijvingsloze wereld leven (gelukkig maar!) zullen grotere voorwerpen trager vallen. (groter, niet noodzakelijk zwaarder)

s.p.a.w.n.

Legacy Member
Firestyler zei:
als je op laat maar zeggen 100m al rekening moet houden met de afstand, windsnelheid...
en ik meen dat de maximum val snelhied 300of 200km per uur, is (gewoon vallen heh)

das voor mensen, kogels zijn niet scherp maar wel licht aerodynamisch, waardoor ze zeker rapper kunnen gaan.

w00tw00t

Legacy Member
Holy Paladin zei:
tbh die zijn precies niet al te snugger :p
"omg waarom valt dat balleke niet juist!!" :lol:
nja die doen gewoon zo, moete kijkcijfers omhoog kijke he :D
ma afleveringen van mythbusters zijn tof
ze hebbe ne keer een kruisboog uit papier gemaakt en elastiek dachtk en vuurden toen een papieren pijl af en die ging vo 2 cm ofzo de huid binne van een pop. Toch best wel cool :p

Holy Paladin

Legacy Member
sure, een hele dag proberen dat machien zo in te stellen dat het balleke recht omhoog vliegt, niet beseffen dat ze daarmee de wind niet kunnen controleren, maar das voor de kijkcijfers he :/

maar zowa alle programmas op discovery zijn zo... geef mij maar ngc

w00tw00t

Legacy Member
Holy Paladin zei:
sure, een hele dag proberen dat machien zo in te stellen dat het balleke recht omhoog vliegt, niet beseffen dat ze daarmee de wind niet kunnen controleren, maar das voor de kijkcijfers he :/

maar zowa alle programmas op discovery zijn zo... geef mij maar ngc
altijd maar klagen he :p

Musback

Legacy Member
zalig, vroeg ik me terstraks nog af toen ik de saddam zoveel in de lucht zag knallen ;)

grooverider

Legacy Member
die kogels komen wel degelijk met een dodelijke snelheid neer. Door de wrijving met de lucht zit er een wel een maximum op hun snelheid (aangezien wrijving evenredig is met de snelheid). De kracht van zo een impact is te vergelijken met de opslag van een professionele tennisspeler (alleen is het oppervlak van de kogel veel kleiner).
een kogel komt niet noodzakelijk neer op zijn punt, maar willekeurig op een kant. Ik veronderstel dat door de hoge snelheid er enorm veel turbulentie is waardoor de beweging van de kogel enorm moeiljk te voorspellen is.

Tr1ploid

Legacy Member
Heel simpel: een kogel verliest zijn krachtdoor luchtweerstand en zwaartekracht naarmate hij de lucht ingaat, op een bepaald moment komt hij tot stilstand, en daarna werkt enkel nog de zwaartekracht en luchtweerstand erop in. Zo zal het naar beneden gaan met een snelheid die even groot is als eender welk ander voorwerp met dezelfde luchtweerstand. (hoe hoger, hoe groter de snelheid bij raken van de grond weliswaar). Of dat dodelijk is weet ik niet echt, waarschijnlijk gewoon pijnlijk. Vergelijk het met een steentje vanop dezelfde hoogte laten vallen.

grooverider

Legacy Member
Tr1PloiD zei:
Heel simpel: een kogel verliest zijn krachtdoor luchtweerstand en zwaartekracht naarmate hij de lucht ingaat, op een bepaald moment komt hij tot stilstand, en daarna werkt enkel nog de zwaartekracht en luchtweerstand erop in. Zo zal het naar beneden gaan met een snelheid die even groot is als eender welk ander voorwerp met dezelfde luchtweerstand. (hoe hoger, hoe groter de snelheid bij raken van de grond weliswaar). Of dat dodelijk is weet ik niet echt, waarschijnlijk gewoon pijnlijk. Vergelijk het met een steentje vanop dezelfde hoogte laten vallen.

stel dat ge die kogel recht op uw hoofd krijgt dan kan dat wel degelijk dodelijk zijn ze. Om een vergelijking te maken: enkele jaren geleden is er ne lijnrechter bij de voetbal tegen de vlakte gegaan omdat er ne supporter een muntstuk van 1 BEF naar had gesmeten vanuit de tribune. Dan nog te bedenken dat de gemiddelde kogel wel meer weegt dan een muntstuk, en dat die kogel wel een hogere snelheid heeft...

Parnakra

Legacy Member
grooverider zei:
Dan nog te bedenken dat de gemiddelde kogel wel meer weegt dan een muntstuk, en dat die kogel wel een hogere snelheid heeft...
Het zou me niet verbazen mocht dat geworpen muntstuk een (veel) grotere snelheid hebben dan een vallende kogel.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan