Archief - Leven zonder smartphone

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Alcair

Legacy Member
kil911ler zei:
Waarom gade dan naar een match gaan kijken? :unsure:
In Amerika is zoiets een veel socialere aangelegenheid dan voetbal hier.
Het helpt ook dat er geen schreeuwende apen in je buurt zitten.

Veel aangenamer in de USA om een sportwedstrijd te gaan kijken.

Zubrowka

Legacy Member
Alcair zei:
In Amerika is zoiets een veel socialere aangelegenheid dan voetbal hier.
Het helpt ook dat er geen schreeuwende apen in je buurt zitten.

Veel aangenamer in de USA om een sportwedstrijd te gaan kijken.

"zoals met alles in het leven, is voetbal maar hetgeen wat jij er beslist van te maken!"

Ik citeer zomaar een onbemind intellectueel. :)

Alcair

Legacy Member
Zubrowka zei:
"zoals met alles in het leven, is voetbal maar hetgeen wat jij er beslist van te maken!"

Ik citeer zomaar een onbemind intellectueel. :)
Gezien het hooliganisme dat nogbsteeds aanwezig is in de stadia, en de familiale sfeer in de VS, toch een groot verschil.

Ik zie hier de supporters van beide ploegen nog niet in hetzelfde vak zitten :)

Jepjep

Legacy Member
Alcair zei:
Gezien het hooliganisme dat nogbsteeds aanwezig is in de stadia, en de familiale sfeer in de VS, toch een groot verschil.

Ik zie hier de supporters van beide ploegen nog niet in hetzelfde vak zitten :)

Hangt per land af, bij de moffen kan dat.

Apple

Legacy Member
Alcair zei:
Gezien het hooliganisme dat nogbsteeds aanwezig is in de stadia, en de familiale sfeer in de VS, toch een groot verschil.

Ik zie hier de supporters van beide ploegen nog niet in hetzelfde vak zitten :)

In Spanje zitten ze ook door elkaar. Wel niet alle matchen. Maar bij de meesten wel.

Thin Liz

Legacy Member
FrostByte zei:
Internet bestond al maar sociale media nog niet. En neem het van mij aan dat het veel relaxter en gezelliger was. Ik was nog jong(14 jaar ofzo), maar de ego's waren ook veel minder groot, of zo leek het me toch.
.

Stond onlangs in de krant, en dat is bewezen: het ego van mensen is door sociale media zoals Facebook alleen maar toegenomen. Ze posten iets, krijgen daar direct een duimpje voor...

Voor de rest kan ik je alleen maar bijstaan, ik ben nog wat ouder dan jij en de tijd zonder smartphone en sociale media was de leukste tijd uit m'n leven. Je werd als het ware verplicht om contact te zoeken op de 'oude' manier, face to face.

En laat dat laatste nu net de sleutel zijn in heel de discussie: face to face. Niets zo ideaal als praten met iemand die je ziet in 'real life'. Laat ons eerlijk zijn: hoeveel vriendschapsrelaties heeft Facebook en co al om zeep geholpen?Hoeveel situaties zijn er al niet geweest waar een eerlijk face-to-face gesprek de boel had kunnen verluchten of bekoelen? Niets zo dubbel als je gevoelens typen voor een scherm.

Ik zit in een wijkraad als secretaris en de opkomst wat betreft jongeren (maar zeker ook algemeen) is bedroevend, en dat voor een gemeente die 20.000 inwoners telt. Laatst had de Schepen het over de sociale media: iedereen wil z'n mening maar al te graag ventileren op die manier. Het is makkelijk iets te typen van achter je pc, maar op Facebook worden problemen ook snel zeer negatief geladen... Dikwijls zijn dat zaken die je op enkele minuten tijd kan uitklaren als je de persoon voor je hebt, maar nah: we spuwen liever ons gal uit op internet.

Nah...het is niet al rozengeur en...

Freya

Legacy Member
Bij mij heeft Facebook toch nog niet veel vriendschappen om zeep geholpen... Juist integendeel, ik heb nu nog contact met mensen waarmee ik anders contact zou kunnen verliezen.

THV

Legacy Member
Zijn er mensen die zweren bij hun oude gsm (genre Nokia 3310) en die daarover willen getuigen in Het Nieuwsblad naar aanleiding van de release van de nieuwste Iphone? Mijn mailadres is [email protected]

Ruben666

Legacy Member
Geen smartphone hier. Ik heb onlangs zelfs een jaar volledig gsm-loos doorgebracht en dat beviel me uitstekend (heb trouwens al halvelings spijt me terug in de mobiele mallemolen en de erbij horende 'dictatuur van de bereikbaarheid' gestort te hebben).

Alteration

Legacy Member
Ruben666 zei:
Geen smartphone hier. Ik heb onlangs zelfs een jaar volledig gsm-loos doorgebracht en dat beviel me uitstekend (heb trouwens al halvelings spijt me terug in de mobiele mallemolen en de erbij horende 'dictatuur van de bereikbaarheid' gestort te hebben).

Bracht dat geen problemen mee qua bereikbaarheid?

Zelf ook eens een half jaar geen GSM gebruikt. Op zich mis je wel bepaalde opportuniteiten, maar er werd vooral een probleem van gemaakt door anderen.

Ruben666

Legacy Member
Alteration zei:
Bracht dat geen problemen mee qua bereikbaarheid?

Niet echt, mijn 'naasten' wisten immers dat ik enkel via email bereikbaar was (die ik meermaals per dag consulteer).


Zelf ook eens een half jaar geen GSM gebruikt. Op zich mis je wel bepaalde opportuniteiten, maar er werd vooral een probleem van gemaakt door anderen.

Dat is dus exact wat ik bedoel met 'dictatuur van de bereikbaarheid'. Het is niet omdat ik een mobiel toestel heb, dat ik daarom verondersteld word: 1 -> dat altijd te gebruiken en 2 -> onmiddellijk terug contact op te nemen als ik eens een oproep gemist heb :ironic:.

Würzel

Legacy Member
Geen smartphone?

Dat zou mijn leven drastisch veranderen, en bepaald niet in positieve zin.

Als ik de woning verlaat, voor eender wat, dan heb ik mijn hoofdtelefoon op die langs Bluetooth verbonden is met de gsm waar meer muziek op staat dan vroeger in de grote kast vol LP's.

Ik herinner me nog vroeger, o.a. bij de dokter in de wachtzaal, dan kon je daar een oude Joepie of Knack lezen, nu luister ik muziek van mijn keuze of kijk ik naar een film of serie.

Het leven zou langdradig en vervelend zijn zonder de gsm.

Oh, en om te bellen of een sms te sturen gebruik ik hem ook wel eens, maar in hoofdzaak is mijn gsm - een HTC 610 - een entertainment center.

Hara-K1ri

Legacy Member
Ruben666 zei:
Geen smartphone hier. Ik heb onlangs zelfs een jaar volledig gsm-loos doorgebracht en dat beviel me uitstekend (heb trouwens al halvelings spijt me terug in de mobiele mallemolen en de erbij horende 'dictatuur van de bereikbaarheid' gestort te hebben).

Dat heb je zelf in hand... meeste van mijn vrienden zijn onmiddellijk bereikbaar, ik negeer mijne smartphone meestal. Bepaalde instanties niet, maar dat is dan omdat ik werkzoekende ben en eigenlijk graag terug aan de slag ga.

Normaal weten ze in mijn vriendenkring ook dat ik sneller op een sms ga antwoorden, dan dat ik een telefoongesprek ga starten. Mails etc, staat ingesteld op mijn smartphone, maar die zaken refresh ik enkel handmatig, dus uiterst zelden. Moet die ook niet constant ontvangen.

reborn snake

Legacy Member
RescueRanger zei:
Vind je het dan niet een beetje erg om zo afhankelijk te zijn van een ding? Ik bedoel, vroeger leefden de mensen ook zonder, hoor. En maakt dat uw leven kwalitatief echt beter?

Wat een neerbuigende attitude.

De echte vraag is: vind jij het niet een beetje erg om een oud peeken uit te hangen dat zich weigert aan te passen aan de steeds evoluerende maatschappij, enkel en alleen vanwege gedateerde achterlijke noties?

Ik hoop anders dat ge geen TV of internet gebruikt, want anders zijt ge nen dikke vette hypocriet.

Apple

Legacy Member
De wereld blijft evolueren (soms in negatieve zin soms in positieve).
Voorbeeldjen van het positieve; toen mijn meetje zaliger nog leefde dat menske was niet zo goed meer te been. Die had net zoals ons thuis ook een oude tv, voor de mensen die diene tijd nie hebben meegemaakt; dat was echt om het vliegend ge weet wel van te krijgen doordat je telkens opnieuw moest gaan rechtstaan om gewoon van post te gaan veranderen en zelfs het geluid te regelen enz...
Toen mijne pa mee haar nieuwe kleuren tv kwam was ze versteld vd kwaliteit natuurlijk maar nog veel meer dat ze vanuit haare zetel alles kon verzetten, die haar gezicht toen was onbetaalbaar.

Dus hetzelfde met een smartphone; het is onzin om te gaan zeggen vroeger was da zo niet en hadden de mensen dat niet enz... als ge iets niet hebt of iets dat er nog helemaal niet is dan weet ge ook van niet beter. Een smartphone is zeer belangrijk vind ik voor talloze zaken die al zijn opgenoemd en de ene reden is wat nuttiger of belangrijker dan de andere.
Het leven moet makkelijk zijn vind ik, een smartphone, een gps en noem maar op maken vele mensen het leven gemakkelijker.

Hatchetman

Legacy Member
Geen smartphone hier, zelfs geen gsm.
Eerste sagem (dacht ik dat dat was?) coca cola gsm heb ik paar maanden gebruikt daarna nooit meer wat.

MikeHunt

Legacy Member
Rufusthedog zei:
Ik heb toch wat vragen voor u ze. Hoe oud ben jij? Heb jij een GSM? Heb jij veel vrienden? Heb jij een handicap? Dat zijn vragen en geen vooral geen verwijten ofzo maar ik vind het zo raar om vandaag nog mensen tegen te komen die zich verzetten tegen de smartphone met eigenlijk een heel hoop drogredenen.

Geen touch screen kunnen bedienen is toch wel heel vreemd. Heb jij al ooit eens een iPhone uitgeprobeerd (ja ik weet het, de prijs is heel duur). Ik ken echt niemand die niet met een iPhone overweg. Ook qua bediening is dat poepsimpel.

Als je een smartphone slim gebruikt ben je echt niet altijd bereikbaar hoor. Net dankzij de smartphone ben ik enkel bereikbaar als ik dat wil. Timers die bepalen tussen welke uren mensen mij kunnen bereiken. In de tijd van de GSM moest je dan steeds zelf je GSM uitzetten of werd je gestoord door een telefoontje dat je er dan aan herinnerde hem te moeten uitzetten.

Smartphones kunnen onmisbaar zijn, herinner je de pukkelpop storm toen was het telefoon verkeer uitgevallen maar het internet werkte nog wel. Als er iets gebeurd in je buurt heb je direct alle juiste info. Zie je ergens veel rook, dan kan je via je je smartphone uit officiële bron vernemen dat het giftige rook is ipv foutief ingelicht te worden door iemand de iemand kent die daar in de buurt woont en heeft horen vertellen dat het maar een simpel brandje is.

Smartphones kunnen je leven een pak gemakkelijker maken. Mijn huis weet wanneer ik thuis ben en als ik thuiskom en het is donker buiten gaan de lichten aan vanaf ik aan de deur kom. Ik heb geen stereo installatie meer. Ik heb enkel nog speakers in de kamers en ik gebruik overal mijn smartphone als muziekspeler, radio,.... Wil ik gaan lopen weet ik direct of het nog gaat regenen en wanneer en dankzij mijn wearable wordt mijn conditie ook nog eens bij gehouden tijdens het lopen. Er zijn duizenden mogelijkheden waar voor je smartphones nuttig kan gebruiken en het wordt steeds maar beter en beter straks hebben we geen portefeuille meer nodig. Weg met al die kaartjes en dergelijke.

Ik zelf gebruik bijna nooit Facebook, heb in mijn leven nog maar 2 selfies genomen, en mailen doe ik op de computer. Het is niet omdat sommige mensen niets anders doen dan selfiies nemen en andere foto's liken dat je daar plots aan moet gaan meedoen omdat je een smartphone hebt.

Moet je mee? Het is jammer maar het antwoord is ja! De smartphone is een revolutie die onze beschaving volledig aan het veranderen is. Vergelijk het met de drukpers. De drukpers heeft er voor gezorgd dat iedereen nu kan lezen, kan je vandaag de dag niet lezen dan ga je het niet redden in onze maatschappij. De smartphone gaat er voor zorgen dat iedereen verbonden is met iedereen. Ben jij niet verbonden dan ga jij het dus ook niet redden in de maatschappij van morgen.

Ik kan me best voorstellen dat iemand niet mee wil met de maatschappij maar er bestaat niet zoiets als uit de maatschappij kunnen stappen dus ben je in sé verplicht van mee te doen. Als morgen al het betalingsverkeer via smartphones verloopt ipv bankkaarten hoe ga je dan nog iets kunnen kopen? Online bestellen via overschrijvingen lijkt me toch ook nog iets te modern voor je ;)

Dat is mijn pro smartphone mening. Lees het niet te persoonlijk aub.

De drukpers was nog een nuttige uitvinding, een smartphone is meestal een overbodig luxeproduct.

En als het toch ooit verplicht gaat zijn voor betalingen etc zullen ze mij er eentje gratis mogen geven, want zelf heb ik daar geen geld voor :)

Pan

Legacy Member
MikeHunt zei:
De drukpers was nog een nuttige uitvinding, een smartphone is meestal een overbodig luxeproduct.

En als het toch ooit verplicht gaat zijn voor betalingen etc zullen ze mij er eentje gratis mogen geven, want zelf heb ik daar geen geld voor :)
2

Ik schrik wel van de reacties van smartphone-bezitters. Ik heb er zelf ook geen, en ik mis volgens mij niets :)
Ik ben bereikbaar, spreek af met iedereen dat ik wil, ga en sta waar ik wil, ga op citytrip en vind ook mijn weg,... Ik kan wel geen failcompilations zien op de trein...

Apple

Legacy Member
Tefal zei:
2

Ik schrik wel van de reacties van smartphone-bezitters. Ik heb er zelf ook geen, en ik mis volgens mij niets :)
Ik ben bereikbaar, spreek af met iedereen dat ik wil, ga en sta waar ik wil, ga op citytrip en vind ook mijn weg,... Ik kan wel geen failcompilations zien op de trein...

Daarmee zie je hoe goed je mijn of andermans post weer hebt gelezen e; ik heb nog zo gezegd; vroeger was er dit en dat niet, dan weet je ook van niet beter. Alles blijft evolueren.
éénmaal je geruime tijd een smartphone hebt gebruikt en er de mogelijkheden van ziet, vooral weer het gebruiksgemak en dergelijke meer dan pas wet je wat je mist.

MIkehunt; niet kunnen betalen is zever zeker als je gaat gaan werken. Een degelijk toestel waar je al praktisch alles ook mee kan doen kan je al kopen aan 250 euro ofzo, mss zelfs goedkoper als je wat goed zoekt. (want er zit wel rommel bij ook).

Freya

Legacy Member
MikeHunt zei:
De drukpers was nog een nuttige uitvinding, een smartphone is meestal een overbodig luxeproduct.

En als het toch ooit verplicht gaat zijn voor betalingen etc zullen ze mij er eentje gratis mogen geven, want zelf heb ik daar geen geld voor :)

Ze zeiden dat vroeger over het internet ook. Dat het niet aanvaardbaar was dat internet verplicht ging zijn voor bv. schooltaken, maar nu vindt iedereen dat eigenlijk vrij evident... Als je geen internet hebt moet je al naar de bib of heel omslachtige oplossingen gaan zoeken. De wereld gaat gewoon vooruit. Je moet een beetje mee zijn met je tijd.

Snap trouwens echt niet hoe je kan zeggen dat een smartphone geen nuttige uitvinding is. Heel deze thread staat vol met voorbeelden van nuttige toepassingen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan