Archief - Meest efficiente leger in de geschiedenis

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Silent Assassin

Legacy Member
Is onze extreem gewelddadige geschiedenis zijn er verschillende enorme rijken,
gemotiveerde legers en sterke heersers geweest.Maar nu vraag ik mij af welk leger in zijn context en tijdsperiode echt gwn het beste was.Met 'het beste' bedoel ik grootste omvang rijk,beste vechters,meeste discipline...
Bij mij staan de Hunnen en Mongolen vanboven bij de omvang van hun rijk.
Qua discipline zijn de Romeinse legioenen volgens mij nooit overtroffen,of misschien toch door de zalige krijgers van Sparta.Als het op techniek aankomt is het VS leger vandaag (volgens mij) de dodelijkste vechtmachine ooit.En qua vaardigheid en taaiheid van de individuele soldaat staan de Japanse samoerai vanboven.Maar luister niet langer naar mijn gezaag en vertel mij uw mening...

NSA.Rhinox

Legacy Member
Japanse Samourai, Spartanen, Romeinse legioenen, Duitse leger in 40-45, Carthagers, Franse leger in 18xx, Spaanse legers ten tijde van de bezetting van de Lage Landen, de Galliërs,.... Allemaal legers om "naar op te kijken".

dee

Legacy Member
Samoerais horen er al zeker niet bij. Die waren primitief en gewoon stom tijdens gevechten. Het sprookje werd dan ook snel doorprikt bij de eerste buitenlanders die naar Japan kwamen. Die hun "vijanden" waren vooral boeren en dat was dus ff schrikken :p
In de films zijn ze altijd tof natuurlijk.

Silent Assassin

Legacy Member
Japanse samoerai primitief?U moet wel weten waar u over spreekt natuurlijk.
De daimyo van feodaal Japan waren heel strategisch en intelligent,en de krijgskunsten van de samoerai hebben hun waarde genoeg bewezen denk ik...kijk maar naar de vele sporten die afgeleid zijn van oude Japanse gevechtskunsten.Iaido werd kendo,ju-jitsu judo,karate werd naar een competite sport omgezet...

Silent Assassin

Legacy Member
En dan over hun botsing met de buitenlanders zoals u zegt,de Portugezen in 1542.Hun musketten herlaadden traag,waren onnauwkeurig op langere afstand en wnr het begon te gieten waren ze volledig nutteloos.Dan zijn die 'primitieve ' Japanse bogen toch de betere keuze denk ik;Accuraat tot op 180 meter,herlaad sneller,...

killgore

Legacy Member
Silent Assassin zei:
En dan over hun botsing met de buitenlanders zoals u zegt,de Portugezen in 1542.Hun musketten herlaadden traag,waren onnauwkeurig op langere afstand en wnr het begon te gieten waren ze volledig nutteloos.Dan zijn die 'primitieve ' Japanse bogen toch de betere keuze denk ik;Accuraat tot op 180 meter,herlaad sneller,...

Britse langbogen ook niet onderschatten.

Cyclone

Legacy Member
Denk van dat sparta van alle defensieve legers wel veruit het beste was

virox

Legacy Member
Bwa een specifiek leger aanduiden gaat moeilijk vind ik. Deze die door de Geschiedenis heen bekend blijven zijn deze die erin slaagden een revolutionaire doctrine te ontwikkelen en meestal moet je daarvoor kijken naar 1 persoon in het bijzonder. Was die persoon er niet geweest dan gingen veel van die legers nooit voorkomen in onze boekjes. bvb je kan zeggen de Romeinen waren goed maar toch... Ooit stelden ze niet veel meer voor dan een Stadstaatje en dan werden ze een wereldrijk en dan stort het rijk in...
Kijk maar naar het rijk van Alexander de Grote...
In mijn ogen zijn het de militaire doctrines en leiders die de geschiedenis geschreven hebben en niet de legers zelf. Hun durf en lef, hun leidercapaciteiten, hun visie en innovatie... Of die capaciteiten nu voor goede of slechte doeleinden gebruikt zijn, ze laten een grote indruk na op ons. Zo kijk ik enorm op naar Rommel (zijn Afrika gedeelte toch, bij de Atlantic Wall had hij wel op het verkeerde paard gewed door vaste versterkingen te bouwen, maar de schuld lag nu ook niet gans bij hem maar bij Hitlers verdeel en heers politiek), Heinz Guderian (een van de grondleggers van de "combined arms"-doctrine (Blitzkrieg), Montgomery (volgens veel was hij te voorzichtig maar zijn visie en planning was buitengewoon in mijn ogen)
nuja natuurlijk is dit nogal een enge visie... samenloop van omstandigheden, levenswijze, cultuur en technologie hebben ook hun invloeden gehad.

Silent Assassin

Legacy Member
Rommel was inderdaad een heel eervolle tegenstander,daar ben ik het volledig mee eens.Onlangs was er een 2-delige documentaire op tv over Hannibal.Ik heb iets gekregen tegen die man,hij is de slechtste strateeg ooit!En toch zo
beroemd zijn!

^^pathfinder^^

Legacy Member
Duitsland, op korte tijd zo'n wereldmachten veroveren.

discipline:****** voor en tijdens de 2de wereldoorlog (Spartanen ook wel)

Galliërs zou ik niet echt zeggen, een hoop barbaren die onderling de hele tijd vochten, maar als ze een gezamelijke vijand hebben dan werken ze wel samen.

Gromme

Legacy Member
Mijn 'favoriet' leger is en blijft het Romeinse. Discipline tot en met en strategisch gewoonweg superieur.

Exorikos

Legacy Member
Gromme zei:
Mijn 'favoriet' leger is en blijft het Romeinse. Discipline tot en met en strategisch gewoonweg superieur.

Het verhaal van de achtervolging op de Helvetiërs is een van die dingen die me zullen bijblijven uit de lessen Latijn. :)

Brazuca

Legacy Member
Silent Assassin zei:
Rommel was inderdaad een heel eervolle tegenstander,daar ben ik het volledig mee eens.Onlangs was er een 2-delige documentaire op tv over Hannibal.Ik heb iets gekregen tegen die man,hij is de slechtste strateeg ooit!En toch zo
beroemd zijn!

Ik vroeg mij altijd al af hoe die met zijn olifanten de oceaan is overgeraakt, maar ik denk dat ik het heb gevonden: http://www.mlahanas.de/Greeks/LX/WarElephants.jpg

denkimi

Legacy Member
Silent Assassin zei:
Rommel was inderdaad een heel eervolle tegenstander,daar ben ik het volledig mee eens.Onlangs was er een 2-delige documentaire op tv over Hannibal.Ik heb iets gekregen tegen die man,hij is de slechtste strateeg ooit!En toch zo
beroemd zijn!

ofwel is er iets mis met u strategisch inzicht :p

aangezien hij zogoed als altijd won, zelfs van een veel sterkere vijand kunt ge moeilijk zeggen dat hij geen strategisch inzicht had

killgore

Legacy Member
den-kimi zei:
ofwel is er iets mis met u strategisch inzicht :p

aangezien hij zogoed als altijd won, zelfs van een veel sterkere vijand kunt ge moeilijk zeggen dat hij geen strategisch inzicht had

idd, die kerel had wel fouten gemaakt ivm zijn logistiek (trektocht door alpen), maar voor de rest heeft hij Wel rome bijna verslagen en zeker vernederd. Moest scipio de senaat niet genegeerd hebben en zijn opgetrokken vs Hannibal dan was rome gevallen.

Voor de rest hier de Germanen niet vergeten.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan