kenaney
Legacy Member
ik verheerlijk et niet, kijk ge gaat weer in de fout van te zeggen "ze kosten niet winnen tegen de grieken (zie 1071 selchouks vs byzantium), ze kosten niet winnen tegen de arabische (ummayad caliphat verloor vele keren tegen khazar's in "desht-i kipchak" = azarbaijan, enz)"vyeate zei:Je verheerlijkt imo alleen maar de oosterse legers,mss dat oosterse legers wel konden winnen van Romeinse legers,maar niet van Griekse,en Griekse niet van Romeinse,Barbaren konden dan mss wel ook winnen van Romeinen maar niet tegen Arabische.
Ge gaat toch nie sarcastisch zijn he, al die texten dak schrijf en ge komt op met "ze hebben alleen tegen nomadenstammen gewonnen"Een ''sterkste'' leger kan je imo alleen maar beoordelen aan hun verslagen legers.
Neem nu bijvoorbeeld sommige Turken die relatief grote rijken hebben gesticht,en vele overwinningen heeft behaald,maar wat als die overwinningen alleen maar tegen nomadenstammen was,dan kun je niet echt van een effectief leger spreken voor hetgene wat ze veroverd hebben
hier lees ze maar es goe door, http://en.wikipedia.org/wiki/Turkic_states_and_empires
zeg maar vanaf 1770 tot 1900. 15de, 16de en ne beetjen 17de eeuw was de gouden eeuwen voor de Ottomanen, toen nog ze in de westen op heksenjacht waren oftewel afrika en amerika begonnen koloniseerden.En ook al waren oosterse leger efficiënter,vanaf 1500 tot 1900 waren er maar weinig die de Westerse legers konden verslaan(buiten mss Rusland)
(buiten mss Rusland)