Conradus zei:
Point being? Xerxes kon volgens Herodotos ook 1 tot 1,5 miljoen man bijeen brengen om Griekenland binnen te vallen. De westerse legers waren door tactieken en wapengebruik lange tijd superieur aan de oosterse. Beiden gebruikten ook andere harnassen, vechtstijlen,...
Komaan he, ge geloofd toch nie da 300 spartans ne ganse leger versloegen van 1 mil.? Ooit aan de andere kant geluisterd, de perzen bedoel ik?
Westerse waren wel mss "superieur" dan de oostersen bij uwen gedachten, wel daarom da alexander de grote verloor aan "nomadenstammen" in centraal asie, wrom denk de? Gans andere tactiesch en wapengebruik waarda ze in middenoosten en europa niet gewoon waren zoals "hit and run", "wolftrap", etc. Met oosten bedoel ik het verre oosten (china, manchuria, mongolie en centraal asie).
westersen waren nooit "superieur" tegenover de (verre) oostersen, ze zijn altijd verloren tegen legers waarvan ze de tactiek nie kenden en ze later wonnen met hun eigen mensen (hunnisch mercenaries in de Romeinse leger, bulgaarse, pecheneg, cuman en khazar mercenaries in byzanteinse leger).
Hier in "westersen" zou ik ook de Perzen toevoegen, ze hebben ook iets iedentieks gedaan om tegen hephtalites en Gok turuk emporium tegen te vechten.
Over andere soorten wapens gesproken, Chinezen gebruikten "half geautomatiseerde" boogwerpers, tegenover de nomaden een soort pijl hadden ontworpen die vree effiecienter was dan een normaale pijl (wel we noemen hem "fluitende pijl") met gif aan de punten en waarme je met hem doelwitten kost raken van ong 300-500m ver.
Was Sun Tzu een chinees of een jap?
ne Chinesen, schrijver van het boek "Art of war".
zie wiki;
http://en.wikipedia.org/wiki/Sun_Tzu