Archief - Meest efficiente leger in de geschiedenis

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Avilowca

Legacy Member
De belgische landmacht achter den ijzer in 14 - 18.

We mogen er potverdekke trots op zijn!

Fighting Hobbit

Legacy Member
Het leger van Syracuse heeft het bij de opkomst van rome ls ik me niet vergis ook wel niet slecht gedaan, maar dat was ook wel dankzij hun technische hoogstandjes (lees katapulten)...

Timmie

Legacy Member
Avilowca zei:
De belgische landmacht achter den ijzer in 14 - 18.

We mogen er potverdekke trots op zijn!
We hebben nooit deelgenomen aan een offensief, we zaten gewoon veilig achter het overstroomde niemandsland. Af en toe wat patrouilles op pad sturen en de Duitsers afluisteren kunt ge niet echt efficiënt noemen :)

_DM_

Legacy Member
Avondland zei:
Schotland biedt de reiziger een schatkamer van cultuur aan, oer-Schotse gebruiken zijn schering en inslag en gelukkig heeft de Schot weinig moeite met het tonen van zijn identiteit en eigenheid, in tegenstelling tot de modale Vlaming.

Voor de rest: héél mooi land met prachtige vergezichten, erg vriendelijke mensen (bezoek de Whisky Castle in Tomintoul eens! fantastische eigenaar!), veel culturele activiteiten in de zomer (highland games!), ... Schotland stelt zeker niet teleur. Ik hunker weer naar een reisje naar dat prachtige land.

Schotland heeft 1000X keer meer cultuur dan Vlaanderen.
Dat land is tenminste niet door 4-5 verschillende mogendheden bezet.
Maar probeer als Schot tegenwoordig maar niet teveel je trots te laten gelden ivm het Protestant zijn etc., je wordt nogal snel scheef bekeken (ook in Schotland ja).

Timmie: Het Belgische leger heeft echt wel wat meer gedaan dan af en toe wat afluisteren etc. hoor.
Zo kan ik me een verhaal herinneren van troepen die zich terug trokken en er opeens in de tegenovergestelde richting (naar de Duitsers toe dus) een Minerva-auto (omgebouwd voor Defensie) raasde, onder vuur kwam te liggen, zonder naft viel en die chauffeur gewoon uitstapte, rustig bij tankte en terug vertrok :D

killgore

Legacy Member
DesertWolf zei:
Ik zei al da het lang gelede was en dak nie echt meer weet hoe het juist ineen zat :) Alleen dat zeker nie me de dappersten was bij ons...

iirc was het niet enkel ons, maar zaten onze streken er ook wel gedeeltelijk in hoor.

En dat dappersten werd overdreven, zoals gezegd, omdat deze streken voor rome verafgelegen en onbekend zijn. Ook klonk dit zeer goed he: ze zijn de dappersten van alle Galliërs, maar ik heb ze toch maar verslagen.

En "dappersten" is ook relatief he, Caesar zelf past al verdeel en heers toe. Je zou toch zeggen dat een dapper volk eerst strijd ipv te collaboreren.

SuperstarDragon

Legacy Member
Mongoolse ruiters. Ze hadden heel Azie en half Europa veroverd in een heel korte periode. Ze sliepen op hun paard en hadden weinig voedsel nodig om te vechten.

Het is degelijk de efficienste want ze hebben veel veroverd met een redelijke normale wapens en ze waren enorm goedkoop ten opzichte van andere legers. De Romeinen waren wel sterk maar ze waren heel duur en ze hebben de halve wereld zeker niet veroverd wat de Mongolen wel deden.

Timmie

Legacy Member
_DM_ zei:
Timmie: Het Belgische leger heeft echt wel wat meer gedaan dan af en toe wat afluisteren etc. hoor.
Zo kan ik me een verhaal herinneren van troepen die zich terug trokken en er opeens in de tegenovergestelde richting (naar de Duitsers toe dus) een Minerva-auto (omgebouwd voor Defensie) raasde, onder vuur kwam te liggen, zonder naft viel en die chauffeur gewoon uitstapte, rustig bij tankte en terug vertrok :D
Natuurlijk heeft het Belgisch leger meer gedaan, maar niet achter de IJzer.
Bij de duitse inval in 1914 hebben we ons uitstekend verweerd, maar toen we vastgepind waren achter de natuurlijke barriere, de overstroming, die we zelf hadden aangelegd voelden we ons vrij veilig. Aanvallen in die sector had geen nut, laat staan dat er een mogelijkheid was om een fatsoenlijke aanval op te zetten. Dat had Koning Albert ook wel door en hij weigerde elke Belgische medewerking aan een nutteloos offensief.
Enkel bij het eindoffensief vanaf september 1918 heeft het Belgische leger zich uit zijn loopgraven gewaagd en hebben we de Duitsers enkele kilometers kunnen terugslaan.

Defees

Legacy Member
Alibaba en de 40 rovers lijken mij ook wel vrij efficiënt ? :p

ik blijf bij de hunnen ze ! :)

Avondland

Legacy Member
_DM_ zei:
Schotland heeft 1000X keer meer cultuur dan Vlaanderen.
Dat land is tenminste niet door 4-5 verschillende mogendheden bezet.
Maar probeer als Schot tegenwoordig maar niet teveel je trots te laten gelden ivm het Protestant zijn etc., je wordt nogal snel scheef bekeken (ook in Schotland ja).

Man, jij klinkt hoe langer hoe meer als een bekrompen belgicist met een trompet in zijn anus. Hoe kan jij nu weten dat land x zoveel meer cultuur heeft dan een ander land of regio?

Dieleman_F

Legacy Member
Hij geeft nochtans een plausibele verklaring, alhoewel ik ook wel niet weet als ik hem wel gelijk moet geven, ik ben nog nooit in schotland geweest ...

Avondland

Legacy Member
SuperstarDragon zei:
Mongoolse ruiters. Ze hadden heel Azie en half Europa veroverd in een heel korte periode. Ze sliepen op hun paard en hadden weinig voedsel nodig om te vechten.

Het is degelijk de efficienste want ze hebben veel veroverd met een redelijke normale wapens en ze waren enorm goedkoop ten opzichte van andere legers. De Romeinen waren wel sterk maar ze waren heel duur en ze hebben de halve wereld zeker niet veroverd wat de Mongolen wel deden.

Goh, het grootste deel dat de Mongolen veroverd hebben waren geen duizendjarige rijken maar eindeloze steppen. Grootte betekend in feite niks. De tegenstanders wel, hoewel ik hen moet nageven dat ze een sterke tegenpartij waren.

Legatus

Legacy Member
Hm nee , zeggen dat scotland 1000X meer cultuur heeft is op zen zachtst gezegd fanboyisme.

Vlaanderen heeft relatief gezien ,een heel rijke cultuur.
Zal zeker niet ver liggen van de scotse .
Als ge dan al zo'n stellingen kunt maken.

dadash

Legacy Member
Ik denk dat het feit dat Belgie door zoveel landen/volkeren ooit is veroverd juist ervoor zorgt dat Belgie een zeer rijke cultuur heeft. Veel volkeren die komen is ook veel verschillende culturen die hier zijn geweest en ergens wel zijn achter gebleven.

Je kan hier bijna alles vinden van vroege Romeinse nederzettingen tot loopgraven uit WO I.

vyeate

Legacy Member
Avondland zei:
Goh, het grootste deel dat de Mongolen veroverd hebben waren geen duizendjarige rijken maar eindeloze steppen. Grootte betekend in feite niks. De tegenstanders wel, hoewel ik hen moet nageven dat ze een sterke tegenpartij waren.

Tgoh

Chinezen die vrij geavanceerde legers hadden
Kwharazim rijk(Perzen)
Verschillende steppe volkeren
Russen
Poolse leger en Ridders van de Duitse orde
Paar Islamitische kalifaten
Onafhankelijke stadstaten
Indiërs
En dan nog een paar,allemaal leger die verschillende aanpakken nodig hebben,daarom is een leger imo efficient als het zich overal kan aanpassen

Mja,ik heb al es gezegd waarom de mongolen rulen

:bow: Mongols:bow:

Atrox

Legacy Member
Timmie zei:
Dat had Koning Albert ook wel door en hij weigerde elke Belgische medewerking aan een nutteloos offensief.
Enkel bij het eindoffensief vanaf september 1918 heeft het Belgische leger zich uit zijn loopgraven gewaagd en hebben we de Duitsers enkele kilometers kunnen terugslaan.

Ne Generaal met verstand :niceone:
Mijn overgrootvader heeft 4 jaar aan het front gezeten. Was een totaal ander mens na terugkeer ...
Longen waren heel verschroeid, waardoor hij enkel zittend kon slapen. Heb het "Guldenboek der Vuurkaart" van mijn grootvader geërfd, waarin hij vermeld staat.

Heb trouwens ook een foto van Koning Albert die zijn (of andere troepen ...) inspecteert :)

Destroyer

Legacy Member
feit is da belgië enkel door frankrijk en duitsland de laatste 600 jaar is veroverd, denk er maar is over na

Avondland

Legacy Member
Destroyer zei:
feit is da belgië enkel door frankrijk en duitsland de laatste 600 jaar is veroverd, denk er maar is over na

Tuurlijk, het antagonisme tussen die twee landen is er al erg lang. De nederlaag van Napoléon III was toch wel frappant ... :p

Fighting Hobbit

Legacy Member
Destroyer zei:
feit is da belgië enkel door frankrijk en duitsland de laatste 600 jaar is veroverd, denk er maar is over na
En de Spanjaarden dan? En de Oostenrijkers?
Dat had wel met huwlijken en overervingen enzo te maken, maar op zich is dat ook "veroveren".
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan