Archief - raar fenomeen boven brugge

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Thales

Legacy Member
de straal was wel breder
nuja
ik ben gaan maffen , geloof het of geloof het niet, i know what i saw
hopelijk morgen op het nieuws/weer

Element02

Legacy Member
kheb het ook efkes vluchtig gezien (kging juist naar binnen maar khad iets "belangrijkers" te doen :cool: ), twas cool , kwoon in nieuwpoort btw +-15km van oostende

frensj

Legacy Member
Tis zo'n straal gelijk die bliksems van in war of the worlds, alleen in de bepaalde laag van de atmosfeer die gullie kon zien is de frequentie waarmee ze aliens versturen zichtbaar licht :unsure:

wacht maar, morgen kome de driepotige robots die van bloed leven uit de grond!

ma ff serieus, kweet ni wak der van moet denken ze heeft nu echt NIEMAND ne foto nee :(

nielsvl

Legacy Member
denkt nu echt niemand aan terroristen ? :p

mss moet je gewoon even de brandweer bellen en zggen dat je iets groot en oranje ziet in de hemel.

ofwel moeten jij en die andere persoon die het zag gewoon ietsje minder drinken in het vervolg :)

Cin

Legacy Member
een oranje straal van boven naar beneden?

Ik weet niet hoe het er precies uitzag maar dit klinkt alsof je brokstukken (één of andere satelliet,...) hebt zien neerstorten. Door de opbranding krijg je die 'oranje strepen'. Het kan zijn, met de lichtvervuiling, een mist of vochtige lucht dat het beeld wat afwijkt, wat 'breder' & wazig overkomt waardoor je iets totaal anders waarneemt.

Streaks of orange light the size of a thumbnail were visible at 9 p.m. Friday in the north Seattle sky. According to initial reports from the North American Air Defense Command (NORAD), the streaks of light were caused by debris from a Russian SL-12 rocket re-entering the atmosphere.

Bij valavond zou het eventueel de absorptie van licht in de ozonlaag kunnen zijn. Daarmee bedoel ik de kleur in het kleurenspectrum die in de atmosfeer wordt geabsorbeerd; het oranje licht.

Deze uitleg verklaart ook enorm veel UFO-sightings; Mensen die denken een ufo gezien te hebben beschrijven meestal een geel-oranje-rode gloed rond een 'ufo'. Dit is niet meer dan de ozonlaag die oplicht. :p

Dr_Evil

Legacy Member
als het echt zo opvallend en zo lang duurde zal er wel iemand een foto hebben. kben wel geinteresseerd

KN-StrideR

Legacy Member
waarom ziet de zon rood bij het ondergaan? :)
Enz enz ... da is naar alle waarschijnlijkheid een wolk die verlicht werd door de ondergaande zon. Als er dan wolken voor de zon schuiven kan dit verklaren waarom er verschillen waren in intensiteit van dit fenomeen.

Da of gewoon wat ionisch geladen deeltjes.

Thales

Legacy Member
het was 22.30- 23 u
de zon was al lang onder hoor
nu , die gast van nieuwpoort heeft het blijkbaar ook wel gezien en die zegt ook dat het mooi was, dus het was geen stomme laser/spot zoals ik al eerder zei
nuja raar da ze nix zeiden int nieuws

Cin

Legacy Member
KN-StrideR zei:
waarom ziet de zon rood bij het ondergaan? :)
Enz enz ... da is naar alle waarschijnlijkheid een wolk die verlicht werd door de ondergaande zon. Als er dan wolken voor de zon schuiven kan dit verklaren waarom er verschillen waren in intensiteit van dit fenomeen.

Da of gewoon wat ionisch geladen deeltjes.

Dit is de verklaring;

De rode kleur in de lucht bij de zonsondergang (of opgang) wordt veroorzaakt door een effect genaamd 'Rayleigh scattering'. Er is een zelfde vorm van verspreiding (scattering) genaamd 'Mie scattering' die verantwoordelijk is voor de wite kleur van de wolken.

Deeltjes in onze atmosfeer die ongeveer even groot zijn als de golflengte van zichtbaar licht zorgen ervoor dat het witte licht van de zon zich gaat verspreiden en vervolgens splitst in individuele componenten. Zuurstof & stikstof (de 2 meest voorkomende stoffen in de atmosfeer) verspreiden violet & blauw licht omdat ze zo klein zijn. Daarom lijkt overdag de lucht blauw te zijn.

Tijdens de zonsondergang (of -opgang) is de afstand dat het licht door de atmosfeer moet het langst. Dat wil zeggen dat het violette en blauwe licht grotendeels verspreid wordt en dus alleen de langere golflengte, het rode licht overblijft.


@ Thales, leek het niet op iets wat ik hiervoor neergeschreven heb?

Thales

Legacy Member
het was idd een oranje streep ja
maar o zo breed en o zo lang
en het duurde toch wel 40 min, want men maat zei het is al 20 min bezig
het bovenste stuk was helder verlicht, dan ist donkerder oranje en dan het middenste was dan ook weer helder verlicht.

( net of iets naar beneden werd gebracht )
moest ik het zelf ni gezien hebben zou ik ook zeggen van ja pipo whatever, ma nu heb ik het echt eens zelf gezien

beeld het je in
pikkedonker , dus de zwarte lucht, maat belt tijdens de voetbal van dude ga na buiten, ik na buiten
en in de verte zie ik de donkere zwarte lucht, opgelicht door een oranje straal/streep.. ik keek naast me gebuur stond daar, broer die juist thuiskwam van zen lief stond daar ook te kijken.
het moet toch iets geweest zijn , als di evan oostende en nieuwpoort het zelf gespot hebben. ik moet wel zeggen , ik en men maat wonen buiten de stad, dus weg van al die overbelichting, heeft er mss ook mee te maken

syphon999

Legacy Member
Dan moet toch iemand een foto getrokken hebben... kan toch niet anders. Als ik zoiet zie grijp ik meteen naar men fototoestel omdat ik anders weet dat niet veel mensen dit geloven. Ik geloof u wel maar kvind het raar dat er geen foto's van zijn.

Cin

Legacy Member
Er is niets dat 20mins nodig heeft om naar beneden te donderen dus dat eerste kunnen we laten vallen :p

Het tweede lijkt me ook onwaarschijnlijk als op dat moment de zon de stratosfeer niet meer verlichtte (te ver in de nacht gevorderd).

Nu er zal wel een logische wetenschappelijke verklaring voor zijn hoor...

Thales

Legacy Member
fototoestel allemaal goed en wel, maar als je die niet hebt
alleja

syphon999

Legacy Member
Ja maar ander mensen die dat gezien hebben zouden toch een fototoestel hebben? :)

Cin

Legacy Member
Waar zag je dat in de lucht? Recht boven je of onder een hoek van 45° ?

Onder de 45°: Ik moet m'n eigen corrigeren voor daarnet, het zou een 'Bolide' kunnen zijn; een zeer fel oplichtende meteoriet. Die kunnen 45mins aan een stuk de atmosfeer verlichten met een oranje gloed...

Thales

Legacy Member
het was verticaal
dus van boven naar beneden , het was niet schuin
en ik zag het recht voor me

KniGhTr|DeR*

Legacy Member
syphon999 zei:
Ja maar ander mensen die dat gezien hebben zouden toch een fototoestel hebben? :)
Ik heb eerst zelf een foto getrokken met mn gsm, maar daar zie je dus geen bal op. Dan maar gebeld naar twee andere mensen, de één zat op café dus zonder digicam en Thales heeft geen camera :p

Hopelijk heeft iemand anders er wel foto's van.

KniGhTr|DeR*

Legacy Member
C|n zei:
Waar zag je dat in de lucht? Recht boven je of onder een hoek van 45° ?

Onder de 45°: Ik moet m'n eigen corrigeren voor daarnet, het zou een 'Bolide' kunnen zijn; een zeer fel oplichtende meteoriet. Die kunnen 45mins aan een stuk de atmosfeer verlichten met een oranje gloed...
Tamelijk laag in de lucht, niet pal boven mn hoofd allesinds. Om een voorbeeld te geven: als je 15meter voor het huis van je buurman staat, kon ik het zien net boven zijn dak.

Thales

Legacy Member
uhu, raar dat anderen het dan ook zagen
kvind echt dom, kwillen echt da jullie het geloven omdat het echt wel waar is, geen nonsens, no nothing...
ook gespot in oostende, nieuwpoort, ik heb totaal geen band met die mannen, dus het was ook geen opgezet spel
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan