Archief - Verzekeringsverplichtheid?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

exo

Legacy Member
hellow,

ik vraag me eigenlijk af of men verplicht is om een familiale verzekering te hebben in België?

Het zit dus zo...

Ik heb gisteren een accident gehad waarbij een fietser vanachter op mijn wagen is gereden. De fietser had geen lichamelijke letsels, enkel zijn fiets was wat geschaafd.

Nu op mijn wagen staan verscheidene scharen en een deuk.
De politie heeft een constatatie gedaan en de fietser die met hoge snelheid een padje dat in een bocht ligt uitkwam verklaarde dat zijn remmen niet werkte.

Wel even zeggen dat dit alles gebeurde op de parking van onze school, dus hoge snelheden langs mijner wegen waren er niet bij.

De fietser reedt wel snel omdat hij nog op tijd wou komen.

Achteraf bleek het om een Pool te gaan en dat is de reden waarom ik er de politie bij heb gehaald om het te komen constateren.

Nu vandaag zei m'n verzekeraar dat de kans dat de Pool verzekerd zou zijn 5% is, bij de Belgen ligt dit op 90%.

Nu daarom dat ik me afvroeg of een familiale verzekering verplicht is...?

Ik weet ook dat de kans dat ik m'n geld ga zien nihil is.

ps: de Pool was een leerling van onze school eveneens.

Skoebiedoe

Legacy Member
Falilial is niet verplicht maar soms wel handig.
Laat uw verzekeringsmakelaar gewoon zijn werk doen.

jeroenrams

Legacy Member
Het is inderdaad in België, jammer genoeg, niet verplicht om een BA gezin (ook wel familiale genoemd) te hebben.

exo

Legacy Member
Moest hij er nu geen hebben, wat zijn dan mogelijke opties die ik kan doen?

jeroenrams

Legacy Member
Hij zal zowiezo aansprakelijk gesteld worden. Als hij nog minderjarig moest zijn dan kan het zijn dat de ouders moeten tussenkomen.
Maar in principe moet hij dus wel opdraaien voor de kosten. Maarja... als hij geen geld heeft etc dan begind de miserie uiteraard.

Laat je verzekering gewoon hun werk doen, ze zullen je ten gepaste tijden alles wel vertellen hoe de vork aan de steel zit. Ook met al de vragen die je hier hebt kan je gerust bij je verzekeringsagent terecht, die zullen je daar direct een correct antwoord kunnen op geven.

Preske

Legacy Member
exo zei:
Moest hij er nu geen hebben, wat zijn dan mogelijke opties die ik kan doen?

aan uwe verzekeraar vragen.

n/o maar dat is die man/vrouw zijn job. Hier gaat ge geen deftig antwoord krijgen.

PJDK

Legacy Member
Ik zou gewoon de rbv-clausule uit u verzekringscontract aanspreken, die reglen dan alles voor u. Mss heb je zelfs een clausule insolventie van derden in je polis staan, waardoor uw eigen verzekeraar u een bedrag uit zal keren mocht die pool geen middelen hebben om te betalen.

dendaak

Legacy Member
GEWOON NEMEN meer woorden wil ik hier niet mere aan vuil maken

Macdude

Legacy Member
Uw schade moet vergoed worden, indien de tegenpartij geen verzekering heeft moeten ze dat uit eigen zak betalen. Nu maar hopen dat die ouders van die gast werken en een beetje verantwoordelijkheidsgevoel hebben.
Als die gasten niks betalen de rechtsbijstand van u autoverzekering inschakelen (als ge die hebt) en laat die gasten hun werk maar doen. Die maken der maar een rechtszaak van dan he daar betaalt ge ze ook voor.

Het zal dan wel iets van lange duur worden natuurlijk. Een vriendin van me heeft ne keer een accident gehad met nen auto van mij en de tegenpartij bleef ook maarvolhouden dat ze niet in fout waren. Wij hebben dat gewonnen maar dat spelleke heeft wel ruim 10 maand geduurd voordat we ons geld hadden.

NeFerMeTu

Legacy Member
Macdude zei:
Uw schade moet vergoed worden, indien de tegenpartij geen verzekering heeft moeten ze dat uit eigen zak betalen. Nu maar hopen dat die ouders van die gast werken en een beetje verantwoordelijkheidsgevoel hebben.
Als die gasten niks betalen de rechtsbijstand van u autoverzekering inschakelen (als ge die hebt) en laat die gasten hun werk maar doen. Die maken der maar een rechtszaak van dan he daar betaalt ge ze ook voor.

Het zal dan wel iets van lange duur worden natuurlijk. Een vriendin van me heeft ne keer een accident gehad met nen auto van mij en de tegenpartij bleef ook maarvolhouden dat ze niet in fout waren. Wij hebben dat gewonnen maar dat spelleke heeft wel ruim 10 maand geduurd voordat we ons geld hadden.
Met 10 maand ben je nog goed af.
Hier heeft het eens meer dan een jaar geduurd. Maar dat kan ook te wijten zijn aan de medische expertises, die bleven maar uit.

TippedTerox

Legacy Member
De enige verplichte verzekering in België voor particulieren is de autoverzekering :)

PJDK

Legacy Member
Skoebiedoe zei:
En de brand/inboedelverzekering op uw (huur)huis.

Nee, die is ook niet verplicht. kan enkel door de verhuurder aan de huurder in het contract verplicht gemaakt worden.

Feignasse

Legacy Member
wardkennes zei:
Ja gewoon een familial pakke anders kunde ooit weleens voor verassingen staan met dingen,.. (meer wens ik niet te vertellen)

Anders eerst lezen voor je in't wilde weg antwoordt :p

jeroenrams

Legacy Member
Losstaand van deze zaak vind ik dat er wel eens mag gedacht worden over het verplicht maken van de BA gezin... Voor een prijs van +- 55 euro/jaar kan je jezelf heel wat (financiële) miserie besparen & bovendien is het makkelijker om een schadegeval als bijvoorbeeld dit te regelen.

Conqie

Legacy Member
mja zou mij meer niet verbazen als de bestuurder in fout wordt gesteld :/

TippedTerox

Legacy Member
Let wel, familale vergoedt uw eigen schade niet, enkel de schade aan derden die veroorzaakt zijn door jezelf of door andere gezinsleden inclusief huisdieren.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan