Archief - vraag aan mede wo2 freaks

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Boris Barowski

Legacy Member
iemand een idee wie de eerste geallieerden in Affligem waren ?
of welke duitsers hier eventueel zaten ? :)

Atrox

Legacy Member
Solid Q zei:
Mooi initiatief !

Weet iemand wie mijn gemeente (Kortessem) zou kunnen bevrijd hebben ?

Ik weet wel dat de nabij gelegen stad Tongeren is bevrijd door een colonne zwarten. De duitsers wisten van hun komst en hadden de bevolking toen "gewaarschuwd" voor de gevaarlijke (zwarte) amerikaan, bleek dat veel mensen op't moment van de bevrijding niet naar buiten durven komen en zelfs de appelsienen die ze uitdeelden eerst niet wilden aanpakken omdat het zwarten waren (wel erg voor die mannen:) )
http://forum.wo2.nl/index.php

Tongeren is niet bevrijd geweest door een kolonne zwarte soldaten, maar door de beroemde 113th Cavalry Group "Red Horse", een Amerikaanse verkenningseenheid.

Deze cavalerie-eenheid was de "reconnaissance unite" van het XIX Corps, die als doel had snel België te doorkruisen en zo vlug mogelijk de Siegfriedlinie te doorbreken. Hiervoor was de 113th Cavalry Group speciaal uitgerust met zwaardere uitrusting, om snel EN krachtig aan te vallen.

Nog andere troepen die in Tongeren geweest zijn:

"First American troops which reached Tongeren on 8 September 1944 would be members of the 113th Cavalry Group Mechanized (Red Horse ) while spearheading the XIX Corps. A Engineer company of the 82nd Engr C Bn and a Tank Destroyer Company of the 803rd TD Bn where attached to the 113th Cav Gp at that time. Platoons of 82nd Engineer and 803rd TD Battalion would have been also among the first troops which reached and then drove thru Tongeren (on 8 September 1944) since there job was to reach the Albert Canal as soon as possible." (Arno Lasoe)

Er zijn geen gewonden of doden gevallen bij de bevrijding van Tongeren.

Die kolonne zwarte soldaten was wss een eenheid die actief was achter het front. (Maintenance, ...)

Phil

Legacy Member
Woverke zei:
Dan moet ge het toch wel heel vriendelijk vragen en hopen dat ge ni met stenen bekogeld wordt vrees ik :p.

De hele oorlog ligt daar nog erg gevoelig denk ik.


:offtopic:

Misschien nog een beetje bij oudere mensen, maar toch zeker niet meer bij babyboom mensen en later...
(voor 1 of andere reden bestaat mijn klas atm uit 50% duitsers, niks zo leuk als vragen : (vergeef me mijn spelling)
-Haben sie etwas verleurn
-huh? Nein.
-Der Zweite werlt krieg

(hebt ge iets verloren? Huh, neen. Jawel, de 2de WO )

Goud waard :), en ze kunnen er toch allemaal met lachen :) )

EagleEye

Legacy Member
ICH HABE ES NICHT GEWUSST! Daar kunnen ze goed mee lachen se

Tah_b00nz0r

Legacy Member
hier in lommel is het ook nog hevig geweest ;)

Lommel-Barrier speelde tijdens de Tweede Wereldoorlog een belangrijke rol in de septemberdagen van 1944. Op 17 september zou vanuit de Barrier het startschot voor de landtroepen van de operatie Market Garden worden gegeven. Het Britse 30e legerkorps onder leiding van veldmaarschalk Bernard Montgomery wilde via de landweg Lommel-Valkenswaard-Eindhoven naar Arnhem doorstoten. De Barrier werd het bruggenhoofd voor de aanval van de grondtroepen, ook wel Operatie Garden genaamd.

Precies één week eerder hadden de Irish Guards tijdens een blitzactie vanuit Overpelt in het oosten de brug over het Kempisch Kanaal in Barrier in handen hadden gekregen. De brug kreeg van de Engelsen de naam Joe's Bridge mee en zou de springplank voor de Operatie Garden worden.

Een week liep de frontlijn tussen Engelse bevrijdingstroepen en het aftrekkende Duitse leger aan het kanaal, terwijl andere delen van Lommel nog moesten bevrijd worden. De druk op de Barrier nam toe, omdat veel Duitse troepen nog ten zuiden van Lommel vochten, o.a. in de Slag om Hechtel en omdat Nazi-Duitsland zijn stellingen achter het kanaal versterkte.


twas ier dus vrij hevig :p men oma heeft ook altijd leuke verhalen ^^ de vloer van de café van haar hebben nog duitsers over gelopen ;)

Solid Q

Legacy Member
Atrox zei:
Tongeren is niet bevrijd geweest door een kolonne zwarte soldaten, maar door de beroemde 113th Cavalry Group "Red Horse", een Amerikaanse verkenningseenheid.

Deze cavalerie-eenheid was de "reconnaissance unite" van het XIX Corps, die als doel had snel België te doorkruisen en zo vlug mogelijk de Siegfriedlinie te doorbreken. Hiervoor was de 113th Cavalry Group speciaal uitgerust met zwaardere uitrusting, om snel EN krachtig aan te vallen.

Nog andere troepen die in Tongeren geweest zijn:

"First American troops which reached Tongeren on 8 September 1944 would be members of the 113th Cavalry Group Mechanized (Red Horse ) while spearheading the XIX Corps. A Engineer company of the 82nd Engr C Bn and a Tank Destroyer Company of the 803rd TD Bn where attached to the 113th Cav Gp at that time. Platoons of 82nd Engineer and 803rd TD Battalion would have been also among the first troops which reached and then drove thru Tongeren (on 8 September 1944) since there job was to reach the Albert Canal as soon as possible." (Arno Lasoe)

Er zijn geen gewonden of doden gevallen bij de bevrijding van Tongeren.

Die kolonne zwarte soldaten was wss een eenheid die actief was achter het front. (Maintenance, ...)

woops sorry, dacht dat het één van die uitzonderlijke zwarte tank-company waren.

Nog niet het artikel gevonden waar instaat dat ze hier in Kortessem hevig gevochten hebben ? Zou wel kunnen wat je zegt, door onze gemeente loopt een belangrijke weg Hasselt - Tongeren en zo verder naar Luik... daar zal wel om gevochten geweest zijn

Pvt Martin

Legacy Member
ja mannen, mercikes
kheb al veel interresante dingen gehoord. vree mercikes.
khad trouwens nie gedacht dak zoveel response zou krijgen.
allemaal goei mensen hier, nog ne keer mercikes. :)

twas bij de meeste toch heviger dan hier in wezembeek, de fiere duitsertjes zijn er gewoon van onder gmuist toen ze den eerste verkenningswagen zage. :p

ho, btw, de zwarte amerikaanse soldaten dienden vooral in de logistiek enzo...

GTM

Legacy Member
Atrox zei:
Die V2 "buzz bombs" waren zo onstabiel als iets en meestal vielen ze neer waar het niet moest.
Mijn grootvader hoorde die hier vaak overvliegen om dan ineens te stoppen met zoemen. Dat was het moment dat hij neerviel :)
Euh...Atrox, van jou ben ik toch iets meer gewoon hoor. :p

Je hebt het overduidelijk over de V1. De V2 hoorde je niet aankomen.

^^pathfinder^^

Legacy Member
GTM zei:
Euh...Atrox, van jou ben ik toch iets meer gewoon hoor. :p

Je hebt het overduidelijk over de V1. De V2 hoorde je niet aankomen.

En zag je ook nauwelijks, terwijl de V1 makkelijkt uit de lucht te knallen was door operatie Antwerp X.

Pvt Martin

Legacy Member
de v1 konden inderdaad uit de lucht geschoten worden.
door de britse radarposten en goed luchtafweergeschut heeft men veel v1 die op weg waren naar londen kunnen neerhale. maar met vliegtuigen ging het natuurlijk ook.
en de v2 kon je in principe wel horen afkomen, maar zodra je ze hoorde had je nog maar enkele seconden te leven meestal

pietje frietje

Legacy Member
Offtopic!

'k Vraag mij dit al zolang af.

Voor wie supporteren de Duitsers tijdens een WW2-film?
En dat moet toch ongelooflijk sucken om een spel te spelen als amerikaan als je duitser bent. Zo lekker mensen afschieten die wonderbaarlijk nog geen doelwit kunnen raken op 1 meter afstand en die dus hun opa zou kunnen geweest zijn.

Atrox

Legacy Member
GTM zei:
Euh...Atrox, van jou ben ik toch iets meer gewoon hoor. :p

Je hebt het overduidelijk over de V1. De V2 hoorde je niet aankomen.

V1, V2, wa maakt het uit, ge weet wak bedoel :p

@hierboven ergens: Over de slag om Hechtel zijn er een aantal boeken verschenen ... mss da het u zou interesseren.

^^pathfinder^^

Legacy Member
Atrox zei:
V1, V2, wa maakt het uit, ge weet wak bedoel :p

@hierboven ergens: Over de slag om Hechtel zijn er een aantal boeken verschenen ... mss da het u zou interesseren.
Ik denk dat zowat iedere gemeente een boek heeft over hun historie tijdens de wereldoorlog, ik weet dat mijn opa thuis een recent boek heeft over Neerpelt tijdens de oorlog.

Pvt Martin

Legacy Member
pietje frietje zei:
Offtopic!

'k Vraag mij dit al zolang af.

Voor wie supporteren de Duitsers tijdens een WW2-film?
En dat moet toch ongelooflijk sucken om een spel te spelen als amerikaan als je duitser bent. Zo lekker mensen afschieten die wonderbaarlijk nog geen doelwit kunnen raken op 1 meter afstand en die dus hun opa zou kunnen geweest zijn.
kdenk eigenlijk nie dat de "moderne" duitsers nu achter de gebeurtenissen van toen staan, kdenk da ze zich meer schamen voor het leed dat toen is aangericht (al zijn er natuurlijk altijd enkele die er trots op zijn)

maar kvind het wel leuk dat ik positieve reacties krijg op mijn initiatief, de gebeurtenissen van toen mogen niet vergeten worden vind ik

Atrox

Legacy Member
^^pathfinder^^ zei:
Ik denk dat zowat iedere gemeente een boek heeft over hun historie tijdens de wereldoorlog, ik weet dat mijn opa thuis een recent boek heeft over Neerpelt tijdens de oorlog.

Ja, maar niet elke Limburgse gemeente werd "klein Caen" genoemd. :)

GTM

Legacy Member
Pvt Martin zei:
de v1 konden inderdaad uit de lucht geschoten worden.
door de britse radarposten en goed luchtafweergeschut heeft men veel v1 die op weg waren naar londen kunnen neerhale. maar met vliegtuigen ging het natuurlijk ook.
en de v2 kon je in principe wel horen afkomen, maar zodra je ze hoorde had je nog maar enkele seconden te leven meestal
Vliegtuigen bijna enkel door ernaast te vliegen, en de bom een klap met de vleugel te geven.
De explosieve lading was zo hoog, das als je hem neerschoot en hij ontplofte, je vliegtuig meestal mee naar de dieperik suisde door de grootte van de explosie.

Mephisto

Legacy Member
virox zei:
:rofl: fawlty towers

Gast: "Will you stop mentioning the War?"
Basil: "You started it"
Gast: "We did not start it"
Basil: "Yes you did, you invaded Poland"

:lol:

kaminikaze

Legacy Member
heb gans de thread niet gelezen dus weet niet of het al vermeld geweest is, maar de meeste gemeenten hebben een heemkundige kring die daar ongetwijfeld een heleboel informatie over gebundeld zullen hebben.

amdr

Legacy Member
Heefter iemand een site waar ik toevallig zo een wo2 boek over Brasschaat zou kunnen vinden ? :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan