Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Solid Q zei:Mooi initiatief !
Weet iemand wie mijn gemeente (Kortessem) zou kunnen bevrijd hebben ?
Ik weet wel dat de nabij gelegen stad Tongeren is bevrijd door een colonne zwarten. De duitsers wisten van hun komst en hadden de bevolking toen "gewaarschuwd" voor de gevaarlijke (zwarte) amerikaan, bleek dat veel mensen op't moment van de bevrijding niet naar buiten durven komen en zelfs de appelsienen die ze uitdeelden eerst niet wilden aanpakken omdat het zwarten waren (wel erg voor die mannen)
http://forum.wo2.nl/index.php
Woverke zei:Dan moet ge het toch wel heel vriendelijk vragen en hopen dat ge ni met stenen bekogeld wordt vrees ik.
De hele oorlog ligt daar nog erg gevoelig denk ik.
, en ze kunnen er toch allemaal met lachen
)
men oma heeft ook altijd leuke verhalen ^^ de vloer van de café van haar hebben nog duitsers over gelopen 
Atrox zei:Tongeren is niet bevrijd geweest door een kolonne zwarte soldaten, maar door de beroemde 113th Cavalry Group "Red Horse", een Amerikaanse verkenningseenheid.
Deze cavalerie-eenheid was de "reconnaissance unite" van het XIX Corps, die als doel had snel België te doorkruisen en zo vlug mogelijk de Siegfriedlinie te doorbreken. Hiervoor was de 113th Cavalry Group speciaal uitgerust met zwaardere uitrusting, om snel EN krachtig aan te vallen.
Nog andere troepen die in Tongeren geweest zijn:
"First American troops which reached Tongeren on 8 September 1944 would be members of the 113th Cavalry Group Mechanized (Red Horse ) while spearheading the XIX Corps. A Engineer company of the 82nd Engr C Bn and a Tank Destroyer Company of the 803rd TD Bn where attached to the 113th Cav Gp at that time. Platoons of 82nd Engineer and 803rd TD Battalion would have been also among the first troops which reached and then drove thru Tongeren (on 8 September 1944) since there job was to reach the Albert Canal as soon as possible." (Arno Lasoe)
Er zijn geen gewonden of doden gevallen bij de bevrijding van Tongeren.
Die kolonne zwarte soldaten was wss een eenheid die actief was achter het front. (Maintenance, ...)


Euh...Atrox, van jou ben ik toch iets meer gewoon hoor.Atrox zei:Die V2 "buzz bombs" waren zo onstabiel als iets en meestal vielen ze neer waar het niet moest.
Mijn grootvader hoorde die hier vaak overvliegen om dan ineens te stoppen met zoemen. Dat was het moment dat hij neerviel![]()
GTM zei:Euh...Atrox, van jou ben ik toch iets meer gewoon hoor.![]()
Je hebt het overduidelijk over de V1. De V2 hoorde je niet aankomen.
GTM zei:Euh...Atrox, van jou ben ik toch iets meer gewoon hoor.![]()
Je hebt het overduidelijk over de V1. De V2 hoorde je niet aankomen.

Ik denk dat zowat iedere gemeente een boek heeft over hun historie tijdens de wereldoorlog, ik weet dat mijn opa thuis een recent boek heeft over Neerpelt tijdens de oorlog.Atrox zei:V1, V2, wa maakt het uit, ge weet wak bedoel
@hierboven ergens: Over de slag om Hechtel zijn er een aantal boeken verschenen ... mss da het u zou interesseren.
Atrox zei:V1, V2, wa maakt het uit, ge weet wak bedoel![]()

kdenk eigenlijk nie dat de "moderne" duitsers nu achter de gebeurtenissen van toen staan, kdenk da ze zich meer schamen voor het leed dat toen is aangericht (al zijn er natuurlijk altijd enkele die er trots op zijn)pietje frietje zei:Offtopic!
'k Vraag mij dit al zolang af.
Voor wie supporteren de Duitsers tijdens een WW2-film?
En dat moet toch ongelooflijk sucken om een spel te spelen als amerikaan als je duitser bent. Zo lekker mensen afschieten die wonderbaarlijk nog geen doelwit kunnen raken op 1 meter afstand en die dus hun opa zou kunnen geweest zijn.
^^pathfinder^^ zei:Ik denk dat zowat iedere gemeente een boek heeft over hun historie tijdens de wereldoorlog, ik weet dat mijn opa thuis een recent boek heeft over Neerpelt tijdens de oorlog.

Vliegtuigen bijna enkel door ernaast te vliegen, en de bom een klap met de vleugel te geven.Pvt Martin zei:de v1 konden inderdaad uit de lucht geschoten worden.
door de britse radarposten en goed luchtafweergeschut heeft men veel v1 die op weg waren naar londen kunnen neerhale. maar met vliegtuigen ging het natuurlijk ook.
en de v2 kon je in principe wel horen afkomen, maar zodra je ze hoorde had je nog maar enkele seconden te leven meestal
virox zei:fawlty towers
