Archief - Werden/worden medics op oorlogsveld gespaard?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

go_ndw

Legacy Member
Dat is iets wat ik me afvraag....

Werden medics bvb. tijdens WWI/II gespaard op een oorlogsveld terwijl deze eigenlijk evengoed een doelwit konden vormen?

Brazuca

Legacy Member
Natuurlijk niet, 1 medic down is 10 soldaten minder die gered kunnen worden :)
En op ohama beach en dergelijke denk'k ni da ze eerst keken welke class het was

2s2k

Legacy Member
soms werden ambulances in WW2 toch wel onder vuur genomen, meestal dan door extreme Nazi's.. daarmee denk ik da ze bedoelen SS, enzo..

NSA.Rhinox

Legacy Member
In de eerste wereldoorlog had ge geluk als ge door uw kameraden geholpen werd. De meeste soldaten stierven door uitdroging/verstikking/ontbering in de modder, terwijl hun vrienden hen zagen sterven. Da lag vooral aan de manier van oorlog voeren eigenlijk. Het principe was: "we gaan 15 keer massaal ons loopgraven verlaten en ons laten afslachten, en de 16e keer pakken we ze want da verwachten ze ni." Officieren waren toen ook een pak harder als in de tweede wereldoorlog. Als ge u bescheiden op de achtergrond hield dan zou een officier u nog zelf neerschieten. Kijk bij gelegenheid eens naar de film "All quiet on the western front".

Inzake WO2.. In principe schoot men niet speciaal op u als ge het rode kruis droeg (tenzij fanatiekelingen). Hou er ook rekening mee dat een medic geen direct gevaar voor iemand vormt omdat die geen wapens droegen. Maar desondanks liepen die mensen een enorm groot risico. Kogels maken namelijk geen onderscheid tussen medics en soldaten.

Firefoxbt

Legacy Member
volgens mij had een medic anders wel een handgun en moest die verdedigen in menig situaties hoor ;)

SaKT

Legacy Member
Soms snap ik u threads toch ni se..
voor de meest logische vragen, maakt gij ne thread..
Wat dacht je? dat ze die medics lieten lopen?

Darius Craven

Legacy Member
Rules of war... Ze werden ontzien buiten de gevechten, maar tijdens gevechten was het toch wel iets minder... Is tenminste wat ik heb gehoord :$

enZiiime

Legacy Member
lol die worde allemaal afgeknalt :p

1 medic kan 100 andere hun leven redden eh... :)

All dead ^^ EVIL

?therapy?

Legacy Member
Kpeis niet dat ik daar moest staan da ik kijk naar zen class hoor :p
*kijkt* *vijand* *schiet*
anders zijde zelf dood ofzo kendet :p

NSA.Rhinox

Legacy Member
The combat medic was one of the unsung heroes of World War II. He lived with the front line infantrymen and was the first to answer a call for help. He gave first aid to his wounded comrades and helped them out of the line of enemy fire. More often than not, he faced the enemy unarmed and was the foundation of the medical system with hundreds of thousands of surgeons, nurses, scientists, and enlisted medics.

bron

ziet er overigens wel een interessante site uit.

Razzia

Legacy Member
De Jappanners (WOII) waren gore smeerlappen, die keken helemaal niet of het medics waren, die schoten er vooral op. Daarom droegen medics in de Pacific geen dingen die hen konden identificeren als medic.

Duitsers waren anders. Over het algemeen werden de medics gespaard, ze lieten Amerikaanse en Britse ambulances door naar aid stations. Gevangengenomen Amerikaanse en Britse medics hielpen meestal Duitse medics in het verzorgen van gewonden, ze leerden elkaar hun technieken enz enz... :)

Er zijn natuurlijk veel uitzonderingen, dit wanneer de omstandigheden erom roepen. Bijvoorbeeld:

-Omaha Beach e.d.: Dit was dé invasie, die gestopt moest worden. Zelfs als ze medics konden onderscheiden vanuit hun bunkers zouden ze er zeker op schieten.

-Bastogne: Ook een speciale veldslag, dit was de enige kans dat de Duitsers de oorlog nog konden winnen, dus hier schoten ze ook op medics en ambulances. Ze bombardeerden zelfs aid stations in de steden...

SaKT

Legacy Member
Wipeout1990 zei:
De Jappanners (WOII) waren gore smeerlappen, die keken helemaal niet of het medics waren, die schoten er vooral op. Daarom droegen medics in de Pacific geen dingen die hen konden identificeren als medic.

Duitsers waren anders. Over het algemeen werden de medics gespaard, ze lieten Amerikaanse en Britse ambulances door naar aid stations. Gevangengenomen Amerikaanse en Britse medics hielpen meestal Duitse medics in het verzorgen van gewonden, ze leerden elkaar hun technieken enz enz... :)

Er zijn natuurlijk veel uitzonderingen, dit wanneer de omstandigheden erom roepen. Bijvoorbeeld:

-Omaha Beach e.d.: Dit was dé invasie, die gestopt moest worden. Zelfs als ze medics konden onderscheiden vanuit hun bunkers zouden ze er zeker op schieten.

-Bastogne: Ook een speciale veldslag, dit was de enige kans dat de Duitsers de oorlog nog konden winnen, dus hier schoten ze ook op medics en ambulances. Ze bombardeerden zelfs aid stations in de steden...
eh man..leest gij fabels?
In een oorlog is iedereen een "gore smeerlap".Nu moet je de omstandigheden niet gaan verzachten he.."Duitsers waren anders" :rofl: give me a break..
Kom eerst met betrouwbare bronnen af voordat je zoiets vertelt..

NSA.Rhinox

Legacy Member
SaKT zei:
eh man..leest gij fabels?
In een oorlog is iedereen een "gore smeerlap".Nu moet je de omstandigheden niet gaan verzachten he.."Duitsers waren anders" :rofl: give me a break..
Kom eerst met betrouwbare bronnen af voordat je zoiets vertelt..

Tis wel een feit dat de gemiddelde Duitse soldaat (dus niet de SS'er) iets meer respect had, voor zover ge dat respect kunt noemen. Een groot deel van die mannen waren doorgaans ook maar dienstplichtigen hoor.

Japanners hadden inderdaad een iets andere mentaliteit.

Holy Paladin

Legacy Member
SaKT zei:
eh man..leest gij fabels?
In een oorlog is iedereen een "gore smeerlap".Nu moet je de omstandigheden niet gaan verzachten he.."Duitsers waren anders" :rofl: give me a break..
Kom eerst met betrouwbare bronnen af voordat je zoiets vertelt..
right, alle 18jarige jonges die dienstplicht hebben en moeten vechten zijn gore smeerlappen :ironic:

kheb dat ook gelezen, op medics werd niet geschoten, japanners deden dat wel, maar toevallig ben ik de bron vergeten -_-

enZiiime

Legacy Member
Iedereen werd verplicht voor de "oorlog" ik denk niet dat de meeste duitsers en derest het voor z'n plezier deed...


(Paar jaar gelede opt scholeke: Duitsers en andere kant me ne feestdag was er gene oorlog, en ze ginge same zitte en hun eige bezatte als vriendekes :') en dag erna moeste ze elkaar afknalle)

_DM_

Legacy Member
Waarom denken sommigen dat de SS'ers tijdens een gevecht sadistische klootzakken waren ?
Bij de top van de SS zaten verschillende militaire leiders die hun strepen hadden verdiend, dus ook mensen die respect hadden voor de andere kant.
Anyway: als ge op 50m afstand op iemand mikt denk ik niet dat het zo opvallend is dat hij een medic is hoor, dacht dat de Amerikaanse medics enkel een klein rood kruis hadden op hun helm, als ze geluk hadden misschien een armband ofzo.

SaKT

Legacy Member
Holy Paladin zei:
right, alle 18jarige jonges die dienstplicht hebben en moeten vechten zijn gore smeerlappen

kheb dat ook gelezen, op medics werd niet geschoten, japanners deden dat el, maar toevallig ben ik de bron vergeten -_-
men mocht normaal ook krijgsgevangenen / soldaten die hun overgaven niet vermoorden ..maar toch deed men het soms he (herinnerd me aan het bloedbad dat de duitsers hebben toegericht in malmedy waar veel amerikanen om het leven kwamen..)
en wat dacht je dat japan nu de enigste gore smeerlap was? (in japan waren er ook vele kinderen die meevochten se..)..daarom wou ik gewoon eventjes zeggen dat elk land wel een smeerlap was maar dan op hun manier..
Als hij zo veralgemeend kan ik ook eventjes, weliswaar veel minder, veralgemenen e...

Sagax

Legacy Member
kdacht dat er in WO I een ongeschreven regel bestond om niet te schieten op keukenpersoneel en medics, maar ik weet dit niet zeker. (heb het eens in een boek gelezen)

Defkes

Legacy Member
Herinnert iemand zich aflevering 2 van Band of Brothers? Wanneer iemand (k weet de namen niet meer :)) naar het midden van het slagveld liep om die Luger te pakken, zei iemand anders "they must think he's a medic or something'. Ik heb het mezelf ook al verscheidene keren afgevraagd, maar ik kom altijd tot dezelfde vaststelling 'all is fair in love and war' :).

thugangel

Legacy Member
Wipeout1990 zei:
De Jappanners (WOII) waren gore smeerlappen, die keken helemaal niet of het medics waren, die schoten er vooral op. Daarom droegen medics in de Pacific geen dingen die hen konden identificeren als medic.

Duitsers waren anders. Over het algemeen werden de medics gespaard, ze lieten Amerikaanse en Britse ambulances door naar aid stations. Gevangengenomen Amerikaanse en Britse medics hielpen meestal Duitse medics in het verzorgen van gewonden, ze leerden elkaar hun technieken enz enz... :)

Er zijn natuurlijk veel uitzonderingen, dit wanneer de omstandigheden erom roepen. Bijvoorbeeld:

-Omaha Beach e.d.: Dit was dé invasie, die gestopt moest worden. Zelfs als ze medics konden onderscheiden vanuit hun bunkers zouden ze er zeker op schieten.

-Bastogne: Ook een speciale veldslag, dit was de enige kans dat de Duitsers de oorlog nog konden winnen, dus hier schoten ze ook op medics en ambulances. Ze bombardeerden zelfs aid stations in de steden...

Een oorlog is toch oorlog?
Iedereen kan zomaar worden afgeknald..
tenzij burgers/vrouwen/kinderen.. die geen gevaar vormen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan