Archief - Zonnepanelen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Musk

Legacy Member
Nineshots zei:
Dat is wel heel interessante info. Niet dat ik twijfel aan Epyon, maar is er daar een onderzoek van dat we kunnen inzien? Want ik ga dat dus wel vragen dan, dat we onderdimensioneren als we onze zonnepanelen leggen.

Er wordt toch altijd geonderdimensioneerd?

desolation

Legacy Member
Inderdaad, zeker omdat er meer en meer oost/west wordt geplaatst.

Japser

Legacy Member
Binnenkort is dat niet meer nodig, gaan omvormers niet langer mee indien ze juist wat te groot zijn en dus niet continue op max belasting moeten draaien?

MrKend54l

Legacy Member
Nineshots zei:
Dat is wel heel interessante info. Niet dat ik twijfel aan Epyon, maar is er daar een onderzoek van dat we kunnen inzien? Want ik ga dat dus wel vragen dan, dat we onderdimensioneren als we onze zonnepanelen leggen.
Dat is toch standaard om uw omvormer te onderdimensioneren?

Herman De Croo

Legacy Member
Ik heb een omvormer van 3kW hangen, maar merk dat het eigenlijk slimmer zou zijn om eentje van 2kW te hebben hangen, die €100 extra prosumententarief haal ik er niet uit.
Kan ik gewoon een nieuwe omvormer kopen, en de oude doorverkopen? Of mag dit enkel als de omvormer defect is? Komt de nieuwe eigenaar dan in de problemen dat dit serienummer al elders geregistreerd staat/stond bij Fluvius?
https://www.fluvius.be/nl/thema/zonnepanelen/omvormer-vervangen

Alternatief: kan ik gewoon niet het kentekenplaatje van iemand met een 2kW omvormer doorgeven? Ik geraak toch maar enkele dagen per jaar boven de 2500W
Derde vraag: bestaan er 1,5kW of 1,8kW omvormers met 2 trackers? De Huawei van 2000W is de kleinste omvormer die ik vond met 2 trackers.

phate_13

Legacy Member
Herman De Croo zei:
Ik heb een omvormer van 3kW hangen, maar merk dat het eigenlijk slimmer zou zijn om eentje van 2kW te hebben hangen, die €100 extra prosumententarief haal ik er niet uit.
Kan ik gewoon een nieuwe omvormer kopen, en de oude doorverkopen? Of mag dit enkel als de omvormer defect is? Komt de nieuwe eigenaar dan in de problemen dat dit serienummer al elders geregistreerd staat/stond bij Fluvius?
https://www.fluvius.be/nl/thema/zonnepanelen/omvormer-vervangen

Alternatief: kan ik gewoon niet het kentekenplaatje van iemand met een 2kW omvormer doorgeven? Ik geraak toch maar enkele dagen per jaar boven de 2000W
Derde vraag: bestaan er 1,5kW of 1,8kW omvormers met 2 trackers? De Huawei van 2000W is de kleinste omvormer die ik vond met 2 trackers.

Hoeveel Wp aan panelen heb je liggen?

polar bear

Legacy Member
Offerte voor Oost West opstelling op zadeldak.

2x9panelen evocells 315wp volledig in België geproduceerd nabij Durbuy. 5670wp
SMA2.5
Volledige installatie en keuring
6181€excl btw helaas zit ik nog met 21%btw.
Bij deze opstelling zou er een 4730kwh per jaar geproduceerd worden.

Oosten is hier iets optimaler ivm omgeving maar dan zou een 10-6 opstelling alweer verplicht worden met een SMA 3.0(meer prosumenten maar iets goedkoper door 2 panelen minder) ofwel solar edge met de optimizers (stuk duurder).

Wat zeggen jullie. Nu al leggen aan 21% en mogellijk nog 15 jaar werken met terugdraaiende teller ofwel binnen 2jaar aan 6% en slimme meter?

Brecht

Legacy Member
Ik zit met een verbruik van rond de 2000kwh per jaar, heel oude enkelvoudige teller. Is dit de moeite om panelen te leggen met relatief zo weinig verbruik? Zeker als het niet meer zeker is dat de terugdraaiende teller blijft bestaan? Ik zit met een dakje pal op het zuiden, maar is geen onderdak en is vrij klein ook.

phate_13

Legacy Member
polar bear zei:
Offerte voor Oost West opstelling op zadeldak.

2x9panelen evocells 315wp volledig in België geproduceerd nabij Durbuy. 5670wp
SMA2.5
Volledige installatie en keuring
6181€excl btw helaas zit ik nog met 21%btw.
Bij deze opstelling zou er een 4730kwh per jaar geproduceerd worden.

Oosten is hier iets optimaler ivm omgeving maar dan zou een 10-6 opstelling alweer verplicht worden met een SMA 3.0(meer prosumenten maar iets goedkoper door 2 panelen minder) ofwel solar edge met de optimizers (stuk duurder).

Wat zeggen jullie. Nu al leggen aan 21% en mogellijk nog 15 jaar werken met terugdraaiende teller ofwel binnen 2jaar aan 6% en slimme meter?

Ik ga zelf leggen in de hoop van de terugdraaiende teller, dus misschien hypocriet om te zeggen : Ik denk dat het in jouw geval beter is om te wachten.

6181 + 21% btw = 7479 euro.
Als ik pro-rata 2 zonnenpanelen minder tel, dan zou het je anders 5495 + 6% btw = 5824 euro kosten. En daarop krijg je bij een omvormer van 3kw nog eens 900 euro korting. Dus uiteindelijk 4924 euro.

Dat is een verschil van 2554 euro.

Dan heb je het prosumententarief van pakt 85 euro *2.5 = 212.5. Als we bovenstaande meerprijs ook spreiden over 15 jaar : 170 euro per jaar. De meerprijs van het dit jaar te leggen is dus zo'n 385 euro afgerond, per jaar.
Daar zou je tegenover kunnen gaan zetten een schatting, van hoeveel stroom je niet direct zelf kunt gebruiken/hoeveel stroom je van het net moet gaan halen, als je geen terugdraaiende meter hebt, en wat dit je kost.

Daarnaast heb je dan nog de extra vragen natuurlijk : In welke mate gaat het effectief 15 jaar een terugdraaiende meter zijn? Wat gaan de electriciteitsprijzen doen? Wat gaan de prijzen van batterijen doen?
Kan overigens ook interessant zijn om nu reeds te kijken naar een omvormer waar rechtstreeks een batterij op aangesloten kan worden, zeker als je niet voor "plan A" gaat, en volgend jaar pas legt. Dan kun je dit later goedkoper aanschaffen.

MaTi

Legacy Member
KLopt het dat als je dit jaar nog panelen legt, je de digitale teller krijgt ? En dat je bvb. na een jaar kunt overstappen naar de nieuwe regeling als die je beter uitkomt?

Caracalla

Legacy Member
polar bear zei:
Offerte voor Oost West opstelling op zadeldak.

2x9panelen evocells 315wp volledig in België geproduceerd nabij Durbuy. 5670wp
SMA2.5
Volledige installatie en keuring
6181€excl btw helaas zit ik nog met 21%btw.
Bij deze opstelling zou er een 4730kwh per jaar geproduceerd worden.

Oosten is hier iets optimaler ivm omgeving maar dan zou een 10-6 opstelling alweer verplicht worden met een SMA 3.0(meer prosumenten maar iets goedkoper door 2 panelen minder) ofwel solar edge met de optimizers (stuk duurder).

Wat zeggen jullie. Nu al leggen aan 21% en mogellijk nog 15 jaar werken met terugdraaiende teller ofwel binnen 2jaar aan 6% en slimme meter?

Geen garantie op je omvormer. Dergelijke opstelling moet met een 3.0.
SMA geeft garantie tot 200% dimensionering. Dus op een 2,5 kW omvormer mag je maximaal 5000Wp plaatsen.

MaTi

Legacy Member
Nog een offerte ontvangen, niet de goeiekoopste maar wel de eerste van iemand die er meer mee bezig was in tegenstelling tot de verkopers die al over de vloer kwamen.

18 REC N-peak 320W half cut full black (20j garantie) of 18 Hyundai PERC Shingled full black HiE-S345SG (20j garantie)
1 Plenticore plus 4.2 hybrid

7890 €

In optie staat een overspanningsbeveliging AC/DC 2 strings mono. Is dat iets wat je moet hebben?

BartG

Legacy Member
Mensen die recent een keuring van een PV-installatie hebben laten uitvoeren: zijn er bepaalde gevarensymbolen die je moet voorzien? Of eventueel andere curiositeiten waar je rekening mee moet houden?

Reverz

Legacy Member
phate_13 zei:
Daarnaast heb je dan nog de extra vragen natuurlijk : In welke mate gaat het effectief 15 jaar een terugdraaiende meter zijn? Wat gaan de electriciteitsprijzen doen? Wat gaan de prijzen van batterijen doen?
Kan overigens ook interessant zijn om nu reeds te kijken naar een omvormer waar rechtstreeks een batterij op aangesloten kan worden, zeker als je niet voor "plan A" gaat, en volgend jaar pas legt. Dan kun je dit later goedkoper aanschaffen.
Ik denk dat het redelijk veilig is om er van uit te gaan dat het effectief 15 jaar terugdraaiend zal zijn... de VREG heeft dat nu misschien wel in proces getrokken maar ik denk dat we allemaal heel goed weten wat er gebeurt in het geval dat de VREG in het gelijk gesteld wordt: een stortvloed aan processen die dat arrest aanvechten...

Er moeten maar een paar advocaten zijn die zelf recent nog zonnepanelen gelegd hebben en het spel zit op de wagen. De VREG gaat, op lange termijn, in dat dossier nooit zijn slag thuishalen volgens mij.

Wij oefenen ondertussen reeds een kleine 9 maand druk uit op ons bouwfirma dat het vooruit moet gaan omdat er zonnepanelen op moeten voor het einde van het jaar... de dakbedekking staat gepland voor begin december, het gaat dus sowieso ne nipte worden. :)

ugar

Legacy Member
Reverz zei:
Ik denk dat het redelijk veilig is om er van uit te gaan dat het effectief 15 jaar terugdraaiend zal zijn... de VREG heeft dat nu misschien wel in proces getrokken maar ik denk dat we allemaal heel goed weten wat er gebeurt in het geval dat de VREG in het gelijk gesteld wordt: een stortvloed aan processen die dat arrest aanvechten...

Er moeten maar een paar advocaten zijn die zelf recent nog zonnepanelen gelegd hebben en het spel zit op de wagen. De VREG gaat, op lange termijn, in dat dossier nooit zijn slag thuishalen volgens mij.

Wij oefenen ondertussen reeds een kleine 9 maand druk uit op ons bouwfirma dat het vooruit moet gaan omdat er zonnepanelen op moeten voor het einde van het jaar... de dakbedekking staat gepland voor begin december, het gaat dus sowieso ne nipte worden. :)

Maar dat wom niet zeggen dat die netvergoeding dezelfde zal blijven, indien ze dat proces verliezen kunnen ze die flink laten stijgen

khendro

Legacy Member
Door omstandigheden kan het zijn dat mijn dakwerker niet genoeg tijd heeft om zowel de platte daken als het hellend dak direct te renoveren. Een laatste optie zou zijn om slechts eerst de platte daken te doen en daar al de eerste zonnepanelen op te plaatsen.

Nu mijn vraag is vrij simpel, wat heeft dit voor invloed op het systeem van de terugdraaiende teller mocht ik pas na 2021 bijkomende zonnepalen leggen op het hellend dak na renovatie?

timofp

Legacy Member
Wij hebben sinds enkele weken een nieuwe installatie (32x JA Solar 320 + SolarEdge SE7K 3 fase 7kW omvormer). De installatie lijkt echter niet correct te functioneren, of toch de tweede string niet. De opbrengst hiervan is significant lager veregeleken de eerste string.

De installateur stuurt me naar de netbeheerder. Deze zullen binnenkort bellen voor een afspraak. Vraag aan de experts hier, wat zou het probleem kunnen zijn? En ligt de bal hier inderdaad in de kamp van de netbeheerder?

wgcWgtP

Remake

Legacy Member
Alé, de 31ste komen ze de onze leggen, aangezien het dak er de 25ste volledig op ligt, komt dat nog goed uit. Ga snel kunnen genieten. :D

polar bear

Legacy Member
polar bear zei:
Offerte voor Oost West opstelling op zadeldak.

2x9panelen evocells 315wp volledig in België geproduceerd nabij Durbuy. 5670wp
SMA2.5
Volledige installatie en keuring
6181€excl btw helaas zit ik nog met 21%btw.
Bij deze opstelling zou er een 4730kwh per jaar geproduceerd worden.

Oosten is hier iets optimaler ivm omgeving maar dan zou een 10-6 opstelling alweer verplicht worden met een SMA 3.0(meer prosumenten maar iets goedkoper door 2 panelen minder) ofwel solar edge met de optimizers (stuk duurder).

Wat zeggen jullie. Nu al leggen aan 21% en mogellijk nog 15 jaar werken met terugdraaiende teller ofwel binnen 2jaar aan 6% en slimme meter?
Besloten om het niet te doen. Met een 8 jaar oud/jong huis val je tussen de boot om het echt interessant te maken. Eens ik aan 6% kan kopen zal ik me terug beginnen informeren. Ik denk en hoop dat er tegen dan wel opnieuw 1 of andere interessante formule uit de bus zal rollen door onze regering.
Ik zie het toch evoluren naar bijna volledige onafhankelijkheid met een batterij en dan heb ik liever een alles in 1 pakket aan 6%.
Bedankt aan allen die advies gegeven hebben.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan