polar bear zei:
Offerte voor Oost West opstelling op zadeldak.
2x9panelen evocells 315wp volledig in België geproduceerd nabij Durbuy. 5670wp
SMA2.5
Volledige installatie en keuring
6181€excl btw helaas zit ik nog met 21%btw.
Bij deze opstelling zou er een 4730kwh per jaar geproduceerd worden.
Oosten is hier iets optimaler ivm omgeving maar dan zou een 10-6 opstelling alweer verplicht worden met een SMA 3.0(meer prosumenten maar iets goedkoper door 2 panelen minder) ofwel solar edge met de optimizers (stuk duurder).
Wat zeggen jullie. Nu al leggen aan 21% en mogellijk nog 15 jaar werken met terugdraaiende teller ofwel binnen 2jaar aan 6% en slimme meter?
Ik ga zelf leggen in de hoop van de terugdraaiende teller, dus misschien hypocriet om te zeggen : Ik denk dat het in jouw geval beter is om te wachten.
6181 + 21% btw = 7479 euro.
Als ik pro-rata 2 zonnenpanelen minder tel, dan zou het je anders 5495 + 6% btw = 5824 euro kosten. En daarop krijg je bij een omvormer van 3kw nog eens 900 euro korting. Dus uiteindelijk 4924 euro.
Dat is een verschil van 2554 euro.
Dan heb je het prosumententarief van pakt 85 euro *2.5 = 212.5. Als we bovenstaande meerprijs ook spreiden over 15 jaar : 170 euro per jaar. De meerprijs van het dit jaar te leggen is dus zo'n 385 euro afgerond, per jaar.
Daar zou je tegenover kunnen gaan zetten een schatting, van hoeveel stroom je niet direct zelf kunt gebruiken/hoeveel stroom je van het net moet gaan halen, als je geen terugdraaiende meter hebt, en wat dit je kost.
Daarnaast heb je dan nog de extra vragen natuurlijk : In welke mate gaat het effectief 15 jaar een terugdraaiende meter zijn? Wat gaan de electriciteitsprijzen doen? Wat gaan de prijzen van batterijen doen?
Kan overigens ook interessant zijn om nu reeds te kijken naar een omvormer waar rechtstreeks een batterij op aangesloten kan worden, zeker als je niet voor "plan A" gaat, en volgend jaar pas legt. Dan kun je dit later goedkoper aanschaffen.