Archief - Zonnepanelen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

ugar

Legacy Member
Toch opvallend hoe het rendement van een PV-installatie daalt op dit soort warme dagen.

Ik haal nu nog net 50 kWh per dag, in mei en juni zat ik geregeld boven de 60 kWh

EvilSwordfish

Legacy Member
timofp zei:
Wij hebben sinds enkele weken een nieuwe installatie (32x JA Solar 320 + SolarEdge SE7K 3 fase 7kW omvormer). De installatie lijkt echter niet correct te functioneren, of toch de tweede string niet. De opbrengst hiervan is significant lager veregeleken de eerste string.

De installateur stuurt me naar de netbeheerder. Deze zullen binnenkort bellen voor een afspraak. Vraag aan de experts hier, wat zou het probleem kunnen zijn? En ligt de bal hier inderdaad in de kamp van de netbeheerder?

wgcWgtP

Da's een moeilijke, ik durf er niet met zekerheid over te zeggen maar lijkt me toch iets eerder voor de installateur. Waarom verwijst hij je naar de netbeheerder? Het gaat toch over de installatie die hij heeft gezet en de link met de solaredge, alle panelen moeten toch ongeveer hetzelfde doen zeker. Als je niet goed zou injecteren dan is het wel de netbeheerder maar dit is nog binnen het solaredge gegeven.

Zijn alle panelen proper? Ik merkte ook issues bij mijn pannelen en na een keertje af te spuiten was het in orde. Was wel niet zo'n gigantisch verschil als jij momenteel hebt.

Plutus

Legacy Member
EvilSwordfish zei:
Da's een moeilijke, ik durf er niet met zekerheid over te zeggen maar lijkt me toch iets eerder voor de installateur. Waarom verwijst hij je naar de netbeheerder? Het gaat toch over de installatie die hij heeft gezet en de link met de solaredge, alle panelen moeten toch ongeveer hetzelfde doen zeker. Als je niet goed zou injecteren dan is het wel de netbeheerder maar dit is nog binnen het solaredge gegeven.

Zijn alle panelen proper? Ik merkte ook issues bij mijn pannelen en na een keertje af te spuiten was het in orde. Was wel niet zo'n gigantisch verschil als jij momenteel hebt.

Lijkt mij ook maar onzin, wat heeft de netbeheerder hiermee te maken?
Eventueel een paneel defect of iets niet correct uitgevoerd op die ene string zou ik eerder denken.

RealFlub

Legacy Member
wat zie je via de SolarEdge site? hoeveel minder brengt het op? want daar kun je normaal paneel per paneel zien dacht ik?

EvilSwordfish

Legacy Member
RealRoot zei:
wat zie je via de SolarEdge site? hoeveel minder brengt het op? want daar kun je normaal paneel per paneel zien dacht ik?

Staat op zen screenshot.

Ben redelijk zeker dat zijn installateur ne fuckup heeft gedaan en geen goesting heeft om opt dak te kruipen to fix it.

timofp

Legacy Member
EvilSwordfish zei:
Staat op zen screenshot.

Ben redelijk zeker dat zijn installateur ne fuckup heeft gedaan en geen goesting heeft om opt dak te kruipen to fix it.


Thx voor de replies. Korte update.
- ondertussen is er een digitale meter geplaatst en het is wel duidelijk dat er (ook) een probleem op het net is. 1 van de drie fases gaat regelmatig (serieus) over de 253volt. Dat verklaart waarschijnlijk dat de hele installatie uitvalt. De andere fases zitten tussen 230-240volt. Ik ben wel nog niet overtuigd dat dit het verschil tussen beide strings verklaart. Vraagje: een solar edge 3 fase omvormer met 2 strings, is dat 1 string per op 2 van de drie fases, dus 1 per fase?
- enkel nog maar voorschot betaald, nog geen factuur en ook niet van plan tot het opgelost is. Klantendienst is heel vriendelijk en bereikbaar, technische dienst is serieus onbekwaam.
- fluvius komt deze week metingen doen.

sweetmonkey

Legacy Member
Iemand die een idee heeft wat de wachttijd is voor een digitale teller te laten plaatsen door Fluvius?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

MrKend54l

Legacy Member
timofp zei:
Vraagje: een solar edge 3 fase omvormer met 2 strings, is dat 1 string per op 2 van de drie fases, dus 1 per fase?
.

Een 3fasige omvormer levert op 3 fasen.
Een string is niks meer dan een lus, bepalend voor uw spanning. Meerdere lussen verhogen uw vermogen zonder uw spanning te verhogen.

Musk

Legacy Member
Hoe zit het eigenlijk met die Tesla zonnedaken in België? Is dat al beschikbaar... En is dat iets?

Nineshots

Legacy Member
Wat is er speciaal aan Tesla zonnedaken? Dat ze er uit zien als dakpanelen?
Er zijn ook andere merken die dat doen, n paar jaar terug al op batibouw tegengekomen.
De prijs was er toen ook wel serieus naar.

Musk

Legacy Member
Nineshots zei:
Wat is er speciaal aan Tesla zonnedaken? Dat ze er uit zien als dakpanelen?
Er zijn ook andere merken die dat doen, n paar jaar terug al op batibouw tegengekomen.
De prijs was er toen ook wel serieus naar.

Heb ik gezegd dat ze speciaal zijn? :unsure:

Ik vroeg mij vooral af of dat in België al beschikbaar is en hoe zich dat verhoudt tegenover conventionele installaties.

Tin_Cricket

Legacy Member
Hoe doen jullie dat met de verzekeringen? We hebben een plat dak, dus geen verankerde panelen en dan vallen zonnepanelen blijkbaar niet standaard binnen je brandverzekering. Hebben jullie die laten verzekeren? Apart of binnen brandverzekering?

coffee_snorting

Legacy Member
Tin_Cricket zei:
Hoe doen jullie dat met de verzekeringen? We hebben een plat dak, dus geen verankerde panelen en dan vallen zonnepanelen blijkbaar niet standaard binnen je brandverzekering. Hebben jullie die laten verzekeren? Apart of binnen brandverzekering?

hangt er vanaf of je verzekerd bent via schatting of zo'n evaluatierooster (aantal kamers, oppervlakte, etc). Genoeg ballast zien ze ook als verankering afaik. Was bij onze verzekering toch zo.

parabellum

Legacy Member
Ik ga me er later deze week is in verdiepen maar deze offerte lijkt mij aan de hoge kant te zijn:

12x Soluxtec 320 Mono
1x SolaX Air X1-2.5
€ 5272 BTW inc (6%)

Gaat nog een aardige korting vanaf wel (sommigen zullen wel weten welke actie dit is). Ook nog geen uitgemaakte zaak of ik zonnepanelen wil leggen trouwens, gewoon de opties bekijken.

MaTi

Legacy Member
Waar kan je zelf berekenen wat de beste opstelling is als je op drie vlakken kan leggen?

timofp

Legacy Member
Fluvius is langs geweest om het uitvallen en de terugschakelen van onze solar edge 3 fasen te bekijken. Blijkt dat het net hier serieus overbelast is. fase3 gaat (serieus-) boven 260volt, andere fases zitten rond de 250 volt.

Technieker van Fluvius was behulpzaam. We zijn bij de buurman 1 gaan kijken, deze heeft een 1 fase 5KVa omvormer op fase 3, van zodra we deze uitzetten zakt het voltage bijna 20 volt (in onze tellerkast). Enige korte termijn aanpassing die ze konden doen is bij buurman 2 in de zekeringkast de airco ook naar fase 3 verplaatsen. Dit heeft de technieker gedaan en dan start onze omvormer terug op (voltage op fase 3 zakt onder 260volt)

Conclusie: heel wat gepruts om omvormer in gang te krijgen, van zodra buren hun airco uitzetten (of zichzelf uitzet) valt de boel terug uit. Het zou 6 maanden tot een jaar kunnen duren voor Fluvius met een effectieve oplossing kan komen. Iemand ervaring hoe dit zit met bijvoorbeeld prosumenten tarief? Mijn opbrengst is nu laag en als dit zo verder gaat betaal ik prosumententarief en veel afname.

TooChé

Legacy Member
Iemand ervaring met de zelfbouwpakketten zoals van solarwinkel of durasun?
Prijs kwaliteit goed?

desolation

Legacy Member
Bij mijn zus solarwinkel gelegd. Materiaal prima in orde maar ze hadden hun wel wat misteld en te weinig schroeven geleverd.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan