BartG zei:
In de buurlanden slagen ze erin de prijs van elektriciteit veel lager te houden, waaraan ligt dat dan eigenlijk, aan de pv-installaties? Ik weet het niet, waarschijnlijk een combinatie van factoren zeker. Als elektriciteit duurder wordt (NOG duurder), dan blijft het interessant om te blijven investeren in pv installaties. Lijkt mij een vicieuze cirkel.
Misschien moeten ze elektriciteit dan maar net goedkoper maken, minder interessant om pV-installaties te leggen, netbeheerder heeft minder kosten, heffingen kunnen omlaag. De overheid zal al wel geen voorstander zijn denk ik.
Dat de overheid er tussen zit is net het probleem. Intercommunales zijn opgericht om geld door te sluizen naar de gemeentes zodat de gemeentebelasting omlaag kon maar de inkomsten gelijk bleven.
Maar toen gingen ineens de mensen minder verbruiken (LED lampen, inductiekolen, warmtepompen ipv elektrische vuurkers, etc...) én kwamen er PV installaties die een groot deel van het verbruik opvingen.
Ineens gingen de inkomsten steil omlaag, waardoor de dividenden en de steekpenningen (ik vertik het om het zitgeld van politiekers "loon" te noemen) in het gedrang kwamen.
Dus ja, creatief boekhouden he. Als het verbruik sterk zakt moeten de "kosten" omhoog.
Wij zitten hier thuis met een eindfactuur waar bijna 80% van de kosten distributie & heffingen zijn. Ik moest er toch een beetje van kotsen.
Ik hoop toch een heel klein beetje dat de kosten voor een thuisbatterij nog sterk dalen in 2021. Als ge het capaciteitstarief combineert met het wegvallen van de netvergoeding wordt het al een serieus stuk interessanter
Los daarvan vind ik het nog altijd degoutant hoe ze het gaan berekenen: 1 dag piekverbruik en hopla dat is uw baseline voor de rest van de maand.
Het is ook écht opgesteld om particulieren te pesten he. "ge moet maar zien dat ge niet alles tegelijk gebruikt". Ja sorry Jos, maar als ik om 18:00 thuis ,kom van mijn werk dan
1- zal in de winter de warmtepomp moeten draaien (want ge hebt via de E-score mij verplicht ze te zetten
2- zal in de zomer de airco moeten draaien (want ge hebt er voor gezorgd dat huizen opwarmen voor zot, ook weer voor dat e-peil en k-peil)
3- zal ik aan mijn eten beginnen
4- zal mij plug-in hybrid of elektrische auto aan de stekker moeten (ge weet wel, die auto die ge door ons strot hebt geramd door de fiscaliteit op autos compleet scheef te trekken)
alles in een particulier huis moet en zal elektrisch zijn. en dan gaat ge ons kapotbelasten omdat ge elektriciteit gebruikt? val toch dood.