clubje zei:
Ik studeer - net zoals Opblaasbare wc? - TEW. En wat ik frusterend vind: wij leren de klassieke algemene theorieën, zoals daar zijn: de portfoliotheorie van Markowitz en het CAPM van Sharpe, de Black & Scholes formule voor het waarderen van opties, enz...maar naar ik meen worden al deze mooie theoriëen allemaal niet gebruikt in de praktijk, en ben je er niet echt veel mee, niet?
Men leert ons ook wel aan wat aandelen en opties nu eigenlijk juist zijn, maar hoe ze te gebruiken...dat niet...hoe kan je succesvol op de beurs opereren...? Wordt ons niet geleerd!
En fundamentele vragen - die waarschijnlijk amateuristisch lijken voor jullie - blijven ook onbeantwoord, zoals bv: hoe komt het dat je aandelen en opties altijd kwijt kunt op de beurs? Dus als ik straks puts koop en ze stijgen in waarde en ik wil ze terug verkopen geef ik dat order gewoon door via mijn bank en weg zijn mijn puts...zijn er daar dan altijd kopers voor, altijd en overal? En wie zijn die dommerikken die de echt onaantrekkelijke aandelen kopen/verkopen? Ik begrijp dat niet
Nuja eigenlijk maakt dat niet uit, maar de nieuwschierige jongen in mij ligt van zulke dingen wakker
Je kan in theorie de Black & Sholes formule gebruiken om te controleren of een optie correct geprijsd is. In de praktijk voel je of de optieprijzen laag of hoog zijn (en dan koop of schrijf je opties).
De dagen/weken voor de correctie waren de optieprijzen heel goedkoop omdat de markt nauwelijks bewoog. Je hebt dan vaak baat bij het kopen van opties (toen bijvoorbeeld puts). Eens de angst in de markt (de correctie is begonnen), betaalt men enorm hoge optieprijzen (wie wilt er immers schrijven en risico lopen in zo'n volatiele markt). Het is je feeling die bepaalt of een optieprijs te laag/hoog is.
In het begin van een nieuwe week schrijven de MM's (market makers) optiereeksen uit (een paar OTM, een paar ITM en een paar ATM). Ook grote partijen schrijven opties uit (en dan ook de particuliere beleggers). Het zijn de grote partijen die de koers dan ook op vrijdag (expiratiedag) gaan manipuleren (zeker bij de maandopties) om er goed uit te komen.
Je kan dat in feite eenvoudig (wel simplistisch voorgesteld) nagaan. Een grote partij die een paar tienduizend opties uitschrijft (bijvoorbeeld aan 5 euro (dus 500 euro)) kan 5 miljoen euro winnen bij een gunstige expiratie (je kan die 5 miljoen euro gebruiken om een fonds, bijvoorbeeld Unilever, te gaan aankopen en aan een lagere/hogere kostprijs terug aan uzelf te verkopen om kunstmatig de prijs op te drijven of net te verlagen en zo de index te manipuleren en een gunstige expiratie na te streven).
Er zijn altijd kopers voor je optie (bied en laatprijzen): is de kans dat een optie geld opbrengt enorm klein, dan zal je ook weinig moeten betalen. Dat is nu juist de marktwerking (en aan u om de opties te vinden die (kans op winst)/inleg net volgens u ondergewaardeerd zijn).
Je vindt ook altijd kopers voor opties aan 0,05 euro (terwijl die opties bijna onmogelijk ooit geld waard worden). Waarom? Om posities af te dekken. Ik geef een voorbeeld.
Als ik een optie ongedekt uitschrijf (bijvoorbeeld een call) op de AEX index, dan moet ik per optie een marge hebben van 4000 euro. Immers, in een extreem geval explodeert de koers en wordt de geschreven call 4000 euro waard (ik moet dat dus kunnen betalen). Om je risico te limiteren, of omdat je te weinig marge hebt om tientallen opties short te staan, kan je calls/puts van een hoger niveau kopen. Je limiteert zo je maximale verlies door bijvoorbeeld wat te hoge calls 510 te kopen aan 0,05 euro. Je bent dan gedekt en kan meer calls short gaan...
Net voor de correctie was de manipulatie overigens gigantisch. Bij de laatste maandexpiratie heeft men de index geloof ik op 511,5 gezet tijdens de expiratietikken om ze nadien terug te doen afstorten. Dat heeft mij toen de helft van mijn winst gekost

. Pure fraude!
En nog een opmerking; in sommige gevallen verwacht men hevige schommelingen en kan er zelfs wel eens premie in een optie inlopen! Stel je hebt calls 500 aan 2 euro en we zakken naar 498. De call kan in uitzonderlijke gevallen plots 4 euro waard worden omdat men hevige schommelingen verwacht (overnamenieuws, ...).
Afyn, een verwarrende uitleg maar het komt er op neer dat de persoon boven mij vrij juist zit.
Het is ook daarom dat de C/P ratio nu al een aantal keer goed heeft gewerkt. Zit Jan en alleman in de puts, dan gaan we alsnog omhoog. Anders verliezen de grote parijten geld! Het is voor hun goedkoper om dat ferm te gaan stijgen en de koopwoede aan te wakkeren. Vandaar ook dat sommigen tegen de trend in met opties werken (wat denken de mensen, zitten er veel in de puts of in de calls). Je kon dat vandaag ook doen; gisteren stond de c/p weer echt laag en kijk we stijgen enorm (wel gecombineerd met ander nieuws hoor).
Ook is de AEX stijging vandaag wat groter dan elders. Er wordt misschien al wat bijgestuurd naar een hogere expiratie. En als ik mij niet vergis is het triple witching day: weekexpiratie, maandexpiratie en nog een andere expiratie maar daar ga ik het niet meer over hebben of mijn eten wordt koud

.