Archief - de grote beursthread

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

russian

Legacy Member
clubje zei:
Ik studeer - net zoals Opblaasbare wc? - TEW. En wat ik frusterend vind: wij leren de klassieke algemene theorieën, zoals daar zijn: de portfoliotheorie van Markowitz en het CAPM van Sharpe, de Black & Scholes formule voor het waarderen van opties, enz...maar naar ik meen worden al deze mooie theoriëen allemaal niet gebruikt in de praktijk, en ben je er niet echt veel mee, niet?

Men leert ons ook wel aan wat aandelen en opties nu eigenlijk juist zijn, maar hoe ze te gebruiken...dat niet...hoe kan je succesvol op de beurs opereren...? Wordt ons niet geleerd!
En fundamentele vragen - die waarschijnlijk amateuristisch lijken voor jullie - blijven ook onbeantwoord, zoals bv: hoe komt het dat je aandelen en opties altijd kwijt kunt op de beurs? Dus als ik straks puts koop en ze stijgen in waarde en ik wil ze terug verkopen geef ik dat order gewoon door via mijn bank en weg zijn mijn puts...zijn er daar dan altijd kopers voor, altijd en overal? En wie zijn die dommerikken die de echt onaantrekkelijke aandelen kopen/verkopen? Ik begrijp dat niet :crazy:

Nuja eigenlijk maakt dat niet uit, maar de nieuwschierige jongen in mij ligt van zulke dingen wakker :)

Je stelt heel wat terechte vragen hoor! Leuk dat je over de materie nadenkt zonder alles te slikken. Als ik de tijd vind, probeer ik vanavond of morgen te antwoorden. Anderen mogen ook natuurlijk.

Darconix

Legacy Member
Voor aandelen is het volgens mij zo dat als de prijs genoeg zakt er altijd wel een punt komt dat anderen weer instappen. tenzij het bedrijf op punt van bankroet staat hé. Wat mensen drijft om waardeloze opties te kopen, daar heb ik ook het raden naar. Volgens mij daalt de prijs hier ook naar bijna 0 en voor die prijs willen sommigen wel een gokje wagen zeker :p

K ben ook TEW'er dus zit in het zelfde schuitje (theorie ok, maar praktijk is a nono :naughty: )

russian

Legacy Member
clubje zei:
Ik studeer - net zoals Opblaasbare wc? - TEW. En wat ik frusterend vind: wij leren de klassieke algemene theorieën, zoals daar zijn: de portfoliotheorie van Markowitz en het CAPM van Sharpe, de Black & Scholes formule voor het waarderen van opties, enz...maar naar ik meen worden al deze mooie theoriëen allemaal niet gebruikt in de praktijk, en ben je er niet echt veel mee, niet?

Men leert ons ook wel aan wat aandelen en opties nu eigenlijk juist zijn, maar hoe ze te gebruiken...dat niet...hoe kan je succesvol op de beurs opereren...? Wordt ons niet geleerd!
En fundamentele vragen - die waarschijnlijk amateuristisch lijken voor jullie - blijven ook onbeantwoord, zoals bv: hoe komt het dat je aandelen en opties altijd kwijt kunt op de beurs? Dus als ik straks puts koop en ze stijgen in waarde en ik wil ze terug verkopen geef ik dat order gewoon door via mijn bank en weg zijn mijn puts...zijn er daar dan altijd kopers voor, altijd en overal? En wie zijn die dommerikken die de echt onaantrekkelijke aandelen kopen/verkopen? Ik begrijp dat niet :crazy:

Nuja eigenlijk maakt dat niet uit, maar de nieuwschierige jongen in mij ligt van zulke dingen wakker :)

Je kan in theorie de Black & Sholes formule gebruiken om te controleren of een optie correct geprijsd is. In de praktijk voel je of de optieprijzen laag of hoog zijn (en dan koop of schrijf je opties).

De dagen/weken voor de correctie waren de optieprijzen heel goedkoop omdat de markt nauwelijks bewoog. Je hebt dan vaak baat bij het kopen van opties (toen bijvoorbeeld puts). Eens de angst in de markt (de correctie is begonnen), betaalt men enorm hoge optieprijzen (wie wilt er immers schrijven en risico lopen in zo'n volatiele markt). Het is je feeling die bepaalt of een optieprijs te laag/hoog is.


In het begin van een nieuwe week schrijven de MM's (market makers) optiereeksen uit (een paar OTM, een paar ITM en een paar ATM). Ook grote partijen schrijven opties uit (en dan ook de particuliere beleggers). Het zijn de grote partijen die de koers dan ook op vrijdag (expiratiedag) gaan manipuleren (zeker bij de maandopties) om er goed uit te komen.

Je kan dat in feite eenvoudig (wel simplistisch voorgesteld) nagaan. Een grote partij die een paar tienduizend opties uitschrijft (bijvoorbeeld aan 5 euro (dus 500 euro)) kan 5 miljoen euro winnen bij een gunstige expiratie (je kan die 5 miljoen euro gebruiken om een fonds, bijvoorbeeld Unilever, te gaan aankopen en aan een lagere/hogere kostprijs terug aan uzelf te verkopen om kunstmatig de prijs op te drijven of net te verlagen en zo de index te manipuleren en een gunstige expiratie na te streven).


Er zijn altijd kopers voor je optie (bied en laatprijzen): is de kans dat een optie geld opbrengt enorm klein, dan zal je ook weinig moeten betalen. Dat is nu juist de marktwerking (en aan u om de opties te vinden die (kans op winst)/inleg net volgens u ondergewaardeerd zijn).

Je vindt ook altijd kopers voor opties aan 0,05 euro (terwijl die opties bijna onmogelijk ooit geld waard worden). Waarom? Om posities af te dekken. Ik geef een voorbeeld.

Als ik een optie ongedekt uitschrijf (bijvoorbeeld een call) op de AEX index, dan moet ik per optie een marge hebben van 4000 euro. Immers, in een extreem geval explodeert de koers en wordt de geschreven call 4000 euro waard (ik moet dat dus kunnen betalen). Om je risico te limiteren, of omdat je te weinig marge hebt om tientallen opties short te staan, kan je calls/puts van een hoger niveau kopen. Je limiteert zo je maximale verlies door bijvoorbeeld wat te hoge calls 510 te kopen aan 0,05 euro. Je bent dan gedekt en kan meer calls short gaan...

Net voor de correctie was de manipulatie overigens gigantisch. Bij de laatste maandexpiratie heeft men de index geloof ik op 511,5 gezet tijdens de expiratietikken om ze nadien terug te doen afstorten. Dat heeft mij toen de helft van mijn winst gekost :angry: :angry: :angry: :angry:. Pure fraude!

En nog een opmerking; in sommige gevallen verwacht men hevige schommelingen en kan er zelfs wel eens premie in een optie inlopen! Stel je hebt calls 500 aan 2 euro en we zakken naar 498. De call kan in uitzonderlijke gevallen plots 4 euro waard worden omdat men hevige schommelingen verwacht (overnamenieuws, ...).

Afyn, een verwarrende uitleg maar het komt er op neer dat de persoon boven mij vrij juist zit.

Het is ook daarom dat de C/P ratio nu al een aantal keer goed heeft gewerkt. Zit Jan en alleman in de puts, dan gaan we alsnog omhoog. Anders verliezen de grote parijten geld! Het is voor hun goedkoper om dat ferm te gaan stijgen en de koopwoede aan te wakkeren. Vandaar ook dat sommigen tegen de trend in met opties werken (wat denken de mensen, zitten er veel in de puts of in de calls). Je kon dat vandaag ook doen; gisteren stond de c/p weer echt laag en kijk we stijgen enorm (wel gecombineerd met ander nieuws hoor).

Ook is de AEX stijging vandaag wat groter dan elders. Er wordt misschien al wat bijgestuurd naar een hogere expiratie. En als ik mij niet vergis is het triple witching day: weekexpiratie, maandexpiratie en nog een andere expiratie maar daar ga ik het niet meer over hebben of mijn eten wordt koud :p.

Boris Barowski

Legacy Member
markt gaat nog hoger na morgen of blijft het nog een weekje lauw ?

we staan nu op 483 en mijn turbo's hebben weer al mooi opgebracht, en ik zoek het juiste moment om te verkopen

russian

Legacy Member
Boris Barowski zei:
markt gaat nog hoger na morgen of blijft het nog een weekje lauw ?

we staan nu op 483 en mijn turbo's hebben weer al mooi opgebracht, en ik zoek het juiste moment om te verkopen

Iemand?

We hebben morgen de inflatiecijfers en m.i zullen die wel meevallen (uiteraard niet zeker zoals de payrolls). Ook de States zijn positief gesloten.

Echter, onze oude Greenspan heeft wederom van zich laten horen. De hypotheekproblemen zullen volgens hem effect hebben op de algemene beursen. De States zakten maar een kwartiertje door zijn uitspraken (manipulatie PPT?), maar de macht van de oude heer niet onderschatten. Hij heeft nog steeds een fenomenale invloed op de wereldeconomie.

De rust op de beurs is nog niet teruggekeerd en dan kunnen bewegingen langs alle kanten komen. Ik zou winst nemen, Boris. Toch zeker voor een deel.

Boris Barowski

Legacy Member
worden morgenvroeg verkocht, een winst van 18% vandaag, ik ben tevreden, zelfs al was het eigelijk maar een beperkt bedrag

clubje

Legacy Member
Enkele belangrijke bedrijfsleiders hebben massaal KBC aandelen gekocht of hun puts verkocht, is zoiets relevant? Alsof ze allen speculeren op een stijging.

Ik heb om te testen gisteren calls gekocht op het kbc aandeel en heb hiermee vandaag al mooi winsten geboekt.

spray-bunny

Legacy Member
Even een noobvraagje: als ik het goed begrijp zijn opties dus altijd gelinkt aan een 'gewoon' aandeel?
Hoe zie je dan welke aandelen aan welke opties gelinkt zijn, aangezien die opties meestal zo'n codenaam hebben (op tijd.be toch...)?

Mij begint het al wat meer mee te vallen op beleggerscompetitie. Nadat ik mijn vertrouwen had gesteld in bankaandelen (dom, dom, dom.:D) heb ik vorige dagen wel een paar mooie zetten kunnen doen door Delhaize en Bekaert te kopen voor ze stegen.

Darconix

Legacy Member
clubje zei:
Enkele belangrijke bedrijfsleiders hebben massaal KBC aandelen gekocht of hun puts verkocht, is zoiets relevant? Alsof ze allen speculeren op een stijging.

Ik heb om te testen gisteren calls gekocht op het kbc aandeel en heb hiermee vandaag al mooi winsten geboekt.


Hehe, ook de column van Paul D'hoore gelezen :p Die aankoop van KBC-aandelen komt wellicht door hun recente koersdaling. Als de ratio weer komt bovendrijven, zullen ze weer stijgen en hebben ze een mooie winst.

K vraag mij wel af waarom de CEO van Telenet plots weer aandelen gaat kopen:

"De vreemdste aankoop is die van Duco Sickinghe. De topman van Telenet kocht 40.000 aandelen van zijn eigen bedrijf. Hij betaalde gemiddeld 23,13 euro per stuk. Dat is dus een totale investering van 925.300 euro. Nochtans vérkocht diezelfde Sickinghe bij de beursgang in oktober 2005 een kwart van zijn belang in Telenet tegen 21 euro per stuk. Waarom, jonkheer Sickinghe, waarom bent u nú bereid om 23,13 euro te betalen voor aandelen die u 17 maanden geleden nog van de hand hebt gedaan tegen 21 euro???"

Vreemd toch...

clubje

Legacy Member
waarom stijgt bekaert eigenlijk zo?

en russian: merci voor de - wederom - uitgebreide uitleg. Hier en daar wat moeilijk te volgen maar heel verhelderend!
grtz

russian

Legacy Member
clubje zei:
waarom stijgt bekaert eigenlijk zo?

en russian: merci voor de - wederom - uitgebreide uitleg. Hier en daar wat moeilijk te volgen maar heel verhelderend!
grtz

Je zegt maar wat je nog niet helemaal beet hebt. Don't be :$!

Ivm Bekaert; koersdoelverhoging na gunstige cijfers.

clubje

Legacy Member
yup, heb het gezien dat bekaert vandaag zijn cijfers bekendmaakte. Maar in feite kun je toch niet profiteren van zo'n gunstige bekendmaking, aangezien zulk positief nieuws - theoretisch gezien - meteen wordt gereflecteerd in de prijzen. Is het eigenlijk mogelijk om als belegger er vliegensvlug bij te zijn en aan uw pc-scherm gekluisterd te zitten, en als die cijfers er dan komen en ze zijn positief, dan vliegensvlug bekaert aandelen te kopen? Is het dan al niet te laat?

Of kan je als belegger deze cijfers verwachten en al op voorhand bekaert aandelen kopen? Zoja, hoe kun je dat voorspellen? En als het voorspelbaar is, dan kan iedereen dat voorspellen en had de koers toch al op voorhand moeten stijgen?

wist er iemand bv eergisteren dat delhaize zulke goeie winstcijfers ging voorleggen? Zoja, dan koopt ge toch massaal calls op delhaize en kunt ge woekerwinsten maken, nie?
toen ik gisteren op een site dat nieuws van delhaize las heb ik direct calls gekocht en heb daarop al 111 % winst gemaakt. Blijkbaar passen de cijfers zich toch niet stande pede aan en zit er wat tijd tussen? Als dat 'plannetje' van mij gisteren altijd werkt, is het wel gemakkelijk hé...maar zo zal het wel niet zijn

clubje

Legacy Member
en @ russian: de RDS calls doen het al dagen niet goed, hopelijk liggen ze ondertussen niet onder uw aankoopprijs?

clubje

Legacy Member
spray-bunny zei:
Even een noobvraagje: als ik het goed begrijp zijn opties dus altijd gelinkt aan een 'gewoon' aandeel?
Hoe zie je dan welke aandelen aan welke opties gelinkt zijn, aangezien die opties meestal zo'n codenaam hebben (op tijd.be toch...)?

Mij begint het al wat meer mee te vallen op beleggerscompetitie. Nadat ik mijn vertrouwen had gesteld in bankaandelen (dom, dom, dom.:D) heb ik vorige dagen wel een paar mooie zetten kunnen doen door Delhaize en Bekaert te kopen voor ze stegen.

normaal staan de namen van de aandelen er toch bij? Er moet zo'n functie zijn om dat snel op te zoeken denk ik

hoe wist je op voorhand van de stijging bij delhaize en bekaert trouwens?

russian

Legacy Member
clubje zei:
en @ russian: de RDS calls doen het al dagen niet goed, hopelijk liggen ze ondertussen niet onder uw aankoopprijs?

Ja hoor :(. Het blijft malaise met het aandeel --ik hou ze voorlopig aan. In een slecht geval repareer ik de positie door het schrijven van calls. Er is echter nog veel tijd (lange looptijd) om te stijgen.

Overige posities: 300 stukken Randstad, 4 geschreven puts Randstad eergisteren (1 euro in waarde gezakt: 400 euro winst maar helaas ook een lagere afdekking moeten kopen (marge e.d.) die dan weer 0,60 euro in waarde is gezakt en dus 240 euro verlies met zich meebrengt (dus voorlopig 4 keer 0,40 winst maar dat moet stijgen met de tijd (expiratie april)).

Calls RDS juni 24 en 25: in het rood (sowieso beperkt omdat het een laag genoteerd fonds is).

Ook nog een putconstructie Numico 39 dat een weekje heeft aangemodderd maar vandaag eindelijk groen vertoont.

De weekopties waren het meest belangrijk; op 0,05 kunnen terugkopen (waren 497,5's maandag).

russian

Legacy Member
Het divendend van RDS is reeds beter dan een gemiddeld spaarboekje. En toch is het fonds niet geliefd; de vooruitzichten zijn dan ook heel flauwtjes (zelfs hun eigen doelstellingen). Echter, dat mag niet het probleem zijn. In een nulgroei situatie is het fonds immers nog gruwelijk ondergewaardeerd.

Helaas pindakaas: mensen kopen liever een overgewaardeerd fonds met goede groeivooruitzichten dan een totaal ondergewaardeerd fonds met minder ambities. Maar het kan snel keren.

russian

Legacy Member
clubje zei:
yup, heb het gezien dat bekaert vandaag zijn cijfers bekendmaakte. Maar in feite kun je toch niet profiteren van zo'n gunstige bekendmaking, aangezien zulk positief nieuws - theoretisch gezien - meteen wordt gereflecteerd in de prijzen. Is het eigenlijk mogelijk om als belegger er vliegensvlug bij te zijn en aan uw pc-scherm gekluisterd te zitten, en als die cijfers er dan komen en ze zijn positief, dan vliegensvlug bekaert aandelen te kopen? Is het dan al niet te laat?

Of kan je als belegger deze cijfers verwachten en al op voorhand bekaert aandelen kopen? Zoja, hoe kun je dat voorspellen? En als het voorspelbaar is, dan kan iedereen dat voorspellen en had de koers toch al op voorhand moeten stijgen?

wist er iemand bv eergisteren dat delhaize zulke goeie winstcijfers ging voorleggen? Zoja, dan koopt ge toch massaal calls op delhaize en kunt ge woekerwinsten maken, nie?
toen ik gisteren op een site dat nieuws van delhaize las heb ik direct calls gekocht en heb daarop al 111 % winst gemaakt. Blijkbaar passen de cijfers zich toch niet stande pede aan en zit er wat tijd tussen? Als dat 'plannetje' van mij gisteren altijd werkt, is het wel gemakkelijk hé...maar zo zal het wel niet zijn

De bedrijfscijfers worden voorbeurs of nabeurs bekend gemaakt en niet tijdens de reguliere handel. Je moet dus voor de cijfers het fonds hebben gekocht om ten volle van de koersreactie te profiteren.

Ja, als je op voorhand weet wat de cijfers zijn, kan je daarop inspelen (bij wet verboden). Onlangs was er nog eens een supergroot order (ken het bedrijf niet) waarop ik op het forum zei: verdacht! En de dag nadien een onderzoek ingesteld lol :lol:.

Je hebt ook het probleem dat de koers vaak wat oploopt naar de cijfers toe (mensen hopen op gunstige cijfers). Ik stap normaal altijd uit voor cijfrers (goede cijfers kunnen slecht ontvangen worden bij te hoge verwachtingen van analisten).

Tot slot het volgende. Er zijn bij wijze van spreken mensen die het aantal winkelkarretjes tellen op de parkings om te voorspellen of de cijfers goed zullen zijn ;).

russian

Legacy Member
Ik lees dat iemand succes heeft met Delhaize calls? Kijk naar de huidige dollarkoers :s. Delhaize ondervindt daar immense problemen mee (ongeveer meest gevoelige dollarkoers aandeel BEL).

clubje

Legacy Member
Ik las gisteren in een nieuwsbericht dat delhaize goeie winstcijfers heeft neergelegd.

DAARNA heb ik calls gekocht ter waarde van 600 euro
Vandaag zijn ze 1300 euro waard

't zal wel met geluk te maken hebben, toch merkwaardig dat vrij laat - dus na die cijfers - de koers toch nog omhoog schoot

Kinepolis doet het nu ook al een tijdje goed, en in Ieper, waar ik woon, is net bekendgemaakt dat ze een nieuw multimediaparadijs zullen neerpoten. Niet enkel een bioscoop, maar ook in samenwerking met stad Ieper een fuifzaal enz...al is het allicht naief om hierop te speculeren.

clubje

Legacy Member
russian zei:
Ik lees dat iemand succes heeft met Delhaize calls? Kijk naar de huidige dollarkoers :s. Delhaize ondervindt daar immense problemen mee (ongeveer meest gevoelige dollarkoers aandeel BEL).

dat was ik (virtueel) en nog iemand anders. Dus je denkt dat delhaize weer zal dalen? Geen probleem als de mensen die de voorbije grote winsten hebben geboekt hun aandelen nu weer van de hand doen toch...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan