Archief - Hoe kan ik mijn hele RAM gebruiken?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

JaapH

Legacy Member
Ik heb net mijn Medion pc van vista naar 7 geupgrade.
Echter ik ontdekte dat er wel 4Gb in zit maar dat er maar 3Gb van gebruikt kan worden. 1Gb is fysiek dus niet toegangkelijk. Dat was onder vista, hoopte dat de upgrade dit automatisch zou aanpassen. Ik heb hercdus niet over het virtuele geheugen op de schijf. Ben niet echt met deze techniek bekend.
Heeft iemand een idee?
Jaap

Exit

Legacy Member
inderdaad, standaard staat er een 32bit vista/7 op pc's (7 mss al 64bit versie hier en daar)

je moet dus de 64bit versie erop zetten, dit kan niet via upgraden, je moet dus een nieuwe installatie doen.

666racerke

Legacy Member
dus enkel met 64-bit's windows kan je meer dan 4gb ram hebben????

Wasbeer

Legacy Member
nee
niet hebben gebruiken ik kan 16gb hebben en 2.75-3 gb gebruiken door 32 bit en ik kan 192gb gebruiken met 64bit alsk me niet vergis

mdgf

Legacy Member
666racerke zei:
dus enkel met 64-bit's windows kan je meer dan 4gb ram hebben????

Heeft niks met windows te maken, maar het is een bperking van alle 32-bit besturingssystemen in het algemeen (of ze gebouwd zijn op de NT-(windows), linux-, bsd-,... kernel doet er niet toe). Die grens ligt véél hoger voor 64-bit besturingssystemen (heeft wederom niets te maken met windows).

Een 32-bit pc kan maximaal 2^32 = 4 294 967 296 bytes geheugen gebruiken,
/1024 (kilo)/1024(mega)/1024(giga) = 4GB.
Voor 64-bit is dat dan 2^64 = ~1 exabyte (~10^18), oftewel momenteel onbereikbaar.

Weet dat het niet enkel je ram is dat meeteld, vandaar dat de threadstarter aan 3GB komt ipv 4GB.

666racerke

Legacy Member
dus een 64-bit besturingssysteem is altijd beter?
ik ben namelijk van plan om op men huidige systeem windows7 te zetten 32-/ of 64-bit

mdgf

Legacy Member
Voor dat limiet op ram, ja, over andere verschillen zal ik me niet uitspreken. Maar als je nu een pc samenstelt, dan zal je er toch wel 4GB ram insteken lijkt me, dus dan moet je sowieso 64-bit gaan.

Exit

Legacy Member
remap werkt ook ENKEL voor 64bit OS

32bit blijft 4GB - hardware


er zijn omwegen om meer te gebruiken op een 32bit (PAE) maar ...

Lan

Legacy Member
Kleine opmerking die zowel bij Vista als bij win 7 geldig is: je windows code is geldig voor zowel 32 als 64 bit installaties. Enkel de versie (starter, home premium, prof, ultimate) is van belang. Als je ergens een 64bit installatie DVD op de kop kan tikken kan je zo her-installeren.

Nielsvds

Legacy Member
@Exit: Dat is zeker ook niet aan te raden, zelf al heb je een 64 bit versie wanneer je een laptop gebruikt? Want mijn videokaart reserveerd ook een deel van het interne geheugen. Bedankt voor je uitleg.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan