Archief - Netwerk setup? :s

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

kev001

Legacy Member
Hallo,

IK ben een maand geleden overgestapt naar Telenet Diamondshake. De installateur installeerde op PC 2 een usb dongle om zo draadloos op internet te kunnen. De laptop is uiteraard ook draadloos met internet verbonden. Naar de digibox is een coax kabel gelegd (ethernet kabel niet wegens ouders die dit overbodig vinden). Nu is natuurlijk mijn kamer aan de beurt... Daar heb ik een PC, PS3 en eventueel TV/Digibox die op internet moeten kunnen, liefst via een cat .6 kabel voor vlotte HD streaming. 1 Probleem: ik mag maar 1 lan kabel trekken van mijn kamer naar de garage (etische blablaaa, kabels die over plafond lopen blablaaa). Dus nu was mijn vraag of ik gwn een ethernetkabel van de telenetrouter naar mijn vroegere adsl router kan leggen die ik nu dus zou gebruiken als switch : Google Afbeeldingen resultaat voor http://kios99.com/images/linksys/linksys_wag200g_02.jpg

situatieschets: ImageShack® - Online Photo and Video Hosting

Dastardly

Legacy Member
lijkt mij perfect mogelijk.

mogelijk een aantal zaken die je gaat moeten uitzetten op die router wil je hem echt als switch gebruiken. maar ik zou dat laten. gewoon kabels insteken en als router laten werken.

kev001

Legacy Member
oké dan, maar hoe zit dat dan met netwerkdetectie? zal alles met elkaar kunnen communiceren? want PC 2 zit achter router van telenet en PC 1 achter een andere router/switch. Belangrijkste is eigenlijk dat ik met laptop draadloos HD kan streamen naar PS3...

Nicolaz_

Legacy Member
Eerst en vooral oude linksys router resetten. Dan log je in op je Linksys 192.168.1.1 (User : admin ; pass : admin) Kan ook zijn dat je enkel pass moet ingeven.
Daarin geef je je Linksys router een Fixed IP die in de range valt van je Telenet router (192.168.x.x) en schakel de DHCP uit.
Steek daarna de kabel die van je Telenet router vertrekt in aansluiting 1, dan kan je je andere apparaten zoals PS3, PC op aansluiting 2 & 3 steken.
Streamen is dan perfect mogelijk, ik zit thuis met 3 routers na elkaar (2 daarvan is DHCP ook uitgeschakeld). Ik stream perfect van PC naar PS3 op deze manier. (Voor 1080p films steek je best kabel in want via WLAN kan je max 54mbps streamen, bij Full HD gaat dit er soms over en krijg je schokken.)

kev001

Legacy Member
Oké bedankt voor de duidelijke uitleg. Vanavond the big test ;)

ik check hier net even met cmd-> arp -a en ip config wat er zoal op het netwerk zit, en wat blijkt dat ik wel met heel rare IP-adressen zit, niet meer zoals vroeger (192.168.0.X), dat ruikt hier verdacht veel naar een klasse B netwerk gezien de subnetmasker....
Kan dit kwaad?
Ipadres laptop: 178.116.113.142
Subnetmasker: 255.255.240.0
standaardgateway: 178.116.112.1

Exit

Legacy Member
je hebt een telenet ip => dus werkt die als switch, niet als router.

volgens je schema wil je dus 5 toestellen aansluiten op internet ... afhankelijk van je abo van telenet kan je 1, 2 of 4 toestellen aansluiten (zonder router)

anders, ipv een kabel te leggen => powerlines die een kabel vervangen via stopcontacten

kev001

Legacy Member
We hebben hier de diamondshake, dus met Telenet Expressnet. Hmm das dus geen router... wat werkt dan wel als router hier in huis? zonder router geen internet toch?

edit: iemand enig idee hoeveel toestellen ik kan voorzien van internet met die expressnetxl? expressnetxl en diamondshake zijn niet meer terug te vinden op de website :s...

Exit

Legacy Member
waarom zonder router geen internet????

je heb een modem nodig om internet te hebben, een router heb je niet perse nodig.

kev001

Legacy Member
oké ik ben niet meer mee.. in de garage hangt een dlink (modem dan veronderstel ik?) met ook 2 antennekes op en vandaar een kabeltje naar een ander bakje waar ook de distributie naartoeloopt vanaf een versterker.

Dus voorlopig heb ik 2 computers die draadloos internet hebben. Nu moet ik wel zeker zijn dat ik een derde pc en een PS3 kan voorzien van internet voor ik kabels trek door het plafond :s...

Exit

Legacy Member
geef eens type nummers ...

van telenet heb je een modem (en eventueel een modem/router combi)
d-link bakjes van telenet zijn meestal switchen en AP's, geen routers.

Nicolaz_

Legacy Member
Je modem is die zwarte bak die tegen de muur hangt met normaal gezien eerst 4 gele lampjes dan oranje (Activity)... Van daar vertrekt een kabel naar je D-Link (Waarschijnlijk Access Point) dus je zit niet achter een router.
Je moet zorgen dat er tussen je Modem en je AP een Router komt, daarop kan je dan PS3 aansluiten, dan valt alles in de zelfde range.
Je router van ADSL kan je dus NIET gebruiken, ga gewoon naar de winkel en koop daar de simpelste router dat ze hebben.

Ritzzzll

Legacy Member
Ik spreek uit ervaring : alles gaat werken behalve je digicorder op je kamer!!

JE MAG NIET EERST EEN ROUTER PLAATSEN!! Je zal internet hebben maar de digibox niet. (Deze MOET een special ip-adres krijgen van de telenet modem! het is ook daarom dat je deze niet kan zien in je netwerk!) je zou dus zo moeten doen::
Telenet modem -> (eventueel switch met access point, als de anderen anders slechte ontvangst krijgen, zoniet gewoon kabel doortrekken!) -> (in je kamer) switch ->PC, Digibox/digicorder, PS3, .... en hier kan eventueel ook nog een access point bij voor betere verbinding :)

kev001

Legacy Member
zo was ik het dus ook van plan: een cat6 kabel rechtsstreeks van de modem naar de switch in mn kamer en de coax rechtsstreeks van de telenet versterker in mn digibox...
Nu maar hopen dat ik mijn 2e pc en PS3 up and running krijg (dus hplk krijg ik genoeg ipadressen met mijn telenet diamondshake...)

Nicolaz_

Legacy Member
Ritzzzll zei:
Ik spreek uit ervaring : alles gaat werken behalve je digicorder op je kamer!!

JE MAG NIET EERST EEN ROUTER PLAATSEN!! Je zal internet hebben maar de digibox niet. (Deze MOET een special ip-adres krijgen van de telenet modem! het is ook daarom dat je deze niet kan zien in je netwerk!) je zou dus zo moeten doen::
Telenet modem -> (eventueel switch met access point, als de anderen anders slechte ontvangst krijgen, zoniet gewoon kabel doortrekken!) -> (in je kamer) switch ->PC, Digibox/digicorder, PS3, .... en hier kan eventueel ook nog een access point bij voor betere verbinding :)

Het deel van de DigiTV klopt, je Digicorder moet inderdaad een publiek IP krijgen van Telenet, anders geen interactiviteit mogelijk.

Het andere deel klopt niet, want als zijn PC/PS3/LAPTOP/... niet op een router aangesloten zitten, kan hij onmogelijk streamen van zijn PC naar PS3.
Je hebt trouwens maar 4 publieke IP's bij Diamondshake dus gelimiteerd.

Wat je kan doen :

1. Modem naar Switch1
2. Switch1 naar Access Point (Die er al staat)
3. Van Switch1 trek je een kabel naar je kamer
4. In je kamer plaats je Switch2
5. Van Switch2 steek je een kabel in je Digicorder
6. Van Switch2 steek je een kabel in een Router
7. Op die Router plaats je je PC/PS3

kev001

Legacy Member
Dus dit betekent dat ik 2 switchen en 1 router moet kopen om alles werkende te krijgen??? :s
(tenzij ik mijn adsl router als switch kan gebruiken, das dan nog 1 switch en 1 router kopen :s pff)

edit: interactiviteit op digibox is niet nodig: kan dit de dingen simpelder maken? dus gwn internet nodig op PS3, Laptop, PC1 en PC2 (dus 4 IP's wat lukt met diamondshake) en natuurlijk streamen... (of tellen de digiboxen ook als een toestel die een ip vraagt? :s)

Nicolaz_

Legacy Member
Als er geen interactiviteit nodig is op je digibox, is het natuurlijk een stuk makkelijker.

Als je wil streamen van je PC naar PS3 moet je een sowieso een router hebben, zonder router zal dit niet lukken want al je toestellen krijgen publieke IP adressen.

- MODEM TELENET -> ROUTER WAN en dan van je ROUTER LAN1 -> ACCESS POINT

- ROUTER LAN2 -> KABEL NAAR JE KAMER -> SWITCH (Hier kan je je oude ADSL router gebruiken -> PC/PS3/...

Als je die methode gebruikt kan je meer dan 4 toestellen aansluiten. Vergeet niet dat je oude ADSL Router ook een WLAN is, dus daar kan je ook op werken.

Darkrage

Legacy Member
Ik snap niet goed waarom je niet eenvoudigweg doet:

MODEM/SWITCH TELENET->KABEL NAAR KAMER->SWITCH(P1:DIGIBOX,P2:ADSL ROUTER)

En van de adsl router naar je pc en ps3.
Op je ADSL router zet je Wifi op, en iedereen is content en heeft interactiviteit?
En het kost je slechts 1 switch.

kev001

Legacy Member
hmm even korte samenvatting, ik heb alles eens goed belet qua uitgangen: het zit zo: ethernetkabel van de modem naar de apn van telenet (die hangen samen)

dus ik dacht van nul te beginnen: ethernetkabel van modem telenet naar ingang 1 van oude adsl router, ingang 2 van adsl router naar apn van telenet, en dan de overige ingangen op die apn gebruiken voor PS3, PC??

Darkrage

Legacy Member
Het zou ons echt helpen zou je de modelnummers geven van je AP en je ADSL router.

Je kan die modem niet zomaar in poort 1 van die adsl router steken, dat moet in de WAN poort (en dat moet je zien of dat kan).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan