Archief - Netwerk setup? :s

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

kev001

Legacy Member
apn: dir-615
adsl router: linksys wag200G

op die adsl router zie ik wel geen WAN staan... :s

Darkrage

Legacy Member
OK

De dir-615 is dus een wireless-router en de wag200G kan je enkel als switch gebruiken want die heeft geen WAN poort!

Op je Linksys disable je DHCP, zodat hij als een switch werkt, en zet je wifi aan. In poort 1 steek je je modem. Vanaf poort 2 gaat een kabel naar je kamer, naar de WAN poort van de DLink router.
Op je Dlink router zet je dhcp wel aan, en wifi eveneens.
Op de router kan je nu alles aansluiten.

En je hebt 2 wifi netwerken, 1 in je kelder, 1 in je zolder, zodat je overal deftig bereik hebt.

EDIT: het is dus zoals op jouw tekening, maar met de DSL router zonder DHCP, en dus als switch, en met de AP als router. Vergeet niet dat uw digibox achter de router niet zal werken, die moet achter een switch staan.

kev001

Legacy Member
oké ik ben bezig met installeren. Ik heb nu gewoon een kabel van de modem door het plafond naar de wan van dlink gedaan en draadloos internet werkt ondertussen al. Kan ik niet gewoon nu een vaste pc en ps3 aansluiten op de overige lan-poorten van die dlink? ik snap niet wrm ik nog die switch nodig heb...

alles up and running: PC 1 en laptop perfect draadloos op internet, PS3 en PC2 en smartphone hebben ook internet. en dit allemaal op die dlink zonder gebruik van de adsl router als switch... Geen idee waar alle ipadressen dan van komen, maar in ieder geval het werkt :D. Thx for the help!

Darkrage

Legacy Member
Alle ip adressen komen van de dhcp van de dlink ;)

Dit kan natuurlijk ook maar heb jij geen extra poorten nodig aan uw modem? Of is uw kamer de enige IT-kamer in je hele huis?

kev001

Legacy Member
wel, er is nog een tweede IT-kamer met een vaste pc die draadloos werkt, en ook de laptop doorheen het hele huis, maar ook deze toestellen werken perfect op internet :p vreeeemd maar handig!

kev001

Legacy Member
maar ik zit nu aan 5/6 toestellen die tegelijk op internet kunnen en dus allemaal een IP vragen terwijl mijn abbonement blijkbaar maar 4 aparaten ondersteunt? :p

Darkrage

Legacy Member
Ma nee :D

Daar gaat de hele thread juist over.
In uw huidig systeem krijgt uw router een ip van telenet. Al de toestellen die achter uw router staan krijgen een ip van uw router, in de aard van 192.168.1.x (doe eens start->"cmd"->"ipconfig /all"). Dit kan omdat je router werkt als een grens tussen je lokaal netwerk bij u thuis en het globaal netwerk van telenet. Jouw router deelt hier alle adressen uit, maar telenet ziet slechts 1 ip, namelijk dat van je router!

Nu als je een digibox wil aansluiten, moet je voor de interactieve services WEL een telenet adres hebben. Je kan die dus niet achter je router bijsteken.

Voor de digibox heb je dus een switch nodig. Die werkt als een soort intelligente verdeelstekker. Als je deze achter je modem plaatst, krijgt elk toestel dat aangesloten wordt op die switch een ip van telenet.

Snapte?

Router->router deelt ip's uit
Switch->ip's komen van hogerop

Exit

Legacy Member
met die adsl router gaat het nog niet gaan omdat die niet bruikbaar is als router.
je heb geen 'goeie' ingang omdat het een ADSL router is.

van telenet heb je normaal al een switch.

een ADSL router heeft GEEN wan poort!
ADSL => telefoon ingang (anders geen adsl), je hebt een breedband router nodig met Wan poort.

kev001

Legacy Member
omg zalige uitleg :D ik ben volledig mee en snap terwijl mijn cursus waarover ik in januari examen heb haha :D!! dus al zit ik hier nu nog met 10 laptop op mn draadloos netwerk, telenet ziet enkel ip van de router, i get it!! thx man :D +1 reputation for you ;)!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan