Archief - Toekomst graka's, grafics?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

azzurri

Legacy Member
Ik las zo net de nieuwspost over het feit dat ATI nu ook al met een soort van duel graka build gaat afkomen zoals Nvidia die onlangs heeft voorgesteld. En dat zette mij even aan het denken.

In de tijd kocht ik mij een gforce4 ti4400 (toen hij net uit was). Het was een superkaart en ik draaide de games vlot. Maar ik slaagde er niet in om bvb een nieuwe titel op full details aan 1600x1024 bvb te draaien. Ik dacht altijd dat dergelijke resoluties voor een paar enkelingen met supercomps was weggelegd.

Nu echter met de nieuwe graka's van Nvidia en ATI (6800, x800) is het echter wel perfect mogelijk om een nieuwe titel zoals bijvoorbeeld doomIII op full detail, maxed resolutie te draaien. Bij mijn weten is dat de eerste keer in de gamesgeschiendenis dat zoiets vrij vlot (zonder beesten van pc's) mogelijk is.

Als je dan leest dat je bvb twee x800pe's aan elkaar kan koppelen en prestatiewinst van WEER een 50% a 80% krijgt... Dan zwijg ik weer over de nieuwe reeks graka's die in mei zullen gereleased worden met 5++ ram etc op.

Waar gaan we naartoe jongens, gamesontwikkelaars gaan toch nooit kunnen volgen met het ontwikkelen van grafics die dergelijke mogelijkheden benutten.

Is dit een teken dat we een heel snelle evolutie/revolutie gaan krijgen van grafics in games?????

den Acid Burn

Legacy Member
oeioei zijt ma gerust dat games wel voor de dag knn komen met graphics die dat dualcore kaartje serieus laten zweten :)

spectrious

Legacy Member
Unreal 3 zal maar met kaartjes vanaf 512 kunnen draaien. Vanaf (?) dus om alles op het meeste te draaien... Nog een generatie tussen zo te zien.

Timmos

Legacy Member
spectrious zei:
Unreal 3 zal maar met kaartjes vanaf 512 kunnen draaien. Vanaf (?) dus om alles op het meeste te draaien... Nog een generatie tussen zo te zien.

Zoals spectrious al zei, der was 4 maand geleden of zoiets iets gezegd over de Unreal 3 engine, en die zou pas kunnen draaien op GPU's met 512 mb of meer :D

JackF

Legacy Member
Het zijn eerder de videokaarten-bakkers die de game-developers nie kunnen volgen dan omgekeerd

foeteraar

Legacy Member
ja keb da ook gezien en om da zeer goe te draaien heb je een graka nodig me 1024 ram geheugen dus daar kunde nog wel een tijdje op wachten.

Tweek

Legacy Member
imo zijn de graka's tegenwoordig al snel genoeg
maar het zijn de cpu's die nu nimeer mee kunne,op verschillende benches ziede dat bv de ultra en de gt dezelfde frames halen = cpu is te traag
en dan teste ze het bv zelfs met een 3800+

DigitalOverdose

Legacy Member
Mja, grafische kaarten worden wel steeds sneller en sneller tov de vorige generatie. Maar tevens ook duurder en duurder en da stijgt nog meer en daarbij vraag ik me wel eens af 'waar gaat da naartoe?'. Zeker wat betreft den top van den top.

I mean, in 1998 kocht ik voor mennen eerste PC ne Voodoo Banshee. Was toen de high-end kaart, naast den TNT2. Die kostte me toen zo'n 5.000bef. Beetje later kwam de volgende high-end kaart uit, den TNT2 Ultra met 32Mb. Kostte me toen al meteen 10.000bef. Pakweg een klein jaarke later kwam den Geforce DDR die meteen al op zo'n 14.000bef afklokte, gevolgd door ne Voodoo 5500 die al aan 16.000bef kwam.
'k Ben nadien maar overgeschakeld mid-range/sub-top kaarten maar die kostten intussen ook al zo'n 7000-8000bef.
Dit jaar heb ik me aan ne nieuwen Geforce FX5900XT gewaagd die toch ook al aan een dikke 200€ kwam, gevolgd door ne 9800Pro van ook 230€.

Paar maand geleden tot slot dan nen GF6800 van zo'n 330€. Goei kaartje mor toch eerder behorend tot de sub-top ipv den echten top. Tja als ge nu kijkt naar de prijzen voor een echte high-end kaart die makkelijk boven de 500€ komen dan moet ik besluiten dat zoiets voor mij gewoonweg nimeer betaalbaar is, terwijl het tot voor een jaar of 3-4 best nog mogelijk was...

De prijzen voor een kaart van dezelfde klasse is op pakweg 5 jaar verdubbeld en voor high end kaarten zou'k al bijna durven stellen verdrievoudigd. Laat staan dat ge zoiets in SLI opstelling gaat zetten en er zo 2 moet gaan kopen.

Ge kunt nu wel stellen dat grakas in de loop der jaren veel complexer zijn geworre en veel meer onderdelen bevatten dan vroeger, maar geld da ook ni voor CPU's en moederborden??? CPU's zijn intussen ook een heel pak sneller geworden en bevatten een pak meer onderdelen tov vroeger zoals cache enz... Evenals moederborden die naast snellere FSB's ook een pak meer standaard features bevatten tov vroeger zoals geluidskaarten, netwerkkaarten, firewire, extra USB poorten, RAID, enz... Maar die dingen zijn nog wel steeds vrij betaalbaar gebleven.

palatinus

Legacy Member
kvind da ook niemeer betaalbaar dus ik zal mij nen 6800GT kopen als de prijs rond de 200 euro ligt, gewoon wa geduld oefenen :sad:

vinteg

Legacy Member
tja kijk , persoonlijk als kik nu een kaart koop zoals nen X800 of 6800 zou da door een bevlieging komen, en om eens al die benchers onder ons een "poepje te laten ruiken" :ironic: :rofl:
ik zou het ni kopen voor gamen want mijn systeempke kan nog zo goed als alles aan. maar als ge weet da er Q2 van volgend jaar al games gaan uitkomen me de unreal 3.0 endine dan zal ik toch moeten upgraden. nyway's, ik zit er totaal dus niks mee in om op zelfs 640 res te draaien, hoewel ik het liever op een minimum van 800*600 houd, de fps zijn veel belangerijker dan gfx. maar ik denk zoals al eerder gezegt dat:
1) huideige cpu's zijn te traag om nog mee te kunnen me graka's
2) gfx van games is, zo blijkt, tegenwoordig te belangrijk voor gamers.
gevolg daarvan is dus da de developers da ook door krijgen, wa gaan ze doen? aan gfx werken en da gamers kunnen weer mooi geld ophoesten voor hun games deftig te bollen. GFX zullen blijven evolueeren, evenals graka's, desnoods zelfs tot we in photorealisme zitten, maar ik denk dat dit een game niet echt plezanter zal maken. en cpu's zouden het niet meer aankunnen, zelfs met dual core cpu's betwijfel ik het. en dan nog hoeveel moet een gamepc in de toekomst gaan kosten? kijk naar de specs die we nu al moeten hebben en reis me u gedachten is 2 jaar de toekomst in. 1gig aan mem is nu al een aanrader, een A64 is ook nooit slecht meegepakt, en een graka van 256MB is ook al een + punt. okej reis nu 2 jaar in de toekomst en pas de wet van murphy(of hoe noemt em) toe en dan weet ge het ongeveer, over de cpu kunt ge niet echt meer spreken me de wet van murphy aangezien de corespeed tegenwoordig niet het enige is wat uitmaakt, het mem zou ik over 2 jaar al wel eens zien verspringen tot een goede 2.5 tot 3gigabyte(als je dan denkt aan het zinnetje van bill gates in den tijd"a pc is never gonna need more memory then 64KB" dan weet ge wel hoe het gaat. en nog eens iets over het feit van die unreal. gamers die nu een 6800GT of ultra hebben gekocht zullen wss over een jaar geen supergames meer kunnen draaien die de unreal engine gebruiken aangezien ze slechts een 256meg op hun graka hebben zitten, da noem ik persoonlijk een afzetterij van jawelste maar kom, en nu gaank slapen :sleep:

Controler

Legacy Member
Over een jaar ... :D. Tegen dan heb je toch wel al centjes over om een nieuwe te kopen

ghostblade

Legacy Member
bij mij is het de eerste keer dat ik 540€ betaal voor een VPU maar ik heb dan wel voor mss een maand 1 van de beste die er zijn (X800XT Platinum Edition 256md gddr3

An!ma

Legacy Member
Timmos zei:
Zoals spectrious al zei, der was 4 maand geleden of zoiets iets gezegd over de Unreal 3 engine, en die zou pas kunnen draaien op GPU's met 512 mb of meer :D

SLI => 512DDR (2 ultra's of GT's)
of het zou dan toch de 512DDR kaart (de beide tesame) van nu moeten voorstellen

Duivenmelker

Legacy Member
der moet wel iets aan gebeuren aan die prijzen, de games kunnen de grakas volgen maar de gamers kunnen dat niet!
Als een high end graka 250 euro koste kon je gemakkelijk elk jaar vernieuwen, das nu niemeer te doen. In den tijd kochte een high end kaart voor minder dan 10000 frang

azzurri

Legacy Member
wat is de limiet vraag ik me af als comps niemeer kunnen volgen wat is het nut van dan om het half jaar een nieuwe graka uit te brengen, snappie???

Ironpole

Legacy Member
Ik zit nog altijd te hopen op een Moederbord van AMD waar 2x AGP slots zijn, zodat je vb ook 2x GF 4 MX kunt steken maar ook 2x 9800 Pro's...
Dat zou het wel zijn denkek, want nu is da enkel PCI express en enkel voor 800XT en 6800's enzo.

Dan hebde betere preformance maar toch betaalbaar! (buiten het moederbord ja maar toch)...

Of bestaat da al in gamePC-vorm?

ComputerVISTA

Legacy Member
Jaja den tijd van midtown madness 1 is voorbij, kon dat perfect spelen met men splinternieuwe hercules 4000 xt 32 mb sdram en tvout (die minder koste dan de kaart zonder tv out :)). Tot voorig jaar heb ik met die 3d kaart gedaan en dat ging perfect tot men broer van alle games wou beginnen spelen en dan kocht ik me maar een ti 4200 in 2de hands. En ja nu steekt er zo een x800xt pe in. Ben is benieuwd hoe lang de vreugde zal duren. voor men portemonee weer zal leeggeschud worden. Tegenwoordig moet ge zelf u voeding al aanpassen voor u 3d monster, en wat met sli? wat voor bloody psu hebt ge daar voor nodig? Een kernreactor? naar't schijnt zou asus al volgende maand uitkomen met hun eerste SLI mobo, kben is benieuwd want DFI had ook al zo een ding

eniac

Legacy Member
Tweek zei:
imo zijn de graka's tegenwoordig al snel genoeg
maar het zijn de cpu's die nu nimeer mee kunne,op verschillende benches ziede dat bv de ultra en de gt dezelfde frames halen = cpu is te traag
en dan teste ze het bv zelfs met een 3800+

Dat is al altijd het geval geweest in de lagere resoluties... Als je met een 3800+ Doom3 test op 1600x1200 HQ 4xFSAA dan zal je wel verschil zien tussen de Ultra en de GT hoor.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan