Archief - Voeding niet zwaar genoeg => 6970 CF

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

morfer

Legacy Member
goede avond mensen ;)

Probleempje met mijn computer..
Wanneer ik ik Mafia2 wat gespeeld heb en ik kom op een zeer druk moment vliegt mijn computer uit.. reden is waarschijnlijk dat mijn voeding te licht is op zijn 12V rails..

antec quattro 850 watt
http://www.cluboc.net/reviews/power/antec/TruepowerQuattro850/images/Label.JPG

18 amp op de 12 volt lijnen, en omdat ze alle 4 bezet zijn door die 2 beeldkaarten lijkt het mij wel wat dat deze overbelast worden.
Raar maar waar op mijn doos staat er 25A per 12v lijn ?

Ik weet niet wat zo een beeldkaart trekt aan Amps.
Het is een combinatie van zware loads op de beeldkaarten en een cpu intense berekening die dan de boel doet flippen volgens mij..
Furmark zelfde verhaal als ik de beeldkaarten +10% zet

Oplossing ?
Sterkere voeding op zijn 12V lijnen?
zoja welke :D

Antec quattro 1200watt 38 amp per 12V ( 6x ) met een max van 100amps over de 6
Test: 5 moderne voedingen van 750 tot 1200 Watt | Antec TruePower Quattro 1200W | Hardware.Info Nederland
Niet anders dan lof over deze voeding :D in tegenstelling met mijn 850 en maat zijn 1000 watt versy die ze eerder teste :) ( de 1000watt kan maar een load van 800 aan.. )
En als de 1000watt al maar voor 800 kwijt kan wil ik niet weten wat mijn 850 aankan..
hij draait nu aan 680 ingame max, Dat zal dan wel al op het randje zijn :)

antec quattro 1200: want van 700W tot 1100W belasting zit Antec grotendeels boven de 89% efficiëntie! ( goed voor ingame :D )

krisse5844

Legacy Member
Krijg je bij furmark ook zo'n shut downs ?

Draai eens furmark en kijk of je pc stabiel blijft . Zoja dan is er iets anders aan de hand want furmark belast uw kaarten maxed out wat je ingame nooit zal meemaken ...

morfer

Legacy Member
wanneer ik furmark draai zit ik rond de 700W maar dan is er nog geen enkele cpu berekening bij..
Om even te vergelijken
Cpu stressen naar 100% doet mijn 220 idl naar 450 stijgen ( 230 watt )
gpu stressen doet mijn 220 idl naar 700 stijgen ( 480 watt )
Samen zou dat een load geven van:
idl 220 + gpu 480 + cpu 230 = 930
Dat is dan echt max max

De computer viel echt uit op de moment dat ik een zwaar stuk gedaan had, De moment dat hij de volgende chapter loade..

En in furmark valt hij uit op 10% powerboost op beide kaarten.

En ik maar denken 850watt ik ga de eerst komende 5 jaar niet moeten upgraden.. terara

morfer

Legacy Member
Waarschijnlijk omdat mijn 850watt voeding geen kan 850 leveren

aangezien het 1000 watt model ook maar 800 kan leveren..

Ik vind het ook redelijk ***, goed aan het gamen knal je voeding uit..

GTXpower

Legacy Member
Hmz, neem een corsair 850 ofzo, die hebben 80+ eff, Ik draai mijn setup hieronder met een vx550 :p

phate_13

Legacy Member
Ik zou die voeding RMA'n. Dat is een zeer degelijke voeding en je systeem kan niet boven de 850 Watt uitkomen.
De absolute max van een HD6970: 300 Watt (75 Watt van het pci-e-slot, 75 Watt van 6-pins, 150 Watt van 8-pins.) * 2 = 600 Watt
TDP van elke cpu tegenwoordig ligt sowieso onder de 130 Watt

Dat is dus 730 Watt (in theorie!!!) en de rest van je systeem kan nooit meer dan 120 Watt verbruiken.

Dat is de theorie, in de praktijk is het verbruik zelfs veel minder:
AMD's Radeon HD 6970 & Radeon HD 6950: Paving The Future For AMD - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News
In furmark, behaalt een HD6970 opstelling 600 Watt. En dat is zonder rekening te houden met de inefficiency van de voeding, als je hier mee rekening houd, kom je uit op een 530 Watt dat effectief van de voeding word gevraagd bij furmark...

morfer

Legacy Member
TDP van mijn cpu gaat toch sterk omhoog als deze overclocked is ?

Ik moet toch in de buurt zijn, ik zal straks even binnenlopen bij de winkel waar ik deze gekocht heb. ( voeding is van 12/11/08 dus garantie ? ) 5 jaar garantie van antec zelf

Toekomstig zijn we van plan om een opstelling te doen 3x6970 om te benchen, + mijn i7 nog verder overclocken.. dus dan zal mijn 850 zoizo niet voldoen vrees i.

anyway ik loop straks even binnen.

Yank

Legacy Member
CPU verbruikt overklokt wel wat meer idd, je verbruik stijgt ongeveer lineair met de frequentie (dus dubbel zoveel aan 4ghz als aan 2ghz) en nog eens ongeveer kwadratisch met het voltage (van 1V naar 2V gaat het verbruik verviervoudigen).

Nuja, alles bij elkaar kun je nog altijd niet aan de limiet van die voeding komen, geen idee waar je vandaan hebt dat de 1000W versie slecht zou zijn, want dit is een van de beste reeksen van Antec ooit, zeer stabiele voltages, hoog vermogen, goeie efficientie bij hoog verbruik,...
Natuurlijk kun je altijd met een slecht model zitten, bij elk productieproces komt er wel eens iets door dat niet zou mogen.

Wat misschien een probleem kan zijn in jouw geval is dat je teveel stroom neemt van 1 van de 12V-rails en de OCP in werking gaat. Volgens wat ik vind zit op de 12V2-rail enkel molex/sata/floppy connectors, die gaat dus niet veel gebruikt zijn, je kunt bvb eens proberen een van je vaste PCI-e connectors niet te gebruiken en een convertor van 2 molexen naar PCI-e te gebruiken. De 12V3-rail zou normaal het meest belast moeten zijn, die kabels zouden geel/blauw moeten zijn (die gaat naar 2 PCI-e connectors en de 24-pins ATX connector).

Vorda

Legacy Member
Dit is trouwens een mooi voorbeeld van een nadeel van teveel 12V rails.

Yank

Legacy Member
Goh, hardware.info zou ik niet meteen een betrouwbare site noemen voor reviews van voedingen, als ik eens google op "Antec TruePower Quattro 1000W review" vind ik al meteen een paar sites waar ze wel easy tegen de 1000W krijgen.

PC Perspective - Antec TruePower Quattro 1,000W Power Supply Review
Overclock3D :: Review :: Antec Truepower Quattro 1000w ATX PSU :: Test Results (hier kan het testplatform niet meer aan, dus 919W is niet de limiet)
HardwareLogic: Reviews - Antec TruePower Quattro 1000 Watt Power Supply

morfer

Legacy Member
Vergelijkingstest: 29 high-end voedingen | Akasa, Antec, BeQuiet | Hardware.Info België
Ook getest met die enorm dure apparatuur, geen computer.

De TruePower Quattro 1000W is al een oudje; bijna twee jaar geleden testten we deze 1000W voeding ook al eens. De voeding levert maximaal 70 Ampère op de 12V lijnen en valt zodoende in onze tests door de mand. Bij 800W belasting gaat alles nog goed, maar bij 900W (waarvan 850W op de 12V lijnen) houdt de voeding ermee op. De 8 cm fan zorgt ervoor dat de voeding ook nog eens bijzonder luidruchtig is. Deze TruePower Quattro kun je inmiddels beter links laten liggen.

chromeplus

Legacy Member
als je mafia 2 nu eens gewoon zou draaien op één 6970, dan kan je dus perfect gamen zonder dat hij uitvalt.

morfer

Legacy Member
chromeplus zei:
als je mafia 2 nu eens gewoon zou draaien op één 6970, dan kan je dus perfect gamen zonder dat hij uitvalt.

Wat een leuke reactie :wtf:
Daarom kopen we dan 6970 CF om 1 kaart te gebruiken :applause:

chromeplus

Legacy Member
morfer zei:
Wat een leuke reactie :wtf:
Daarom kopen we dan 6970 CF om 1 kaart te gebruiken :applause:

je kan perfect verder met eentje hoor :)
ik gebruik zelfs lager, de 6870, ook maar eentje en ik kan ook alles draaien.
1 is dus superieur dan 2, zeker qua stroomverbruik en qua geldverspilling

flyingdutchman

Legacy Member
ja mja ik snap morfer zijn reactie wel.
Je koopt ook niet een ferrari om vervolgens je boodschappen in te gaan doen hé.

chromeplus

Legacy Member
flyingdutchman zei:
ja mja ik snap morfer zijn reactie wel.
Je koopt ook niet een ferrari om vervolgens je boodschappen in te gaan doen hé.
wat dan? iemand die een ferrari koopt zou volgens u dus ganse dagen lang op de duitse autosnelwegen moeten streetracen?

GTXpower

Legacy Member
zouje beter eerst is niet proberen u rails beetje aan te passen? Prutst der wa mee, dan gaje wel ff u handen moeten gebruiken ofc. gebruikt bv is ne rail minder voor u grakas en geef die aan iets anders, en probeert zo vanalles.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan