Kwertie zei:
Ik dacht dat dergelijke gevallen "uitgerekend" werden met percentages (+ leeftijd)
Bijvoorbeeld "vanaf 50% minder valide -> recht op die uitkering, die cheques, die voorwaarden"...
Ik weet dat het bij m'n neef 2% scheelt om heel wat meer voordelen te krijgen (vb een gehandicaptenkaart om te parkeren).
Maw, bevriende dokter of niet, maakt toch niet veel uit dacht ik?
In zekere zin wel. Het is de dokter die dat formulier moet invullen, en eventuele opmerkingen bijplaatst. Het grote probleem met heel dat gedoe is dat zulke formulieren vrij standaard zijn, terwijl de ziekte en situatie voor iedere persoon uniek is. De controle daarvan is zo mogelijk nog belachelijker. Ge gaat bij een of andere kwibus die ze nergens anders kwijtraakten, die bekijkt u zo eens 5 minuten, ge moet eens op een been staan, uw neus eens aanraken, eens op 1 lijn lopen, hup en het is klaar.
Volgens het formulier heeft uw neef 2% te kort, terwijl in realiteit uw neef misschien meer (nodig?) heeft. Het volstaat om een extra puntje (ik zeg nu maar iets) in bv zelfredzaamheid of iets dergelijks te plaatsen en ge hebt genoeg punten, ook al is dat bepaald punt daar niet echt nodig, maar omdat het niet op een andere plaats kon worden bijgezet omdat ze anders lastig doen. Het is een heel moeilijk evenwicht om te bekomen, zonder effectief beginnen te liegen en zo eigenlijk fraude te plegen.
Het is een ronduit scheef en rot systeem dat smeekt om uitbuiting, en wees er maar zeker van dat dat maar al te gekend is in bepaalde groepen.