Archief - Gitaarthread n°8: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

desolation

Legacy Member
Hmm, als er echt gerefret moet worden kost het wel centen ze. Hoe prijzig is uw gitaar op zich ? Vantijd is het interessanter van een volledig nieuwe neck te plaatsen dan uw kam te vervangen en te refretten.

langun

Legacy Member
Dat is problemen creëren waar er geen zijn é, als hij er niets over zegt tot jij er over begint zal er wel niets in de hand zijn, en al zeker niet iets dat niet met gewoon vlakken kan opgelost worden, ipv er direct nieuwe frets op te smijten.

desolation

Legacy Member
Niet noodzakelijk, ik zeg het maar informatief. ALS er echt herfret moet worden is het in veel gevallen goedkoper van een nieuwe nek te plaatsen. Als hij spreekt dat "alles afgevlakt is", dan komt dat bij mij over dat de frets daar zo goed als op zijn. En dat is niet iets wat ge met vlakken kunt oplossen he, met ze te vlakken maakt ge ze enkel nog kleiner.

xDama

Legacy Member
Het is een LTD EC-500 die destijds een kleine 850 EUR heeft gekost, maar nu misschien 500 EUR nieuw kost. Nieuwe nek is dus sowieso uitgesloten en refretten zal wel nog niet moeten. Ze zijn afgevlakt, maar niet in die mate dat ze weg zijn.

Binnenkort ga ik mij sowieso ook nog een Cort CR 250 bijkopen, maar ik zou vnl. het probleem met mijn snaren willen oplossen, want zeker op shows is het stilaan problematisch aan het worden. (hetzelfde voor mijn portemonnee)

Hayrus

Legacy Member
@deso: Wat vind jij van die MM SUB? Ze produceren die nu niet meer, maar dat was wel een U.S.A.-made goedkoop Stingray alternatief (i.t.t. de Sterling, Indonesia).

desolation

Legacy Member
In dat geval: kammeke veranderen, frets vlakken en uw brug laten nakijken. kan goed zijn dat met uw brug op zich niks mis is maar dat enkel de zadels serieus sleet hebben.

Ik ben nu niet zot van MusicMan, maar die sub was prijs/kwaliteit een heel goed product. Veel meer bang for the buck dan een Stingray. Ibanez ATK is ook ni slecht als ge dat soort bas zoekt

xDama

Legacy Member
langun zei:
Misschien eens proberen van ze rond je tailpiece te draaien?

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:...-yED-ukrCuIkGiRV7KFgEZzDrjzQHm1yvx-A3sdNmVVAQ

Zo dus, als je snaren veel breken aan de brug kan het zijn dat de hoek niet echt goed zit, en door je snaren zo te steken wordt die hoek groter, met minder kans op breuken. Anders zal je inderdaad nieuwe zadels moeten steken.

Huh! Dat ziet er feitelijk zo kinderlijk eenvoudig uit, dat ik het eens ga proberen! Die tailpiece heb ik in de loop der jaren al proberen verhogen, maar er zit inderdaad wel een serieuze hoek op.

desolation zei:
In dat geval: kammeke veranderen, frets vlakken en uw brug laten nakijken. kan goed zijn dat met uw brug op zich niks mis is maar dat enkel de zadels serieus sleet hebben.

Wel de brug op zich zal sowieso weinig tot geen problemen geven. Die wordt ook om de zoveel maanden eens afgesteld qua hoogte en intonatie, dus het gaan de zadels zijn die versleten zijn. Door de loop der jaren ook met massa's verschillende gauges gespeeld, wat er zeker ook mee te maken zal hebben.

Cerulean

Legacy Member
Pfff... ergernissen alom :sad:
Ten eerste heb ik al sinds begin november pijn in mijn linkerwijsvinger als ik er druk op zet. Heb wel vooral last bij bas spelen. Gitaar valt goed te doen, tenzij ik veel barrees moet nemen. Het is eigenlijk vrij plots gekomen, en ik denk altijd "het zal ook wel vanzelf overgaan", maar niet dus... En inb4ganaardedokter, ik weet het, maar ik stel doktersbezoeken altijd uit tot ik op sterven lig :sad:

En verder scheelt er aan 3 gitaren iets :-/
Bij mijn bas scheelt er iets aan de tone-knoppen. Meestal klinkt hij heel erg dun, tenzij ik wat tegen die knopjes tik met mijn vinger, of er wat aan wring tot het in orde is, en de bastonen er terug doorkomen. Heb 'm al opengevezen en vanbinnen zit alles nog goed vast, dus volgens mij zijn de knoppen zelf aan vervanging toe. Is echter niet zo evident, want het zijn zo 2-in-1 knoppen, geen gewone.

Mijn SG, daar komt enkel oorverdovend gedreun/gebrom uit als hij ingeplugd zit. Eerst ging dat weg door wat aan mijn plug te draaien, nu niet meer. Zelfde verhaal, ook opengevezen, en alles zit nog goed vast vanbinnen.

1 van mijn Les Pauls moet dringend een iets hollere neck krijgen, maar ik krijg mijn sleutel niet rond de truss rod omdat dat uiteinde misvormd is :-/ Er zit een soort bult aan... Lijkt mij ook echt niet evident om dat te laten fixen door een gitaar technieker.

:angry:

Carrion

Legacy Member
Iemand die een evenwaardig passief alternatief kent voor m'n EMG Active 81tw/89R ?

TsD

Legacy Member
Cerulean zei:

Damn, serieus kut dit. Hopelijk is dat met uw vinger niks blijvend...

Zelfde prob hier met dokter, moet al maanden eens voor een bloedonderzoek gaan, maar ik ga dat wel eens laten doen als ik daar toch moet zijn, maar ik word precies nooit ziek genoeg tot ik aan de grens zit van "fuck it, dokter it is"

Zit trouwens ook met een probleem met mijn aanslag. Ge hoort mij altijd aanslaan precies, en vooral bij tremolo-picking op sneller tempo is het niet te doen. Precies of je de pick continue hoort "tikken" of "schuren" tegen de snaren. Met dat kun je het wat vergelijken. Vooral op rappe tempo's. Zou dit kunnen zijn omdat ik meer uit de pols moet spelen? Ik hou men pick ook altijd wat schuin voor minder weerstand te hebben, maar dit is normaal dacht ik?

Hayrus

Legacy Member
Cerulean zei:
Bij mijn bas scheelt er iets aan de tone-knoppen. Meestal klinkt hij heel erg dun, tenzij ik wat tegen die knopjes tik met mijn vinger, of er wat aan wring tot het in orde is, en de bastonen er terug doorkomen. Heb 'm al opengevezen en vanbinnen zit alles nog goed vast, dus volgens mij zijn de knoppen zelf aan vervanging toe. Is echter niet zo evident, want het zijn zo 2-in-1 knoppen, geen gewone.

Ik heb exact hetzelfde bij mijn dubbele potmeter. Heeft hij toevallig wat klappen of stoten gehad (kan ook onbewust, bij het wegzetten)? Anyway, ik draai er gewoon eens goed aan in alle richtingen (heb de knoppen zelf eraf gehaald) tot het goed komt. Oplossing is wellicht de dubbele potmeter vervangen, 't heeft weinig te maken met de knoppen zelf.

Cerulean

Legacy Member
Hayrus zei:
Ik heb exact hetzelfde bij mijn dubbele potmeter. Heeft hij toevallig wat klappen of stoten gehad (kan ook onbewust, bij het wegzetten)? Anyway, ik draai er gewoon eens goed aan in alle richtingen (heb de knoppen zelf eraf gehaald) tot het goed komt. Oplossing is wellicht de dubbele potmeter vervangen, 't heeft weinig te maken met de knoppen zelf.

Klappen of stoten, niet bij mijn weten, maar het kan.
Een gewone potmeter vervangen kan ik nog wel, een dubbele zal al iets moeilijker zijn denk ik. Zal 'm best gewoon eens binnendoen.

Carrion

Legacy Member
Maar dan die er nie zo oerlelijk uitzien :unsure:

Nah, ma zal ze eens bezien.

desolation

Legacy Member
Carrion zei:
Iemand die een evenwaardig passief alternatief kent voor m'n EMG Active 81tw/89R ?

steffsen.be

in mijn prs kopie zitten exact zo een soort pickups in, passieve overwounds bedoeld om een rock/metal te produceren waar je normaal actieve voor moet steken.

langun

Legacy Member
Carrion zei:
Maar dan die er nie zo oerlelijk uitzien :unsure:

Nah, ma zal ze eens bezien.

Je kan ze in alle soorten kleurencombinaties bestellen, dus dat is geen probleem :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan