Archief - Gitaarthread n°8: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

vloet

Legacy Member
Eergisteren m'n gitaren eens wat opgekuist en gemerkt dat van 2 de nek een beetje hol staat. M'n yamaha lijk ik niet 100% recht te krijgen precies, daar blijft altijd soort knikje inzitten op ongeveer 2/3 lengte nek-->body. Niet normaal neem ik aan..
Al ligt de actie al een pak beter dan ervoor.

Bij de Fender strat had ik het nooit gemerkt eigenlijk. Maar ik denk dat die gitaar niet helemaal goed afgesteld staat. De zwevende brug staat bvb lichtjes gekanteld ipv parallel met de body. Maar dat kan ik zelf nog makkelijk fixen. Aan de truss rod durf ik minder te klooien in feite. Als de actie eigenlijk goed staat, en de gitaar speelt perfect, zelfs met een kleine kromming in de nek, is het dan wel nodig de truss rod aan te passen? (of is die kleine kromming zelfs nodig/normaal?)

Carrion

Legacy Member
De nek van uw gitaar gaat altijd een klein beetje hol staan, anders zou ge 't merendeel van uw frets nie kunnen bespelen.

Sick`

Legacy Member
Carrion zei:
De nek van uw gitaar gaat altijd een klein beetje hol staan, anders zou ge 't merendeel van uw frets nie kunnen bespelen.

Niet perse, maar zonder ga je wel sneller buzz aan de eerste frets krijgen.

Als de gitaar perfect speelt, dan zou ik van de trussrod afblijven. Aan de andere kant, zolang je er maar (maximum) een kwart slag per uur aan draait (met de juiste imbus en eerst je snaren wat losser zetten), dan kan dat geen kwaad.

alpha9

Legacy Member
iemand heeft achter m'n rug om een accidentje had met m'n accoustische gitaar.

Gebroken tussen hals en kop aan de achterkant. Wss van ergens tegen te staan leunen met z'n head, en iemand die kracht uitoefent op de hals.

P8300245.jpg picture by FISHONTHEHOOK - Photobucket
P8300246.jpg picture by FISHONTHEHOOK - Photobucket
P8300247.jpg picture by FISHONTHEHOOK - Photobucket

Slechte foto's idd.

Heb al vaak van zo'n breuken gehoord, en het zou te fixen zijn.

Waar loop ik daar best mee naartoe (regio wvl/gent)?
Geschatte kostprijs?
Eventueel zelf mogelijk, ben niet zo onhandig.

Voegelkes

Legacy Member
alpha9 zei:
iemand heeft achter m'n rug om een accidentje had met m'n accoustische gitaar.

Gebroken tussen hals en kop aan de achterkant. Wss van ergens tegen te staan leunen met z'n head, en iemand die kracht uitoefent op de hals.

Zonde. Ik zou echt super hard balen als mijn gitaar kapot is door iemand anders.

err0r

Legacy Member
alpha9 zei:
iemand heeft achter m'n rug om een accidentje had met m'n accoustische gitaar.

Gebroken tussen hals en kop aan de achterkant. Wss van ergens tegen te staan leunen met z'n head, en iemand die kracht uitoefent op de hals.

P8300245.jpg picture by FISHONTHEHOOK - Photobucket
P8300246.jpg picture by FISHONTHEHOOK - Photobucket
P8300247.jpg picture by FISHONTHEHOOK - Photobucket

Slechte foto's idd.

Heb al vaak van zo'n breuken gehoord, en het zou te fixen zijn.

Waar loop ik daar best mee naartoe (regio wvl/gent)?
Geschatte kostprijs?
Eventueel zelf mogelijk, ben niet zo onhandig.

Ik heb het ook voor gehad op mijn accoustische, en heb het zelf gedaan.Wat standaard houtlijm en wat spanvijzen(sergeanten) en ge zijt vertrokken.Ik heb het wel niet voor het uiterlijk gedaan, puur functionaliteit, en dat werkt prima, is al de 2de keer dat dit gebeurd door vallen/ongelukje.

Trouwens een repair in een shop kan hard tegenvallen van prijs, hangt er natuurlijk van af wat de gitaar waard is. Mijne was een middensegment Epiphone, enkel op kamp/kampvuren en weekendjes gebruikt, is het niet waard om een dure repair op te late doen.

Carrion

Legacy Member
Der is echt een serieus probleem met m'n dunne E snaar, ik kan ze echt horen ontstemmen terwijl ik speel, als ik ze 20 keer aansla staat ze bijna een halve toon lager :s

Sick`

Legacy Member
Carrion zei:
Der is echt een serieus probleem met m'n dunne E snaar, ik kan ze echt horen ontstemmen terwijl ik speel, als ik ze 20 keer aansla staat ze bijna een halve toon lager :s

Zeker dat uw stemsleutel vast genoeg staat? En de kam niet teveel klemt.

Carrion

Legacy Member
Stemsleutel staat vast genoeg, en hoe weet ik dat de kam teveel klemt? Het is eigenlijk heel plots gebeurd, een uur ervoor werkte ze perfect.

Het probleem is dat m'n stemmechanisme niet verzet waardoor ik telkens terug moet aanspannen en daardoor zit ik die altijd te overspannen tot ze knakt.

Sick`

Legacy Member
Carrion zei:
Stemsleutel staat vast genoeg, en hoe weet ik dat de kam teveel klemt? Het is eigenlijk heel plots gebeurd, een uur ervoor werkte ze perfect.

Het probleem is dat m'n stemmechanisme niet verzet waardoor ik telkens terug moet aanspannen en daardoor zit ik die altijd te overspannen tot ze knakt.

Het gaat hier toch niet over een floyd he?

De snaar moet vlotjes naar boven gaan als je de snaar uit de kam heft.
Als hij blijft hangen dan is het gleufje te smal (evt door vuil dat er in opgehoopt is).

Stierkoe

Legacy Member
Hef de snaar eens gewoon even uit de kam nadat hij ontstemt is door die 20 aanslagen. Verandert er dan iets aan de tuning? Zoja zit de snaar idd klem in de kam.

Dat overspannen snap ik niet. Als je tuning klopt is de snaar normaal gespannen. Op welke plaats knakt de snaar?

err0r

Legacy Member
Wat hierboven gezegd is, ik denk idd dat de kam de schuldige is aangezien het het stemmechaniek niet verplaatst (en aangenomen dat de snaar goed geplaatst is bij het herstringen). kan simpel verholpen worden door mss een beetje uitkuisen (flosdraad) of in extremis een beetje uitvijlen.

Skyscraper

Legacy Member
Iemand al op telecaster deluxe's gespeeld van rond de 2000?
Schone 2dehands tegengekomen, maar is een eind rijden van hier..

Sick`

Legacy Member
Skyscraper zei:
Iemand al op telecaster deluxe's gespeeld van rond de 2000?
Schone 2dehands tegengekomen, maar is een eind rijden van hier..

Dat is met van die noiseless pickups zeker? Best eens naar de dichstbijzijnde winkel rijden en een Deluxe vs een Standard testen, want dat noiselss gedoe kan tegenslagen.

Hayrus

Legacy Member
Fuck eBay, echt. Dacht ik net voor een prijsje een volume pedaal te winnen, bieden ze de laatste 5 seconden (letterlijk!) tot bijna het dubbele :sop:

Skyscraper

Legacy Member
Sick` zei:
Dat is met van die noiseless pickups zeker? Best eens naar de dichstbijzijnde winkel rijden en een Deluxe vs een Standard testen, want dat noiselss gedoe kan tegenslagen.

Jip, is met die pickups.
Volgende week vollop 'ns wat testen in de keymusic, de gibson LPL GEM die ik zag ga ik toch links laten liggen.. véééls te dikke nek. Voelt in 't algemeen ook niet goed aan.

Sick`

Legacy Member
Skyscraper zei:
Jip, is met die pickups.
Volgende week vollop 'ns wat testen in de keymusic, de gibson LPL GEM die ik zag ga ik toch links laten liggen.. véééls te dikke nek. Voelt in 't algemeen ook niet goed aan.

Probeer vooral een US tele, ik ben nog steeds weg van de mijne. Kweet dat je naar hums zoekt, maar de bridge pickup van een tele is toch nog een ander beest dan dat van een strat, probeer het zeker eens in combinatie met een fuzz pedaaltje.

Skyscraper

Legacy Member
Will do, thanks :).
Uiteindelijk val ik voornamelijk voor de looks & feel, 't geluid hangt van zoveel andere dingen nog af.

Hopelijk ook een LP classic custom testen, lijkt me (op papier) prijs kwaliteit een zeer schone koop.

EDIT; LP classic custom is niet in stock bij keymusic, en als ik hem wil testen/laten overkomen moet ik een voorschot van 200 euro betalen.. verschrikkelijk.
Guitarshop in gent dealt niet met gibson, iemand nog een idee waar ik deze zou kunnen testen?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan