Archief - Het grote DJ/Audio-vragen topic! Deel 2

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Therapy

Legacy Member
Unilever zei:
Ik weet dat mijn budget wat te weinig is, maar ik heb momenteel al over de €3000 euro uitgegeven om mijn eigen sound system te maken dus ik moet even mijn prioriteiten stellen. Ik zal eens 2dehands kijken naar zo een Ecler.

Nice. In de week filmke gezien over het Valve Soundsystem en kreeg ook goesting om zelf een soundsystem te maken. Heb wel geen idee hoe hieraan te beginnen. Mss tips? :p

Unilever

Legacy Member
Therapy zei:
Nice. In de week filmke gezien over het Valve Soundsystem en kreeg ook goesting om zelf een soundsystem te maken. Heb wel geen idee hoe hieraan te beginnen. Mss tips? :p

Goh, Ik ben er ook aan begonnen zonder voorkennis. Eerst een jaar info verzameld en ontworpen/plannen.

Ik ben momenteel een 4 wegs systeem aan het bouwen.

Subwoofers: 2x Hog scoop met fane 18xb driver
Kicks: 2x Reflex met fane 18-500
Midden: 2x zelf ontworpen closed Fane 12-300
Hoog: 4x Supertweeter APT80 (of iets in den aard, nog niet aan uit).
Dit allemaal in 18mm berken multiplex gemaakt.

Kijk best ook eens op speakerplans.com
Er zijn ook veel plannen beschikbaar op Horn Plans (Plans d'enceintes sono à pavillon).

Musk

Legacy Member
Unilever zei:
Goh, Ik ben er ook aan begonnen zonder voorkennis. Eerst een jaar info verzameld en ontworpen/plannen.

Ik ben momenteel een 4 wegs systeem aan het bouwen.

Subwoofers: 2x Hog scoop met fane 18xb driver
Kicks: 2x Reflex met fane 18-500
Midden: 2x zelf ontworpen closed Fane 12-300
Hoog: 4x Supertweeter APT80 (of iets in den aard, nog niet aan uit).
Dit allemaal in 18mm berken multiplex gemaakt.

Kijk best ook eens op speakerplans.com
Er zijn ook veel plannen beschikbaar op Horn Plans (Plans d'enceintes sono à pavillon).

PICS PLZ :love:

Musk

Legacy Member
Unilever zei:
De kicks zijn af, de hogs zitten in elkaar, maar moeten nog afgewerkt worden + verfke derop :). Mid en toppen zijn onderweg van den duits.

edit: Foto's

not bad. Maar hoe moetk het interpreteren? Is het echt materiaal om te knallen op feestjes? Of ist echt materiaal om gewoon een heerlijke sound in je studio/huiskamer te krijgen?

Unilever

Legacy Member
Musk zei:
not bad. Maar hoe moetk het interpreteren? Is het echt materiaal om te knallen op feestjes? Of ist echt materiaal om gewoon een heerlijke sound in je studio/huiskamer te krijgen?

Om te 'knallen' op feestjes. (+-100man). In de woonkamer zou dat niet goedkomen :). Hiervoor had ik een 15" scoop (500WRMS) gemaakt en dat was eigenlijk al niet te doen in huis als ik die op half vermogen zette.

De bedoeling is wel om met de tijd alles te verdubbelen. Maar ik wil eerst de basis op punt hebben.

MaximumOfBass

Legacy Member
zijn er ook degelijke "all-in-one" mengpanelen voor max 150-250€?
kdraai + mix zo heel af en toe wel eens graag, maar om er een voltijdse hobby van te maken heb ik de tijd niet.

ik zoek dan in het genre van de hercules dj console mk4, zijn er betere of gewoon alternatieven voor deze?

sorry voor deze beginnersvraag!

Rage

Legacy Member
Als ik nieuwe ortofon Pro S naalden koop, dan staat in dat boekske dat ge 4 gram gewicht moet zetten

Ik ben altijd van mening geweest dat ge minder moest doen 2.5g ofzo? klopt dat eigenlijk wel??

[EZ]

Legacy Member
Ik doe het altijd volgens deze tutorial:
Correct afstellen van een toonarm


Maar als ik timecode vinyl gebruik zet ik de druk soms wat hoger als hij begint te verspringen, die platen mogen toch verslijten, en m'n naald is eiglijk al zo goed als omzeep :p

aXl_

Legacy Member
Minimum Rage zei:
Als ik nieuwe ortofon Pro S naalden koop, dan staat in dat boekske dat ge 4 gram gewicht moet zetten

Ik ben altijd van mening geweest dat ge minder moest doen 2.5g ofzo? klopt dat eigenlijk wel??

4 gram is inderdaad veel. Meer gewicht betekent uiteraard meer slijtage, maar verhindert dat je naald verspringt als je de plaat manipuleert of zou scratchen. Stel je gewicht gewoon zo laag mogelijk in waarbij je toch geen last hebt van een verspringende naald (indien wel, stel dan een halve gram meer in tot je het probleem niet meer hebt).
Ik heb 2 gram gewicht op mijn naalden en dat werkt prima.

Hou er ook rekening mee dat de anti-skating bij de meeste TT's niet op 4 gram kan ingesteld worden, wat ook extra slijtage betekent. (en bij scratchen zet je de anti-skating best op nul want ze werkt je naald tegen in het achteruit bewegen van de plaat waardoor die makkelijker skipped en meer druk (=slijt) op je groeven uitoefent.)

Musk

Legacy Member
Minimum Rage zei:
Als ik nieuwe ortofon Pro S naalden koop, dan staat in dat boekske dat ge 4 gram gewicht moet zetten

Ik ben altijd van mening geweest dat ge minder moest doen 2.5g ofzo? klopt dat eigenlijk wel??

Bij technics moet je ook het contragewichtje eraf halen, niet vergeten :)

Rage

Legacy Member
Musk zei:
Bij technics moet je ook het contragewichtje eraf halen, niet vergeten :)

heb geen technics maar numark TT500

Ik heb op youtube tutorials gevolgt voor antiskate, maar ik kan met deze platenspelers het gewoon niet goed instellen

anti-skating, whats it for?, how it works and how to adjust it properly - YouTube

Hier zegt die dat uw naald moet blijven staan en niet naar binnengaan, maar dat doet die dus wel op elke stand.

Enkel als ik die op 1g zet kan ik dit bekomen. Mijn antiskate gaat dus maar tot 1 dan.

In de manual staat geschreven: In most cases antiskate -> minimum

maar dit is juist de stand waar de naald het snelste naar het midden beweegt en dus volledig tegenstrijdig met het filmpje.

Volgens de guide op about dj ook op max zetten.

Het is niet de eerste keer dat ik zoiets vraag of informatie over opzoek, en ik vind heel veel tegenstrijdige informatie waaruit ik dus enkel kan concluderen dat het bullshit is allemaal.

aXl_

Legacy Member
Minimum Rage zei:
heb geen technics maar numark TT500

Ik heb op youtube tutorials gevolgt voor antiskate, maar ik kan met deze platenspelers het gewoon niet goed instellen

anti-skating, whats it for?, how it works and how to adjust it properly - YouTube

Hier zegt die dat uw naald moet blijven staan en niet naar binnengaan, maar dat doet die dus wel op elke stand.

Enkel als ik die op 1g zet kan ik dit bekomen. Mijn antiskate gaat dus maar tot 1 dan.

In de manual staat geschreven: In most cases antiskate -> minimum

maar dit is juist de stand waar de naald het snelste naar het midden beweegt en dus volledig tegenstrijdig met het filmpje.

Volgens de guide op about dj ook op max zetten.

Het is niet de eerste keer dat ik zoiets vraag of informatie over opzoek, en ik vind heel veel tegenstrijdige informatie waaruit ik dus enkel kan concluderen dat het bullshit is allemaal.

die anti-skating zet je op evenveel als het aantal gram naalddruk dat je hebt ingesteld. Als je dan een plaat hebt met een niet-bedrukte kant zou je kunnen testen dat je naald netjes blijft staan. Anti-skating loopt op de meeste TT's maar tot 3 dus als je meer gewicht in naalddruk instelt kan je hem maar max op 3 zetten. Dat compenseert niet genoeg maar is het beste wat je kan doen.

Rider

Legacy Member
Vergeet niet om uw dek eerst en vooral waterpas te zetten dmv de uitdraaibare pootjes.

Ik draai de base van mijn tonearm uit tot hij ongeveer even hoog als de platter+mat staat; ik balanceer de arm en geef dan 3 a 3.5 bij (orto pro), méér op het deck dat ik gebruik om te scratchen. Voor gewoon draaien heb ik antiskate niet echt nodig.

Antiskate duwt uw arm naar buiten; 0 antiskate laat uw arm gewoon staan waar hij staat.

Rage

Legacy Member
spliffrider zei:
Vergeet niet om uw dek eerst en vooral waterpas te zetten dmv de uitdraaibare pootjes.

Ik draai de base van mijn tonearm uit tot hij ongeveer even hoog als de platter+mat staat; ik balanceer de arm en geef dan 3 a 3.5 bij (orto pro), méér op het deck dat ik gebruik om te scratchen. Voor gewoon draaien heb ik antiskate niet echt nodig.

Antiskate duwt uw arm naar buiten; 0 antiskate laat uw arm gewoon staan waar hij staat.

gek, want bij mij antiskate op minimum/maximum gaan beide altijd naar binnen. Enkel als ik mijn naalddruk op 1 g zet kan ik op maximum antiskate mijn naald laten staan. Het staat waterpas.

Volgens mij zijn die Numark TT500 gewoon crap...

die anti-skating zet je op evenveel als het aantal gram naalddruk dat je hebt ingesteld. Als je dan een plaat hebt met een niet-bedrukte kant zou je kunnen testen dat je naald netjes blijft staan. Anti-skating loopt op de meeste TT's maar tot 3 dus als je meer gewicht in naalddruk instelt kan je hem maar max op 3 zetten. Dat compenseert niet genoeg maar is het beste wat je kan doen.

Het lijkt of bij mij het max maar 1 is

edit: zelfs als ik mijn arm hoger zet vind ik geen punt waar mijn naald blijft staan. Die gaat gewoon altijd naar het midden.

Ik ga mij er gewoon bij moeten neerleggen dat ik het nooit zo mooi kan instellen als die mannen met een technics die het demonstreren op de youtube filmpjes.

De meeste andere dj's die ik ken hebben geen flauw idee van dit soort zaken, die doen maar iets.

Anoniem09

Legacy Member
Minimum Rage zei:
De meeste andere dj's die ik ken hebben geen flauw idee van dit soort zaken, die doen maar iets.

Klopt, heb vroeger op meerdere fuiven zelfs muntstukken zien liggen op de naald voor extra gewicht zodat de naald zéker niet zou skippen :wtf:

Rage

Legacy Member
TooChé zei:

Dat zijn toch super-OEM's normaal gezien?
edit: blijkbaar niet.

Binnenkort ben ik afgestudeerd, en ga ik verdienen, mijn eerste aankoop zouden technics zijn als ik die nog nieuw zou kunnen vinden. Dat zal wel niet zeker? Waarom maken ze die niet meer :sad:

MrZodiac

Legacy Member
Minimum Rage zei:
De meeste andere dj's die ik ken hebben geen flauw idee van dit soort zaken, die doen maar iets.

koenpje zei:
Klopt, heb vroeger op meerdere fuiven zelfs muntstukken zien liggen op de naald voor extra gewicht zodat de naald zéker niet zou skippen :wtf:

Lol, dit doet me denken aan Pat Krimson die niet wou draaien omdat er geen Ortofons op de pick-ups stonden. En aangezien er geen gewichtjes op de Stanton's stonden was dat al zeker niet goed genoeg. :ironic:

En ze hebben em nog moeten betalen voor niks te doen ook nog!!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan