Archief - Aandeel linux in de markt

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

bogy

Legacy Member
Bubbling Zombie zei:
dat doe ik ook ni ... je hebt zelf al een substantieel argument gegeven...

op geen enkele van al die links die google me geeft via uw link is er al een groupware server beschikbaar ... ze zijn ofwel allemaal in dev. of stopgezet, of de pagina's zelf werken niet eens meer ...

dus, nogmaals; toon mij aub 1 vervanger voor MS Exchange/IBM Lotus want als je zegt dat de trend is dat die meer en meer vervangen worden door oS software, dan wil ik wel eens weten welk pakket ze er dan voor gebruiken...

Bubbling Zombie

Legacy Member
bogy zei:
dat doe ik ook ni ... je hebt zelf al een substantieel argument gegeven...

op geen enkele van al die links die google me geeft via uw link is er al een groupware server beschikbaar ... ze zijn ofwel allemaal in dev. of stopgezet, of de pagina's zelf werken niet eens meer ...

dus, nogmaals; toon mij aub 1 vervanger voor MS Exchange/IBM Lotus want als je zegt dat de trend is dat die meer en meer vervangen worden door oS software, dan wil ik wel eens weten welk pakket ze er dan voor gebruiken...

is nie mijnen dada, dat laat ik over aan de mensen die er iets van kennen (zou jij met linux ook beter doen :bounce: ) -- ik zeg trouwens niets van dat het een trend zou zijn. ahja, alles van linux is in ontwikkeling. Noem mij één coder die direct schitterende code zonder bugs schrijft en ik wijs u een leugenaar aan. Linux/OSontwikkelaars durven daar tenminste voor uitkomen, terwijl microsoft laat uitschijnen dat zijn SW perfect is (of dit toch heel hard wil benaderen.)

bogy

Legacy Member
Bubbling Zombie zei:
is nie mijnen dada, dat laat ik over aan de mensen die er iets van kennen (zou jij met linux ook beter doen :bounce: ) -- ik zeg trouwens niets van dat het een trend zou zijn. ahja, alles van linux is in ontwikkeling. Noem mij één coder die direct schitterende code zonder bugs schrijft en ik wijs u een leugenaar aan. Linux/OSontwikkelaars durven daar tenminste voor uitkomen, terwijl microsoft laat uitschijnen dat zijn SW perfect is (of dit toch heel hard wil benaderen.)
Microsoft software is zeer goede software. bugvrij? geen enkele software.

het is trouwens meestal de linux community die zaagt op msoft omdat hun software vol met gaten zit... maar als er dan een megahack gevonden wordt middels ssh onder linux... dan horen we niemand meer, en mogen de windows-fanboys ook niets zeggen want linux is toch zoveel beter.


Ik ben geen die-hard windowser of die-hard linuxer... ik gebruik beide wel eens... (vooral windows, omdat totnogtoe dit het enige pakket is dat al mijn games kan draaien, én ook omdat alle grote softwarebedrijven voor linux eigenlijk maar bij-ontwikkelen ipv écht ontwikkelen.

Tevens, wa ik eigenlijk ook wel eens wil benadrukken, en wat vaak vergeten wordt;

aan linux werken honderd duizenden mensen mee, allemaal aan hun eigen pakketjes (sommige werken mee aan kernel, sommige werken mee aan gimp, sommigen aan kde, ...). Microsoft daarentegen werkt aan ALLES mee... aan een windowmanager, aan serversoft, office soft, db-soft, webserversoft, ERP-soft (zoals navision), gamessoft, enz enz enz ...

microsoft betaalt haar werknemers ook voor hun prestaties.

die 100.000'en linux-proggers doen vaak de dingen in hun vrije tijd, omdat fulltime ermee bezig zijn maar voor een paar enkelingen is weggelegd.

vaak is het ook zo dat men bij microsoft dingen mee opnieuw een update geeft terwijl men bij linux de oudere versie blijft gebruiken (niks op tegen, is daarom niet minder goed, maar het wil gewoon zeggen dat men er ook minder tijd in steekt)


eigenlijk zou ik wel een slotje op dit topic willen laten zetten... want het constructieve uit dit topic is een beetje zoek aan't geraken



edit: nog een kleine subnota: waarom werkt onder windows alles zo goed samen? ja juist, omdat 1 bedrijf alles onder 1 dak ontwikkeld... terwijl bij linux de development door 1000'en verschillende instanties wordt gedaan. Daarom ook dat novell/suse gebruikt maakt van YAST voor de install en setup van linux en andere pakketten weer een volledig ander pakket gebruiken. Terwijl alle windows software met het control panel interactie heeft. waarom integreert microsoft al zijn pakketten met elkaar en openoffice niet? omdat openoffice niet de knowledge heeft om dat te doen. simpel voorbeeld is outlook+messenger ...
en ja, openoffice is eigenlijk ook geen volwaardige vervanger voor ms office, want er zit nog steeds geen PIM in ...

Bubbling Zombie

Legacy Member
bogy zei:
Microsoft software is zeer goede software. bugvrij? geen enkele software.

het is trouwens meestal de linux community die zaagt op msoft omdat hun software vol met gaten zit... maar als er dan een megahack gevonden wordt middels ssh onder linux... dan horen we niemand meer, en mogen de windows-fanboys ook niets zeggen want linux is toch zoveel beter.

Nu ja, de meeste 15jarige linuxgebruikers reageren zo, maar je scheert ons weer allemaal over één kam é

Ik ben geen die-hard windowser of die-hard linuxer... ik gebruik beide wel eens... (vooral windows, omdat totnogtoe dit het enige pakket is dat al mijn games kan draaien, én ook omdat alle grote softwarebedrijven voor linux eigenlijk maar bij-ontwikkelen ipv écht ontwikkelen.
voor zover ik weet ise er wel een team voltijds bezig aan redhat. Could be mistaken (dan kan je me daar op quoten ;) )
Tevens, wa ik eigenlijk ook wel eens wil benadrukken, en wat vaak vergeten wordt;

aan linux werken honderd duizenden mensen mee, allemaal aan hun eigen pakketjes (sommige werken mee aan kernel, sommige werken mee aan gimp, sommigen aan kde, ...). Microsoft daarentegen werkt aan ALLES mee... aan een windowmanager, aan serversoft, office soft, db-soft, webserversoft, ERP-soft (zoals navision), gamessoft, enz enz enz ...
dus alle programma's voor Ms windows zijn geschreven door microsoft? ... ok dan :wtf: daar ga ik nog nie eens op ingaan :wtf: . En al die games dan die je speelt? of speel je alleen maar microsoft games? en je kazaa? en je dit en je dat?

microsoft betaalt haar werknemers ook voor hun prestaties.

die 100.000'en linux-proggers doen vaak de dingen in hun vrije tijd, omdat fulltime ermee bezig zijn maar voor een paar enkelingen is weggelegd.

vaak is het ook zo dat men bij microsoft dingen mee opnieuw een update geeft terwijl men bij linux de oudere versie blijft gebruiken (niks op tegen, is daarom niet minder goed, maar het wil gewoon zeggen dat men er ook minder tijd in steekt)
komen ook constant patches en updates uit (allez, nie constant, als't nodig is é ;) ) meeste exploits worden (vrij) snel gefixed. achter de programmeurs van open source software zit er ook een, jawel, ideologie.
eigenlijk zou ik wel een slotje op dit topic willen laten zetten... want het constructieve uit dit topic is een beetje zoek aan't geraken
Linux vs MS topics zijn _nooit_ constructief. De fanboys boxen altijd tegen elkaar op :)
edit: nog een kleine subnota: waarom werkt onder windows alles zo goed samen? ja juist, omdat 1 bedrijf alles onder 1 dak ontwikkeld... terwijl bij linux de development door 1000'en verschillende instanties wordt gedaan. Daarom ook dat novell/suse gebruikt maakt van YAST voor de install en setup van linux en andere pakketten weer een volledig ander pakket gebruiken. Terwijl alle windows software met het control panel interactie heeft. waarom integreert microsoft al zijn pakketten met elkaar en openoffice niet? omdat openoffice niet de knowledge heeft om dat te doen. simpel voorbeeld is outlook+messenger ...
>_< *zucht* het probleem van MS is in mijn ogen is dat de modulariteit nogal ver zoek is. Er ooit al eens aan gedacht dat er mensen zijn die niet willen dat hun ding zo geintegreerd is in iets anders? Da's nog een van de voordelen van linux - modules. Je installeert wat je wilt en je gebruikt wat je wilt.
en ja, openoffice is eigenlijk ook geen volwaardige vervanger voor ms office, want er zit nog steeds geen PIM in ...
http://linux.about.com/od/softpim/

joepzakee :D

G|N|

Legacy Member
bogy zei:
het is trouwens meestal de linux community die zaagt op msoft omdat hun software vol met gaten zit... maar als er dan een megahack gevonden wordt middels ssh onder linux... dan horen we niemand meer,

komaan, ooit op een fatsoenlijke linux-nieuwssite geweest?

elke maand staat er wel iets van bug gevonden in kernel, hier zijn de patches, bug gevonden daar, hier zijn de patches.

bij microsoft software zitten er veel meer in, maarja niemand kan ze zien want de broncode is niet vrijgegeven.

en toen dat beetje broncode van windows 2000/nt (weet ik niet meer) was vrijgekomen, hoeveel fouten zijn er toen wel niet in gevonden?

bogy zei:
aan linux werken honderd duizenden mensen mee, allemaal aan hun eigen pakketjes (sommige werken mee aan kernel, sommige werken mee aan gimp, sommigen aan kde, ...). Microsoft daarentegen werkt aan ALLES mee... aan een windowmanager, aan serversoft, office soft, db-soft, webserversoft, ERP-soft (zoals navision), gamessoft, enz enz enz ...

microsoft betaalt haar werknemers ook voor hun prestaties.

die 100.000'en linux-proggers doen vaak de dingen in hun vrije tijd, omdat fulltime ermee bezig zijn maar voor een paar enkelingen is weggelegd.

vaak is het ook zo dat men bij microsoft dingen mee opnieuw een update geeft terwijl men bij linux de oudere versie blijft gebruiken (niks op tegen, is daarom niet minder goed, maar het wil gewoon zeggen dat men er ook minder tijd in steekt)

ok nu ga je mijn voor-argument gebruiken als een tegenargument?

denk je nu echt dat de mensen van microsoft aan hetzelfde project werken? dat zijn gewoon allemaal verschillende departementen die niets met elkaar te maken hebben en het ene zorgt voor office en het andere voor servertoepassingen enzo, dus niet denken dat "microsoft" een persoon is die alles maakt en in elk van die departementen zal je goede en slechte programmeurs hebben en dat zie je ook in de software.

en tsjah microsoft betaald hun werknemers! juij bij ons papa op het werk doen ze dat ook :ironic: .
het is niet altijd geld dat het belangrijkste is en zo'n globalisme lijkt me verre van goed (stel u voor dat wij binnen 10 jaar belastingen betalen aan wereldleider bill gates!)

en wat is er mis met programmeren in uw vrije tijd?
gezellig thuis, rustig uw tijd nemen en niet te veel stress lijkt mij veel leuker als in een bedrijf.

en dat van die updates dat is pas echt de grootste zever!
ooit gehoord van emerge -uD packetnaam????
of emerge sync?
bij microsoft heb ik zo om de maand eens een update, maar veel meer zal het niet zijn, bij mijn gentoo toch wel om de 2 dagen kan ik een packet updaten.


bogy zei:
Microsoft software is zeer goede software. bugvrij? geen enkele software.

werk je bij microsoft? :wtf: nog nooit iemand (of toch heel weinig) dat horen zeggen.

addi

Legacy Member
bogy zei:
aan linux werken honderd duizenden mensen mee, allemaal aan hun eigen pakketjes (sommige werken mee aan kernel, sommige werken mee aan gimp, sommigen aan kde, ...). Microsoft daarentegen werkt aan ALLES mee... aan een windowmanager, aan serversoft, office soft, db-soft, webserversoft, ERP-soft (zoals navision), gamessoft, enz enz enz ...

Windows werkt aan alles mee?
Je bedoelt microsoft maakt alles zelf, zodat ze er zoveel mogelijk geld kunnen uithalen. Bovendien maken ze het hun concurrenten zo lastig mogelijk door zo weinig mogelijk broncode weg te geven.
Cfr: die rechtszaak van de EU tegen microsoft.

Mijn persoonlijke mening hierover is dat microsoft haar monopolie zoveel mogelijk probeert uit te buiten.
Ik vind het een geluk dat die rechtszaak er is gekomen.
Het is positief dat microsoft software bij zijn windows geeft, maar het is hypocriet dat het alleen haar software is.
Dat is echt het toppunt van koppelverkoop in mijn ogen.
Je kan wel zeggen dat die software verwijderbaar is.
Maar dan mag je mij wel is een gemakkelijk uit te voeren manier tonen.
Je zit hier steeds over computer n00bs bezig waarvoor windows zoveel makkelijker is.

Zeg me dan is, hoe ga je uitleggen aan een computern00b om internet explorer of media player te verwijderen?

Of vind je dat die koppelverkoop normaal is?

Zillode

Legacy Member
tis wel handig voor die computern00b om niet te moeten zoeken naar een deftige media player of te moeten kiezen tijdens de setup uit 100 packages :o

addi

Legacy Member
maja, ik zeg ni daze der e paar honderd moeten bijsteken :).
Ma as ze tenminste een alternatief zouden geven zou het al veel zijn :).
Ipv altijd microsoft internet explorer, windows media player...
Want door dit te doen concurreren ze iedereen uit de markt, concurrentie is goe ast eerlijk is :).

Bubbling Zombie

Legacy Member
Zillode zei:
tis wel handig voor die computern00b om niet te moeten zoeken naar een deftige media player of te moeten kiezen tijdens de setup uit 100 packages :o

imo zouden de fabrikanten allemaal demo/volledige versies bij hun pc's kunnen geven met andere proggies op. Durf wedden dat daar wel wat sponsors voor te vinden zijn .

jeroen_hoefkens

Legacy Member
Het is wel makkelijk van te zeggen "is er al een vervanger voor Exchange in gnu/linux , haha ik dacht het niet" (blijkt dat ze bezig zijn maar kom)

is er een vervanger voor APT (yast , emerge , urpmi ) in windows ???
is er een waardige ver vanger voor multiuser in windows (hiermee bedoel ik niet niet het mega onhandige fast user switch in XP)
is er al een vervanger voor multi desktop in windows? (zoals in kde , gnome , ... )
s er al een goed systeem in winows om vanuit console je programas uit te voeren zo dat je niet elke keer het hele pad moet typen? maar gewoon bv $doom3 en dat dat spel opstart?

wow ik dacht het niet he ... als die er zijn wil ik mss wel eens overschakelen op windows

Bubbling Zombie

Legacy Member
jeroen_hoefkens zei:
Het is wel makkelijk van te zeggen "is er al een vervanger voor Exchange in gnu/linux , haha ik dacht het niet" (blijkt dat ze bezig zijn maar kom)

is er een vervanger voor APT (yast , emerge , urpmi ) in windows ???
hangt van application tot applicaton af
is er een waardige ver vanger voor multiuser in windows (hiermee bedoel ik niet niet het mega onhandige fast user switch in XP)
run as
is er al een vervanger voor multi desktop in windows? (zoals in kde , gnome , ... )
Blackbox 4 windows
s er al een goed systeem in winows om vanuit console je programas uit te voeren zo dat je niet elke keer het hele pad moet typen? maar gewoon bv $doom3 en dat dat spel opstart?
na aanpassing van uw path wel ja :F

wow ik dacht het niet he ... als die er zijn wil ik mss wel eens overschakelen op windows[/QUOTE]

bogy

Legacy Member
brrrr ik stop ermee :)

btw zombie ... ik bedoelde met openoffice is geen alteratief voor ms office , er is géén enkel alternatief voor ms office...

openoffice werkt samen ... snappie, da's 1 pakket da onderling links kan leggen in bestanden... als je dan weer een aparte pîm moet nemen, ben je die functionaliteit weeral kwijt...

met een volwaardig office pakket bedoel ik dus een office pakket waar een PIM MEE IN ZIT, jij gaat toch ook niet eerst MS Office installen zonder outlook, en dan gebruik maken van eudora ofzo?

jeroen_hoefkens

Legacy Member
hangt van application tot applicaton af
ik bedoelde net .. een algemeen programma dat , *almost* elk prog op uw systeem update/installeerd , en geen 10.000 afzonderlijke install clients

nog geen idee hoe ik dit moet doen :s
stel ik zit op een guest account op de pc , en ik wil mijn beveiligde persoonlijke map(acount jeroen) bekijken (in linux is dit nogal simpel)

run explorer as jeroen ?
en hoe zit dat bij netwerk verbindingen?

moet lukken dat blackbox nu net mijn favoriete wm is ... nog liever fluxbox
maar ik wist niet dat het kon moet ik wel toegeven ( werken alle aplicaties ook degelijk nog?)

na aanpassing van uw path wel ja :F
ik tik $gaim en gaim start op ...
ik tik $synaptic en synaptic start op
in windows , moet ik het hele pad typen dus c:\program files\EA GAMES\battlefield1942.exe omdat spel op te starten ...
mm ik heb net iets geinstalleerd en als routine heb ik gewoon steeds op het next knopje getikt ... wat was het pad weer , makkelijk achter te komen niet? zoeken ...
nu net dat de zoekfunkti in win98 duidelijk en goed was moeten ze in XP weeral iets nieuws en onhanding uitvinden.. het oogt wel mooier maar ...

Bubbling Zombie

Legacy Member
jeroen_hoefkens zei:
ik bedoelde net .. een algemeen programma dat , *almost* elk prog op uw systeem update/installeerd , en geen 10.000 afzonderlijke install clients
gaat beetje tegen het windows systeem in é, niet? :)
nog geen idee hoe ik dit moet doen :s
stel ik zit op een guest account op de pc , en ik wil mijn beveiligde persoonlijke map(acount jeroen) bekijken (in linux is dit nogal simpel)

run explorer as jeroen ?
en hoe zit dat bij netwerk verbindingen?

ah, da's iets anders hé. Je kan als admin perfect view rechten geven aan bepaalde accounts. Ik heb dit niet nodig, maar het kan wel :)
moet lukken dat blackbox nu net mijn favoriete wm is ... nog liever fluxbox
maar ik wist niet dat het kon moet ik wel toegeven ( werken alle aplicaties ook degelijk nog?)
jup

http://www.bb4win.org/news.php
ik tik $gaim en gaim start op ...
ik tik $synaptic en synaptic start op
in windows , moet ik het hele pad typen dus c:\program files\EA GAMES\battlefield1942.exe omdat spel op te starten ...
mm ik heb net iets geinstalleerd en als routine heb ik gewoon steeds op het next knopje getikt ... wat was het pad weer , makkelijk achter te komen niet? zoeken ...
ik heb het over je "environment variables"

nu net dat de zoekfunkti in win98 duidelijk en goed was moeten ze in XP weeral iets nieuws en onhanding uitvinden.. het oogt wel mooier maar ...
dit kan je afzetten, zoek maar eens rond :)

fretn

Legacy Member
bogy zei:
waarom integreert microsoft al zijn pakketten met elkaar en openoffice niet? omdat openoffice niet de knowledge heeft om dat te doen. simpel voorbeeld is outlook+messenger .

simpel: omdat MS de specs nie vrijgeven en de mensen die compatible willen zijn moeten het maar zelf uitvinden
:niceone:

Bubbling Zombie

Legacy Member
bogy zei:
brrrr ik stop ermee :)

btw zombie ... ik bedoelde met openoffice is geen alteratief voor ms office , er is géén enkel alternatief voor ms office...
verkeerd begrepen, mes excuses ;)

met een volwaardig office pakket bedoel ik dus een office pakket waar een PIM MEE IN ZIT, jij gaat toch ook niet eerst MS Office installen zonder outlook, en dan gebruik maken van eudora ofzo?

ermn, ff mijn config
* browser : firefox
* mailprogramma (voor newsgroups, ik gebruik webinterfaces) : thunderbird
* rss: rssowl
* spreadsheet : excel (wij moeten daarmee compatibel zijn voor't school -> onze programma's van vb moeten rapporten kunne maken etc)
* database : acces (mdb databases-
* rest office packet : OOo

.... nja, kzal ne rare zijn zeker :F

bogy

Legacy Member
fretn zei:
simpel: omdat MS de specs nie vrijgeven en de mensen die compatible willen zijn moeten het maar zelf uitvinden
:niceone:
alsof lotus notes vroeger aan de mensen van WordPerfect wél zouden verteld hebben hoe ze hun officepakket konden integreren in de lotus notes package?

echter, er was vroeger wel een IBM Smartsuite, een volledige office mét pim... en die is ook een tijdje gratis verdeeld geweest ... geen opensource, maar wel gratis ...

1is er een vervanger voor APT (yast , emerge , urpmi ) in windows ???
2is er een waardige ver vanger voor multiuser in windows (hiermee bedoel ik niet niet het mega onhandige fast user switch in XP)
3is er al een vervanger voor multi desktop in windows? (zoals in kde , gnome , ... )
4s er al een goed systeem in winows om vanuit console je programas uit te voeren zo dat je niet elke keer het hele pad moet typen? maar gewoon bv $doom3 en dat dat spel opstart?

5wow ik dacht het niet he ... als die er zijn wil ik mss wel eens overschakelen op windows
1 je bedoelt de installer interface? wat dacht je dat .MSI bestanden zijn?, tevens heb je ook een mooi Control panel in windows hoor ... start - uitvoeren - control.exe
2 ik gebruik geen multiuser ... wil ik iets doen met een andere user gebruik ik gewoon de run-as functie
3 je hebt multidesktop systemen voor windows... ik kan alleen even niet op de naam komen...
4 ja hoor, zorg gewoon dat er een batchfile klaarstaat in een van de directories die in uw path vermeld staan
5 ik denk dat je die zin verkeerd zegt... het zou moeten zijn "wow, ik dacht het niet hé, als die er zijn wil ik mss wel eens _TERUG_ overschakelen op windows (me dunkt kan het praktisch ni mogelijk zijn dat je meteen met linux gestart bent als eerste OS)

breez

Legacy Member
QplQyer zei:
Tsja, als je begint met debian is het normaal dat je meer werk hebt e.
Dat is hetzelfde als zagen over dat Linux From Scratch lang duurde om te installeren, overal staat er dat debian niet direct voor de beginnende linux-gebruiker is die niet veel zin heeft om in tekstbestanden te knoeien.

En bij debian zit dan nog eens apt-get die automatisch al de rest wat benodigd is ook binnenhaalt, als je van source compilet is het eveneens normaal dat je problemen krijgt.
(maar amsn voor windows vereist ook dat je die dingen apart installeert eerst onder windows voor bepaalde functies, een nadeel van cross-platform te willen zijn).
met apt-get kon ik ongeveer de helft van de packages vinden die ik nodig had

das wel iets gebruiksvriendelijk die apt get

ge typt in en ge kunt direct downloaden en installen
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan