Archief - Server 2008 R2: supertrage RAID5 performance!

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

ShPonGle

Legacy Member
ik heb een vers geïnstalleerde windows 2008 server R1 op een mirrorset(2 schijven met hardware raid1), met daarnaast 3 dataschijven in raid5 - stripe size 64K (default) en waarbij de default allocation (aka cluster) size op 4K staat. op dit volume staan er heel veel grote bestanden zoals vmdk's en vhd-files van > 20GB.

Nu, als ik hier lokaal mee werk of er iets op kopieer vanaf het netwerk gaat dit behoorlijk vlug naar mijn mening. Gemeten met Teracopy vliegen de meeste files er aan minstens 33MB/s er op, zo duurt het kopiëren van een slordige 450 GB aan data maximaal een uurtje of 6.

ik had daarvoor een vers geïnstalleerde windows 2008 R2 server op dezelfde server met diezelfde mirrorschijven, het OS zelf is eveneens supervlug maar de RAID5 met diezelfde schijven is daar een ware ramp! diezelfde 450 GB overzetten duurt hier een dag of 3!!!
ook het uitvoeren van manipulaties in de virtuele servers in Hyper-V ging met horten en stoten (seconden lang wachten bvb om een map te openen). Ook lokaal kopiëren, bvb van een intern aangesloten sataschijf naar dit raidvolume gaat pokketraag, soms zelfs < 1MB/s...

Aan de rebuilding kan het niet liggen, want die was bij beide OS'es al voltooid vooraleer ik begon te testen.
heb al zitten spelen met de clustersize (verhoogd naar 64K) maar dit geeft geen enkel performantieverschil.

De stripe size van de hardware raid heb ik wel nog niet veranderd aangezien ik eerst wilde determineren of het probleem op hardware- of op softwareniveau zas, nu duidelijk software gebleken dus.

op beide servers was er tot dusver geen software aanwezig (zoals antivirus) die een vertraging in de hand kan werken, en beide testen werden uitgevoerd met dezelfde files en fileserver, waarbij alles gigabitlan is.

iemand die dit kan verklaren? ik vind het spijtig dat ik daardoor terug naar R1 moet grijpen, want R2 is echt wel superieur qua nieuwe mogelijkheden, op alle niveaus. Ik zal in elk geval ook volgende week een upgrade uitvoeren van de W2k8 x64 SP2 R1 naar de versie W2k8 x64 R2 om te zien of dit niet mijn performantieprobleem kan omzeilen...

Da_Hobit

Legacy Member
zoals je het beschrijft lijkt het idd aan de R2 versie te liggen ...

2e week van Januari staat er ook een W2K8 x64 R2 install op OS Hardware Raid 5 op SAS schijven op me te wachten ( test opstelling ) gecombineerd met 2x2 Raid 1 data disks ( PCIe x8 op Sata hdd's )

dit zowel native als virtueel met VMware ESxi 4.0 & Hyper-V als role & als stand-alone

zal m'n bevindingen hier ook posten !

Son1c

Legacy Member
Heb je al eens geprobeerd van de raiddriver up te daten? wij hadden hier op ons werk ook zeer trage kopieer snelheden, en met een andere driver was het probleem hier opgelost.

Op welke hardware draait de server?

ShPonGle

Legacy Member
raid driver was de nieuwste windows 7 X64 driver die ook perfect werkt op 2008 R2...

hardware:
ene 'serverpc' heeft
asus P5Q deluxe met 2 x Gigabitlan (Marvell Yukon)
Corsair 8GB DDR2 (PC6400)
3*1 TB Sata hd's WD Green 7200rpm in raid 5 op onboard sata raid controller van intel

ander toestel gelijkaardige specs met 2 gb ram, sata hd's in raid 1 + gigabitlan

de switch waarover gekopieerd werd is een HP Procurve 1400

RpR

Legacy Member
Misschien raar maar ik denk dat uw hardeschijven in de 5400 mode zullen springen en er voor een reden niet meer uitkomen.

ShPonGle

Legacy Member
mja in elk geval doen ze dat niet op 2008 R1. heb btw de upgrade naar R2 uiteindelijk dan niet gedaan. R1 kun je enkel naar R2 brengen via een in-place-upgrade. en te meer omdat de IIS weer helemaal anders zal ik het waarschijnlijk ook niet doen, kan momenteel het risico niet lopen dat er 3 websites broken zijn.

Reservoir_Dog

Legacy Member
Weet iemand hier online een goeie cursus voor server 2008r2?

Mvg
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan