Archief - Veranderen van OS

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

iSwitch

Legacy Member
Yeets

Iedereen weet dat de discussie om over te stappen naar een ander OS nooit gedaan zal zijn. Maar, wat denken jullie ervan? Zouden jullie zelf wel eens willen overstappen naar een ander OS (al dan niet van Windows naar Apple/Linux/... of omgekeerd)? Welk OS, en waarom (niet)?

Ikzelf zou me graag eens een Apple kopen vanwege zijn fantastische look, maareuh... omdat ik nog nooit een muis heb aangeraakt die met een Mac was aangesloten lijkt het me de beste beslissing om er dan ook geen te kopen, je weet nooit als het tegenvalt! Je staat daar dan met je nieuwe machiene die zoveel geld heeft gekost.


Greetz

Bubbling Zombie

Legacy Member
oei, verkeerd forum ket :)

ik gebruik linux/windows in dualboot (slackware om precies te zijn, binnenkort ubuntu of gentoo) en dat gaat fijn. Apple moet je eens vragen om te proberen he, bij vrienden ofzo?

Smokey_3800

Legacy Member
zo ne applemuis met maar 1 knop op de muis, wie begrijpt dat nu ;)

schep

Legacy Member
ik ben vorig jaar in juni geswitched naar mac. Ik heb er nog geen seconde spijt van gehad, ik zou zeggen probeer het ook eens.
Het is echt super gebruiksvriendelijk, zeer stabiel, geen foutmeldingen niet meer, er bestaan ook voor alle windowsprogramma's alternatieven en met een mac kom je echt lang toe ze, veroudert niet zo snel als pc.
Vorige week is er een nieuwe uitgekomen, de mac mini, kost maar een 500 euro
(zonder scherm, toetsenbord en muis maar da hebt ge wrs al) en dan kunt ge da ineens es proberen he. http://www.apple.com/benl/macmini/

(ö)CerberuS

Legacy Member
Linux is zeker tof als je graag prult en als je er heel veel van kent kan je er iets moois mee maken.

Windows is zeker niet slecht als je de juiste progs erop zet

iSwitch

Legacy Member
schep zei:
ik ben vorig jaar in juni geswitched naar mac. Ik heb er nog geen seconde spijt van gehad, ik zou zeggen probeer het ook eens.
Het is echt super gebruiksvriendelijk, zeer stabiel, geen foutmeldingen niet meer, er bestaan ook voor alle windowsprogramma's alternatieven en met een mac kom je echt lang toe ze, veroudert niet zo snel als pc.
Vorige week is er een nieuwe uitgekomen, de mac mini, kost maar een 500 euro
(zonder scherm, toetsenbord en muis maar da hebt ge wrs al) en dan kunt ge da ineens es proberen he. http://www.apple.com/benl/macmini/

Hoe heb je je in de macwereld ingewerkt? M.a.w. hoe heb je de switch gemaakt en ben je het gewoon geworden?

NeFerMeTu

Legacy Member
Overgestapt naar mac OSX in november, nog gene second spijt van gehad. :)
Veel stabieler, sneller dan m'n oude pc en alle randapparatuur werkt ook gewoon. M'n usb-printer en -camera zijn nu ECHT plug&play (ipv eerst ne hoop drivers installeren en hopen dat het dan werkt).
Heb hier nu ne iMac G5 op m'n kot en ne iBook G4 voor thuis en onderweg, werkt allemaal perfect.
Het enige nadeel dat je zou kunnen aanhalen was de prijs, maar als je ziet hoe die intussen ook al enorm gedaald zijn (vb de Macmini voor 500€) is dat ook al geen argument meer.

Wat betreft de muis: het is even aanpassen, maar eens ge het gewend zijt, lukt dat evengoed. Lukt het u toch niet? Elke usb-muis werkt ook onder OSX. ;)

iSwitch

Legacy Member
Ik heb hier en daar al wat gelezen op het internet over Mac en Apple, maar kunnen jullie nog enkele interessante sites geven. Ook sites over het switchen (het 'hoe' bijvoorbeeld) zouden interessant zijn.
Bedankt :bow:


En hoe zit dat nu eigenlijk met die hardware? Een pc heeft nu als (ongeveer) sterkste/snelste cpu 4Ghz, een Mac 2Ghz(??? ben niet zeker-G5?, G staat voor...). Zijn die twee aan elkaar gewaagd of is dat echt zoveel trager? En waarom maken ze die benamingen gewoon niet gelijk zodat er geen verwarring meer zou bestaan? :doh: :doh: :doh:

NeFerMeTu

Legacy Member
Teh McWolfsen zei:
Ik heb hier en daar al wat gelezen op het internet over Mac en Apple, maar kunnen jullie nog enkele interessante sites geven. Ook sites over het switchen (het 'hoe' bijvoorbeeld) zouden interessant zijn.
Bedankt :bow:
Op het forum van www.macosx.nl staat een apart subfora voor switchers. Heb er ook veel info uit gehaald toen ik wou switchen.

Wel een tip: ga ervan uit dat je bijna meteen ramgeheugen mag bijsteken. De processorstructuur van een ppc bouwt nu eenmaal voort op het ram. Dus als je redelijk wat veel programma's openstaan hebt, kan het soms wat traag lopen als er te weinig ram inzit. Op mijn G5 valt dat nog goed mee met 256mb, maar op die G4 merk je het toch.
Wat wel is: gewoon pc-ramgeheugen is veel goedkoper en als je het juiste type neemt, werkt het ook in je mac. Ramgeheugen bij Apple zelf is veel te duur.

NeFerMeTu

Legacy Member
Teh McWolfsen zei:
En hoe zit dat nu eigenlijk met die hardware? Een pc heeft nu als (ongeveer) sterkste/snelste cpu 4Ghz, een Mac 2Ghz(??? ben niet zeker-G5?, G staat voor...). Zijn die twee aan elkaar gewaagd of is dat echt zoveel trager? En waarom maken ze die benamingen gewoon niet gelijk zodat er geen verwarring meer zou bestaan? :doh: :doh: :doh:

pc-processor= x86
Apple= ppc
dus totaal verschillende architectuur
Het is moeilijk te vergelijken, maar over het algemeen moet je de snelheid van een ppc maal 2 doen om te vergelijken.
vb: een G5 1,6 komt ongeveer overeen met een Pentium4 3,2.
Dit zijn natuurlijk schattingen en geen cijfers, 't is als appels met peren vergelijken.

Mr. M

Legacy Member
ik denk niet dat je je druk hoeft te maken over switchen. Je gaat misschien wel wat programmas missen in het begin, maar daar zullen wel allemaal alternatieven voor zijn denk ik.
Een leerkracht van mij op school van vorig jaar is een echte MAC freak en voor onze website moest die dus ook goed draaien op safari (webbrowser), daar heb ik heel eventjes die mogen gaan testen op zijn apple laptop (weet niet juist welke) dus zo heb ik heel eventjes er van mogen 'proeven' en dit ging direct zonder enig probleem ze.

Naar wat ik gezien heb is het zeer gebruiksvriendelijk en die eenknoppige muis, geen probleem volgens mij, da zijde zeer rap gewoon.

Dus als ge da zou zien zitten, voorwa ni he. Ik denk da ik mij er later ook zeker ene koop al is het maar om op te proberen, ik wil gewoon van alles is geproefd hebben :)

QplQyer

Legacy Member
Teh McWolfsen zei:
Ik heb hier en daar al wat gelezen op het internet over Mac en Apple, maar kunnen jullie nog enkele interessante sites geven. Ook sites over het switchen (het 'hoe' bijvoorbeeld) zouden interessant zijn.
Bedankt :bow:


En hoe zit dat nu eigenlijk met die hardware? Een pc heeft nu als (ongeveer) sterkste/snelste cpu 4Ghz, een Mac 2Ghz(??? ben niet zeker-G5?, G staat voor...). Zijn die twee aan elkaar gewaagd of is dat echt zoveel trager? En waarom maken ze die benamingen gewoon niet gelijk zodat er geen verwarring meer zou bestaan? :doh: :doh: :doh:

Die benamingen zijn enkel de benamingen van de kloksnelheid, daar kan je niet zomaar een cijfertje op plakken.

Je hebt verschillende soorten processoren, processoren die voornamelijk simpele instructies hebben en processoren die vele complexe instructies hebben. Nu voor een complexe instructie heeft een processor meer tijd nodig (verschillende klokcycli voor één instructie bv), dus om meer instructies te doen heb je een snellere processor nodig (één met een grotere kloksnelheid), bij een machine met simpelere instructies echter kan je meer instructies doen in dezelfde tijdsspanne, aangezien elke instructie ongeveer 1 klokcycli in beslag neemt, daarom kan zo een processor meer instructies doen met een minder grote kloksnelheid.
(dit is een gesimplificeerde uitleg natuurlijk).

Zoals je ziet is de kloksnelheid dus maar een cijfertje dat niet echt veelzeggend is, buiten dan als je in dezelfde soort architectuur blijft.

meer info: http://granite.sru.edu/~dawna/paper.html

*edit*

Ik ben al enkele jaren voornamelijk gebruiker van linux, windows als tweede OS voor sommige zaken, en die overgang valt heel goed mee.
Ik ben voornamelijk overgestapt omdat ik de BSOD's beu was op mijn oude pc en ik snelheidswinst wilde (win98 se op een 800 mhz) en dat is heel goed gelukt met slackware toen in de tijd.
Hoewel Gentoo wel een pak sneller is op mijn nieuwe pc (mss ligt dat ook wel aan 2.6 kernel).

Dearest

Legacy Member
ik zou wel willen overstappen naar linux, maar linux start zo traag op :sad:

P2K-

Legacy Member
Dearest zei:
ik zou wel willen overstappen naar linux, maar linux start zo traag op :sad:

worst argument ever ? :p

of da nu snel of traag iopstart, wa zijde daar meer mee.

-etienne-

Legacy Member
dik nadeel aan linux is dat ge altijd miserie hebt als ge software wilt installeren, dan werkt dat weer niet met linux enz :?

Drydope

Legacy Member
Ik heb Mac ook een eind gehad en ik vind Linux toch wel een pak beter. Veel configureerbaarder, veel leuker om mee te werken en vooral veel meer gratis. Alles wat je zocht voor Mac was quasi betalend. Ja ok, het was wel wat simpeler om mee te werken maar dan kan je evengoed voor Windows kiezen. Qua prijs en stabiliteit is er IMO quasi geen verschil. (Je moet natuurlijk wel weten wat je doet en je windoze niet verneuken met spyware etc.)

Drydope

Legacy Member
-etienne- zei:
dik nadeel aan linux is dat ge altijd miserie hebt als ge software wilt installeren, dan werkt dat weer niet met linux enz :?

Ik denk dat rtfm hier wel van toepassing is.

Bubbling Zombie

Legacy Member
-etienne- zei:
dik nadeel aan linux is dat ge altijd miserie hebt als ge software wilt installeren, dan werkt dat weer niet met linux enz :?

eens ge het doorhebt is't eazy peazy. behalve als ge me LFS werkt :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan