Zwijg me van switchen
DOS -> Windows -> NetBSD -> Linux -> FreeBSD -> OpenBSD -> Solaris -> OSX -> FreeBSD & OpenBSD
En tussendoor eens voor de fun me IRIX en HP-UX aant spelen geweest.
Je moet zelf beeke zien wa ge wilt en zeker wa ge ni wilt, in the end gade toch alles met de command line doen (buiten surfen, hoewel sommige dingen waar lynx of links werkt gebruik ik het ook wel).
Command line en fluxbox heeft niets met stoerdoenerij te maken. Ik verkies op men laptop in 1400x1050 console te werken hoewel ik soms voor het overzicht wel eens fluxbox opstart. De simpele reden waarom ik de command line gebruik is omdat ik zoveel mogelijk locaal en remote op dezelfde manier wil kunnen doen, geen uren moet zitten compilen, niet om de 5 botten mijn cpu fan op volle toeren moet horen draaien, ...
Wat fluxbox betreft, ik verkies het boven Gnome, op het werk heb ik maar raprap Gnome gezet om niet veel tijd te verliezen. Zelf op een 3.2Ghz slaag ik er in gnome-terminal te laten laggen (en aterm!). Om te zwijgen van workspaces die crashen door een mankement in de splash van O

rg.
Email client op het werk Evolution genomen, die dus ook tegenwerkt als ik durf men domain password te wijzigen. Als ik tijd heb smijt ik er fetchmail, procmail en pine of mutt op (wat wel het nadeel heeft dat je een MTA moet configgen, maar daar kan je ook wel iets op vinden met wat scripting).
Wat ik kwa machine als desktop het liefste gebruik is een x86 (kwestie van support), en als er geen scherm aanhangt, alles buiten een x86!
PS: OSX is wel te doen, beter dan windows althans vond ik, maar ik zag het nut niet in om een naar mijn budget een veel te dure Mac te kopen voor dat beetje BSD te hebben en niks van het Mac aspect te gebruiken.
Leve de command line tools, je moet er enkel mee leren leven en in het begin veel geduld hebben (en alles zelf willen uitzoeken).