Archief - Waarom linux?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Nullius

Legacy Member
Och ja ... nog even vergeten te vermelden:
Dat Linux bij mij al meer gecrashed is dan Windows ligt waarschijnlijk aan mijn onwetendheid over verschillende dingen (alhoewel, ondersteuning voor bepaalde hardware is onbestaanden, maar kom ...).
Maar waarom zou ik dan kiezen voor iets dat me het leven veel moeilijker maakt ?
Windows is cd insteken, wat velden invullen en klaar is kees.
Linux is compilen, installeren en daarna liggen klooien met verschillende hardware.

Verder allemaal ni te persoonlijk neme he ... of ik ben binnen de kortste keren menne neus kwijt :D

oxy_be

Legacy Member
Ene advies, koop u een harde schijf bij!

Ik heb zo'n lader waar ik gemakkelijk mijn schijfjes in en uit kan trekken. Als ik weer zo'n linux mood heb dan kan ik ENORM simpel overstappen zonder de kans dat er iets fuckt loopt. Enige opmerking ik draai nu al verscheidende weken linux en er werkt altijd wel iets niet ... So be it :D

Geluidskaart is niet ondersteunt, Simba doet dan eens moeilijk, Vreemde stoten moet je soms uithalen om andere dingen in gang te krijgen (Qt updaten). Maar heb ik spijt van het feit dat ik linux draai? Hell no!

Opmerkelijk:
-Linux installatie is zo simpel dat het kleinste kind het al kan (mandrake) en neemt zo'n half uurtje in beslag
-Inet werkt via een netwerk maar het netwerk zelf doet meer raar dan normaal, ma I net werkt Vlotjes :)
-Divx --> no problemmo!
-Word, Exell, ... --> OPEN OFFICE! (wat ook wel zijn kuren heeft -> wegens een of andere reden na de installatie niet eens wil opstarten!)
-Nvidia drivers updaten -> no problemmo, alleen vroeg ik me af Hoe je in Gods naam zonder in uw opstartinstellingen zit te fixen de grafische x kunt afleggen... Man man dan toch maar opstartinstellingen gefixt
- Python is heerlijk om mee te werken !! Alleen zoek ik nog steeds een deftige ide waar ik me goed bij voel om mee te werken
- Firefox heb ik toch stukken liever dan die Konqueror... & Snelkoppelingen kunnen ook wel vreemd doen.
- Iets installeren is altijd een belefenis op zich. Wat heb ik nu weer te kort geinstalld om die ./configure te doorworstelen! ;)
- Enemy-Territory is wonderbaarlijk simpel te installen :) & er komt binnenkort een Super mod uit Enemy-Territory Fortress! -->www.etfgame.com maar de site blijkt nu even niet te starten :-s
- Enemy-Territory Heeft zo ook zijn kuren (Lag elke x aantal tijd) wat ik helemaal niet heb in windows
- Zip drive is meegeinstalld!!! *super!*
- Gnome is vrij leuk ding alleen vraag ik me af hoe je nu die bruche's kan kleiner en groter maken zonder zelf veel te veel tijd te steken in zelf die bruche's te fixen *sigh*
- Je kan een venster instellen voor de mood je in bent (... zoveel vensters al je wil!!!)
- Gui skins zijn evil!
-Ik vraag me soms af hoe ze er in slagen om dingen die zo simpel zouden moeten zijn o zo vreemd te maken (neem nu de tijd die ik al heb gestoken in Kopete om simpelweg mijn naam te veranderen) man waarom zit da in gods naam zo verdoken
-O heb ik al vermeld dat elk stukje geluid die uit mijn boxen komt een overdreven zware bas heeft? (Plezant als ge dan naar een zware geweer aan het rondlopen zijt in ET)
-Ik al veel te lang te tam ben om die windows schijf er nog eens in te steken + dat ik dat echt wel eens zal moeten doen omdat er bestanden op staan die ik nodig heb!
- Ge Su root geregeld zult mogen intikken
- Ze u echt wel zwaar ontmoedigen om in root te werken!
- Ik nog moet uitvissen hoe ik de prullenbak zal openen als root om dat ene bestandje weg te werpen die daar ook al veel te lang aan het camperen is
- Goeie linux chatboxen? Getfer mirc moet ik ook nog ooit eens geconfigd krijgen! Grmbl
- O ja als je ietwat in gamedev intresse hebt en je zoekt een standaart moddel tool die veel gelijknissen heeft met 3dsmax geef een seintje ik zit al aan mijn 4e programma die ik uit meserie van mijn schijf kieper omdat ze langs alle kanten wel ergens onder ontwikkeling zijn. Om dan maar nog te zwijgen van die exporters/Importers en forum frustratie (posts van ettelijke jaren gelden & van vorige versies) om maar iets simpel werkende te krijgen!!
-Efficientje bij linux? Wtf? Kan da?
- Chmod u+x ook iets veelgebruikt is hierzo
- Ze wel !!! Echt wel schone installers hebben in linux waar ge niet moet ./configure -> make -> make install doen. Maar voor een of andere reden ik er toch telkens in slaag om die enkele commando's te gebruiken
- Ik mijn ouwtjes (va/ma) heb leren werken met linux & ze al kunnen surfen!!
-Ik nog mijn outlook prog zal moeten vinden die ook wel weer via een of andere manier die mails van yahoo.com en hotmail zal rukken. Getfer waarom hebben die nu geen pop3 grmbl Weer een zoektocht naar dingen die nu 9/10 NOG minder gemakkelijk te vinden zijn dan een Klassieke goedkope maar goeie mini koffiezet

Wel voor de tijd dat ik er mee werk heb ik niet te klagen gehad, In windows zat ik soms zo wat rond te folderen om tijd te verderven. Ik moet toegeven dat ik in linux nog niet de tijd gehad heb om een seconde mij te maar moeten vervelen!

Linux is als koffie drinken, eerst loop je er weg van omdat je het haat, achteraf moet je van anderen horen dat je er verslaafd aan bent.

-> Gaat een potje koffie gaan drinken,
Groetjes aan die o zo vreemde linux wereld waar wij als domme mensen in vertroeven omdat we dom genoeg zijn om er aan te beginnen!

Genious

Legacy Member
+punt van linux
ik heb zitten vloeken en doen toen ik een onderling netwerkje wou opzetten tussen een 2000 en een xp cd (en tis uiteindelijk niet gelukt)

toen mijn linux installatie achter de rug was (distro's als mandrake en suse houden het eenvoudig) moest ik niets doen en ik had al inet, netwerk, sound, alle nodige software...

wreed sjiek.

enneuh, verkoop gewoon die ati kaart en koop een nvidia (heb ik ook gedaan)
welke games speelt ge trouwens?

Nullius

Legacy Member
OK, maar als je niets anders te doen hebt dan wat rond te folderen, dan zijt ge slecht bezig :D
j/k ;)

Burnout

Legacy Member
Goh man Nullius, ik begin er zelfs aan te twijfelen of gij met linux aant werken bent of niet ze als ik u zo hoor praten :p (eerder met windows95 ofzo)

Over uw functionaliteit... ze hebben ooit is een test gedaan met mensen die nix van pc kenden en voor allemaal verschillende platformen gezet... moogt is duuzend keer raden welk als makkelijkste uit de bus kwam :p en het antwoord begint niet met Mi.

Zeker als we gaan discuteren over dat windows toch o zoveel makkelijker is krijg ik het echt op mijn systeem, want da is ni zo, das gewoon omda ge daarmee zijt opgegroeid, das juist al. Ik heb ook ooit tegen mijzelf gezegd, en nu gaade linux is gebruiken zonder windows --> nog geen 2 weken en ge wilt al niet meer terug :)

Support voor games en bepaalde software kan beter, maar waaraan ligt dat denk je... tochwel de contracten van bedrijven met MS dacht ik. Waarom gaat UT en Enemy Territory hier zo goed anders?

KDE is een minder goed werkende versie van Windows... laten we anders is zware op niets slaande idiote vergelijkingen gaan maken ofzo, wat zijn gnome, fluxbox, xfce en al de rest dan? Windows zit trouwens helemaal anders in elkaar op gui en andere architecturen gebied.

En nog iets over uw hardware ondersteuning, ik zit hier nu momenteel met een nforce chipset waar ik nog 0.00% problemen mee heb ondervonden :D raar da gij daar wel problemen mee hebt.

fretn

Legacy Member
oxy_be zei:
Ene advies, koop u een harde schijf bij!

Ik heb zo'n lader waar ik gemakkelijk mijn schijfjes in en uit kan trekken. Als ik weer zo'n linux mood heb dan kan ik ENORM simpel overstappen zonder de kans dat er iets fuckt loopt. Enige opmerking ik draai nu al verscheidende weken linux en er werkt altijd wel iets niet ... So be it :D
goe idee :)
maar als je tam bent mag je het vergeten om uw oude files op te halen van uw windows partitie :p
oxy_be zei:
Geluidskaart is niet ondersteunt, Simba doet dan eens moeilijk, Vreemde stoten moet je soms uithalen om andere dingen in gang te krijgen (Qt updaten). Maar heb ik spijt van het feit dat ik linux draai? Hell no!
jah sound is in linux nog nie echt wat het moet zijn, maar ik ben er al aan gewoon
oxy_be zei:
Opmerkelijk:
-Linux installatie is zo simpel dat het kleinste kind het al kan (mandrake) en neemt zo'n half uurtje in beslag
idd en je hebt een volledige installatie met alles wat je maar wenst
oxy_be zei:
-Inet werkt via een netwerk maar het netwerk zelf doet meer raar dan normaal, ma I net werkt Vlotjes :)
voor filesharing gemak heb ik hier gewoon proftpd geinstalleerd, als ze files nodig hebben thuis over netwerk moeten ze maar smartftp runnen
in windowsxp zuigt dat filesharen even hard eigenlijk (bij mij heeft dit nooit normaal gewerkt)
oxy_be zei:
-Divx --> no problemmo!

-Word, Exell, ... --> OPEN OFFICE! (wat ook wel zijn kuren heeft -> wegens een of andere reden na de installatie niet eens wil opstarten!)
nog geen probs mee gehad, maar heb dan nog maar enkel m'n cv er in gemaakt :p
oxy_be zei:
-Nvidia drivers updaten -> no problemmo, alleen vroeg ik me af Hoe je in Gods naam zonder in uw opstartinstellingen zit te fixen de grafische x kunt afleggen... Man man dan toch maar opstartinstellingen gefixt
telinit 3
telinit 5
oxy_be zei:
- Python is heerlijk om mee te werken !! Alleen zoek ik nog steeds een deftige ide waar ik me goed bij voel om mee te werken
dunnow :p
oxy_be zei:
- Firefox heb ik toch stukken liever dan die Konqueror... & Snelkoppelingen kunnen ook wel vreemd doen.
gimme gnome \o/
oxy_be zei:
- Iets installeren is altijd een belefenis op zich. Wat heb ik nu weer te kort geinstalld om die ./configure te doorworstelen! ;)
google eens naar
apt-get
of
yum

en gyum en synaptic
installeren zal nog nooit zo simpel geweest zijn
oxy_be zei:
- Enemy-Territory is wonderbaarlijk simpel te installen :) & er komt binnenkort een Super mod uit Enemy-Territory Fortress! -->www.etfgame.com maar de site blijkt nu even niet te starten :-s
EN ETPRO DAN?????? :p
oxy_be zei:
- Enemy-Territory Heeft zo ook zijn kuren (Lag elke x aantal tijd) wat ik helemaal niet heb in windows
ben je zeker dat er geen achtergrond services uw cpu alle zoveel seconden efkes belasten ?
oxy_be zei:
- Zip drive is meegeinstalld!!! *super!*
olrite !
maar zips zuigen, I blame PIH :p
oxy_be zei:
- Gnome is vrij leuk ding alleen vraag ik me af hoe je nu die bruche's kan kleiner en groter maken zonder zelf veel te veel tijd te steken in zelf die bruche's te fixen *sigh*
euh , wtf zijn die brushes ?
oxy_be zei:
- Je kan een venster instellen voor de mood je in bent (... zoveel vensters al je wil!!!)
- Gui skins zijn evil!
jot
oxy_be zei:
-Ik vraag me soms af hoe ze er in slagen om dingen die zo simpel zouden moeten zijn o zo vreemd te maken (neem nu de tijd die ik al heb gestoken in Kopete om simpelweg mijn naam te veranderen) man waarom zit da in gods naam zo verdoken
zoek gewoon de config files op :p
da is het verschill tss MS en opensource, MS heeft tijd en geld om onderzoeken te doen naar gebruiksvriendelijkheid maar niet naar security :p
oxy_be zei:
-O heb ik al vermeld dat elk stukje geluid die uit mijn boxen komt een overdreven zware bas heeft? (Plezant als ge dan naar een zware geweer aan het rondlopen zijt in ET)
nog nie gemerkt, prolly uw soundkaart ?
oxy_be zei:
-Ik al veel te lang te tam ben om die windows schijf er nog eens in te steken + dat ik dat echt wel eens zal moeten doen omdat er bestanden op staan die ik nodig heb!
dual boot :p
oxy_be zei:
- Ge Su root geregeld zult mogen intikken
you mean 'su -' ?
oxy_be zei:
- Ze u echt wel zwaar ontmoedigen om in root te werken!
duh
oxy_be zei:
- Ik nog moet uitvissen hoe ik de prullenbak zal openen als root om dat ene bestandje weg te werpen die daar ook al veel te lang aan het camperen is
rm -rf <foldername>/<filename>
oxy_be zei:
- Goeie linux chatboxen? Getfer mirc moet ik ook nog ooit eens geconfigd krijgen! Grmbl
ksirc, xchat
oxy_be zei:
- O ja als je ietwat in gamedev intresse hebt en je zoekt een standaart moddel tool die veel gelijknissen heeft met 3dsmax geef een seintje ik zit al aan mijn 4e programma die ik uit meserie van mijn schijf kieper omdat ze langs alle kanten wel ergens onder ontwikkeling zijn. Om dan maar nog te zwijgen van die exporters/Importers en forum frustratie (posts van ettelijke jaren gelden & van vorige versies) om maar iets simpel werkende te krijgen!!
multimedia software is gene vetten onder linux
oxy_be zei:
-Efficientje bij linux? Wtf? Kan da?
euh jot ?
oxy_be zei:
- Chmod u+x ook iets veelgebruikt is hierzo
- Ze wel !!! Echt wel schone installers hebben in linux waar ge niet moet ./configure -> make -> make install doen. Maar voor een of andere reden ik er toch telkens in slaag om die enkele commando's te gebruiken
zie apt-get, yum, gyum, synaptic
oxy_be zei:
- Ik mijn ouwtjes (va/ma) heb leren werken met linux & ze al kunnen surfen!!
de mijnen is te koppig en aangezien moeder op vader zijn pc zit, ... :)
oxy_be zei:
-Ik nog mijn outlook prog zal moeten vinden die ook wel weer via een of andere manier die mails van yahoo.com en hotmail zal rukken. Getfer waarom hebben die nu geen pop3 grmbl Weer een zoektocht naar dingen die nu 9/10 NOG minder gemakkelijk te vinden zijn dan een Klassieke goedkope maar goeie mini koffiezet
evolution kan die importeren vanuit uw outlook .PST of .mbx dacht ik
oxy_be zei:
Wel voor de tijd dat ik er mee werk heb ik niet te klagen gehad, In windows zat ik soms zo wat rond te folderen om tijd te verderven. Ik moet toegeven dat ik in linux nog niet de tijd gehad heb om een seconde mij te maar moeten vervelen!
:D idem
oxy_be zei:
Linux is als koffie drinken, eerst loop je er weg van omdat je het haat, achteraf moet je van anderen horen dat je er verslaafd aan bent.

-> Gaat een potje koffie gaan drinken,
Groetjes aan die o zo vreemde linux wereld waar wij als domme mensen in vertroeven omdat we dom genoeg zijn om er aan te beginnen!

hm ik drink nie graag koffie :'(

fretn

Legacy Member
Nullius zei:
Eerlijk gezegd is linux HIER al meer gecrashed dan Windows.
nog geen probs mee gehad
Nullius zei:
En ondersteuning voor nforce heb'k nog niet gevonden (of toch nog niet degelijk).
al de drivers van nvidia.com gedownload, m'n nforce werkt hier perfect, enkel die powerknow driver van kweetniet waar is buggy en doet pc crashen (soms)
Nullius zei:
Voor mij blijft nog steeds de stelling 'Linux voor servers, Windows voor thuisgebruik' gelden.
depends wat je doet met uw windows, multimedia stuff, gamen, idd windows is wel beter, gewoon surfen, office stuff, programmeren, basic image manipulatie , gimme linux
Nullius zei:
KDE is een (minder goed werkende) versie van Windows ... dus waarom overschakelen ?

Omdat het gratis is hoor ik dan van overal.
Wel ... Windows ook. Via het school LEGAAL en GRATIS een key gekregen (en licentie voor alle MS software trouwens).
Activatie ? tja, activeert ne keer, pakt een image met ghost en ge zijt er vanaf he, het is trouwens op 5 minuten gefixed ook.
windows = een OS
KDE = een windowmanager op een OS
probeer gnome of xfce of iets anders als je KDE nie goe vindt
ik heb ook die legale windowskeys en brol, ze brengen nen service pack uit en nix werkt nog, ne maat van mij was zo slim om up te graden en 'm kon nie meer booten, kon niet meer aan zijn files, HANDIG EH (dit was van voor den tijd dat er een *werkende* linux ntfs driver was, dus knoppix etc mocht hij vergeten )
Nullius zei:
IE moet'k toegeven, dikken brol, maar gebruik dan gewoon andere software he, keuze genoeg.
duh :)
Nullius zei:
Verder is Windows paar keer klikken om alles in te stellen.
Linux is liggen kl*ten in tekstbestanden om alles goe te krijgen.
soms mis ik wel dat klik en blabla gedoe van windows, totdat je ontdekt dat die configuratie schermen nix toe laten, geef me dan toch maar textfiles waar je alles kan en geen belachelijke regeltjes moet volgen
Nullius zei:
Hij ondersteunt zelfs ni alle hardware degelijk.
als je een pc koopt in een gaan ze er geen hardware insteken dat niet werkt op windows en er dan windows op zetten ... maw koop uw een pc met hardware dat werkt onder linux en kom nog es terug
Nullius zei:
Gamen ? Tjah, HL² is al door iedereen uitgespeeld terwijl ik nog aan het wachten ben op linux-support.
HL² is toch overhyped, als ze zelfs al geen moeite doen voor een native port, bb imo !
Nullius zei:
OK ... moet toegeven, voor servers is linux de max.
Maar anders ? geef mij maar functionaliteit boven euhm ... moeilijkheid ?
iedereen heeft z'n eigen keuzes, maar als ik mag kiezen tussen 'functionaliteit' (als het juist installed is, ah nee dan kan je er nog nix mee doen) ,spyware, virussen na half uurke (onveilig) surfen EN linux , dan weet ik wat gekozen
(dont worry voor bepaalde dingen gebruik ik ook nog windows omdat ik niet anders kan)
Nullius zei:
Anyway, ik spreek wel over WinXP ... vorige versies na 98SE waren inderdaad nogal crappy (zeker Me).

win2000 > winxp

PC_Freak

Legacy Member
Ik vind het feit dat men alles in tekstbestanden moet configureren veel makkelijker en flexibel. Het laat toe dat zaken geautomatiseerd kunnen worden, tot op een heel hoog niveau waar Windows niet kan aan reiken. Bovendien is backups nemen veel makkelijker op die manier. In Linux heeft de gebruiker de volledige macht over zijn systeem. In Windows ben je grotendeels machteloos als het OS dit of dat doet en valt er veel minder in te stellen en te wijzigen dan wat mogelijk is in Linux.

Uiteraard zegt dit niets over gebruiksvriendelijkheid. Imo is Linux nog steeds iets dat Windows niet kan vervangen op sommige vlakken. Een gewone PC-gebruiker aan Linux zetten heeft geen zin, eenvoudige zaken wijzigen vragen al redelijk wat kennis...

Over dat crashen dan ben ik het niet eens. Linux op zich heeft hier nog nooit gecrasht. Ik heb het dan over de kernel. De kernel van Windows daarentegen durft er wel de brui aan te geven, doch veel minder in XP. Als er iets crasht in Linux (het hele systeem dus) is het meestal door een bug (fout) in het desbetreffende pakket (onthoud dat veel programma's niet geschreven worden door pro's maar door amateurs) of helemaal geen crash maar een geimplementeerde afsluiting van het programma ten gevolge van [...]. Alleen slaagt een gewone gebruiker er dan niet in om te achterhalen wat er precies mis ging en hoe het op te lossen. Inderdaad, daarom is Linux niet geschikt voor de thuisgebruiker.

Enfin, ik ben heel tevreden met mijn systeem, en het crasht hier nooit. :p

fretn

Legacy Member
ah idd ivm backuppen

mijn homedir wegschrijven, en dan terugzetten en 'alles' werkt terug zoals vroeger, nix meer prutsen van instellingen, en beter nog, tijdens backup niet gaan zoeken waar dit prog zijn settings bewaard

oja de uitzondering bevestigd de regel

Fujiwara

Legacy Member
Handig is ook uw home een apparte partitie van maken (zelfs op andere schijf).

PC_Freak

Legacy Member
fretn zei:
ah idd ivm backuppen

mijn homedir wegschrijven, en dan terugzetten en 'alles' werkt terug zoals vroeger, nix meer prutsen van instellingen, en beter nog, tijdens backup niet gaan zoeken waar dit prog zijn settings bewaard

oja de uitzondering bevestigd de regel
De uitzonderingen zijn veel Gnome-applicaties die gebruik maken van GConf, een soort register als in Windows. Alleen wordt ook dit register ergens in de home-dir opgeslagen, dus een volledige kopie daarvan neemt echt alle instellingen mee, of tenminste die die toebehoren aan je account. De configuratie ven het systeem bevindt zich doorgaans in /etc, waarvan je natuurlijk ook een kopie kan maken.

oxy_be

Legacy Member
PC_Freak zei:
Ik vind het feit dat men alles in tekstbestanden moet configureren veel makkelijker en flexibel. Het laat toe dat zaken geautomatiseerd kunnen worden, tot op een heel hoog niveau waar Windows niet kan aan reiken. Bovendien is backups nemen veel makkelijker op die manier. In Linux heeft de gebruiker de volledige macht over zijn systeem. In Windows ben je grotendeels machteloos als het OS dit of dat doet en valt er veel minder in te stellen en te wijzigen dan wat mogelijk is in Linux.

Uiteraard zegt dit niets over gebruiksvriendelijkheid. Imo is Linux nog steeds iets dat Windows niet kan vervangen op sommige vlakken. Een gewone PC-gebruiker aan Linux zetten heeft geen zin, eenvoudige zaken wijzigen vragen al redelijk wat kennis...
:p

Que? Wtf als ik moet beginnen knoeien met bepaalde installatie file's ga ik nog liever op zoek naar ene alternatief dan weer veel te veel tijd te verspillen met die idiote config's. Path's instellen tot daaraan toe, Maar sommige van die dingen zijn idd geschreven door amateurs en die shrijven soms vreemde kaka.

My 2cents

O en fretn yum is idd wel yum yum ;)

Cakeman

Legacy Member
Ik heb vorig jaar ook gedacht van 'Ik stap over op Linux'. Ik ben dan begonnen met een dualboot tussen XP en Mandrake (toen de 9.x).

Er is één programma dat ik dagelijks zeer vaak gebruik en waarvoor ik nog steeds geen Linux variant heb gevonden: Powertab Editor. Ik moest dus enkel en alleen voor dit programma naar XP booten. Na enkele weken dacht ik 'Pfff, waarom zou ik nog naar Linux gaan? Met XP kan ik ook alles wat ik moet doen'

Een andere grote(re) factor die ervoor gezorgd heeft dat ik nu enkel nog Windows draai, zijn mijn ouders. Zij gebruiken namelijk deze computer om hun mails enzo te checken, en Linux is echt niets voor hen.

Burnout

Legacy Member
Een andere grote(re) factor die ervoor gezorgd heeft dat ik nu enkel nog Windows draai, zijn mijn ouders. Zij gebruiken namelijk deze computer om hun mails enzo te checken, en Linux is echt niets voor hen.

Ik zou juist het omgekeerde beweren, nix is zo gemakkelijk als surfen en mails checken op linux man!

Genious

Legacy Member
u zeker niet int begin laten afschrikken, blijf bij linux, want als iedereen bij win blijft, dan gaan de meeste bedrijven nooit met linux rekening houden, overtuig dus liefst ook je omgeving om over te stappen op linux ;)

Cakeman

Legacy Member
Burnout zei:
Ik zou juist het omgekeerde beweren, nix is zo gemakkelijk als surfen en mails checken op linux man!
Tot ze weer één of ander filmje krijgen dat niet meteen wil afspelen ofzo.

Mijn ouders zijn echt de anti-helden van PC gebruikers. Wanneer ik het IE icoontje op hun desktop verplaats, denken ze dat internet stuk is... :)

QplQyer

Legacy Member
Ik draai nu al zo'n drie jaar Linux als main-os, xp als zijdelings os.
Waarom ik nu nog steeds onder Linux zit? Geen idee, maar ik voel me veel beter in Linux dan in windows.
Over die drie jaar heb ik ook tamelijk wat veranderingen gezien in Gnome en KDE, veranderingen die het gemak van de gebruiker enorm verbeteren (de talloze plugins waardoor bv konqueror ook gewoon media afspeelt in de browser zelf bv), dingen die maken dat Linux voor de gewone gebruiker wel een goed OS kan zijn dat alles kan wat men verlangt, maar zonder de spyware (wat eerlijkheidshalve natuurlijk ook wel een zij-effect is van het populairste OS te zijn).
Enkel tsja, spellen geschreven in DirectX werken niet zo superdeftig (hoewel cedega wel tamelijk goed werkt, Half-Life 1 enzo werken toch super alleszins), maar aangezien ik maar zelden een spel speel (en dan is het meestal ET) heb ik daar ook geen last van.
Ook als developer voel ik me beter thuis in Linux, met allerlei tools en handige command line stuff.

Enige irritante is dat ik Timidity maar niet aan de praat krijg, waardoor ik Guitar Pro niet direct kan emuleren en dus genoodzaakt ben voor muziekstuff te rebooten, maar goed, dat is een kleine moeite.

Eveneens het installatie gemak van vele programma's vind ik zalig.
Gentoo met emerge is echt een zegen, want wat wel een nadeel kan zijn is op zoek gaan naar dependencies om een programma te installeren, waar portage nu voor zorgt (itt slackware).

Maar goed, ik heb het geprobeerd, was eerst niet onder de indruk, heb mijzelf wat geforceerd om onder Linux te blijven (mede dankzij een continu crashende win98 se zoveel jaar terug) en ben het steeds blijven gebruiken, zeker om dingen te coden/developen zit ik zoveel liever onder Linux dan onder win.

Tot zover deze lofzang als antwoord op de vraag.

Nullius

Legacy Member
fretn zei:
nog geen probs mee gehad
Ik dus enorm veel. Ik werk hier met mandrake 10.0 en da is hier echt al meer neergegaan dan Win :)

fretn zei:
al de drivers van nvidia.com gedownload, m'n nforce werkt hier perfect, enkel die powerknow driver van kweetniet waar is buggy en doet pc crashen (soms)
Mjah, zal nog ne keer proberen, maar hiervoor is het nog met geen enkele driver gelukt.

fretn zei:
depends wat je doet met uw windows, multimedia stuff, gamen, idd windows is wel beter, gewoon surfen, office stuff, programmeren, basic image manipulatie , gimme linux
ik zie geen voordelen in linux bij gewoon surfen, office stuff, programmeren, ... het is niet of het nu echt trager gaat he :)

fretn zei:
windows = een OS
KDE = een windowmanager op een OS
probeer gnome of xfce of iets anders als je KDE nie goe vindt
ik heb ook die legale windowskeys en brol, ze brengen nen service pack uit en nix werkt nog, ne maat van mij was zo slim om up te graden en 'm kon nie meer booten, kon niet meer aan zijn files, HANDIG EH (dit was van voor den tijd dat er een *werkende* linux ntfs driver was, dus knoppix etc mocht hij vergeten )
Nu het omgekeerde verhaal ... ik heb daar geen problemen mee gehad.

fretn zei:
soms mis ik wel dat klik en blabla gedoe van windows, totdat je ontdekt dat die configuratie schermen nix toe laten, geef me dan toch maar textfiles waar je alles kan en geen belachelijke regeltjes moet volgen
Mjah, ik moet niet meer kunnen dan datgene Windows me biedt momenteel.
Geef me eens wat voorbeelden waar ik met Linux een enorm voordeel behaal op gebied van configuraite ?[/quote]

fretn zei:
als je een pc koopt in een gaan ze er geen hardware insteken dat niet werkt op windows en er dan windows op zetten ... maw koop uw een pc met hardware dat werkt onder linux en kom nog es terug
Dus nu moet ik al gaan zien welke hardware er werkt onder Linux ?
Dat is den omgekeerde wereld he.
Ik wil bepaalde hardware, maakt niet uit wat ... ik wil gewoon dat het werkt en ik wil zo weinig mogelijk beperkt worden in die keuze[/quote]

fretn zei:
HL² is toch overhyped, als ze zelfs al geen moeite doen voor een native port, bb imo !
HL² overhyped ? Dan ben ik precies vrij zeker dat je het nog niet gespeeld hebt.
Het beste spel sinds HL zelf ... eigen mening natuurlijk, maar ik denk dat er meer mijn mening steunen dan die van jou ;)
En het blijft een nadeel he ... of het nu aan Valve ligt of niet

fretn zei:
iedereen heeft z'n eigen keuzes, maar als ik mag kiezen tussen 'functionaliteit' (als het juist installed is, ah nee dan kan je er nog nix mee doen) ,spyware, virussen na half uurke (onveilig) surfen EN linux , dan weet ik wat gekozen
(dont worry voor bepaalde dingen gebruik ik ook nog windows omdat ik niet anders kan)
Waarom denk je dat Windows het meeste last heeft van virussen, spywaren, security leaks, ... ?
Net omdat het zoveel gebruikt wordt.
Een hacker/coder/... met bepaalde minder goede intenties wil zoveel mensen treffen met zijn actie, dus dan ga je je richten op Windows.
Ik durf ervoor wedden dat als Linux even groot wordt als Windows, dat ze met dezelfde problemen te kampen zullen hebben.

fretn zei:
win2000 > winxp
Toch niet als het op stabiliteit komt imo.

Nullius

Legacy Member
Burnout zei:
Goh man Nullius, ik begin er zelfs aan te twijfelen of gij met linux aant werken bent of niet ze als ik u zo hoor praten :p (eerder met windows95 ofzo)
Zie he ... vroeger dacht ik altijd:
'Linux is STUKKEN beter en stabieler dan Windows, maar ik was misschien wat 'bang' om over te schakelen'.
Nu ik Linux krijg op't school, ben ik toch eens begonnen met mezelf een beetje te verdiepen in Linux ... en hoe meer ik er mee werk, hoe groter mijn voorkeur uitgaat naar Windows.
Toevallig heb ik onlangs nog wat nieuwe hardware gestoken en al ... en guess what ?
Constant conflicten in Linux en feilloze overschakeling in Windows (het ging hier trouwens oa over een nieuwe grafische kaart ... overschakeling van Nvidia naar ATI !!!)
Ik dacht dus echt dat ik reinstall zou moeten doen van Windows ... omdat ik vreesde voor conflicten tussen de oude en nieuwe drivers.
Integendeel dus.

Burnout zei:
Over uw functionaliteit... ze hebben ooit is een test gedaan met mensen die nix van pc kenden en voor allemaal verschillende platformen gezet... moogt is duuzend keer raden welk als makkelijkste uit de bus kwam :p en het antwoord begint niet met Mi.
'Ze' hebben 'ooit' ne keer een test gedaan ...
Zoals 'ne kerel' 'op een mooie zomerdag' een nen alien heeft gezien ?
Anyway ... als je met degelijke wetenschappelijke onderzoeken afkomt, krijg je je gelijk, maar dit lijkt me niet echt gebaseerd op serieuze onderzoeken ;)

Burnout zei:
Zeker als we gaan discuteren over dat windows toch o zoveel makkelijker is krijg ik het echt op mijn systeem, want da is ni zo, das gewoon omda ge daarmee zijt opgegroeid, das juist al. Ik heb ook ooit tegen mijzelf gezegd, en nu gaade linux is gebruiken zonder windows --> nog geen 2 weken en ge wilt al niet meer terug :)
Heb paar weken (of paar maanden) geleden geprobeerd zoveel mogelijk op Linux te doen, maar ik merkte dat ik meer en meer Windows miste.

Burnout zei:
Support voor games en bepaalde software kan beter, maar waaraan ligt dat denk je... tochwel de contracten van bedrijven met MS dacht ik. Waarom gaat UT en Enemy Territory hier zo goed anders?
Tjah ... het blijft een nadeel he ?
Of het nu aan die domme contracten ligt of niet .. het voordeel blijft bij Windows.[/quote]

Burnout zei:
KDE is een minder goed werkende versie van Windows... laten we anders is zware op niets slaande idiote vergelijkingen gaan maken ofzo, wat zijn gnome, fluxbox, xfce en al de rest dan? Windows zit trouwens helemaal anders in elkaar op gui en andere architecturen gebied.
Ik had het enkel over het feit dat er iemand zei dat er experts aan het werk waren bij MS om alles te stelen.
Daarbij zei ik dat KDE (en anderen) hun ideeën ook van Wndows 'gestolen' hebben.
De rest doet er net toe :)

Burnout zei:
En nog iets over uw hardware ondersteuning, ik zit hier nu momenteel met een nforce chipset waar ik nog 0.00% problemen mee heb ondervonden :D raar da gij daar wel problemen mee hebt.
Mjah ... zal nog ne keer goe proberen, maar waarom kan het in Windows zonder extra drivers en in Linux niet ?

Nullius

Legacy Member
Wat ik wel moet zeggen is dat ik dit tot nu toe een zeer interessante discussie vind.
Wat ik de Linux-gebruikers zeker moet meegeven is dat ze elkaar echt goed helpen en dat ze meestal vrij vriendelijk blijven :niceone:
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan