De configuratie hoef ik maar 1 keer te doen. Ik heb een systeem 10 maand up gehad met Gentoo. Configs updaten hoef je enkel te doen als je in een nieuwe versie van nieuwe mogelijkheden gebruik wilt maken. Bovendien...:
etc-update: snel configuratiebestanden van nieuwe versies updaten
emerge: installeer een programma of whatever dat in portage zit, met 1 commando haal je tegelijk alles binnen, dependencies, etc...
De tijd dat je op Linux-systemen 5 dagen werk had om uit te zoeken wat welk programma nodig had om het te kunnen compileren is voorbij. Natuurlijk kan je dat nog doen, maar ik verwacht niet dat overstappende Windows-gebruikers Slackware of LFS gaan draaien maar wel Fedora of Mandrake waar installeren quasi hetzelfde is als in Windows. Je trekt hier nu alleen aan het allermoeilijkste op Linux en dat is iets wat ik zelfs nog nooit echt gedaan heb, ik gebruik de tools die daarvoor voorhanden zijn.
__________
Linux is veel minder gevoelig voor virussen. De reden dat Windows zo veel virussen kent heeft volgens mij maar 1 reden: de onwetendheid van de gebruiker. Het is toch zo dat virussen niet vanzelf op de pc komen, of wel? Die komen er niet vanzelf op, dat kan ook niet. Natuurlijk wordt Linux minder gebruikt door onwetende mensen en daarom is het voor schrijvers niet interessant om virussen voor Linux te maken. Dat Linux minder gebruikt is dan Windows is waar, maar onderschat het enorme(!!) aantal webservers niet, en die kennen geen last van virussen.
__________
De hardware is inderdaad een probleem, maar ik vind niet dat men recht heeft daarover te klagen etc. Linux op zich is niks commercieel, het is iets gratis en voor niets, en dan ook nog eens open source. Ik vind dat men nu al prachtig werk levert door relatief veel hardware te ondersteunen, waarvan de meeste ondersteuning door reverse engineering tot stand gekomen is. Fabrikanten geven drivers voor Windows weg, maar voor Linux doorgaans niet, omdat het aandeel te klein is en het de moeite niet is kosten te spenderen aan drivers voor een gratis OS. Als je trouwens BSD gebruikt heb je nog veel midner hardware-ondersteuning. Als je alle hardware wilt draaien blijf je dan maar weg van Linux, hoewel ik zelf alles wel in gang krijg hier, op een relatief nieuw AMD64-systeem, iets dat zelfs Windows niet ten volle benut met de huidige XP!
De meeste mensen vinden het gewoon fun om zich op Linux bezig te houden, met te prutsen met uit te zoeken hoe het gedaan kan worden, etc... of je houdt ervan, of je beperkt je tot de OS'en die 100 euro kosten en je support krijgt van de fabrikant. Niemand verplicht je Linux te gaan gebruiken. We kunnen deze discussie ook zo gaan voeren over BSD, Solaris, etc...