Light zei:
Ok linux is niet slecht maar windows nu ook weer niet
http://www.fnl.nl/news/shownews.php3?TickerID=2003.05.06-psm-000
hier klopt de windows editie zelfs de linux editie
En wa staat erbij op de site????
vanDeSite zei:
In de -- in opdracht van Microsoft uitgevoerde -- studie neemt Windows Server 2003 het op tegen Red Hat Advanced Server 2.1 met Samba 2.2.7.
Lijkt me nog al partijdig onderzoek ten eerste, maar dat geheel terzijde...
Red Hat Advanced Server 2.1 => een van de 'slomere' linux-distro's omwille van zijn eenvoud van installatie (bij linux is het zo: "Hoe ingewikkelder de installatie, Hoe sneller u systeem")
Samba 2.2.7 => deze versie van samba is idd reeds enkele keren geklopt geweest door windows 2003 (tot nu toe wel enkel in MS-sponsered onderzoek maar dat zullen we maar buiten beschouwing laten) Maar daarom gebruikt ook niemand die versie, aangezien er nu Samba 3 is, welke tov van win2k3 ongeveer 2 tot soms zelfs 3 keer sneller is (test uitgevoerd door onafhankelijke organisatie kheb de pdf erges staan, mor ier is een ander report:
http://www.vnunet.com/news/1144289 )
als je me kan overtuigen zal ik later is een linux gedoe erop smijten om te vergelijken maar opt moment ben ik nog niet overtuigd wegens de compatibiliteits problemen
bv
Hoe open jij een word document?
Hoe werk je met programma's voor windows onder linux?
75+ % is gebouwd voor windows
euhm momenteel zitten er ongeveer een 80.000 programma's in de portage-tree van gentoo, dat zijn 80.000 gratis applicaties die ge onmiddelijjk kunt installen met 1 enkel commandoken in te geven (em gaat da dan zelf downloaden en installeren voor u)
In mijn ervaring zijn vele van deze programma's beter (lees sneller en stabieler) dan onder windows...
dus ....
conclusie
linux is qua gebruiksvriendelijkheid en compatibiliteit nog fel achter.
compatibiliteit onder linux valt écht zeer goed mee, als buitenstaander lijkt dit misschien niet zo, maar als ge ne keer zelf deftig dermee bezig zijt, gade daar nog neig van verschieten....
gebruiksvriendelijkheid hangt onder linux volledig af van uw eigen smaak en voorkeuren, ge kunt zelf kiezen hoe eenvoudig of hoe ingewikkeld het is voor u, wilde het super-simpel maken, pakt KDE of gnome, wilde liever alles met commandokes doen (gelijk ik) omdat ge zo uiteindelijk veel sneller word, pak dan fvwm of fluxbox...
stabiliteit is ook beter onder windows.
één crash bij linux en je hebt de gebakken peren met het geknoei van de database van linux?
niet soms?
Wel ik kan u vertellen, ik werk al sinds windows 1.0 met windows en heb windows blijven gebruiken tot enkele maanden geleden (toen ik eindelijk mijn laatste windows heb kunnen verwijderen omda'k et nie meer nodig heb) en ik moet zeggen windows XP is niet meer zo crash-ziek als vroegere versies, wat wel een ander feitje is, mijn vorige laptop was een PIV 3.06 Ghz met 1Gb RAM terwijl mijn desktopken maar een arme AMD XP1700+ (@ 1601 Mhz) is met 512 Mb RAM en als ik hen tegelijk liet booten, was ik eerder aant surfen in linux dan ik kon inloggen in win XP....
stabiliteit, wel euhm mijn PC gaat sinds er linux op staat ALLEEN nog maar neer als IK dat wil.
ff 2 voorbeeldjes:
SERVER: -PIII 500 met 64Mb RAM en 480 Gb HD's
SRftp root # uptime
10:43:08 up 43 days, 1:09, 1 user, load average: 1.00, 1.00, 1.00
(load average van 1.00 wijst op volle belasting)
ROUTER (eeft nie veel te doen buiten ne IRC draaien enzo) - Celeron 233 met 64Mb RAM
router root # uptime
11:13:03 up 25 days, 12:16, 4 users, load average: 0.00, 0.00, 0.00
het feit dat de router nor maar 25 dagen uptime heeft zit em in iets doms, khem der per ongeluk nen iets te zwaren trap tegen gegeven toen ik mijn woede wilde bekoelen nadat ne klant zijne windows weer is helegans doorflipte (Windows zorgde voor downtime van mijne router !!!!

)
Kweet trouwens nie waar ge da haalt van die 'de database van linux' maar ik kan u verzekeren da da nie het geval is
Owjah leuk anekdoteke: kwas ne keer wa aant rondfucken op mijne server (voor ene keer is in grafische mode ipv in textmode) en kvoerde verkeerd commandoken uit waardoor ik 60 Gb verwijderde van mijn HD, in windows is dit geval = PANIEK, in linux ist 1 commandoken en twas hersteld (duurde wel een uurken of 2 dankzij de geweldig snelle CPU in dien bak

)
stelly zei:
en mystic gij zegt daar het volledige office pakket, ik neem aan da ge het dan op openoffice hebt die geen databasesysteem kent?
1. tis mistic met 2 * i !!!
2. idd tis openoffice
3. ik vind het niet erg dat er geen access in openoffice zit aangezien IEDEREEN in den IT-wereld weet dat dat zowat het allerslechtste DB-systeem is ter wereld, dus heb ik die klant een MySQL-DB gegeven met phpMyAdmin derbij op een apacheke en khem dervoor gezorgd da zijn DB'ken zijn eigen om de week upload naar een stuksken webspace zoda als zijn HD ooit naar de zak gaat, em zijn DB nog heeft....
BTW kzien der ier massa's van ulder met nen avatar van "Get Firefox", wel als ge nu ziet wa da opensource (jaja firefox komt uit de linux-community) voor effect heeft op iets simpel als een browserken, beeld u dan eens in wa het effect is op een OS!!!!
grtz
Mistic