Jormungand
Legacy Member
Je bent vrij om die mening hierover te hebben uiteraard, ik persoonlijk ben het er niet mee eens.
Ikzelf werk aan een software systeem waaraan reeds meer dan 5 jaar gewerkt is, met een team. We spreken hier dan ook over honderd duizenden(!) regels code. Hierin zitten we ook met zogenaamde "legacy code" (C code, en ook nog ens slecht geschreven), en geloof mij, die code is dus echt niet herbruikbaar, zeer moeilijk te vatten en nog minder te onderhouden. Deze software heeft ook nog eens een levenscyclus van jaren en zal ook nog jaren vernieuwd worden. In mijn geval is het dus onmisbaar om goede designs te maken (for reuse and change) en OOP toe te passen. Wij als team hebben wel enorme voordelen door OOP te gebruiken. We hebben zeer flexibele designs, waarvan vele components effectief worden hergebruikt. Wij zijn ook geen team dat direct op de hype-kar van nieuwe technologieen zoals bv. .NET springt. We gebruiken voornamelijk gewoon C++, STL, COM, MFC en daarnaast eigen in-house frameworks. Zulke technologieen zijn er reeds jaren en zullen er nog jaren zijn. Het project waarover ik het heb is technologie dat is overgekocht van een ander bedrijf, waarvan ik de naam hier niet ga publiek maken. Wij hebben grote problemen juist door die legacy C-code. Het is juist die code die de software veel duurder maakt (vooral op lange termijn). We zijn dan ook volop bezig met refactoring van deze code in betere designs en met het integreren van ons in-house framework zodat ook dit software systeem, naar de user toe, onze gekende look 'n feel krijgt. Dit framework bestaat reeds 12 jaar (er zijn zelfs nog van die oude versies in the field) en er wordt vandaag nog steeds aan gewerkt.
Misschien snap je nu waarom ik het er helemaal niet mee eens ben. Het is onmogelijk om met bv. C dezelfde flexibiliteit te bekomen zonder grote(re) inspanningen te leveren die je ertoe dwingen om zelf gelijkaardige features te implementeren die je er bij C++ (of een OOP taal in't algemeen) er gratis en voor niets bij krijgt.
Meningsverschillen zuller er altijd zijn natuurlijk, ik vind het alleen jammer, voor jou, dat je OOP alleen mooi vind in theorie
Ikzelf werk aan een software systeem waaraan reeds meer dan 5 jaar gewerkt is, met een team. We spreken hier dan ook over honderd duizenden(!) regels code. Hierin zitten we ook met zogenaamde "legacy code" (C code, en ook nog ens slecht geschreven), en geloof mij, die code is dus echt niet herbruikbaar, zeer moeilijk te vatten en nog minder te onderhouden. Deze software heeft ook nog eens een levenscyclus van jaren en zal ook nog jaren vernieuwd worden. In mijn geval is het dus onmisbaar om goede designs te maken (for reuse and change) en OOP toe te passen. Wij als team hebben wel enorme voordelen door OOP te gebruiken. We hebben zeer flexibele designs, waarvan vele components effectief worden hergebruikt. Wij zijn ook geen team dat direct op de hype-kar van nieuwe technologieen zoals bv. .NET springt. We gebruiken voornamelijk gewoon C++, STL, COM, MFC en daarnaast eigen in-house frameworks. Zulke technologieen zijn er reeds jaren en zullen er nog jaren zijn. Het project waarover ik het heb is technologie dat is overgekocht van een ander bedrijf, waarvan ik de naam hier niet ga publiek maken. Wij hebben grote problemen juist door die legacy C-code. Het is juist die code die de software veel duurder maakt (vooral op lange termijn). We zijn dan ook volop bezig met refactoring van deze code in betere designs en met het integreren van ons in-house framework zodat ook dit software systeem, naar de user toe, onze gekende look 'n feel krijgt. Dit framework bestaat reeds 12 jaar (er zijn zelfs nog van die oude versies in the field) en er wordt vandaag nog steeds aan gewerkt.
Misschien snap je nu waarom ik het er helemaal niet mee eens ben. Het is onmogelijk om met bv. C dezelfde flexibiliteit te bekomen zonder grote(re) inspanningen te leveren die je ertoe dwingen om zelf gelijkaardige features te implementeren die je er bij C++ (of een OOP taal in't algemeen) er gratis en voor niets bij krijgt.
Meningsverschillen zuller er altijd zijn natuurlijk, ik vind het alleen jammer, voor jou, dat je OOP alleen mooi vind in theorie

.
.